- Tilbake

brev nr 12, 5. januar 1900 - »Kjære bror og søster Haskell:«

Delar av dette brevet er publiseret i 7BC 980; 5MR 336; BTS 12/1903.
Vi antok ikke at dere ville bli i Amerika mer enn ett år. Vi vil absolutt være veldig glade for å se dere tilbake igjen. Vi trenger deres hjelp veldig mye mange steder. Jeg har ønsket så ofte at dere kunne være i Maitland nå, akkurat nå. Det er behov for en bestemt, utholdende innsats.

Kristus forsikret sine disipler om at han etter sin himmelfart ville sende dem en gave. Hva var gaven som ble ansett som verdig til hans innvielse i de himmelske domstolene? Den Hellige Ånd, sendt for å opplyse, omvende og hellige sjelen. Gud ville gi alle gaver i ett; derfor sendte han Den Hellige Ånd. Så hvorfor skulle vi ikke forvente oppfyllelsen av dette løftet, "Disse tegnene skal følge dem som tror?" [Markus 16:17.] Hvorfor ser vi ikke etter Guds gave i sin fylde?

Kristus sier til oss, "Dere lite troende." Hjertene våre må bearbeides av Den Hellige Ånd. Vi må tro at Herren vil at vi skal komme til ham akkurat som vi er, uten å nøle, og i tro påkalle ham til å arbeide for oss. Herren ønsker å manifestere sin kraft blant sitt folk. Der det nå er èn som arbeider, bør det være mer enn tusen, ikke ordinerte pastorer, men menn og kvinner med tro og bønn, som kan arbeide for Gud uten å motta lønn. Vi har ingen midler til å betale flere arbeidstakere i dette landet, men nøl ikke med å sende dem videre. Jeg har ennå ikke mottatt en krone fra salget av The Desire of Ages (Slektenes Håp). Jeg håper inderlig at noen penger vil komme til meg om ikke så lenge. Gud lever og regjerer, og en gang, håper jeg, vil pengene komme.

Guds folk over hele verden skal bli ett i helhjertet handling. Vi må spise livets pust, den levende Guds ord. Både syvendedags adventister og de som ikke bekjenner seg til å tro sannheten, skal omvendes. For at syndere kan bli Guds barn, må de som bekjenner seg til å tro sannheten føle i hjertet og åpenbare i deres liv sannhetens helliggjørende kraft. Hver kirke må bli som Herrens hage.

Vi må våkne. Vi må bli mer og mer hellige. Før profetien, "De svake skal være som David, og David som Herrens engel" [Sakarja 12: 8], kan oppfylles, må Guds barn fjerne enhver tanke om mistenksomhet mot sine brødre. Hjertene må slå som ett unisont hjerte. Kristen velvilje og broderkjærlighet må vises langt mer. Ordene ringer i ørene mine: "Dra lasset sammen, dra lasset sammen." Ønsket om å være andre overlegne må dø. Et samlet mål må overskygge alle andre: Hvem vil ligne Kristus mest i karakter? Hvem vil skjule sitt selv mest i Kristus?

Vi må nå sende våre begjæringer til nådens trone og tro at nådens arbeid vil bli utført på leirmøtene våre, i familiene våre og i våre individuelle hjerter som på pinsedagen, at hele gruppen av troende vil være av ett sinn og ett hjerte. Guds Ånd må utslette all egoisme.

Det er ikke ytterligere bevis vi trenger, men at inntrykket av den sannheten vi allerede forstår blir gjort dyp og grundig ved en trofast formidling av den til andre. Hver og en må først ta seg av sin egen sak. Så skal han handle i fullkommen enhet med sine brødre. De troendes hjerter skal være som Kristi hjerte. Hver puls skal slå i harmoni med Kristi hjerte. Vi skal være ett med Kristus og ett med hverandre, slik at verden kan tro at Gud har sendt sin Sønn til verden.

Vi lever i en tid da mennesker er døde i overtredelser og synder. Døde menn kan ikke innse noe. La oss bære et vitnesbyrd som er i samsvar med sannheten vi tror på. La oss være forenet i samarbeid som en levende helhet. De tørre beina trenger å bli pustet liv i av Guds Hellige Ånd, slik at de kan komme i aktivitet som ved en oppstandelse fra de døde.

Det er ikke på grunn av ondskap fra Guds side at det er mangel på Den Hellige Ånd i våre kirker. Denne mangelen kan bare kirkene selv endre. Gud sier til sitt folk, våkn opp og skap interesse for hellige ting. Hvor er vår tro? Hvordan opprettholder vi et riktig forhold til Jesus Kristus? Følger vi ham i selvfornektelse og trofasthet? Snakker vi sannheten med forståelse? Når Gud utøser sin Ånd over menighetene, vil de bære frukt til hans ære. Åndens sverd, nylig slipt med kraft, vil kutte begge veier.

I Guds vingård er det et alvorlig arbeid å gjøre. Den tredje engelens budskap skal kunngjøres med høy stemme over hele landet. Hver rest av virksomhet som avler uredelighet, hver tråd av egoisme, skal feies bort av senregnet. All avgudsdyrkelse skal opphøre. La hvert alter bli revet ned, bortsett fra det som helliggjør gaven og giveren - Golgata kors.

Nytt territorium skal legges til Guds rike. Nye områder med moralsk vingård skal dyrkes som Herrens hage. Mange flere mennesker vil forlate de andre kirkene når de ser hva som inngår i konflikten i de siste dagene. Den æren som tilfaller Guds lov skal bli rettferdiggjort for de ufalne verdenene, for det himmelske universet og for den falne verden. Den hardeste forfølgelse vil komme, men når Sion reiser seg og tar på seg sine vakre klær, vil hun skinne i den vakre helligheten. Gud gjør det mulig for oss til å ha mer liv og mer kraft fordi Guds herlighet har kommet over kirken. Hvis sannheten blir mottatt, vil ikke en skjemmende resultatløshet fortsette å eksistere. Kristi ord er evig liv for mottakeren.

Den Hellige Ånds arbeid er å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom. Verden kan bare advares ved å se dem som tror sannheten helliggjort gjennom sannheten, handle etter høye og hellige prinsipper, og i stor, opphøyet forstand vise grenselinjen mellom de som holder Guds bud og de som tråkker dem under føttene.

Åndens helliggjørelse signaliserer forskjellen mellom de som har Guds segl og de som holder en falsk hviledag. Når testen kommer, vil det bli tydelig vist hva dyrets merke er. Det er å holde søndagen hellig. De, som etter å ha hørt sannheten, fortsetter å betrakte denne dagen som hellig, bærer signaturen til syndens opphavsmann, som satte seg fore å endre tider og lover.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13