- Tilbake

manuskrift nr 4, 9. november 1885 - »Kristent fellesskap«

Derfor, løft opp de hender som henger ned og de svake knær, og gjør stiene rette for deres føtter, for at ikke det som er halt skal komme ut av veien, men la det heller bli helbredet. Jag etter fred med alle mennesker og etter helliggjørelse. Uten helliggjøreise skal intet menneske se Herren. Gi akt på at ingen faller fra Guds nåde, at ingen bitterhets rot skal vokse opp og plage dere, og mange bli besmittet av det, at ingen er en horkarl eller en vanhelligperson som Esau som for en eneste liten rett mat solgte sin førstefødselsrett. For dere vet jo at senere, da han ville arve velsignelsen, ble avvist - for han fant ikke rom for anger - enda han søkte den omhyggelig med tårer. Heb 12,12-17 - KJV

Herren vil at hans folk skal komme meget nær til ham. Det er viktig at enhver som bekjenner seg til å være et Guds barn, skulle bære med seg Kristi lære og ånd inn i sitt dagligliv. La oss ta et kritisk blikk på oss selv og sammenlikne vår karakter med den eneste norm har rettferdighet, slik at vi ikke skal lage noen krokete stier for våre føtter, og mange på grunn av mangel på tro og fornuftig kunnskap om Skriften vil komme ut av veien. Vi ønsker meget mer av Guds kjærlighet i våre hjerter enn det vi har i dag. Med mindre vi har Kristi Ånds ynde, vil vi bli mørkets kanaler.

Det er vårt privilegium å ha Ånden som vitne på at våre veier behager Gud. Vi skulle ikke være tilfredse med mindre vi har dette bevis. Vi må være rene i hjertene, og våre gjerninger må være utvirket av Gud. Vi trenger en spesiell bearbeidelse av Guds Ånd på våre hjerter. All den bekjennelse av sannheten vi kan gjøre vil ikke være til noe nytte hvis vi ikke har Kristus boende hos oss. Vi har i det hele tatt altfor liten tro og fast tillit til Gud.

Vi er i prøvelsens dager, og sjelenes motstander er på sporet etter oss. Mens vi står fram atskilt fra verden, hvor ømt skulle vi ikke løfte sammen i tro og i kjærlighet gjør godt hverandre. Forent er vi sterke, splittet er vi svake. Når Kristus bor iblant oss, vil vi ha et deilig samfunn med ham. Vi vil ikke trakte etter å bygge opp selvet og vil ikke overvurdere våre egne evner. Vi vil ydmyke oss selv. Vi vil ikke finne feil hos de andre, og vi vil være veldig på vakt så vi ikke nærer følelser i våre hjerter mot våre brødre og skader deres innflytelse. Satan vil hele tiden friste oss til å gjøre dette. Hvordan tar det seg ut i himmelens øyne, i nærvær av de hellige vesener, hele tiden å finne feil hos sine brødre?

I stedet for å være misunnelig og tro at dine egne veier er rett for Guds åsyn, burde du være nidkjær for din brors følelser. Hvis nå hver enkelt ville rette ut stiene til å vandre på framfor sine egne føtter, så vil de være i stand til å hjelpe sin bror. Vi skulle gi akt på våre veier og dra nær til Gud dag for dag. Hvis vi har bønnens ånd, vil vi løfte våre begjæringer til nådens trone, og hvis vi ber mer og gransker Skriften med langt større omhu, vil vi ikke bli nektet den velsignelsen som Gud har lovt å gi. Da vil vi ikke være misunnelige på hverandre. Gud har ikke satt noen av dere til å spore sin bror og finne feil hos ham. Hold deres egne føtter på den rette sti. Da vil dere gjennom deres eksempel oppmuntre din bror.

Da Kristus fortalte Peter hva han skulle gjøre, svarte Peter: "Herre, og hva skal denne mannen gjøre?” Jesus sa: "Hva kommer det deg ved? Følg du meg!" Vi trenger å være meget nidkjære mot oss selv. Vi trenger å granske oss selv og se om vi er i Guds kjærlighet. Hvis ikke Jesus er i oss, er vi fordervet. Enhver av oss vil bli prøvd, og med mindre vi er tett knyttet til Gud, vil de prøvene som kommer over oss, svekke vår allerede svekkede tro, og vi vil bli et lett bytte for Satans fristelser. Men hvis vi er forbundet med Kristus og holder oss nær til Jesus når disse prøvelsene kommer til oss, vil Satan ikke få noen seier over oss. "Dra nær til Gud og han vil dra nær til deg." Vi må forplikte oss å holde våre sjeler for Gud som for en trofast skaper.

Vi skulle ikke tillate noen følelser å komme inn i våre hjerter som er imot våre brødre, for dette er ikke Kristi ånd. Det er ikke sannhetens prinsipp å finne feil og tenke ondt om sin bror. Hvis det oppstår noen vanskeligheter i deres midte, forsøk på alle mulige måter å bilegge dem. Det er din kristne plikt.

Du kan mene at all feil ligger hos din bror, men hvis din bror ikke kommer til deg, må du gå til ham og prøve å orden opp. Dere må være i harmoni. Hvis dere ikke er i harmoni med hverandre, kan ikke Kristus bo i hjertene deres.

Vil dere bøye dere ned for Gud hver dag i bønn og be ham å la lyset fra sin Hellige Ånd komme inn i deres hjerter, og ikke holde opp med å bønnfalle Gud før enhver ond tanke og følelse er beseiret? Kristus sier: "Bekjenn deres synder for hverandre, og be for hverandre, at dere må bli leget." Hvor meget av dette verket har dere utført? Skulle bekjennelsens ånd komme inn i menigheten, da ville dere virkelig få se Guds frelse.

Vi ønsker å beholde kristent fellesskap og kjærlighet i vår midte. Husk at Kristus har sagt: "På dette skal menneskene vite at dere er mine disipler at dere har kjærligheten til hverandre." Kan vi ta dette heit til oss? Hvor mye har Kristus elsket oss? Han fornektet seg selv og var villig til å tåle ethvert offer for at vi skulle kunne få evig liv. For vår skyld ble han fattig, forat vi gjennom hans fattigdom skulle bli rike. Og han sier: "Elsk hverandre slik jeg har elsket dere!" La oss derfor jage Satan ut av våre hjerter og innby Kri komme inn. Hvis vi tillater misunnelse og hat i våre hjerter, kan ikke Kristus bo der.

Vi skulle være de første til å bygge hverandre opp i den helligste tro, og hver for oss skulle vi se hen til Jesus, som er vår tros opphavsmann og fullender. Da kan dere lede andre til Frelseren. Kristus har sagt: "Strev etter å gå gjennom den smale port. For den port er vid og den vei bred som fører til fortapelse, og mange er de som går gjennom den.” Vi må bane oss vei gjennom mengden som går på den brede vei. Vi må stå fast på å lyde Gud. Vi må rense våre sjeler og adlyde sannheten. Jo nærmere vi kommer Jesus, desto mer vi grunner på hans herlige karakter, desto mer vil vi gjenspeile hans guddommelige bilde for de rundt oss.

Når andre ser at dere er fast bestemt på selv å gjøre rett, vil de se at Guds sannhet har en innflytelse på deres liv og karakter. Da vil dere være et klart lys for verden. Jeg bønnfaller dere om å være en hjelp for andre, etterkomme betingelsene i Guds ord: "Lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet, så skal dere finne hvile for deres sjeler.

Problemet med mange er at de har tapt Jesus av syne. De kommer til kort i å se selvfornektelsen og kjærligheten og nåden i hans karakter, og derfor etterlikner de ikke hans liv. Men Jesus ønsker at vi skal være ett med ham, slik han er ett med Faderen. Og han ønsker at vi skal være ett med hverandre. Vi ønsker å vise for verden at vi har en tro som løfter opp, som gjør oss vennlige, høflige, selvfornektende og avler i oss kjærlighet ærbødighet for Gud, og gjør oss til kristne menn og kvinner.

Vi må be mer inderlig om Kristi nåde som er livsviktig for oss hvis vi skal opprettholde vår retskaffenhet og åndelige liv. Hvis noen kommer til deg og begynner å fortelle deg om en annens feil og du ikke kan stoppe den stemmen på annen måte, så oppløft din røst og syng en hymne til Guds pris. Folk som farer med tomt snakk og uro stiftere er Satans agenter i å utføre hans verk.

Det en stor oppgave å utføre for denne menighet, og den triste delen av den er at det er så mange som er vel tilfredse med seg selv. Disse må bli omvendt, deres tanker må ledes inn i en guddommelig kanal. Vi har en mektig sannhet som renser sjelen, og denne sannheten må få helliggjøre oss enkeltvis.

Satan er kommet ned med stor makt. Han vet at hans tid er kort. Han vil omstyrte noens i denne forsamling med mindre vi holder oss nær til Jesus. Vi er advart om at han vil arbeide med all makt og tegn og løgnaktige undre, og derfor må vi bygge opp en sterk karakter. Alle våre krefter skulle trenes i krigen mot fienden, for som Kristi trofaste soldater ønsker vi å være i beredskapstroppen og ikke gi djevelen noe rom i det hele tatt.

Satans verk vil bli åpenbart med slik kraft at hvis det var mulig, ville han forføre selv de utvalgte. Og hvis han kan, vil han forvirre ditt sinn, og du vil tape sannheten av syne og skille deg fra din Gud som gir deg styrke. Gud ønsker at du skal være i en stilling hvor han kan gjøre store ting for deg. Han ønsker at du skal ha en fornuftig tro. Du ønsker ikke å presentere for folk et mønster som er blandet med dine karakterfeil og gi verden et falskt bilde av Jesus. Som kristne er det vår plikt å representere Kristus.

Det er mange som bekjenner seg til tro og lære som ikke er omvendte, og hvis de ikke vil ydmyke sine hjerter for Gud og bringe sannheten inn i sjelens innerste kammer, vil de ikke representere Jesus, men vanære hans navn og gjøre Guds sannhet virkningsløs. De snakker mye om fiendens makt, men bringer ikke sine sinn til Gud.

Hvis dere nå vil åpne deres hjerter for sannheten, vil deres forståelse bli klar, og dere kan presentere sannheten for andre, men dersom det næres tvil og vantro, kan ikke Kristus bringe sitt lys og herlighets nærvær til deres sjeler. Kan dere ikke nå begynne å dyrke troen og tale om Guds nåde og prise Gud av hele deres hjerte? Det er gjennom bønn dere mottar styrke til å motstå fristelse. Kristus vil dekke dine mangler, lette din tvil og fylle din sjel med glede.

Hvis vi skal gjøre det apostelen anbefaler oss - å gi ethvert menneske en begrunnelse for det håpet som er inni oss med ydmykhet og ærefrykt - da må vi ha sannheten stemplet på våre hjerter. Det er her det har manglet så mye hos mange, veldig mange. De har en tro i navnet. Det er blitt viet for mye tid til småting som ikke er verd en eneste tanke. Sinnets vekst blir hindret og bundet til de tingene man dveler ved. Skal vi ha Guds omformende kraft i vår midte? Kristus sier: "Se, jeg står for døren og banker. Hvis noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg." Fei vekk det skrotet du har samlet opp foran din hjertedør og la Jesus komme inn.

Det er noe for enhver av oss å gjøre med å berede veien for kongen. Vi trenger å bekjenne og avstå fra våre synder og la dem komme foran oss til dommen, slik at når husvalelsens tider kommer fra Herrens åsyn og han skal sende Jesus, da vil våre syner være visket ut. Det vi ønsker er en ren og ubesmittet religion for Gud. Vi leser i Skriften at en ren og ubesmittet religion for Gud er dette: At vi besøker enken og de faderløse i deres lidelse, og at vi selv holder oss ubesmittet fra verden.

Det er ikke det utvortes som viser at en er kristen, men en helligende nådens kraft i sjelen. På deres frukter skal dere kjenne dem. Hvis et menneske er saktmodig og kristuslik, vil han gjenspeile dette. Hvis han er oppblåst og tror han vet alt, inntar han den holdningen at han ikke behøver å lære noe i Kristi skole, og nettopp den leksen han trenger å lære, lærer han ikke. Til sist blir han veid på vektskålen og funnet for lett. Da er det for rett opp feil. Nådens dag var tiden for ham til å lære disse lekser. Nå er tiden inne til å gjøre Guds vilje, og idet du søker å tilpasse din vilje til Guds, vil du få den kjærligheten til dine medmennesker som Kristus hadde til deg, og du vil virkelig bli et lys for verden.

Når som helst din munn får trang til å finne feil i dine brødres liv og levnet, tenk bare på at du også har synder du skal vinne over. Se hen til Jesus og ta mønster av hans karakter.

Kristus kommer. Jeg husker da vi trodde enden skulle komme i 1844 da vi kom sammen til våre møter. Da kunne spørsmålet komme fra den ene og den andre: "Brødre, har dere sett noen ting hos meg som ikke er rett? Jeg vet at vi ikke kan se våre egne feil, og hvis noen av brødrene ser noe galt hos meg, så vil jeg at de skal fortelle meg det." Noen ganger ble det bekjent feil, og vi bøyde oss ned for Gud og ba om tilgivelse. Da kunne du se noen av brødrene som hadde noen vanskeligheter mellom seg, gå til en eller annen låve eller frukthage og bønnfalle Gud sammen. Så kom de tilbake arm i arm. De elsket hverandre og hadde fred mellom seg. Vi følte at vi ikke kunne gå fra hverandre hvis ikke alt var i harmoni. Den herlige fredens ånd var midt iblant oss, og Guds herlighet omga oss. Du kunne se at ansiktene skinte.
(Her mangler det en del av manuskriptet)

Vi må komme nærmere Gud. Da vil Kristus være vårt lys, og sannhetens lys vil gjenspeiles på verden. Vi ønsker å utdanne oss til å tale om sannheten, tale om himmelen og de himmelske ting, samtale om Frelserens kjærlighet. Da vil vi passe inn i en hellig himmel. Hvis Kristus, når han kommer, skulle finne oss med alle de karaktermanglene vi har i dag, vil det ikke bli noe av at vi går inn i himmelens saler, og det vil ikke bli noen anledning til å reformere oss da. Kristus lover ikke å forvandle vår karakter da, etter at han er kommet. Vi må søke den rettferdige karakter nå.

Men hvis vi har bygd oss selv opp i vår egen rettferdighet, forandrer han ikke karakteren. Forandringen må foregå her. Vi må tvette våre kjortler og gjøre dem hvite i Lammets blod her i denne verden. Da skal vi få det hvite lin som er de helliges rettferdighet. Men hvis vi fortsetter i våre synder, kan aldri Kristus ta oss opp til himmelen. Det er bare de som er hellige som kan se en hellig Gud.

Og jeg ber for dere, mine brødre, at dere må utføre et sikkert verk for evigheten. Som en Jesu Kristi budbærer bønnfaller jeg dere om å la kjærligheten komme inn i deres hjerter. Enhver sjel som vil bli frelst, må bli hellig og ren i denne verden. Enhver sjel som faller på Klippen og blir knust, vil Kristus favne i sine evige armer og trykke til sitt bryst. Legg hele ditt hjerte i verket.

Det er mange av dere som bare griper sannheten med fingertuppene, og her er verden som ser på dere at dere ikke er kristne. Hvis dere samler de herlige lysstrålene som Gud har gitt dere, kan dere spre de velsignede stråler på andres vei.

Måtte Gud vekke dere opp, slik at dere må gå inn i lønnkamrene og be til Gud og tro på at han hører dere, for han sier: "Be og dere skal få, let og dere skal finne, bank på og det skal lukkes opp for dere."

Kom just som du er, og han vil hjelpe deg. Han vil til det ytterste frelse alle dem som kommer til ham. Han ønsker å vaske deg ren for hver eneste av syndens flekker. Jeg elsker ham fordi han elsket meg først. I Jesus ser jeg en uforlignelig ynde, og jeg ønsker en del med ham i hans himmelske rike.

Og nå, mine brødre! "Søk Herren mens han ennå finnes. Kall på ham mens han er nær. Den ugudelige forlate sin vei og den urettferdige sine tanker og la ham vende tilbake til Herren. Og han vil vise nåde mot ham, og til vår Gud, for han vil rikelig tilgi." [Es 55,6- 7.]

Måtte Gud hjelpe oss til å søke ham, og til å innse at han vil gjøre akkurat det han har sagt han vil. Dette er seieren - vår tro!

afsn nr:1Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:2Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:3Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:4Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:5Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:6Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:7Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:8Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:9Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:10Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:11Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:12Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:13Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:14Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:15Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:16Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:17Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:18Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:19Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:20Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:21Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:22Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:23Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:24Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:25Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:26Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:27Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:28Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:29Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:30Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:31Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173
afsn nr:32Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:173