- Tilbage

manuskrift nr 1, 5. januar 1894 - »Helligånden og Guds Ord er enige«

- skrevet d. 5. januar, 1894, fra Melbourne, Australien. - frigivet manus nr. 1093
Jeg taler til jer mine kære brødre og søstre på Pitcairn-øerne: Herren Jesus har i sit forsyn arbejdet midt iblandt jer. Han har sendt Sine budbringere for at bringe jer rigdommene fra Hans Ord. Han har åbnet bibelens skrifter for jeres forståelse, og I føler at det var jeres privilegium at tage dem præcis som de læses. Vi følge vi skulle takke Herren at Herrens ord er udgået fra jer, fordi I har fremholdt livets ord for andre. Det er et dyrebart privilegium at få betroet Guds arbejde, at være medarbejdere sammen med Gud.

Helligånden har altid ledt til det skrevne Ord, og henleder opmærksomheden på retfærdighedens store moralstandard. At blive æret af Gud og derved få ret til at være vidne om sandheden er en forunderlig ting. Kristus sagde til sine disciple lige før han steg op og skyer af engle tog imod Ham uden for deres øjne: ”I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria, ja, indtil jordens ende.” De blev kvalificeret af Helligåndens himmelske begavelse der vidner om Kristus.

Jeg ønsker at indprente over for jer at dem som har Jesus knyttet i hjertet ved tro, har faktisk modtaget Helligånden. Hver enkeltperson som tager imod Jesus som sin personlige Frelser, lige så visselig som Helligånden modtages som Rådgiver, Helliger, Vejleder og Vidne. Jo tættere den troende vandrer med Gud, des klarer er hans vidne, og des mere vil resultatet visselig være kraftfuld på hans vidnesbyrds indflydelse over andre med en Frelseres kærlighed; des mere vil han bevise at han værdsætter Guds ord. Det er hans føde, det er hans drik, der mætter den tørstende sjæl. Han påskønner retten til at lære Guds vilje fra Hans Ord.

Nogle sjæle som hævder at være troende har svigtet, og vendt sig fra Guds Ord. De har forsømt bibelen, den forunderlige Vejlederbog, den sande Afprøvning af alle idéer, og hævder at de har Ånden til at lære dem, at dette gør undersøgelsen af Bibelens skrifter unødvendige. Alle disse tager sig af Satans sofisterier, Ånden og Ordet er enige. Skrifterne siger: ”Nej! Til læren og vidnesbyrdet! Således skal visselig de komme til at tale, som nu er uden morgenrøde.” Han alene er en fri mand som sandheden gør fri.

Selvom I er en lille verden i jer selv, i jeres ø af et hjem, så kommer fristeren alligevel der; han lægger sit net ud for at fange sjæle. Men Herren elsker jer, og Hans beskyttende engle er omkring jer. Hvis I er Ordets gørere, vil I adlyde Jesu Kristi instruktion. Han siger: ”Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig. Og jeg giver dem evigt liv, og de skal i al evighed ikke fortabes, og ingen skal rive dem ud af min hånd.” [Joh. 10,27. 28].

Vi kan ikke passe på os selv, vi skal bevares af Guds kraft. Vor Genløser har al kraft i himlen og på jorden, og hvis vi gør præcis det Jesus siger vi skal gøre, er vi sikre i Hans kærlighed. I vor egen kraft er vi fuldstændig svage, men når vi sætter hele vor lid til Jesus Kristus, holdes vi under Hans magt, for Han er helt i stand til at bevare alle sjæle, som sætter sin lid til Ham.

Den fare som alle sjæle udsættes for er meget stor. Guds store fjende, og menneskenes fjende er på vagt for at finde en anledning til at tage os når vi ikke passer på. Jesu har fortalt os om vor fare, og advaret os mod den listige fjende. Han har gentagende gange pålagt os pligten at altid våge og bede, så vi ikke falder i fristelse.

Tro på Jesus, stol på Jesus med en levende og varig tro, og stol uden tvivl på at Jesus bevarer jer og frelser jer. Den almægtige til at frelse har haft fat i jer; og så længe I underkaster og lader jeg lede af Ham, og lærer af Ham, sætter lid til Ham, vil han holde jer fra at falde, og når Gud bruger tid på at bevare jer, er Han et sikkert forsvar. Han er et stærkt bolværk, og idet I stoler på Ham, så er I helt på den sikre side. Hans ord er pantet for jeres forsvar, hvis I vil tro på Ham. Enkel tillid til Gud, og adlyde Hans bud, og I vil frelses ved Jesu Kristi Fortjenester og mellemkomst.

Kristus sagde til Peter: ”Satan begærede jer for at sigte jer som hvede. Men jeg bad for dig, at din tro ikke må glippe. Og når du engang omvender dig, da styrk dine brødre.” [Lukas 22,31. 32]. De sjæle som Jesus har givet Sit liv for, er meget dyrebare for Ham. Jesus kender værdien af menneskesjælen, for hvis vi er lydige mod Guds bud, vil vi egne os til evigt liv. Når sjælen går tabt i synd, går det mest værdifulde mål i verden tabt.

Enhver søn og datter af Adam som er velsignet med fornuftsevner, har gaver og evner som de kan gøre fremskridt ved. De kan ophøjes, forædles og helliges, og har samtaler med Gud. Himlen har tilkendegivet en intens interesse for udviklingen af Guds moralbillede i mennesker. Vi må se den værdi at Gud har sat på mennesker. Menneskevæsener kan få det udødelige liv i besiddelse, livet der kører parallelt med Jehovas liv. De kan leve så længe Gud lever. Når Vi betragter disse ting, fyldes vi med ærefrygt og ærbødighed. Det betyder rigtigt meget at være et Guds barn, en arving til Gud, og medarving til Jesus Kristus.

Vil de gamle og unge på jeres hjem-ø søge Herren? Vil I ikke stræbe alvorligt efter det evige livs krone? Vil I ikke hade synd, og bede alvorligt for at i må få en fornemmelse af dens overmådelige syndighed? Vil I ikke hade det som har bevirket himlens majestæts, Guds Søns, død? Hav altid det faktum i sinde at der er én ting som Gud hader som er fuldstændigt had, og det er synd. Det vil vise sig at være tusindvis menneskers fordærv, ja millioner af sjæle, fordi de valgte at synde, og ved synd gør de sig selv til karakter efter Satans lighed, og disse vil, hvis de ikke angrer og forlader synden, og tro på Jesus Kristus, disse vil aldrig finde en plads i himlen.

Jeg taler til jer alle på øen. Uden Kristus er i fortabte, hjælpeløse, ufærdige, og må gå fortabt. Nu ser I hvorfor Kristus har formanet, advaret og bedt jer indstændigt om at angre synd, for I skal ikke miste evigheden af jeres regnskab. Da Kristus gav Sit liv for jer, det var at Han satte jer på fordelagtig grund og tildele jer moralsk kraft. I tro kan I få del i Hans guddommelige natur, overvinde fordærvet som er i denne verden gennem lyster.

Hvis vi kommer i kontakt med syndere, som er forhærdet og fræk i synd, vil de prøve at forlede jer til at blive lige så frække som de selv; men det er op til jer at give agt på Guds ords advarsel og formaning: ”Min søn, sig nej, når syndere lokker!” [Ords 1,10]. Send jeres bønner op til himlen så I kan befris fra fristelse. Bed, bed, og læg jeres vilje over på Guds viljes side. Oh, forvis jer om bønnen, for Herren giver jer Hans nåde, til at modstå djævelen, som bevirede Adams og Evas fald i Edens have, og som med sin bedrageriske kraft vil prøve at sætte Guds restriktioner og bud ud af kraft.

Det er en frygtelig ting for menneskeagenter at synde, og korsfæste sig selv til Guds Søn på ny, og lægge Ham til åben skam. Jeg har et budskab fra Gud til jer: ”Se Guds Lam som bærer alverdens synd bort.” Når I ser på Ham i Hans uforlignelige kærlighed, bærer verdens synder, når I beskuer Ham udøver Hans medfølelse og kærlighed for syndere, og indser at det var for jer at det uskyldige, hellige ubesmittede Guds lam stod som den skyldige, der udstod jeres straf, så I som er syndige og fortjener straf, kan stå uskyldige, iklædt Kristi retfærdighedsklædninger, vil jeres hjerter blødgøres af Hans uforlignelige kærlighed, og I vil acceptere Ham som jeres syndstilgivende frelser. I må ikke vandre i mørke. Gud har givet jer kloge rådgivere, dem der elsker og frygter Ham, dem som elsker alle de sjæle som Kristus døde for. Vend ikke bort fra rådene, men giv agt på belærende ord. Herren kommer snart, tøv ikke. Kom til Jesus hver dag, og fortæl ham at I ønsker styrke, I ønsker himmelske visdom, til at forstå hvad synd er og hvordan denne aflægges. I kan ikke gå jeres vej og gøre jeres vilje og være forvanskede, og stadig elske Jesus og anerkendes af Ham som Hans børn.

I ønsker himlen; nuvel, Jesus ønsker at I får himlen, og nyde dens herlighed, ellers ville Han ikke have givet Sit dyrebare liv for at frelse jer. Jesus er nær til jer, indbyd jer til at komme til Ham, så I kan få liv. Kom som I er hver dag. Kom til Jesus bekend jeres fejltagelser, jeres vildfarelser, jeres synder. Kom med sand sjælsbrøde; søg tilgivelse, og Kristus vil tilgive jer jeres synder og lade Hans retfærdigheds klare stråler skinne ind i jeres hjerter og sind. Måtte Herren velsigne jer og gøre jer komplette i Jesus Kristus, er min bøn. — manuskrift 1, 1894.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15