- Tilbage

manuskrift nr 20, 07. februar 1906 - »Forkynd ordet«

7. februar, 1906 - Dette manuskript er publiceret i helhed i 20MR side 64-69.
Jeg er instrueret om at vi ikke skal gå i nogen kontrovers over spiritistiske fremstillinger som hurtigt ind fra alle hjørner af. Og mere end dette, jeg skal instruere de ansvarlige for vore blade, at ikke publicere artikler i Review and Herald, Signs of the Times, eller nogen andre blade syvendedags adventister publicerer, som prøver at forklare disse sofisterier. Vi er i fare alle de steder hvor vi diskuterer fjendens sofisterier. Offentligggørelse af artikler om disse sofisterier er en snare for sjæle. Lad disse teorier være, og advare alle om at ikke læse dem. Jeres forklaringer vil ikke føre til noget. Lad teorierne være. Prøv ikke at vise deres inkonsekvens eller fejlslutninger. Lad dem være.

Citeres skrivere, der diskuterer disse emner, i artiklerne, er glade for at få deres synspunkter introduceret sådan for vort folk. Men dette sår rajgræs. Vore prædikanter har ikke fået til opgave at diskutere disse emner og spiritistisk videnskab. De skal holde hårdt på bibelsandheden ”Der står skrevet”. De skal give begrundelser for vor tro og aldrig gendanne de forlokkende kætterier hele tiden kommer frem. Der må ikke bruges tid på at studere disse forlokkende teorier. Fjenden står tæt ved siden af dem som proklamerer hans holdninger.

Du skal ikke forevige det onde ved at tale om disse teorier i prædikener eller i offentliggørelse i vore blades artikler. Herren siger: Lad dem ligge uforklarede. Overbring den bekræftende sandhed tydeligt, klart og bestemt. I kan ikke tillade jer at studere eller kæmpe med disse falske teorier. Bring sandheden, ”Der står skrevet.” Bruges der tid på disse falskneri, går meget tid tabt. Vore blade publiceres ikke for at behandle sådanne emner. Artikler om bibelske emner, fuld af praktisk sandhed, og skrevet i så enkelt stil at børn og almindelige folk ikke kan misforstå dem, skal fylde vore blade.

Lad bibelsandheden blive bragt i vore blade. Giv begrundelser for vor tro. Med de gladeste, mest håbefulde og opmuntrende artikler, der anbefaler den tavse bibelransagelse. Tilskynd vore folk til at blive fortrolig med Guds Ord. De studerende på vore skoler skal under deres studier lære dele af Ordet udenad. Tidspunktet vil komme hvor mange vil blive frataget det skrevne ord. Men hvis dette ord indprentes i hukommelsen, kan ingen tage det fra os, og der er en talsmand som vi imødekomme de værste former for vildfarelse og ondskab.

Der vil samle sig onde læresætninger når forlokkende falskerier publiceres. Gøres disse falsknerier til genstand for prædikener, og ligges manges tanker, vil der komme mange vildfarelser ind for folk, som de ellers aldrig ville have hørt om. Lad de unge lære at undgå publikationer med disse emner. Tryk ikke en eneste artikel omhandlende dette; for I kan ikke gå ind i dette uden tab. Der ved udsås der frø som vil spirre op og frembringe rajgræs.

Hvad vi behøver er sandhed, nuværnde sandhed. Lad sandheden skinne ud i sin uforlignelige storhed, me dal værdighed og renhed som adskiller sand religion. Et kandskab til Guds ord vil styrke og og modstå ondt. Hold Golgatas kors oppe. Derved hedens filosofi og afgudsdyrkelse irettesættes. Opløft Golgatas kors højere og endnu højere, som kristendommens identificerede virkelighed. Lad alle vore gerninger, al vor virksomhed, fremvise evangeliets hellige principper.

Bibelsandheden skal præsenteres i kortfattede artikler der gøres meget interessante. ”I ransager skrifterne, fordi I mener i dem at have evigt liv.” Jeg har nogle gange tænkt at teksten er besynderligt formuleret, men nu er alt klart: ”Tænk over hvad du læser; for i skrifterne tænker du at du får evigt liv, og de er dem som vidner om mig.”

Nu skal vi arbejde ihærdigt for evigheden. Kun en meget kort tid længere vil Herren bære over med den grove ondskab som fylder verden. Oh, hvor hurtigt vil enden komme, overrakse verden med deres voksende syndighed.

Jeg må sige til vore folk i Battle Creek: Vantroens frø er blevt sået af én som jeg altid har haft en intens interesse for. Jeg har bedt for at han ændrer sig helt og gøres til et nyt menneske i Kristus Jesus. Jeg har set de før som er blevet udsået i andre lande, og hans hjerte er i gang med at gøre dette. Jeg har modtaget breve om at arbejdet gøres hårdt på grund af indflydelsen fra ----, og prædikanters arbejde bliver modløst på grund af rapporter der omdeles. Dette tvinger mig til at gøre alt i min magt for at forhindre ham fra at tage disse stakkels sjæle til fange, som bedrages så let.

I nattestunden blev jeg instrueret om at der vil rejse sig spørgsmål som må imødekommes straks og mere bestemt, på grund af det store sanatorieum der er blevet bygget i Battle Creek. Kan jeg tie og lade vore folk udsættes for den indflydelse de ledende mænd i medicinsundhedsarbejdet udøver her? Nej, nej! Dem som antager teorierne nogle fremholder, vil visselig ledes på vildspor. Dr. ----- og hans følgere er allerede sygeliggjort med en slags spiritistisk indstilling; og hvis disse ikke ændrer sig, vil de i nær fremtid gå i samklang med den forunderlige mirakkelvirkende kraft, som Guds Ord har sagt vil kunne ses i de sidste dage. “Nogle skal falde fra troen, idet de lytter til forførende ånder og dæmoners lærdomme.” Dem som har næret deres tanker med tilsyneladende fremragende men spiritistiske teorier fra Living Temple er på et meget farligt sted.

I de sidste fyrre år har jeg fået forstand angående himmelske sager. Men den instruktion jeg nu fik, brugte andre til at retfærdiggøre og godkende teorierne i Living Temple som er af vildledende karakter. Måtte Herren lære mig hvordan disse ting imødekommes. Om nødvendigt kan jeg anklage alt dette arbejde som kommende direkte fra Satan, og gøre de ord Gud har givet mig som vidne for en løgn.

Nashville, 4. juli, [1904]. Vi er meget kede af at læse denne artikkel pastor Tenney på lægemissionen har skrevet om helligdomsspørgsmålet. Fjenden har fået sejr over en prædikant. Hvis denne prædikant havde holdt sig borte fra de forlokkende indflydelser som Satan udøver fortiden, på Battle Creek, kunne han stadig havde stået på et godt grundlag.

Vi er meget kede af at se resultatet af at der er samlet så mange i Battle Creek. Prædikanter som har troet på sandhedernes grundlag, som har gjort os til det vi er – Syvendedags Adventister; pærdikanter som tog til Battle Creek for at lære og styrke bibelens sandheder, vender sig nu hvor de er gamle og gråhårede, sig fra bibelens store sandheder og antager hedenske læsresætninger. Dette betyder at det næste skridt vil være fornægtelsen af en personlig Gud, der nedbryder det troens bolværk som er tydelkigt åbenbaret i Bibelen. Helligdomsspørgsmålet er vort tros grundlag.

Vi har fået advarslen i Ordet: “i de sidste tider skal nogle falde fra troen, idet de lytter til forførende ånder og dæmoners lærdomme.” Nu gentager vi: Forældre, holdt jeres børn borte fra Battle Creek. Nogle af vore lægemissionsmedarbejdere bliver gennemsyret af hedenskab. Besnærende kætteri har taget greb i sindene, og dets tråde er indvævet i figurens mønster. Hvem er ansvarlig for at give unge mænd og kvinder en uddannelse som har efterladt en forlokkende indflydelse i deres sind? En far skriver at hans to børn, som er blevet sendt til Battle Creek, er nu en hedning og den anden har opgivet sandheden.

Breve som dette har kommet fra forskellige mennesker. Jeg har fået advarsler at give forældrene. Hvis jeres børn er i Battle Creek, så tag dem bort derfra uden tøven. Satan er kommet ned med stor kraft for at arbejde med al uretfærdighedens bedrageri. Den holdning er udbredt at de advarsels- og irettelsesesvidnesbyrd som jeg har fået i et halvt hundrede år ikke er pålidelige, fordi de kan være produkt af et menneskeligt tankesind og ikke af guddommelig oprindelse. Det samme argument kan bruges at Kristi ord og gerninger ikke er pålidelige; derfor er hele den kristne religion noget som man ikke skal sætte sin lid til.

Efter Kristi himmelfart, kom Han fra himlen med et meget vigtigt budskab, at bringe Johannes til menighederne. Dette budskab blev skrevet i en bog, og sendt ud til menighederne, så de kan give agt på advarslerne, og tror deres guddommelige oprindelse.

Dem som tager det standpunkt som Gud fordømmer, kan samle udtalelser fra mine skrifter som behager dem og stemmer med deres menneskelige dømmekraft, skønt de fuldstændig afviser de budskaber der skal rette deres vildfarelser. Dette er den teori som er kommet ind blandt studerende i Battle Creek. Mennesker som modsætter sig ved at blande sig fejlende formastelige menneskers standpunkter, kan rejse sig op og erklære at et vidnesbyrd som ikke roser deres forkerte handlemåde er menneskelig

Jeg takker Herren at den eneste sande og levende Gud stadig lever. Jesus Kristus påtog sig selv menneskelighed, og gjorde det muligt for mennesker, gennem tro, at få del i guddommelig natur og undgå fordærvet som er i verdens lyster.

Enden er så nær at den kan komme uventet, som en tyv om natten, og hvis vi ikke er på vagt, findes vi ikke redde, hvor vore lamer er gået ud, ikke klar til at møde Brudgommen.

Jeg er instrueret til at skrive nogle af disse ord: ”Gå ind ad den snævre port; thi vid er den port og bred den vej, som fører til fortabelsen, og mange er de, der går ind ad den; og snæver er den port og trang den vej, som fører til livet, og få er de, der finder den. Vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve. Af deres frugter skal I kende dem. Kan man plukke druer af tjørn eller figener af tidsler? Således bærer hvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ bærer slette frugter. Et godt træ kan ikke bære slette frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter. Ethvert træ, der ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. Altså: af deres frugter skal I kende dem.”

»Ikke enhver, der siger til mig: »Herre, Herre!« skal komme ind i Himmeriget, men den, der gør min himmelske Faders vilje. Mange skal sige til mig på hin dag«: »Herre, Herre! har vi ikke profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddrevet onde ånder ved dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved dit navn?« Og da vil jeg sige dem rent ud: »Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig, I, som øver uret«

Her er den prøve der viser forskellen mellem den oprigtigt troende og den ikke-troende. Principperne i lisværket bevidner karakteren.

”Derfor: enhver, der hører de ord, jeg her har sagt, og handler efter dem, han ligner en klog mand, som byggede sit hus på klippegrund. Og regnen styrtede ned, og vandstrømmene kom, og vindene blæste og kastedes mod det hus, men det faldt ikke; thi dets grundvold var lagt på klippen. Men enhver, der hører de ord, jeg her har sagt, og ikke handler efter dem, ligner en dåre, som byggede sit hus på sand. Og regnen styrtede ned, og vandstrømmene kom, og vindene blæste og slog imod det hus; og det faldt, og dets fald var stort.”

Da Jesus sendte Sine disciple ud på deres første missionsrejse, gav Jesus dem denne instruks: “Når I træder ind i huset, så bring jeres hilsen; og hvis huset er det værd, skal jeres fred komme over det; men hvis det ikke er det værd, skal jeres fred vende tilbage til jer selv. Og hvis man ikke tager imod jer og ikke hører jeres ord, så gå ud af det hus eller den by og ryst støvet af jeres fødder. Sandelig siger jeg eder: det skal gå Sodomas og Gomorras land tåleligere på dommens dag end denne by.”

Dem som nægter at agte de advarsler Gud har sendt kan sige: Det er kun mennesker som sætter os i rette. De kan beslutte sig for afølge deres egen syndige vej, bilde sig ind at irettesættelserne fra den guddommelige og den menneskelige er infiltereret. De kan erklære at de de ikke vil instrueres, at de vil gøre som de behager dem. Sådan sagde jøderne på Kristi tid. Dem som hævder at være fromme, præster og rådsherre, sagde om Kristus: Han har en djævel; derfor skal vi ikke vise hans ord den mindste opmærksomhed. Han er kun et menneske.

Da gav han sig til at revse de byer, hvor hans fleste kraftige gerninger var gjort, fordi de ikke havde omvendt sig: »Ve dig, Korazin! ve dig, Betsajda! thi hvis de kraftige gerninger, som er sket i jer, var sket i Tyrus og Zidon, så havde de for længe siden vendt sig i sæk og aske. Men jeg siger jer: Det skal gå Tyrus og Zidon tåleligere på dommens dag end jer. Og du, Kapernaum! Mon du skal ophøjes indtil Himmelen? Til Dødsriget skal du fare ned! thi hvis de kraftige gerninger, som er sket i dig, var sket i Sodoma, da var den blevet stående til den dag i dag. Men jeg siger jer: Det skal gå Sodomas land tåleligere på dommens dag end dig.«

Korazin og Betsajda, som var blevet ophøjet til himlen som det store privilegium skulle bringes ned i helvedet, fordi de havde haft stort lys, men nægtede at få gavn af dette lys. Blev denne irettesættelse givet ved Kristi menneskelige natur? Om det er sådan, er alle fri til at ikke tænke over de muligheder som de fået. Den domserklæring faldt fra Kristi læber som himmelsk nedsendte advarsler til dem der hørte dem, irettessatte deres ligegyldighed hårdt, og deres beslutning om at fortsætte i deres synder.

Hvem tør overbringe tingene på en sådan måde at protesten mod synden fjernes fordi Kristus iklædte Sin guddommelighed med menneskelighed? Kristus talte i menneskelig natur. Det guddommelige og menneskelige blev forenet. Dem som følger Kristi vilje vil få budskaber der fordømmer synd og ophøjer retfærdighed, men altid fordømme synd.

Herren Jesus er ikke villig til at nogen skal gå fortabt; derfor sender Han advarsler og irettesættelser. Hvis han ikke havde iklædt Sin guddommelighed med menneskelighed, da han kom til denne verden, ville Hans guddommelighed have undertrykt synderens liv.

*****

Hvad er prøven på sand religion? At kende Guds vilje, i overensstemmelse med hvert ord ord der udgår fra Guds mund. Der er en helligdom, og i den helligdom er arken: og i arken er stengavlerne, [på] hvilken loven står skrevet udtalt på Sinaj midt i ærbødig storhed. Disse stentavler er i himlene, og de vil bringes frem på den dag hvor dommen sættes, og bøgerne skal åbnes, og mennesker skal dømmes efter ting nedskrevet i bøgerne. De vil dømmes ved den lov der er skrevet af Guds finger og givet til Moses til forvaring i arken. Der føres bog over alle menneskenes gerninger, og ethvert menneske skal få dom efter hans gerninger, hvad enten de er gode eller om de er onde.

*****

Helligånden leder altid til det skrevne ord. Helligånden er en person; for Han frembærer vidne med vore ånder at vi er Guds børn. Når dette vidne frembæres, fører det sit eget bevis med sig. Ved sådanne tidspunkter tror vi og er sikre på at vi er Guds børn. Hvilket stært bevis på sandhedens kraft kan vi give til troende og ikke troende, når vi kan istemme Johannes ord: “Vi har lært den kærlighed at kende, som Gud har til os, og vi er kommet til tro på den. Gud er kærlighed, og den, som bliver i kærligheden, bliver i Gud, og Gud bliver i ham.

Helligånden har en personlighed, eller kunne Han ikke vidne for vore ånder og med vore ånder at vi er Guds børn. Han må også være en guddommelig person, ellers kan ikke ransage de helligheder der ligger skjult i Guds sind. “Thi hvilket menneske ved, hvad der bor i mennesket, uden menneskets ånd, som er i ham? Således kender heller ingen, hvad der bor i Gud, uden Guds Ånd.”

*****
afsn nr:1
afsn nr:3
afsn nr:2
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27
afsn nr:28
afsn nr:29
afsn nr:30
afsn nr:31
afsn nr:32