- Tilbage

manuskrift nr 16, 1. april 1903 - »Tale /Samstemmende anstrengelser«

NP 1. april, 1903
Dette manuskrift er blevet publiceret i sin helhed i GCB 04/02/1903.
1. april 1, 1903
Tale af Mrs. E. G. White ved Generalkonferensen
Jeg ved at Herren mener os det godt. Jeg ved at vi er vore værste fjender når vi lytter til fjendens forslag. Lad os ikke lade sandheden, Guds dyrebare og helliggørende sandhed, gå forbi uden at vi griber fat i den. Vi skal helliggøres ved sandheden. Herren vil hjælpe os hvis vi vil ydmyge vore hjerter over for Ham og acceptere Ham som vor personlige Frelser. Kun vor Genløsers levende og handlende kraft kan frelse os fra fjendens list.

Ordet erklærer: ”Guds ager er I.” Men kan han arbejde med vore hjerter medmindre vi er villig til at de beabarjdes? ”Guds bygning er I.” [1 Korinter 3,9.] Han er villig til at opbygge en symmetrisk karakter hos os alle – en karakter efter guddommelig lignelse. Men Han må have vort samarbejde.

Vi rækker ikke højt nok op. Vi kommer ikke til Gud med den tro som ikke vil fornægtes. Han siger: “Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelser, og så vil den blive ham givet. Men han skal bede i tro, uden at tvivle; den der tvivler, ligner nemlig en havets bølge, som jages og kastes hid og did af vinden; og et sådant menneske må ikke vente at få noget fra Herren”. [Jak. 1:5-7.] Vi må tage vare på løfterne, og sige: “Jeg slipper Dig ikke før du velsigner mig.” [1 Mos. 32,26.] Og når du får velsignelsen, vil du bringe den til andre. Himlens atmosfære vil omgive din sjæl fordi Kristus vil kunne ses hos dig. Han siger: ”Med mindre man tyr til mit værn, slutter fred med mig, slutter fred med mig.” [Esajas 27,5.]

Vi skal ikke lade fjenden for sejr. Vi er kede af at ikke stå på fordelagtig grund, at vi ikke har stået der lige siden sidste Generalkonferense. Vi er kede af at vi ikke har arbejdet ihærdigt på anger; kede af at vi ikke stopper med vore beklagelser og kværuleren, og at vi ikke overvinder trangen til at presse andre mod muren. Mine brødre, I kan danne jer i smågrupper som I vil, men lad jeres brødre være. Prøv ikke at presse dem ud på vanskelige steder. Sæt jer selv der hvor Gud kan give jer Sin Ånds tilstedeværelse i jeres arbejde. Hvis jeres brødre ser den Ånd som beboer jeres hjerter, i jeres liv, vil de ledes til få hjælp fra den samme kilde som I fik. De vil ledes til at adlyde Ordet: “Derfor råder jeg dig til hos mig at købe guld, lutret i ild, så du kan blive rig, og hvide klæder at iføre dig, så din nøgenheds skam ikke skal blive åbenbar, og øjensalve til at salve dine øjne med, så du kan se.[Åbenbaringen 3,18.]

Mine brødre, afklare og rense jeres sjæle for Gud. Ophør med at kritisere og kværulere. Dette holder Satan jer til, indtil Herren kommer, hvis han kan. Han ved at han derved kan forhindre Herrens vær meget effektivt. Bagtale er kanibalisme. Gud kalder Sit folk til at ikke noget at gøre med dette, men at komme til Ham, så de må lys, og liv og frelse. Vi behøver den visdom som kommer ovenfra. Renvisdom som er, ”fredselskende, mild, hensynsfuld, fyldt med barmhjertighed og gode frugter.” [Jakob 3,17.] Hvis det ikke var for dette, ville Faderens kærlighed ikke kunne udøves så vedvarende mod os.

Gud igen og igen tilgivet vore overtrædelser. Nu er der skridt vi må tage. Og hvilke skridt? – Lad os prøve at forstå det. Du vil huske den gang hvor der kom nyt fra Europa om økonomiske problemer med forlagshuset i Kristiania. Nogle i dette land sagde at vi burde lade institutionen være; og at lederne burde have vidst bedre, end at tage et så tungt lån; så at de ikke har ret til at være i en sådan situtation Men var disse råd blevet fulgt, ville det så ikke sætte forlagshusets medarbejdere i Norge på fordelagtig grund, hvor de så kunne fortsætte deres arbejde for Mesteren? Jeg har fået lys om at institutionen skal sættes der hvor den kan udføre sit arbejde. Men medarbejderne der kunne gøre dette uden hjælp. Deres brødre i andre lande skulle hjælpe dem, så skulder ved skulder med dem, og gøre deres sag og deres tab til deres eget.

Og lad mig sige at Gud ikke har planlagt at det Sanatorium som skal bygges i Battle Creek, ikke skal være forgæves. Han ønsker at Hans folk skal forstå dette. Hu hvor bygningen er blevet rejst, ønsker Han at denne institution skal være på fordelagtig grund. Han ønsker ikke at Hans folk skal betragtes af fjenden som et folk der går ud af syne.

Nu skal vi for anden gang se at noget må gøres for at sætte Guds arbejde på fode. Det skal sættes der hvor det bør være, som Guds værk. Lad ingen sige, fordi der er en gæld på sanatoriet: ”Vi vil ikke have mere med det at gøre end at hjælpe med at opbygge institutionen.” Guds folk må bygge den institution op, i Herrens navn. Det skal sættes der dets arbejde kan føres forstandigt. En mand skal ikke stå ved dets hoved alene. Dr. Kellogg har båret byrden indtil det næsten har dræbt ham. Gud ønsker at Hans tjenere skal stå sammen i at fremføre dette arbejde. Fordi en mand er ensidig, og en anden er ensidig, viser det ikke at Guds værk er ensidigt.

Guds folk skal sætte sanatoriet i Battle Creek på fordelagtig grund. Hvordan skal dette gøres? – Det kan jeg ikke sige jer. Men jeg ved at ligeså snart at Helligånden skal komme over hjerterne, vil der være en enig røst og forståelse; og vi vil få visdom.

Jeg har givet jer disse tanker som forslag, stoler på at de har en vis indflydelse på jer i jeres rådssamlinger og i de tiltag som I gør. Det er ikke kun det lille hjørne i Battle Creek som vi arbejder i. Vi må stå på fordelagtig grund over for vort folk og over for verden.

Gud kalder os til at søge Ham af hele hjertet, og Han erklærer at når vi gør dette, vil Han kunne findes af os. Skal vi gøre dette? For at kunne finde Ham, må vi søge Ham af al vor kraft. En lovlærd kom til Kristus med spørgsmålet: ”Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?” Da Kristus vidste at han var blevet sendt af farisæerne, pålagde Han ham byrden at besvare sit eget spørgsmål. ”Hvad står der skrevet i loven? Hvad læser du? Spurgte Han. Han svarede: “Du skal elske HErren din Gud af hele dit hjerte, med hele din sjæl, og af al din styrke, og af hele dit sind; og din næste som dig selv.” [Lukas 10,25-27.]

Disse principper er kristenlivets fundament. Når vi tager imod dem i vore hjerter, når vi lever ved dem, skal vi se Guds frelse. Så vil Hans magt hvile over Hans arbejde som det ikke har hvilet over siden budskabets første dage. Så vidste hvad det vil sige at se Guds frelse. Vi forstod hvad Gud fortalte os. Gud lever, og Han kalder på os alle til at komme frem til Herrens hjælp til Herrens hjælp imod mørkets mægtige kræfter. »Forband«, sagde Herrens engel »Forband Meroz og dem, der bor deri! fordi de ikke kom Herren til hjælp kom Herren til hjælp som helte!« [Dom 5,23.] Gud forbyde at disse ord skulle siges om os!

Fordi mennesker har begået fejltagelser, skal de ikke rykkes op med rode. Guds velsignelse helbreder; den ødelægger ikke. Den mægtige læge, den store lægemissionær, vil være i midten af os, for at helbrede og velsigne, hvis vi vil tage imod Ham. Johannes siger om ham. ”Se Guds lam, som bærer alverdens synd bort.” [Johannes 1,29.] Han venter på at komme til os, og tage vore synder og fylde os med Sin Ånd.

En mægtig hær står stillet op imod os. Men Gud er ved vor side, og Han har al magt. Han har adskilt os fra verden fra sig selv, og han erklærer at vi skal være et særligt folk, et helligt folk, et kongeligt præsteskab. Han fortæller os at ikke stole på mennesker, men lægge vor tillid til Herren Gud af Israel. Så skal vi vinde sejr.

Ved bedestunden kom disse bemæringer fra pastor Daniells under andagtsstunden onsdag morgen, d 1. april, sammen med søster White, i denne bøn:

Himmelske Fader, du har sagt: “Bed, og I skal modtage; søg og I skal finde; bank på, og der skal åbnes op for jer.” [Mattæus 7,7] Himmelske Fader, vi behøver Din Helligånd. Vi ønsker ikke at arbejde for os selv, kun når vi arbejder i enighed med Gud. Vi ønsker at være i en del hvor Guds Helligånd skal være over os med dens oplivende og helliggørende kraft. Vil du vise dig selv for os netop denne morgen! Vil du feje al tågeslør og alle mørke skyer bort!

Vi kommer til Dig, vor medfølende Genløser; og vi beder Dig, for Kristi skyld – for Din egen Søns skyld, min Fader, at Du vil manifestere Din kraft for Dit folk her. Vi ønsker visdom, vi ønsker retfærdighed, vi ønsker sandhed, vi ønsker at Helligånden må være med os.

Du har givet os et stort arbejde som må fremføres for deres skyld som er i sandheden og for deres skyld som ikke kender til vor tro; og O Herre, ligesom Du har givet enhver man sit arbejde, bønfalder vi Dig at Helligånden må indprentes i menneskesindet når det gælder det arbejdes byrde som påhviler den enkelte sjæl, efter Din bestemmelse. Vi ønsker at blive forsøgt og prøvet; vi ønsker at blive helliggjort igen og igen; vi ønsker udrustes for arbejdet; og her, lige ved denne konferensessesion, ønsker vi at se en åbenbaring af Guds Hellige Ånd. Vi ønsker lys, Herre – Dit er Lyset. Vi ønsker sandhed, Herre – Du er Sandhed. Vi ønsker de rigtige vej – Du er den rigtige Vej.

Herre, jeg beder Dig at vi alle må være kloge nok til at se at vi hver i sær må åbne hjertet for Jesus Kristus, så Han gennem Helligånden må komme ind og forme og danne os på ny, efter det guddommelige billede. Oh min Fader, min Fader! blødgør og underlæg vore hjerter. Denne morgen ønsker vi at overgive os helt til Dig; vi ønsker at opgive vor vilje, vor vej, vor handlemåde som ikke har været i harmoni med Guds vej og vilje; vi ønsker at acceptere Herrens vej, Herrens vilje og Herrens råd. Kom, oh kom ind i vor midte denne morgen, og bevæg vore hjerter, unge og gamle. Bevæg på en særlig måde deres hjerter, som håndterer evangeliesandheder, så at de alle kan oplyses af de klare stråler, som Du lod skinne på Dit Ord, og for at Din instruktion kan komme til den menneskelige forstand med den levende Guds kraft og Ånd.

Vi indrømmer over for Dig at vi ikke har æret Dit navn sådan som vi burde. Vi anerkender over for Dig at vi behøver at blive brudt i hjertet. Lige nu ønsker vi at blive genomvendt; lige nu ønsker vi at erkende hvad Kristus er for os, og hvad vi er og kan være for Ham som Hans medarbejdere – ”medarbejdere sammen med Gud.” [1 Korinter 3,9.]

Oh min Fader, lad enhver sjæl der er forvirret, enhver der ikke kan forstå og se vejen, få vejen vist for ham så klart at tågen vil blive fjernet, og at skyen vil gå bort, så at retfærdighedens Sol måtte skinne ind i sindets kamre og sjælstemplet. Vask os, og vi skal blive rene, Herre. Lad blødgørende barmhjertighed, barmhjertighed fra dig, komme ind i alle hjerter; og så indser vi at en medfølende og elskende Frelsers smeltende barmhjertighed, ovre hjerter, der endnu engang forenes, vil slå i samklang, og vil stå skulder med skulder for at fremme dette store arbejde.

Vi kan ikke tillade os at være ligegyldige, Herre; vi kan ikke tillade os at arbejde imod hinanden. Vi må stole på Dig; og vi beder om du, denne morgen, lader Helligånden stige ned på os. Vi er parate til at modtage Trøstermanden; vi åbner hjertets dør, og byder Frelseren ind. Vi elsker Dig, kære Frelser, Du ved at vi elsker Dig. Vi ser en uforlignelig yndighed i Dig, og ønsker at enhver sjæl hele tiden skal se på Dig, Du er vor tros Ophavsmand og Fuldender.

Kom, Herre Jesus, kom og tag os som vi er, og påtag os Din retfærdighedsklædning. Tag vore synder bort. Vor Frelser, Du kom til jorden for at gøre dette. Vi anger det der er gjort forkert; vi er kede af hver gang Du er blevet forladt; og beder Dig om tilgivelse af vore overtrædelser, så vi kan vise verden at vi har en Frelser, som er i stand til at tage vore synder bort og tilskrive os Hans egen retfærdighed.

Herre, vi accepterer Dig nu; vi tager imod Dig nu; vi tror på Dig nu; og vi beder Dig lade Din Helligånd hvile på os nu. Gå lige nu igennem dette hus, beder vi Dig; og måtte de engle der ledsager Dig gå over alle sæder og til ethvert hjerte; og måtte enhver person indrømme hvad ”jeg” bør gøre. Måtte enhver ikke se på mennesker, men på Kristus – på Ham som døde for at frelse os. Vi er frelst af Dig, Herre; vi ser på Dig Herre. Oh lad Din kraft komme over os, og fortælle os at vore synder er tilgivelse. Du har lovet, ”Et nyt hjerte vil jeg give dig.” [Ezekiel 36,26.] Vi ønsker at få vore hjerter fornyet Herre; vi længes efter dette.

Velsign vore Brødre der er i forkyndertjenesten. Velsign alle som er på embedskontoret på vore institutioner. Vi ønsker at du tager alt bort som er forkert i den enkelte medarbejders hjerte, liv og karakter, så at Du kan bruge enhver institution til Din egen plantning til forherligelse af Dit navn. Vi behøver enhver af dem.

Oh, min Frelser, Du som har vist medlidenhed mod os alle, spørger vi Dig igen om at tilstå os en rig del af Din barmhjertighed, Din Fylde, Din medfølelse, Din evige kærlighed. Kom, Herre Jesus, og gør os delagtige i Din guddommelige natur, så vi kan overvinde det fordærv som er i verdens lyster. Oh måtte Kristi Ånd, Guds kærlighed trøste alle hjerte hjerter denne morgen. Fordriv mørke, vend fjendens bedrageriske magter bort, og lad Din stemme og Din Ånd og Din kærlighed komme ind i vore sjæle, at vi må sidde sammen i himmelske steder sammen med Kristus Jesus; og Dit navn skal have al æren. Amen.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26