- Tilbake

manuskrift nr 17, 11. juni 1887 - »Praktisk gudfryktighet«

Åpningstekst: Matt 7,21. Det er ikke nok å si: "Jeger et Guds barn!" Det er våre gjerninger som bærer vitnesbyrd om vi er Guds barn. Enhver som er Guds barn, vil gjøre hans vilje. En bekjennelse er verdiløs hvis den ikke blir fulgt opp av praktisk gudfryktighet. Vår Frelser har rett til en tjeneste fra hver og en av oss. Vår himmelske Far har gjort mennesket i sitt bilde. Hvem er det som har sørget for menneskeslektens timelige behov i alle disse årene? Hvem er det som har gitt oss alt det vakre i naturen?

Det er himmelens og jordens skaper som har gjort dette. Og den Guds som skapte mennesket og som skapte jorden slik at mennesket kunne bo på den, krever vår tjeneste hver dag. Mange synes å tro at det kommer an på om de har lyst eller ikke hvorvidt de skal gi han noen tjeneste eller ikke. Vel, vår himmelske Far tvinger ingen til å gå inn i hans tjeneste. Han har gitt mennesket evnen til å tenke.

Vår Frelser har samtykket i å være vår venn. Han har betalt en ufattelig pris for å kunne forløse den falne slekt. Hvor blind må ikke det dødelige menneske være når det ikke vil ta imot det offer Gud har gitt. Vår dyrebare Frelser har lagt frelsesplanen for vår slekt. Det var til en uendelig pris for ham selv, og det er en alvorlig refleksjon at mennesket er av en så ufattelig verdi. "Jeg vil gjøre det mer dyrebart enn fint gull!" Og hvordan skal en sette verdien på mennesket?

Det er godt at den syndfrie Menneskesønnen har gitt mennesket sin rettferdighet. I dette har ethvert menneskelig vesen fått satt en verdi på seg. Det er nesten umulig for det ikke å sette pris på dette. Mens alt er sørget for slik at det skal kunne komme til Kristus så blir likevel ingen tvunget til å gå mot sin egen vilje. Vår dyrebare Frelser la til side sin kongekappe for å kunne tjene den falne slekt, og det er bare i lyset som reflekteres fra Golgata vi kan anslå verdien av hva vår frelse kostet.

Det er mange som snakker om å komme til Kristus som lar saken være utydelig og ubestemt. Spørsmålet blir stilt: "Hva skal jeg gjøre for å bli frelst?" Og Kristus besvarer spørsmålet konstruktivt: Han spør: "Hva står skrevet i loven?" Og svaret på dette er: ”Du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt og av all din hu, og din neste som deg selv." Luk 10,25-27.

Nå kan vi se at forutsetningen ikke er basert på følelser, men ved å ta en bestemt kurs som er lagt ut for oss. Dette er et meget viktig spørsmål for enhver av oss hva vi skal gjøre for å bli frelst. Hvor omhyggelige er ikke dere forretningsmenn med at alle deres transaksjoner blir gjort i henhold til loven. Hvor påpasselig er dere ikke så dere ikke investerer deres penger i dårlige foretak. Vel, disse forretningssakene gjelder bare timelige ting. Men her er det ting som angår våre evige interesser og som vil vare gjennom evigheten. Det er ikke trygt å løpe noen risiko med hensyn til vår sjels frelse.

Vi ønsker en fornuftig kunnskap om det som omhandler vårt evige vel. Det er en evig belønning som presenteres for de som vil velge evig liv. Dere tenker så mye på de landeiendommer dere har her på denne jord. Men vi leser om en bygning som er gjort av Gud, og ikke med menneskers hender, som er for de lydige, og vi ønsker den arv som ikke er forgjengelig. Vi ønsker et hjem på den jorden som er skapt ny. Alt vi har i dette livet er usikkert. Vi kan møte tap og skuffelser, men i det hjemmet er alt gjort nytt og skal vare evinnelig. Hvor kortsiktig må ikke de dødelige være når de har sin kjærlighet til dette livet og mister de evige ting av syne! Hvor viktig er det ikke at vi forstår betingelsene for å oppnå dette - den evige arv.

Slike omgivelser vi har i dette landskapet kvikker opp mitt sinn, og jeg vil gjerne vite hvor mange av oss som ser opp på de opphøyde ting i naturen og så sender en takk tilbake til naturens Gud. Ser vi skaperens hånd i disse jordiske ting? Det er den kristne som kan se den sanne verdien i alt Gud har gitt oss på denne jord. Hver blomst og hver busk, alt som er vakkert i naturen, kaller våre sinn bort fra naturen til naturens Gud. Hvem ga den vakre blomsten sitt skjær, sin farge? Det var vår himmelske Far. Og du kan undervise dine barn om at her er det et uttrykk for Guds kjærlighet til den falne menneskeslekt. Du kan se på de vakre ting i naturen som nå er ødelagt av forbannelsens belastning. De representerer bare svakt den gleden som skal komme. Du besøker de vakreste stedene på jorden og gleder deg over det. Likevel, hva øyet ikke har sett og øret ikke hørt, hva Gud har beredt for dem som elsker ham!

Hvor mange er det som ikke tenker på det Gud har gitt oss. Hvis vi villig satte pris på disse velsignelser, ville vi alltid være glade. Men det er en fiende som alltid arbeider imot oss, slik at den pris og takk som skulle velle fram, ofte blir holdt tilbake. Hvis vi nå legger merke til språket i teksten vår og gjør det den gir uttrykk for, da ville vi sette pris på disse velsignelsene. Når vi vandrer i lydighet mot Guds bud, da er våre hjerter i harmoni med hans verk. De som virkelig tror på Gud, vil vise det i sine handlinger at de er Guds barn. Å være Guds barn er å gjøre hans vilje akkurat som det blir gjort i himmelen. Da vil takknemligheten daglig springe opp i våre hjerter.

Kristus sier til sine disipler: "Dere er verdens lys." Det er det lyset vi får fra vår himmelske Far som vi skal spre til dem rundt oss og som vil åpenbare for verden om vi er Guds eller den ondes barn. Tar du din religion med deg til møtelokalet og legger den fra deg når du kommer hjem? Slike bønnfaller vi om å la seg innrullere i Herrens hær. Vi verken presser eller tvinger dere til å gå. Vi spør dere om hvem som vil stå på Guds side? Vi spør dere i dag om hvem dere vil tjene. Dere må ikke drøye et øyeblikk. Ta imot Kristi kors. Her blir livet satt fremfor dere. Vil dere la dere innrullere i Herrens hær?

Gud har gitt deg evnen til å resonnere, og han venter at du bruker den. Du vil se at livets vei på alle måter er å foretrekke fremfor den som leder til helvete. Hvor enkelt er det ikke da for oss å bestemme oss for at vi ikke lenger vil stå under den sorte fane. Er det himmelen vi ønsker? La oss i så fall vise i dette livat det er himmelen vi må representere. Vi setter ikke opp noen lett standard for dere. Det er ikke å sitte i en lenestol og bli båret opp til himmelen. Det er et alvorlig arbeid å utføre for oss alle. Hvis vi er arbeidere for Kristus slik det blir forevist i Skriften, må vi trofast stride den gode strid og løpe løpet med tålmodighet. Vi må være måteholdne i alle ting om vi noensinne skal sikre oss en evig krone.

Kristus erklærer at de som vil kjennes ved ham i denne verden, vil han ikke skamme seg over. Kristus kom som et spedbarn i krybben, og han rekker ut frelsen for at mennesket skal ta imot den. Hans liv var et liv i offer, og hvem vil bekjenne seg til å være et Guds barn og ikke akseptere korset? Kopierer du din Frelsers rene liv og feilfrie karakter? Han var en sorgens mann, såret for våre overtredelser. Ved hans sår har vi fått legedom. Men han kommer igjen for annen gang med kraft og stor herlighet. Mens han var på jorden, hadde han bare noen få som sympatiserte med ham, men hele den himmelske hær ledsager ham når han kommer til jorden annen gang. Da med en krone i gull som omgir den pannen som en gang ble kronet med torner. Han kommer for å vekke opp døde. Nå spør jeg dere: Hvem er rede til å møte Herren vår Frelser? Skal du regjere med ham i himmelen. Er det sikkert at du må lide med ham her på jorden.

Sanne Kristi etterfølgere verdsetter hvor dyrebare sjelene er. De vil ikke glemme hvor dyrebar et menneskes sjel er, men alle vil være arbeidere sammen med Gud. Enhver som hevder å være kristen, skulle være kristuslik. Og om de bringer alt som er himmelsk inn i sitt liv her, vil de bli ledet til himmelen av Herren. Vi ønsker at Guds Ånds kraft skal komme i vår midte. Vi ønsker å ha den byrde for sjeler som Kristus hadde. Når dommen skal settes og bøker åpnes, ønsker vi å se at vi har vært arbeidere for Kristus.

Brødre og søstre! Er dere ikke litt skamfulle over å ha gjort så lite for Kristus når dere tar i betraktning at han har gjort så meget for dere? Skal vi ikke fra nå av gjøre mer? For å gjøre dette må dere drikke av livets kilde. Dere må sette til side deres egne tilbøyeligheter, deres velvære og alle deres fornøyelser. Dere må feste blikket på deres mønster, Jesus. Siden Kristus har gjort så meget for oss, hva vil du gjøre for ham? Nå vil vi spørre om det ikke er de her som har gjort altfor lite for Kristus? Er det ikke de her som har klaget? Vil du ikke nå i dag legge disse ting bort?

Kom, fly over på Herrens side. Vis anger over din lunkenhet og gjør ditt kall og utvelgelse viss. Om ditt hjerte ble lagt åpent i dag, hva ville det vise? Jeg bønnfaller dere i dag. Ydmyk deres hjerter for Gud. Vi ønsker at Gud skal åpenbare sin kraft blant oss på dette første leirmøtet som er blitt holdt i Europa. "Søk Herren mens han ennå finnes, kall på ham den stund han er nær! Den ugudelige forlate sin vei og den urettferdige sine tanker og omvende seg til Herren, så skal han forbarme seg over ham, og til vår Gud, for han vil mangfoldig forlate." Es 55,6-7.

Vi ønsker at det dyrebare lyset fra himmelen skal skinne i våre hjerter, så vi kan la det skinne videre til andre. Vi innbyr de som aldri har gitt sitt hjerte til Gud om å komme fram her til de første benkene, og vi vil prøve å søke Herren av hele vårt hjerte.

afsn nr:1Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:2Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:3Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:4Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:5Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:6Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:7Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:8Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:9Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:10Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:11Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:12Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:13Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:14Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:15Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340
afsn nr:16Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:340