- Tilbake

manuskrift nr 18, 19. jun 1887 - »Kristent avhold«

Åpningstekst: Åp 3,5.12.21. Her er et trefoldig løfte til den som seirer. Guds løfter til enhver troende er rike. Vi har en spesiell oppgave foran oss - at vi må vinne seier over fiendens fristelser som vil møte oss i denne verden.

Adam og Eva overtrådte Guds lov i Eden. De falt fra sin opphøyde tilstand og ble drevet ut av det skjønne Eden. Alle deres behov var blitt møtt, og det var bare ett forbud som ble gitt dem. Herren sa: "Av treet til kunnskap om godt og ondt skal dere ikke ete." Mange har forsøkt å bevise at det var spesielle egenskaper ved dette treet som krevde dette forbudet, men dette er ikke tilfellet. Frukten på treet om kunnskap til godt og ondt var i seg selv ikke farlig. Den ble rett og slett bare brukt som en prøve på deres lydighet mot Gud. Ville de være lydige mot Guds kraveller ikke?

Vi finner at Satan da kom med fristelser på appetittens område, akkurat som han gjør i dag. Eva ble fortalt at det var ikke noe farlig med treet, men at frukten var av en slik karakter at den ville gi økt kunnskap. Kommer ikke Satan akkurat slik til oss i dag? Presenterer han ikke noe tiltrekkende og prøver å få oss til å tro at om vi vil følge en gitt kurs, stikk imot Guds lov, så vil vi på en eller annen måte tjene på det? Men etter de hadde gitt etter for Satans fristelser, fant Adam og Eva ut at de hadde lidt et grusomt tap. Slik - også enhver som gir etter for fiendens fristelser til å føye appetitten, finne at det blir et farlig tap for dem.

Overtredeisen til våre første foreldre var årsaken til plagene i denne verden. Vi har siden da måttet arbeide under syndens tyngende byrde. Men det ble foretatt en bestemmelse for den falne rasen. Guds Sønn har åpnet en utvei for den ødelagte rasen ved å ta menneskenes overtredelser og deres rettferdige straff på seg selv. Han la til side sin kongekappe, kledde sin guddommelighet i menneskelighet og kom til vår verden. Han var en mann av sorg, velkjent med sykdom. Han led fornærmelser, skam og hån, og likevel var han himmelens majestet.

Like før han gikk inn i sin offentlige tjeneste, mottok han dåpen fra Johannes' hender. Etter sin dåp knelte han på Jordans bredd og sendte opp en bønn til himmelen. Hans Far hørte hans bønn, og Guds herlighet i en dues skikkelse kom ned over ham. Man hørte en røst som sa: "Dette er min elskede Sønn, i hvem jeg har velbehag." Hvor mange kan fatte den fulle betydning av disse ordene som ble uttalt av vår himmelske Far? Her sier han til menneskene: "Dere er antatt i den elskede."

Det finnes ingen unnskyldning for mennesket å forbli i overtredelse og synd fordi det er skaffet til veie for ham styrke i Jesus, slik at han skal seire. Himmelens Gud selv arbeider ved sin Ånd.

Etter sin dåp gikk Kristus ut i fristelsens ørken. Det var her han utkjempet det store slaget mot sin falne fiende. Satan forsøkte ethvert middel for å seire over Kristi menneskelighet. Han hevdet å være en engel direkte fra himmelen. Han kledde seg i engledrakt for at han, om det var mulig, skulle forføre Guds sønn. Og det er på denne måten han også vil komme til dem som blir fristet på jorden i dag. Han skjuler sin sanne karakter for å vinne over dem. Men Kristus sto imot hans fristelser på ethvert punkt. I førti dager og førti netter fastet han. Han verken åt eller drakk. Han gjorde ikke dette for sin egen skyld, men for menneskets. Det var et mektig verk han måtte utrette som en representant for rasen. Han måtte gå over den samme grunn der Adam snublet og falt. Ved sin motstand mot fristelsen skulle han arbeide fram en seier på vegne av den falne rase og heve mennesket opp til et moralsk nivå der Gud er. Altfor få innser viktigheten av det som følger med en levende forbindelse med Gud. Det er vårt privilegium å se et håp om at enhver av oss kan seire gjennom denne store seier som er oppnådd for menneskene. Her var Kristus på slagmarken, utmattet av sult, nesten død av det lange krigspresset. Men hvor var den hånd som kunne legges under hans hode? Hvor var det sympatiserende bryst han kunne lene seg opp til? Han trådte vinpersen alene. Av mennesker var det ingen med ham. Men himmelens engler kom og tjente ham i hans nød.

Vi ser umåtehold overalt. Vi ser at appetittens makt frarøver mennesket dets intellektuelle kraft. Det er Satans plan å svekke den fysiske, mentale og moralske styrke. Han vil komme til mennesket og forsøke å vinne kontroll over sinnet gjennom appetitten. Og når umåteholdenhetens vane en gang er blitt dannet, er det vanskelig å bryte med dem. Derfor burde det være et spesielt arbeid hos fedre og mødre og hos alle veiledere i våre menigheter å oppdra deres barn til strengt måtehold. Foreldre skulle lære sin barn hva sann menneskelighet er. De skulle oppdra dem til å frykte og elske Gud. De burde føle at deres barn er noe som er betrodd dem for at de skal forberede dem for det fremtidige liv. Vi må avlegge regnskap for hvordan vi har oppdratt og utdannet våre barn i dette livet. Gud krever at vi skal presentere disse barn for ham, foredlet og opphøyd.

Hvor vanlig er det ikke at fedre setter et eksempel på umåtehold fremfor deres barn! Hvor mange ser vi ikke oppdrar sine barn til den umåteholdne praksis med å bruke tobakk. Dette er en langsomtvirkende gift som kontinuerlig svekker den fysiske, mentale og moralske kraft. Barn har all den appetitt og lidenskap som blir overført til dem fra deres foreldre, og de har mindre kraft til å bekjempe fristelsene enn deres fedre og mødre.

Gud selv åpenbarte seg for Manoahs kone og fortalte henne at hun skulle få en sønn, og at han skulle bli en stor mann som skulle utfri Israel. Så ga han henne spesiell veiledning angående hennes diett. Hun skulle ikke nyte vin eller sterk drikk fordi dette ville kunne innvirke på fosteret. Hvem er det som sier dette? - Det er Gud i himmelen. Han har rett til å si det, for han skapte mennesket. Han har også rett til menneskets hele hengivenhet og sinn. Han har skapt mennesket i sitt eget bilde, og han venter at mennesket vil overlevere ham den kraft han har gitt dem. La oss betrakte dette som en veiledning gitt til enhver mor i vår verden. Ønsker du at dine barn skal ha velbalanserte sinn, må du selv være måteholden. Hold ditt hjerte og sinnelag sunt og friskt så du kan gi ditt avkom et sunt sinn og en sunn kropp.

For å kunne forstå den verdi Gud har satt på menneskelige vesener, så se på Golgata. I Guds øyne er de av høy verdi. For å løfte mennesket opp forlot Kristus sin ære og herlighet i himmelen og kom til vår jord for å dø. Den samme Kristus som forløste mennesket ved å dø i dets sted, ga veiledning til Manoahs kone, og denne skulle videregis til menneskene generelt. Den samme Jesus verdsetter mennesket så høyt at han forteller det hva som er til dets beste og i dets høyeste interesse her i verden. Skulle vi ikke da søke å ta vare på vår gudgitte kraft i best mulig tilstand for å kunne tjene ham? Det aller beste vi kan gi Gud, er likevel for svakt. Han har gitt oss en bolig her - vår kropp - som vi må ta vel vare på.

Hvorfor er det så meget lidelse og elendighet i verden i dag? Er det fordi Gud elsker å se sine skapninger så bedrøvelige? Å, nei! Det er fordi menneskets umoralske vaner har svekket dets fysiske, mentale og moralske kraft. Vi klager over Adams overtredelse og synes å mene at våre første foreldre viste stor svakhet når det gjaldt å gi etter for fristelsen. Men om Adams overtredelse var det eneste ondet vi måtte møte, ville denne verden være i en mye bedre tilstand enn den er. Det har vært en rekke av fall siden Adams dager.

Vi ser en ettergivenhet overfor alkoholholdige drikker og den store skade de gjør mot menneskene. Selv om brennevins drankere om og om igjen blir fortalt at de forkorter sine liv, fortsetter de likevel med sin overtredelse. Hvorfor ikke holde opp med å overtre Guds lover? Hvorfor ikke prøve å bevare sin gode helse?

Hvis foreldrene ville oppdra sine barn fra spedbarnsalderen til måteholdsvaner, ville tilstanden i samfunnet vært annerledes enn det vi ser i dag. Barnas appetitt blir bortskjemt inntil de lærer å sette pris på vin og sterk drikk, og de setter også pris på tobakk, dette giftige narkotikum som er skadelig både for kropp og sjel. Når de møter innvendinger, sier de: "Min far bruker det og sier det gjør ham godt. Det vil også gjøre meg godt." Mange som er henfallen til tobakk, sier de må bruke det for å styrke og roe nervene sine. Hvis det er slik, hvorfor kan ikke også kvinner bruke det?

Se for deg en mor som kysser sitt barn med leppene flekket av og tilsmurt med tobakkssaus. Bare tanken gir meg frysninger. La oss glede oss over at ikke mange mødre hengir seg til denne grisete praksis. Gud krever at hans sønner og døtre skal holde sin helsetilstand i best mulig stand. Men når jeg ser vaner og praksis til folk rundt oss, spør jeg: Hva slags regnskap vil de måtte avlegge for Gud? Hvordan har deres innflytelse vært? Gud ønsker at vi skal glede oss over liv og helse og velsignelsene fra hans Hellige Ånd. Han ønsker at vi skal bringe oss selv inn i et rett forhold til sunnhetslovene.

Der har vi barn som er oppdratt og utdannet til å inneha betrodde stillinger. Noen av dem vil sitte i lovgivende og rådgivende forsamlinger hvor de vil måtte vedta lover. Hva slags utdannelse får de? Er det en slik som vil skikke dem for disse betrodde og innflytelsesrike stillinger? Satan arbeider hele tiden med lidenskapene. Hvor lett kan ikke sinnet bli forstyrret! Grunnen er at barna ikke blir lært hva sann mandighet består av. Den veiledning som gis til barna, skulle starte mens de ligger i morens armer. Lær dem selvkontroll. Hold dem borte fra alt som er skadelig. Lær dem måtehold i alle ting. Sett dem i en stilling hvor de må vise gudsfrykt.

Hvis du noensinne venter bedre forhold i samfunnet, må dine første anstrengelser være blant barna. Lær dem at de må holde seg unna enhver skadelig ettergivenhet, slik at de kan utvise selvkontroll. Men hvordan kan fedre og mødre gi barnas karakter den rette form når de gir etter for deres egen appetitt? Hvis himmelens Gud har pålagt oss et slikt tungt ansvar individuelt, la oss bære det i gudsfrykt. La oss oppdra våre barn til det fremtidige evige liv.

Noen ganger sier folk til meg: "Du må la dine barn gå ut i verden for å lære dens skikker." Men min bestrebelse har vært å legge mine barns hånd i Jesu hånd. "Å frykte Gud er begynnelsen til visdom." Derfor føler jeg nødvendigheten av å veve den vidunderlige kristuslikheten inn i mine barns liv og karakter. Da vil de være i en tilstand der de kan motstå fristelsen, akkurat som Daniel gjorde. Selv om han ved kongens hoff var omgitt av fristelser, ble han ikke forført til umåtehold. Daniel hadde fått den rette oppdragelsen i sin barndom. Han hadde blitt oppdratt til å frykte Gud. Og han satte seg fore i sitt hjerte at han ikke ville smake på kongens vin eller spise av hans utsøkte retter. Gjorde det Daniel til en narr at han inntok denne bemerkelsesverdige holdningen ved kongens hoff?

Vi leser at da han ble undersøkt, sto han høyere i visdom og kunnskap enn alle magikerne, astrologene og de lærde menn ved hoffet Så leser vi at Gud ga ham visdom, kunnskap og innsikt i alle hemmeligheter. Så hvis du ønsker at dine barn skal få utdannelsens høyeste stempel, så lær dem å frykte og elske Gud. Kristus er den beste lærer verden noensinne har sett. Og dersom kjærligheten til og ærefrykten for Gud er i barnas hjerter, vil de ikke gi etter for fristelser mer enn det Daniel gjorde. Daniel ville ikke la det komme noe mellom seg og Gud. Daniel æret Gud og Gud æret Daniel. "Den som ærer meg, vil jeg ære.”

Det har vært min hensikt å oppdra mine barn slik at de vil elske en tjeneste for Gud. De gikk aldri på teater. De har aldri vært i en spillehall. De gikk aldri til et sted der man serverte sterk drikk.

Jeg føler en intens interesse for at enhver far og mor skulle føle at det hviler en alvorlig forpliktelse på dem i denne tid. Vi oppdrar våre barn til å bli kontrollert av Satan eller av Kristus. Den eneste sikkerhet for enhver familie er at far, mor og barn lover hverandre i fellesskap framfor Gud at de aldri vil smake øl, vin eller sterk drikk. Hva slags regnskap kan vi avlegge for Gud for de pengene som er sløst bort på sprit og tobakk? Disse giftene står på samme nivå, og vi må lære våre barn at for å bli mandige, må de holde seg unna disse. Gud har vist oss hva som utgjør sann mandighet. Det er den som seirer som vil bli æret og hvis navn ikke vil bli slettet ut av livets bok. Hvis vi sitter med Kristus på hans trone, må vi gjøre alvorlige anstrengelser for å seire slik han seiret Det store slaget han utkjempet med Satan i fristelsens ørken forteller deg at han seiret. Lærer du å seire slik Kristus seiret? Vil du ta opp ditt gudgitte verk og oppdra dine barn fra spedbørnsalderen til å kjenne Herrens veier? Dette var den oppdragelse Josef fikk. Da han ble fristet, sa han: "Hvordan skulle jeg kunne gjøre denne store ondskap å synde mot Gud?" Hans øyne var festet på Jesus som hadde lovet ham forløsning.

Hvor mange av dere som er til stede her i dag vil bli delaktige i den forløsning som er blitt tilveiebrakt for dere? Hvor mange av dere vil seire slik Kristus seiret på vegne av dere? Hvor mange vil bestemme seg for å bli delaktige med Kristus i hans selvfornektelse og selvoppofrelse? Hvor mange som har kjærlighet til sine medmennesker, vil for andres skyld fornekte sin egen appetitt og lidenskap? Kristus har sagt: "Jeg har helliget meg for at dere også skal bli helliget" Han ønsket at hans disipler skulle bli helliget, og han gjorde seg selv til et eksempel for dem så de kunne følge etter ham. Hva om fedre og mødre ville innta denne holdningen: "Jeg ønsker at mine barn skal ha faste prinsipper, og jeg vil gi dem et slikt eksempel i mitt liv."

Våre barn vil helt sikkert få prøvelser og fristelser. Satan er ikke død, selv om han ønsker at du skal tro det. Han er den første store frafalne, og hans arbeid har aldri opphørt, fra den tiden han ble kastet ut av himmelen til nå.

Vår dyrebare Frelser brakte et uendelig offer for å bryte den makt appetitten har over den menneskelige rasen. Han har sørget for at vi kan seire i hans navn og gjennom hans kraft. Han har ikke overlatt oss til vår egen skrøpelige styrke. Han så det var umulig for menneskeslekten å seire over appetitten i egen kraft. Derfor kom himmelens majestet til vår jord for å bringe mennesket en guddommelig kraft som kunne forenes med menneskelig innsats. Derfor kan enhver ungdom, mann og kvinne, vite at det er en kraft som virker sammen med deres egen innsats til seier. Hvorfor vil vi ikke ta imot den hjelpen som er skaffet til veie for oss? Hvorfor vil ikke mennesket bli løftet opp og foredlet som Gud har gitt det muligheten til å bli? Hvorfor nedverdiger det seg selv på ethvert sett ved å hengi seg til en fordervet appetitt? Hvorfor reiser det seg ikke i Jesu styrke og blir seiervinner i hans navn?

Jesus vil høre den aller svakeste bønn et menneske sender opp. Han har medynk med hver sjel i dens svakhet og skrøpelighet. En hjelp for hver av oss er blitt lagt på ham som er mektig. Jeg viser deg hen til Jesus Kristus, synderens frelser, han som alene kan gi deg kraft til å seire på ethvert felt. Vi har en himmel å vinne og et helvete å unnfly. Livet er en konstant kamp med mørkets makter. Adam og Eva tapte Eden gjennom å gi etter for appetitten, men Guds sønner kan, gjennom Kristi fortjeneste, gjenvinne Eden ved å fornekte appetitten. Himmelen er verd alt for oss. Vi må satse alt i dette stykket. Vi må ikke ta noen risiko her. Vi må vite at våre skritt er befalt av Gud.

Alle rundt oss er ofre for en fordervet appetitt, og hva vil du gjøre for å hjelpe dem? Kan ikke du gjennom ditt eksempel sette deres føtter inn på måteholdets vei? Kan du ha en forståelse av de fristelser som kommer over våre unge rundt oss uten å forsøke å hjelpe dem? Hvem vil stå på Herrens side? Hvem vil tvinge tilbake denne tidevannsbølge av umoral, plager og elendighet som fyller verden? Vi bønnfaller dere om å vende deres oppmerksomhet til arbeidet med å vinne seier. De som til sist vil få rett til livets tre, vil ære dem som har holdt Guds bud.

Fedre og Mødre! La oppdragelsen fortsette, la den fortsette i deres hjem. Lær deres barn til å sette pris på det vakre og deilige i naturen. Lær dem at det i hver eneste blomst ex et uttrykk for Guds kjærlighet. Lær dem å se opp fra naturen til naturens Gud. Og lær jern at den fineste drakten de kan bære er Kristi rettferdighets kappe. Det er ikke det utvendige antrekk som gjør en til en fin dame eller herre, men skjønnheten og ynden i en ren karakter. Rene ord og et rent hjerte vil gi dem en posisjon overalt. Jeg ønsker at dere skal bli frelst leg ønsker at dere skal se Kristus i hi1I1s skjønnhet Jeg ønsker at dere skal bo med ham gjennom evighetens endeløse tidsaldrer. Men hvis dere til sist skal vinne himmelen, må dere bli serievinnere her, fri for enhver fordervet appetitt. Dere må kjempe kampen mot enhver skadelig lyst. Alle som går inn i Guds stad, vil gå inn som erobrere. De vil ikke gå inn som dømte forbrytere, men som en sønn av Gud. Og alle som går inn gjennom portene i Guds stad, vil bli ønsket velkommen med ordene: "Kom hit, min Faders velsignede, arv det riket som er beredt for dere fra verdens grunnvoll ble lagt."

Belønningen til dem som står på høyre eller venstre side blir bestemt ut fra hva de har gjort. Til de på den høyre siden sier han: "For jeg var sulten, og dere ga meg mat, jeg var tørst og dere ga meg å drikke. Jeg var fremmed og dere tok meg inn, naken og dere kledde meg. Jeg var syk og dere besøkte meg. Jeg var i fengsel og dere så til meg." Men spørsmålet stilles: "Når så vi deg slik, Herre?" De hadde Kristi kjærlighets ånd i sine hjerter. De hadde gjort disse gjerningene villig og glad fordi Kristus bodde i dem. Han svarte: "Det dere har gjort imot en av disse mine minste, har dere gjort imot meg." Men til de på sin venstre hånd sa han: "For jeg var suiten, og dere ga meg ikke mat, jeg var tørst og dere ga meg ikke noe å drikke. Jeg var fremmed og dere tok meg ikke inn, naken og dere kledde meg ikke. Jeg var syk og i fengsel og dere så ikke til meg." Og spørsmålet stilles på nytt: ”Når så vi deg slik, Herre?" Og han svarte: "Det dere ikke har gjort imot en av disse mine minste, har dere heller ikke gjort imot meg."

Her kan dere se at Kristus identifiserer sine egne interesser med den falne menneskeslekt. Det er måten vi behandler Guds barn eller menneskene på her på jorden som bringer oss fordømmelse eller belønning. Måtte Gud hjelpe oss til å vekkes for avholdssaken og til å forstå vår plikt, slik at vi kan utøve en innflytelse som kan løfte de undertrykte opp. La de pengene som blir brukt til te, kaffe, sprit og tobakk strømme inn i Guds skattkammer. Det er Guds penger, og dere vil måtte gjøre regnskap for dem på Guds dag. Måtte Gud hjelpe oss med å vinne seier i det store verk. Han har en krone for dem som vinner seier. Han har hvite kapper for dem som er rettferdige. Han har en evig verden av herlighet for dem som søker herlighet, heder og udødelighet. Hvor mange skal vi møte rundt den hvite tronen? Hvor mange røster vil slutte seg til i pris, herlighet og ære for ham som sitter på Lammets trone for evig?

Om noen få uker vil jeg stå på Amerikas kyst om Gud sparer mitt liv. Jeg vil huske på det hyggelige miljø det har vært her i Moss sammen med dere. Jeg takker dere, alle dere jeg har blitt kjent med, for all deres godhet og oppmerksomhet mot meg. Måtte Gud gi at jeg må få det privilegium å møte dere der det ikke er noe sorg, ingen sykdom, ingen smerte, ingen død.

afsn nr:1Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:2Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:3Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:4Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:5Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:6Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:7Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:8Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:9Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:10Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:11Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:12Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:13Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:14Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:15Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:16Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:17Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:18Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:19Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:20Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:21Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:22Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:23Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:24Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:25Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:26Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:27Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:28Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:29Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343
afsn nr:30Skandinaviske adventismens begynnelse&vekst 3:343