- Tillbake

manuskrift nr 2, 5. 6 1914 - »Helgade ansträngningar för att nå icke-troende«

NP
5 juni 1914 [satt upp]
Detta manuskript är publicerat i sin helhet i Församlings ämbetskontorets officiella skrift 09/1914. +

De som påstår sig se fram emot Frälsarens återkomst borde sätta in alla krafter de har i aktiv tjänst. Församlingen på jorden skall vara världens ljus. Gud har planerat att strålar skall lysa över jordens mörka platser och i alla oupplysta själars hjärtan genom Hans församlings enskilda medlemmar.

Under alla livets förhållanden finns det många sätt genom vilka sjundedagsadventister kan erkänna sin Herre och vinna själar för Hans rike, vare sig det är i den förtrogna miljön omkring hemmet eller i affärsvärlden och i den sociala världen. Vi lever under de sista åren av den här jordens historia, och det är särskilt viktigt att vi inte förlorar tid när det gäller att låta andra få kunskap om den dyrbara sanning som skall förbereda dem till att stå fläckfria inför Gud på domens dag.

För flera år sedan har jag talat om en plan att utföra vårt missionsarbete och om dess utbredning bland våra vänner och grannar, och jag har hänvisat till Nehemjas’ exempel. Och nu vill jag på nytt uppmana våra bröder och systrar att i bön och tro och med sunt omdöme studera denne mans erfarenhet, hur han frimodigt frågade sin vän kung Artaxerxes om han kunde få hjälp att kunna främja Guds saks intressen. Låt alla förstå att när vårt arbetes behov kommer fram, kan troende återspegla ljus till andra, endast när de, liksom gamle Nehemja, håller sig nära Gud och lever i nära kontakt med Givaren av allt ljus. Våra egna själar måste vara fast grundade i en kunskap om sanningen, om vi vill vinna andra att överge villfarelse och ta emot sanning. Vi behöver nu flitigt rannsaka Skrifterna, så att vi, när vi blir bekanta med icke-troende, kan låta Kristus stå fram för dem som den smorde, korsfäste, uppståndne Frälsaren, omvittnad av profeterna, omvittnad av troende, och genom vilkens namn vi får förlåtelse för våra synder.

Genom Guds försyn har de som bär bördor för Hans verk eftersträvat att ge nytt liv åt gamla arbetsmetoder, och också göra upp nya planer och nya sätt att väcka intresse hos församlingsmedlemmar för en gemensam ansträngning att nå världen. En av de nya planerna för att nå icke-troende är höstinsamlingskampanjen för mission. Under de senaste åren har detta på många platser visat sig som en succé som ger välsignelse till många och ökar inflödet av medel in i missionens kassor. När de som inte har vår tro har lärt känna den tredje ängelns budskap i hedniska länder, har deras sympatier väckts, och en del har försökt att lära sig mer om den sanning som har en sådan kraft att förvandla hjärtan och liv. Män och kvinnor i alla klasser har nåtts, och Guds namn har förhärligats.

När vi upphöjer Golgatas kors för andra, finner vi att det upphöjer oss. Låt varje enskild troende nu stå i sin lott och på sin plats, och gripa tag i den inspirerade tjänst som Kristus utförde för själar, då Han var i den här världen. Vi behöver den kristne hjältens glöd som varar ända till slutet, och som alltid ser upp till Honom som är osynlig. Vår tro måste ha en uppståndelse. Oavsett var vi befinner oss och vilka möjligheter vi har, om de är begränsade eller vidsträckta, skall vi utöva ett direkt inflytande för det goda.

För att kunna förverkliga Guds avsikt som medarbetare till Honom, är det inte nödvändigt att alla troende arbetar på samma sätt eller efter samma riktlinjer. Inga exakta riktlinjer har getts. Låt den Helige Ande vägleda varje medarbetare och låt var och en lyssna till deras råd som har valts till att leda församlingens olika aktiviteter. På det sättet kommer sanningen alltid att stå på en fördelaktig grund.

Somliga kan anbefalla sanningen bäst, inte genom argument eller tal, utan genom sanningens levande principer, genom att föra ett hederligt och ödmjukt liv som pålitliga lärjungar till den saktmodige och ödmjuke Kristus. Detta gäller i synnerhet dem som inte kan uppge en förståndsmässig orsak till sin tro och för dem som har en iver som inte stämmer överens med kunskap. Dessa troende bör tala mindre övertygande om vår tro, studera sin Bibel mer, och låta sitt uppträdande vara ett vältaligt vittnesbörd om den kraft till det goda som sanningen utövar på det villiga hjärtat och livet.

Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.” [1 Petr. 3:15.] Den fruktan som det talas om här betyder inte misstro eller rådvillhet, utan en lämplig försiktighet, en vaksamhet på alla punkter, så att inget oklokt ord yttras, eller upphetsande spänningar inte får fritt utlopp, och därigenom lämnar ett dåligt intryck efter sig på människors sinnen, och påverkar dem i fel riktning. Alla har stort behov av gudsfruktan, ödmjukhet och saktmod, för att på rätt sätt kunna framställa sanningen för vår tid.

Gud vill att varje troende skall vara en själavinnare; och Han kommer att välsigna alla som ser upp till Honom i tillit för att få visdom och vägledning. Medan de försiktigt rör sig, vandrar på visdomens väg, och förblir sanna mot Herren Israels Gud, kommer Kristi renhet och enkelhet, uppenbarade i det praktiska livet, att bära vittnesbörd om att de äger en äkta fromhet. Allt vad de säger och gör kommer att förhärliga Hans namn som de tjänar.

Den troende som är besjälad av en sann missionsanda är ett levande brev, känt och läst av alla människor. Sanningen utgår från hans läppar med oförvanskade ord. Hans renhet och iver och heliga omdömesförmåga växer allteftersom dagarna går, och den osynliga världen ser att han är i levande gemenskap med Gud och lär sig av Honom. De ord som de omvända läpparna talar ledsagas av en kraft som berör de oomvändas kalla hjärtan; ty också de som inte känner Gud kan skilja mellan det mänskliga och det gudomliga.

Mina bröder och systrar, märker ni den heliga sanningens helgande kraft i ert hjärta och liv och karaktär? Får ni den förvissningen att Gud, för Sin käre Sons skull, har förlåtit era synder? Eftersträvar ni att leva med ett samvete fritt från förakt mot Gud och människor? Ber ni ofta till Gud för era vänners och grannars skull? Om ni har fått frid med Gud, och har lagt allt på altaret, kan du framgångsrikt gå in i själavinnande tjänst.

När en plan följs som sätts i gång för att föra andra till kunskap om sanningen för vår tid, och om de förunderliga saker som följer med då denna verksamhet förs framåt, så låt oss först helga oss själva helt och fullt till Honom, vars namn vi vill upphöja. Låt oss alltså allvarligt be för dem som vi vill besöka, och genom en levande tro föra dem en och en in i Guds närvaro. Herren känner människors tankar och avsikter, och hur lätt kan Han inte beveka oss! Hur kan inte Hans Ande liksom en eld, vinna det stenhårda hjärtat!? Hur kan Han inte fylla själen med kärlek och ömhet! Hur kan Han inte ge oss av Sin HeligeAndes nådegåvor, och utrusta oss till att gå in och ut, och arbeta för själar! Nådens överväldigande kraft bör kunna märkas i församlingen i dag; och den kan märkes, om vi ger akt på Kristi råd till Hans efterföljare. När vi lär oss att smycka Kristi, vår Frälsares lära, skall vi förvisso se Guds frälsning.

Till alla som är i färd med att åta sig ett särskilt missionsarbete med det blad som skall användas till höstinsamlingskampanjen, vill jag säga: Var flitiga och ansträng er; lev under den Helige Andes vägledning. Öka dagligen er kristna erfarenhet. Låt dem som har en särskild fallenhet för missionsarbete arbeta för icke-troende på de högre platserna, likaväl som på livets lägre platser i livet. Sök ihärdigt efter förlorade själar. O, tänk på den längtansfulla önskan som Jesus hade för att föra Sin hjord tillbaka, som hade gått vilse.

Vaka över själar eftersom de måste avlägga räkenskap. I er församlings och i ert grannskaps missionsarbete, måste ni låta era ljus lysa med så klara och fasta strålar, att ingen kan resa sig i domen, och säga: ”Varför talade du inte med mig om denna sanning? Varför bekymrade du dig inte för min själ?”

Låt oss vara flitiga med att sprida litteratur som omsorgsfullt har gjorts i ordning för att användas bland dem som inte har vår tro. Låt oss göra det bästa av varje tillfälle för att fånga de icke-troendes uppmärksamhet. Låt oss lägga litteraturen i alla händer som vill ta emot. Låt oss helga oss själva till att förkunna budskapet: ”Bered väg för Herren, bana en jämn väg i ödemarken för vår Gud” [Jesaja 40:3.] Gudomliga och mänskliga redskap måste förenas för utförandet av en stor sak. Nu är det vi som har ansvaret ”Och Anden och bruden säger: »Kom!« Och den som hör det må säga: »Kom!« Och den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet.” [Upp. 22:17.]

afsn nr:1
afsn nr:3
afsn nr:2
afsn nr:5
afsn nr:4
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16