- Tillbake

manuskrift nr 31, 24. januari 1907 - »Vakna upp! Vakna upp! Vakna upp!«

Sanatoriet, Kalifornien.
24 januari 1907.
Jag har ett budskap från Herren till alla våra församlingar. Gudomlig sanning tas emot och förs vidare. Dess frälsande principer skall lysa upp världen. De som är sant omvända måste få allt större förstånd när det gäller att att nå fram till förståelse av Skrifterna, så att de kan tala ljusets och frälsningens ord till dem som befinner sig i mörker, och går förlorade i sina synder.

”Ty så älskade Gud världen, att Han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” Genom Sitt uppoffrande liv gjorde Kristus det möjligt för människor bli delaktiga av gudomlig natur, och undgå det fördärv som kommer från det begär som har kommit in i världen. Själars frälsning var det stora mål, för vilket Kristus offrade Sin kungliga mantel och kungakrona, himlens härlighet och änglarnas hyllning och lade Sin gudomlighet åt sidan, och kom ned på jorden för att arbeta och lida tillsammans med mänsklighet. Som medarbetare tillsammans med Honom, kan vi förvänta oss särskilda välsignelser, och bestämda resultat när vi arbetar för själars frälsning från Satans snaror, så att de kan bli ljusets barn.

Minea bröder och systrar, när ett lägermöte hålls, så gör bemöda er om att lära känna dem som deltar i mötet. Visa personligt intresse för deras själars frälsning. Om det inte finns några andra möjligheter, kan ni ge sanningen till folk genom att räcka dem blad och broschyrer. Och inte endast under lägermötet, utan senare i grannskapet där ni bor. Försök att nå deras själar. Lär känna era grannar. O, hur många är det inte, som aldrig har öppnat sina läppar för att fråga grannar och vänner om de gärna vill höra något om vår tids sanning! Mina bröder och systrar, studera era planer. Grip varje tillfälle att tala med era grannar och dem ni umgås med, eller att läsa något för dem ur de böcker som innehåller sanningen för vår tid. Visa att ni ser frälsningen av de själar som Kristus har gjort ett så stort offfer för som det viktigaste av allt.

Predikanter, förkunna de sanningar som kommer att leda till personligt arbete för dem som är utan Kristus. Uppmuntra på alla möjliga sätt till personliga ansträngningar. Kom ihåg att en predikants tjänst inte endast består av förkunnelse. Han skall besöka familjerna i deras hem, be med dem, och öppna Bibeln för dem. Den som arbetar trofast utanför talarstolen uträttar tio gånger mer än den som begränsar arbetet till talarstolen. Låt våra predikanter bära sitt ansvar med fruktan och bävan, se upp till Herren efter visdom, och hela tiden be om Hans nåd. Låt dem göra Jesus till sin förebild, studera ihärdigt Hans liv, och utöva dagligen de principer som drev Honom till Hans uppdrag, medan Han var på jorden.

Slutet på denna jords historia är nära. Världen söker efter de ting som förgår då de används. Den är inte ihärdig och aktiv för att uppnå frälsning genom Kristi tilldelade rättfärdighet. Skulle de bekännande kristna i en tid som denna vara likgiltiga för de människors behov som går förlorade i sina synder?

Medlemmar i församlingen, världen är ert fält, och den vitnar till skörd. ”Ser ni inte: Der är ännu fire måneder, till hösten kommer? sagde Kristus till sina disciple: ”Säger ni inte, att det ännu är fyra månader kvar till skörden? Men se, jag säger er: lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd. Redan nu får den som skördar sin lön. Han samlar in skörd till evigt liv, så att den som sår och den som skördar kan glädja sig på samma gång.” (Joh. 3:35 - 38)

Kristus hänvisade till utsändandet av Sina lärjungar, först de tolv och senare de sjuttio som skulle gå ut till städer och byar och förkunna Guds rike. ” Ändå är det ordet sant, att en sår och en annan skördar. Jag har sänt er att skörda där ni inte har arbetat.” (Vers 38)

De tider vi lever i har en särskild betydelse. Länder som hittills har varit stängda för evangeliet, har öppnat sina dörrar, och ber ständigt om att Guds ord skall bli förklarat för dem. Kungar och furstar kommer att öppna sina sedan länge stängda portar, och inbjuda korsets budbärare att komma in. Skörden är sannerligen stor, men arbetarna är få. Kan den kristne som har världen framför sig som sitt arbetsfält, knäppa sina händer i sysslolöshet, och lämna nekerna utan att samla in dem? Endast evigheten kommer att uppenbara resultaten av de väl ledda ansträngningar som görs nu. Låt alla familjer som säger sig tro den tredje ängelns budskap anstränga sig på allvar och outtöttligt på att proklamera sanningen.

Mina systrar, använd inte era pengar i onödan på kläder, utan klä er enkelt. Fäder och mödrar, utbilda era barn till att klä sig prisförmånligt. Lär dem att spara på sina kronor till missionsarbetet. Låt alla medlemmar i familjen praktisera jälvförnekelse. Kristus är vårt exempel. Han var härlighetens Furste, men Han hade ett så stort intresse för vår värld att Han lämnade Sina rikedomar, och kom till denna jord för att leva ett liv som är ett föredöme såväl för rika och fattiga. Han lärde ut att alla skulle samlas i kärlek och enhet, och arbeta som Han arbetade, för att offra som Han offrade, för att älska som Guds barn.

Mina bröder och systrar, ni måste själva vara villiga att själva låta er omvändas, för att kunna praktisera Kristi självförnekels. Klä er enkelt, men trevligt. Använd så litet som möjligt på er själva. Ha en självförnekelse-kassa i era hem, som ni kan lägga de pengar i som ni sparar genom små självförnekande handlingar. Samla dag för dag en klarare förståelse av Guds ord, och utnyttja alla tillfällen till att föra den kunskap vidare som ni fått. Bli inte trötta på att göra gott, ty Gud tilldelar er hela tiden Sin stora välsignelse från Sin gåva till världen. Samarbeta med Herren Jesus. Han vill lära er de ovärderliga lektionerna om Sin kärlek. Tiden är kort. I rätt tid, när tiden det inte längre skall finnas någon tid, kommer ni att få ta emot er lön.

I tjänsten för förlorade själar, har ni änglar som era ledsagare. Tusentals gånger tusentals, och tiotusen gånger tiotusen änglar väntar på att få samarbeta med medlemmarna i våra församlingar för att föra det ljus vidare som Gud har generöst har gett, så att ett folk skall kunna bli berett för Kristi återkomst.

”Jag bönhör dig i rätt tid, och jag hjälper dig på frälsningens da.” Se, nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag. Låt varje familj söka Herren i allvarlig bön om hjälp att utföra Guds uppdrag. Låt dem övervinna vanor med förhastat tal och önskan att klandra andra. Låt dem arbeta på att bli vänliga och belevade i sina hem, och forma vanor med eftertänksamhet och omsorg.

De som älskar Gud uppriktigt och samtidigt har resurser, har jag fått befallning att säga: Nu är dags att investera era medel till att stödja Herrens verk med. Nu är det dags att hålla upp predikanternas händer i deras sjävförnekande ansträngningar för att frälsa förlorade själar. När ni i de himmelska salarna möter de själar som ni har hjälpt till frälsning, kommer ni inte då att få en härlig lön?

Från många platser kommer det kallelser efter predikanter, lärare, och läkare till att föra arbetet framåt på sanatorierna, men vi har inte utbildat de medarbetare som skall sändas. Vi har sanatorier, men vi behöver flera av dessa institutioner på olika platser. Vi behöver skolor som kommer att vara självunderhållande. Det kan de bli, om lärare och studerande är hjälpsamma, flitiga och sparsamma. Skulder behöver inte hopa sig på våra skolor. Och den gamla skulden bör betalas av.

Offer måste göras överallt. Vi måste finna på råd, planera och arbeta till det yttersta för att kunna vara sparsamma och ekonomiska.

De som har hjälpt till med sina medel när det gäller att köpa in och starta sanatorier har använt sina medel där de uträttar mycket gott. Dessa bör glädja sig över att de har kunnat lägga Herrens pengar till växlarna, så att Han vid Sin återkomst kan ta emot Sitt eget med ränta.

Låt ingen hålla tillbaka sina små skärvar, och låt dem som har mycket glädja sig över att de i himlen kan samla en skatt som inte förstörs. De pengar som vi vägrar att investera i Herrens verk kommer att gå förlorade. Dessa kommer inte att växa till i himlens bank.

I följande ord beskriver aposteln Paulus dem som håller tillbaka det som är Guds eget: ”Men de som vill bara rika, de råkar ut för frestelser och snaror och många oförnuftiga och skadliga begär, som störta människor i fördärv och undergång. Ty kärlek till pengar är en rot till allt ont. I sitt begär efter pengar har somliga kommit bort från tron och vållat sig själva mycket lidande.” (1 Tim. 6:9 – 10)

De som har haft möjlighet att lära känna Ordet skall föra sanningen vidare till andra. Gud har ålagt oss denna högtidliga förpliktelse att bära frukt till rättfärdighet. I harmoni med Kristus måste vi tjäna för att förmedla frälsning till andra själar. ”Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst. Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar? Och hur skulle någon kunna predika, om de inte blev utsända? Det står skrivet: Hur ljuvliga är inte stegen av dem, som förkunnar det goda budskapet.
Ellen G. White

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19