- Tillbake

manuskrift nr 1, 5. januari 1894 - »Den Helige Ande och Guds Ord är eniga«

- skrivet 5 januari, 1894, från Melbourne, Australien. - frigivet manus nr. 1093
Jag skriver till er, mina kära bröder och systrar på Pitcairn-öarna: Herren Jesus har i Sin försyn arbetat mitt ibland er. Han har sänt Sina budbärare för att presentera Hans Ords rikedomar för er. Han har öppnat Bibelns skrifter för att ni skall förstå, och ni har känt att det var ert privilegium att ta emot dem precis som de läses. Vi har känt att vi skulle tacka Herren för att Herrens ord har gått ut från er, eftersom ni har framhållit Livets Ord för andra. Det är ett dyrbart privilegium att anförtros Guds verk, att få tjäna tillsammans med Gud.

Den Helige Ande har alltid lett till det skrivna Ordet, och riktar uppmärksamheten mot rättfärdighetens höga moraliska nivå. Att bli ärad av Gud och därmed få privilegiet att få lov att vittna om sanningen är något underbart. Kristus sade till Sina lärjungar strax före Sin himmelsfärd då skyar av änglar tog emot Honom och tog Honom bort från deras åsyn: ”När den Helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” (Apg. 1:8) De kvalificerades för att vittna om Kristus av den Helige Andes himmelska gåvor.

Jag vill pränta in detta faktum i er att de som har Jesus boende i sitt hjärta genom tro, faktiskt har tagit emot den Helige Ande. Varje enskild person som tar emot Jesus som sin personlige Frälsare, tar lika säkert emot den Helige Ande som den som ger henne råd, helgar, vägleder och vittnar för henne. Ju mer nära den troende vandrar med Gud, desto klarare blir Hans vittnesbörd, och resultatet blir att det inflytande som hennes vittnesbörd utövar på andra när det gäller Guds kärlek. Desto tydligare kommer hon att bevisa att hon värdesätter Guds ord. Ordet är hennes föda, det är hennes dryck, som mättar den törstande själen. Hon värdesätter privilegiet att få lära känna Guds vilja genom Hans Ord.

Några själar som påstår sig vara troende har sviktat, och vänt sig bort från Guds Ord. De har försummat Bibeln, denna underbara bok som ger vägledning, och som i sanning prövar alla idéer, och gör anspråk på att de har Anden som undervisar dem, vilket gör granskningen av Bibelns skrifter onödiga. Alla dessa tar emot Satans spetsfundigheter, att Anden och Ordet är eniga. Skrifterna säger: ”Nej! Till Guds undervisning, till vittnesbördet! Om de inte talar enligt detta ord finns ingen morgonrodnad för dem.” (Jes. 8:1) Endast den är en fri man som sanningen gör fri.

Även om ni är en liten värld i er själva på den ö som ert hem utgör, så är frestaren ändå där. Han lägger ut sin snara för att fånga själar. Men Herren älskar er, och Hans beskyddande änglar omger er. Om ni är Ordets görare, kommer ni att lyda Jesu Kristi instruktion. Han säger: ”Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand.” [Joh. 10:27, 28].

Vi förmår inte bevara oss själva, vi uppehålls genom Guds makt. Vår Återlösare har all makt i himlen och på jorden, och om vi gör exakt det som Jesus säger att vi skall göra, är vi trygga i Hans kärlek. I vår egen kraft är vi fullkomlig svaghet, men när vi sätter hela vår tillit till Jesus Kristus, uppehålls vi genom Hans makt, ty Han är helt i stånd till att bevara alla själar, som sätter sin tillit till Honom.

Den risk som alla själar utsätts för är mycket stor. Guds store fiende, och människornas fiende är på vakt för att finna ett tillfälle att fånga oss när vi inte är uppmärksamma. Jesus har talat om för oss vilken fara vi befinner oss i, och har varnat oss mot den listige fienden. Han har upprepade gånger lagt den plikten på oss att alltid vaka och be, så att vi inte faller i frestelse.

Tro på Jesus, förtrösta på Jesus med en levande och uthållig tillit, och förtrösta utan tvivel på att Jesus bevarar er och frälser er. En som har makt att frälsa uppehåller dig, och så länge ni vill underordna er för att vägledas av Honom, för att lära er av Honom, för att sätta er tillit till Honom, är ni fullständigt säkra. Han är en stark borg. När ni hyser tillit till Honom, så är ni helt på den säkra sidan. Hans ord är underpanten för ert försvar, om ni vill förtrösta på Honom. Hys en enkel tillit till Gud, och lyd Hans bud. Då kommer ni att frälsas genom Jesu Kristi förtjänster och medling.

Kristus sade till Petrus: “Simon, Simon, Satan har begärt att få sålla er som vete. Men jag har bett för dig att din tro inte skall bli om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.” [Luk. 22:31, 32.] De själar som Jesus har gett Sitt liv för, är mycket dyrbara för Honom. Jesus vet värdet av den mänskliga själen, ty om vi är lydiga mot Guds bud, skall vi få ett evigt liv. När själen har gått förlorad i synd, har det mest värdefulla objektet i världen gått förlorat.

Varje son eller dotter till Adam som har välsignats med förståndsgåvor, har gåvor och förmågor genom vilka de kan göra framsteg. De kan upphöjas, förädlas och helgas, och samtalar med Gud. Himlen har visat ett intensivt intresse för arbetet med att utveckla Guds moraliska bild i människor. Vi måste se det värde som Gud har satt på människor. Mänskliga varelser kan ta det odödliga livet i besittning, det liv som går prarallellt med Jehovas liv. De kan leva så länge Gud lever. När vi begrundar dessa saker, fylls vi med fruktan och vördnad. Det betyder oerhört mycket att vara ett Guds barn, en arving till Gud, och medarvinge till Jesus Kristus.

Kommer inte gamla och unga på din hem-ö att söka Herren? Kommer ni inte att allvarligt sträva efter det eviga livets krona? Kommer ni inte att hata synd, och allvarligt be om att ni måtte få en förnimmelse av dess omåttliga syndigheten? Kommer ni inte att hata det som har orsakat himlens majestäts, Guds Sons, död? Ha alltid detta faktum i ert sinne, att det är en enda sak som Gud hatar med ett fullkomligt hat, och det är synd. Det kommer att visa sig vara tusentals människors fördärv, ja, miljoner själars, därför att de valde att synda, och att genom synden göra sig själva till karaktärer som liknade Satans. Dessa kommer, om de inte ångrar sig och överger synden, och tror på Jesus Kristus, aldrig att finna en plats i himlen.

Jag talar till er alla på ön. Utan Kristus är ni förlorade, hjälplösa, ofärdiga, och måste gå förlorade. Nu ser ni varför Kristus har förmanat, varnat och enträget bett er att ångra er synd, för att ni inte skall gå miste om evigheten vid er räkenskap. Då Kristus gav Sitt liv för er, var det för att Han måtte ställa er på en fördelaktig mark och tilldela er moralisk kraft. Genom tro kan ni bli delaktiga i Hans gudomliga natur, övervinna fördärvet som finns i den här världen på grund av begäret.

Om vi kommer i kontakt med syndare, som är förhärdade och fräcka när det gäller synd, kommer de att försöka förleda er till att bli lika fräcka som de själva. Det kommer emellertid an på er, att ge akt på Guds ords varning och förmaning: ”Min son, om syndare lockar, så följ inte.” [Ords. 1:10]. Sänd era böner upp till himlen om att bli befriade från frestelse. Bed, bed, och lägg er vilja på Guds viljas sida. O, var säkra och be att Herren ger er Sin nåd att stå emot djävulen, som förorsakade Adams och Evas fall i Edens trädgård, och som med sin bedrägliga kraft vill försöka sätta Guds restriktioner och bud ur kraft.

Det är något fruktansvärt för mänskliga agenter att synda, och att själva korsfästa Guds Son på nytt, och utsätta Honom för öppen skam. Jag har ett budskap från Gud till er: ”Se, Guds Lamm, som tar bort världens synd.” (Joh. 1:29)När ni ser Honom i Hans oförlikneliga kärlek, bära världens synder, när ni ser Honom i Sin gränslösa kärlek utöva medkänsla och kärlek till syndare, och inser att det var för er som detta oskyldiga, heliga obesmittade Guds lamm stod som den skyldige, som uthärdade era straff, så att ni som är syndiga och förtjänar straff, kan stå oskyldiga, iklädda Kristi rättfärdighets klädnad, kommer era hjärtan att mjukna av Hans oförlikneliga kärlek, och ni kommer att acceptera Honom som er syndaförlåtande Frälsare. Ni får inte vandra i mörker.

Gud har gett er kloka rådgivare, de som älskar och fruktar Honom, de som älskar alla de själar som Kristus dog för. Vänd er inte bort från råd, utan ge akt på undervisande ord. Herren kommer snart, dröj inte. Kom till Jesus varje dag, och tala om för Honom att ni vill få kraft, att ni önskar er himmelsk visdom, för att kunna förstå vad synd är och hur den kan överges. Ni kan inte gå er egen väg och göra er egen vilja och ha en förvänd ande, och ändå älska Jesus och bli erkända av Honom som Hans barn.

Ni önskar er himlen. Nåväl, Jesus vill att ni ska få himlen, och njuta av dess härlighet, annars skulle Han inte ha gett Sitt dyrbara liv för att frälsa er. Jesus är nära er. Han inbjuder er er att komma till Honom, så att ni kan få liv. Kom som ni är varje dag. Kom till Jesus. Bekänn era felsteg, era villfarelser, era synder. Kom med en uppriktigt förkrossad själ. Sök förlåtelse, och Kristus kommer att förlåta er era synder och låta Sin rättfärdighets klara strålar lysa in i era hjärtan och sinnen. Måtte Herren välsigna er och göra er fullkomliga i Jesus Kristus. Det är min bön.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16