- Tillbake

manuskrift nr 20, 07. februari 1906 - »Förkunna Ordet«

7 februari 1906 - Detta manuskript har publicerats i sin helhet i 20MR sid. 64 - 69.
Jag har instruerats om att vi inte skall gå in i någon strid om spiritistiska framställningar som snabbt kommer in från alla hörn. Och mer än så. Jag skall ge instruktioner till dem som är ansvariga för våra tidningar, att inte i Review and Herald, Signs of the Times, eller några andra tidningars spalter som publicerats av Sjundedags Adventister, försöka förklara dessa sofisterier. Vi utsätter oss för fara då vi diskuterar fiendens spetsfundigheter. Låt dessa artiklar vara, och varna alla för att läsa dem. Att publicera artiklar med dessa sofisterier är en snara för själar. Era förklaringar kommer inte att uppnå någonting. Lämna dessa teorier. Försök inte att visa deras brist på överensstämmelse eller deras felaktigheter. Låt dem vara.

Låt Bibelns sanningar förmedlas i våra tidningar. Ge grundvalarna till vår tro i de mest glada, mest hoppfulla och uppmuntrande artiklar, rekommendera det tysta efterforskandet av Skrifterna. Uppmana ivrigt vårt folk att väl lära känna Guds Ord. De studerande på våra skolor skall under sina studier lära sig delar av Ordet utantill. Den tid kommer då många kommer att bli fråntagna det skrivna ordet. Men om detta ord inpräntas i minnet, kan ingen ta det från oss, och det är en talisman som kommer att möta de värsta formerna av villfarelse och ondska.

De författare som citeras i artiklar som diskuterar dessa ämnen, är glada över att få sina synpunkter presenterade för vårt folk. Men detta sår ogräs. Våra predikanter har inte fått som uppgift att diskutera dessa ämnen och spiritistisk vetenskap. De skall hålla sig strikt till Bibelns sanning: ”Det står skrivet”. De skall presentera grundvalarna för vår tro och aldrig återge de förföriska kätterier som hela tiden kommer fram. Det får inte läggas tid på att studera dessa förledande teorier. Fienden står tätt vid sidan av dem som proklamerar hans uppfattningar.

Bevara inte det onda för framtiden genom att tala om dessa teorier i predikningar eller genom att publicera artiklar om detta i våra tidningar. Herren säger: Låt dem förbli oförklarade. Presentera sanningen enkelt, tydligt och beslutsamt. Ni har inte råd att studera eller bekämpa dessa falska teorier. Presentera sanningen: “Det är skrivet.” Den tid som går åt till att handskas med dessa falska teorierier är förlorad tid. Våra tidningar publiceras inte i syfte att syssla med sådana ämnen. Artiklar om bibliska ämnen, fulla av praktisk sanning, och skrivna i en så enkel stil att barnen och folk i allmänhet inte kan missförstå dem, skall fylla våra tidningar.

Onda trossatser kommer att hopa sig när vilseledande felaktigheter publiceras. Om dessa felaktigheter görs till föremål för predikningar, innebär det att man för dem in i mångas tankevärld, tankar som de annars aldrig skulle höra talas om. Låt de unga få lära sig att undvika publikationer med dessa ämnen. Tryck inte en enda artikel som handlar om sådant. Du kan inte ge dig in i dessa saker utan förlust. Det är genom sådant som frön sås som kommer att spira och ge upphov till ogräs.

Vad vi behöver är sanning, sanning för vår tid. Låt sanningen lysa upp i sin oförlikneliga storhet, med all den värdighet och renhet som kännetecknar sann religion. En kännedom om Guds ord kommer att styrka oss till att stå emot det som är ont. Upphöj Golgatas kors. Detta kommer att innebära en tillrättavisning av hednisk filosofi och avgudadyrkan. Upphöj Golgatas kors allt högre, som kristendomens legitimerade verklighet. Låt alla våra gärningar, allt vad vi företar oss, lyfta fram evangeliets heliga principer.

Bibelns sanning skall presenteras i kortfattade artiklar som görs mycket intressanta. ”Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig.” (Joh. 5:39) Jag har alltid tyckt, att den texten är underligt formulerad, men nu är allt klart: ”Tänk på vad du läser, eftersom ni tänker att ni får evigt liv genom Skrifterna, och det är de som vittnar om Jesus.”

Vi måste nu utföra ett arbetsamt uppdrag för evigheten. Endast en mycket kort tid ytterligare kommer Herren att ha tålamod med den stora ondska som fyller världen. O, hur snabbt skall inte slutet komma och överraska världen med dess växande syndighet.

Jag måste säga till vårt folk i Battle Creek: Otrons frö har såtts av någon som jag alltid har haft ett intensivt intresse för. Jag har bett för att han skall förändras fullständigt och göras till en ny människa i Kristus Jesus. Jag har sett de frön som han har sått i andra länder, och hans hjärta är inställt på att göra detta. Jag har tagit emot brev om att arbetet görs hårt på grund av inflytande från ----, och predikanter utför sin tjänst under stort missmod på grund av rapporter som har cirkulerat. Detta kommer att tvinga mig att anstränga mig så mycket som möjligt för att förhindra honom att ta dessa stackars själar till fånga, som så lätt låter sig bedras.

Nattetid instrueras jag om att problem kommer att uppstå som från och med nu måste bemötas mer beslutsamt, på grund av det stora sanatorium som har byggts i Battle Creek. Kan jag bevara min frid om jag låter vårt folk utsättas för den påverkan som de ledande männen utövar inom det medicinska arbetet? Nej, nej! De som godtar de teorier som framförs av somliga, kommer med säkerhet att ledas vilse. Dr. ----- och hans medarbetare är redan sjukligt påverkade av en sorts spiritistisk inställning. Om dessa inte ändrar sig, kommer de inom en nära framtid att svepas med i samförstånd med den märkliga kraft som åstadkommer mirakler, som Guds Ord har sagt kommer att kunna ses i de sista dagarna. “Somliga skall avfalla från tron, genom att de lyssnar till förföriska andar och demoners lärdom.” De som har gett näring åt sina sinnen med förment utmärkta men spiritualistiska teorier från Living Temple är på en mycket farlig plats.

Under de senaste fyra åren har jag tagit emot insikt när det gäller himmelska saker. Men den instruktion jag nu fick, använde andra till att rättfärdiggöra och godkänna teorierna i Living Temple som är av vilseledande karaktär. Måtte Herren lära mig hur vi skall bemöta dessa saker. Om nödvändigt kan jag anklaga allt detta verk som något som kommer direkt från Satan för att göra de ord som Gud har gett mig att bära vittnesbörd om till en lögn.

Nashville, 4 juli, [1904]. Vi är mycket ledsna efter att ha läst den artikel som pastor Tenney på lägermissionen har skrivit om helgedomsfrågan. Fienden har vunnit seger över över en predikant. Om denne predikant hade hållit sig borta från de frestande inflytelser som Satan nu för tiden utövar på Battle Creek, kunde han fortfarande innehaft en fördelaktig position.

Vi är mycket ledsna över att se resultatet av att samla så många i Battle Creek. Predikanter som har trott på de grundläggande sanningar som har gjort oss till det vi är – Sjundedags Adventister; predikanter som begav sig till Battle Creek för att lära känna och styrka Bibelns sanningar, vänder sig nu när de är gamla och gråhåriga, bort från Bibelns stora sanningar och antar hedniska uppfattningar. Detta betyder att nästa steg kommer att bli förnekandet av en personlig Gud som bryter ner det trons bålverk som tydligt har uppenbarats i Bibeln. Helgedomsfrågan är vår tros grundval.

Vi har fått den varningen i Ordet att “i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron, och hålla sig till villoandar och till onda andars läror.” Nu upprepar vi: Föräldrar, håll era barn borta från Battle Creek. Några av våra lägermissionsmedarbetare kommer att genomsyras av otro. En speciell irrlära har tagit ett grepp om deras sinnen, och dess trådar har vävts in i mönstret av en figur. Vi är ansvarig för att ge unga män och kvinnor en utbildning som har gett en förförande påverkan på deras sinnen? En far skriver att av hans två barn som sändes till Battle Creek, är en nu agnostiker och den andre har övergett sin tro.

Brev som detta har kommit från olika människor. Jag har fått denna varning att ge till föräldrar: ”Om era barn är i Battle Creek, så tag dem bort därifrån utan dröjsmål. Satan har kommit ned med stor kraft för att arbeta med hela orättfärdighetens bedrägeri. Den inställningen är utbredd att de varnings- och tillrättavisnings-vittnesbörd som jag har fått under ett halvt århundrade inte är pålitliga, därför att de kan vara en produkt av en mänsklig hjärna och inte av gudomligt ursprung. Samma argument kan användas att Kristi ord och gärningar inte är pålitliga. Därför är hela den kristna religionen något som man inte skall lita på.

Efter Kristi himmelsfärd kom Han från himlen med ett mycket viktigt budskap att framföra genom Johannes till församlingarna. Detta budskap skrevs ned i en bok och sänt till församlingarna, så att de kan ge akt på varningarna i tillit till deras gudomliga ursprung.

De som intar den ståndpunkt som Gud fördömer, kan samla uttalanden från mina skrifter som behagar dem och instämma i deras mänskliga bedömning, trots att de fullständigt avvisar de budskap som kom för att avhjälpa deras villfarelser. Detta är den teori som har kommit in bland studerande i Battle Creek. Människor som motsätter sig att självsäkra människor lägger sig i deras felaktiga ståndpunkter om felaktikt handlingssätt, kan resa sig upp och förklara att ett vittnesbörd som inte lovordar deras felaktiga handlingssätt är mänskligt.

Jag tackar Herren för att den ende sanne och levande Guden fortfarande lever. Jesus Kristus tog på Sig Själv mänsklig natur, och gjorde det möjligt för människor, att genom tro bli delaktiga i gudomlig natur och undgå det fördärv som finns i världen på grund av begär.

Slutet är så nära att det kommer att ske oväntat, som en tjuv om natten, och om vi inte är vaksamma, kommer det att visa sig att vi inte är beredda då vi går ut med våra lampor, utan att vara beredda på att möta Brudgummen.

Jag instruerades att skriva dessa ord till några: ”Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar. Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, och ett dåligt träd kan inte bära god frukt. Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.”

”Inte skall var och en som säger ´Herre, Herre,´ till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske faders vilja.Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: »Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni laglösa!” (Matt. 7:21 - 23)

Här är det test som visar skillnaden mellan den uppriktigt troende och den icke-troende. Principerna i livsverket bär vittnesbörd om karaktären.

”Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan. Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort.” (Matt 7: 24 – 27)

Då Jesus sände ut Sina lärjungar ut på deras första missionsresa, gav Jesus dem denna instruktion: “När ni kommer in i ett hus, säg då först: Frid över detta hus. Och om där bor en fridens man, skall den frid ni tillönskar det vila över honom. Annars skall den vända tillbaka till er. Stanna i det huset, och ät och drick vad ni får, ty arbetaren är värd sin lön. Flytta inte från hus till hus. Men om ni kommer till en stad där man inte tar emot er, gå då ut på gatorna och säg: Till och med dammet som har fastnat på våra fötter i er stad stryker vi av för att vittna mot er. Men det skall ni veta att Guds rike är nu här. Jag säger er att det på den dagen skall det bli drägligare för Sodom än för den staden.” (Luk. 9:5 – 8, 10 - 12)

De som vägrar att beakta de varningar som Gud har sänt kan säga: Det är bara människor som tillrättavisar oss. De kan besluta sig för att följa sin egen syndiga väg, och smickra sig själva med att det gudomliga och det mänskliga har blandats i tillrättavisningarna. De kan förklara att de inte vill instrueres, utan vill göra det som tilltalar dem. Så sade judarna på Kristi tid. De som påstår sig vara fromma, präster och rådsherrar, sade om Kristus: Han har en djävul. Därför skall vi inte visa den minsta uppmärksamhet åt hans ord. Han är bara en människa.

Sedan började Han förebrå de städer, där de flesta av Hans kraftgärningar hade utförts, för att de inte visade ånger: ”Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty om de kraftgärningar som har utförts hos er hade blivit gjorda i Tyros och Sidon, skulle de för länge sedan ha omvänt sig i säck och aska. Jag säger er: För Tyros och Sidon skall det på domens dag bli lindrigare än för er. Och du, Kapernaum, skall kanske du höjas upp till himlen? Nej, ner till helvetet skall du fara. Ty om de kraftgärningar som har utförts i dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått ännu i dag. Men jag säger er: För Sodoms land skall det på domens dag vara lindrigare än för dig.” (Matt. 11:21 – 24)

“Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på dem. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom. (1 Joh: 4:16)

Den Helige Ande har en personlighet, annars kunde Han inte vittna med våra andar att vi är Guds barn. Han måste vara en gudomlig person, annars kunde Han inte utforska de hemligheter som ligger dolda i Guds tänkesätt. “Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. (Rom. 8:16) Vem vet vad som finns i människan utom den människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande. (1 Kor. 2:11)

--------------

Vem skulle våga presentera Guds verk på ett sätt som avlägsnar anklagelsen för synd därför att Kristus klädde Sin gudomlighet i mänsklighet? Kristus talade i mänsklig natur. Det gudomliga och det mänskliga var förenade. De som följer Kristus kommer att frambära budskap som fördömer synd och upphöjer rättfärdighet, men fördömer synd.

Herren Jesus vill inte att någon skall gå förlorad. Därför sänder Han varningar och tillrättavisningar. Om Han inte hade klätt Sin gudomlighet i mänsklighet, då Han kom till den här världen, skulle Hans gudomlighet ha utsläckt syndare liv.

*****

Hur prövas sann religion? Genom att känna till och göra Guds vilja, enligt varje ord som utgår från Guds mun. Det finns en helgedom, och i den helgedomen finns arken: och i arken finns stentavlorna, på vilka den lag står skriven som uttalades från Sinai mitt ibland scener med fruktansvärd storhet. Dessa tavlor av sten finns i himlarna, och de kommer att tas fram på den dag då domsbesluten skall fastställas, och böckerna kommer att öppnas, och människor kommer att dömas i överensstämmelse till vad som står skrivet i böckerna. De kommer att dömas av den lag som skrivits av Guds finger och getts till Mose för att placeras i arken. En nedteckning har bevarats över alla människors handlingar, och varje människa kommer att ta emot sin dom i överenstämmelse till sina gärningar, oavsett om de är goda eller onda.

*****

Den Helige Ande leder alltid till det skrivna Ordet. Den Helige Ande är en person, ty Han bär vittnesbörd med våra andar om att vi är Guds barn. När Hans vittnesbörd har framburits, bär det med sig sitt eget bevis. Vid sådana tidpunkter tror vi och är övertygade om att vi är Guds barn. Vilket starkt bevis på den kraft som finns i sanningen vi kan ge till troende och icke troende när vi kan uttala Johannes´ord: “Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på dem. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom. (1 Joh: 4:16)

afsn nr:1
afsn nr:4
afsn nr:3
afsn nr:2
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27
afsn nr:28
afsn nr:29
afsn nr:30
afsn nr:31
afsn nr:32