- Tilbage

manuskrift nr 31, 8. november 1896 - »Vidnesbyrd om synet på John Bell's profetier - 1«

Cooranbong, New South Wales, Australien, 8.november, 1896
Dette manuskript blev publiceret i sin helhed i 17MR 1-5.
Jeg har ikke kunne sove siden halv to. Jeg frembar bror John Bell et budskab som Herren har givet mig til ham. De særlige synspunkter han fremholder, er en blanding af sandhed og vildfarelse. Hvis han havde gennemgået Guds folks erfaring, da han ledte dem de sidste fyrre år, ville han være bedre beredt til at anvende Skriften korrekt. Sandhedens store vejmærker, viser os at vi frembærer den historiske profeti, skal vogtes nøje, så de ikke river ned og erstatter med teorier, som bringer mere forvirring end ægte lys. Jeg er blevet tilsagt forskellige fejlagtige teorier, som er blevet præsenteret igen og igen. Dem som forsvarer disse teorier præsenterede Bibelske citater, men de misbrugte og fejlfortolkede dem. De teorier der menes at være korrekte var ukorrekte, og alligevel mener mange, at disse teorier skal frem for folk. Daniels og Johannes profetier skal studeres ihærdigt.

Der er dem som nu lever og studerer Daniels og Johannes profetier, modtager stort lys fra Gud idet de går over grunden var særlige profetier under opfyldelse efter deres orden. De frembar tidens budskab for folk. Sandheden skinner klart ud som solen ved middagstid. Historiske begivenheder, viser den direkte opfyldelse af profetien, som sættes frem for folk, og profetien blev set som en symbolsk skildring af begivenheder, der leder ned til afslutningen af denne jords historie. Scenerierne der er forbundet med syndens menneskes arbejde er de sidste træk, der tydeligt åbenbares i denne jords historie. Folket har nu et særligt budskab at give til verden, den tredje engels budskab. De som, i deres erfaring er gået over grunden, og gjort en del for at proklamere den første, anden og tredje engels budskaber, er ikke så lette at føre ud på falske stier, som dem der ikke har fået en erfaring med Guds folk.

Guds folk skal advare verden at berede vor Herre og Frelser Jesus Kristi anden tilsynekomst, som kommer med kraft og megen herlighed, når fredens og sikkerhedens råb genlyder fra alle dele af den Kristne verden. Og den sovende menighed og verden vil spørge hånligt: ”Hvor er løftet om hans komme? . . . Alle ting fortsætter som de var fra begyndelsen.” [2 Peter 3,4.]

Kristus blev taget op til himlen på en sky der består af levende engle. Engle erklærede til Galilæas mennesker: ”I galilæiske mænd, hvorfor står I og ser op imod Himmelen? Denne Jesus, som er optaget fra jer til Himmelen, han skal komme igen på samme måde, som I har set ham fare til Himmelen.” [Apg 1,11.] Det er den store begivenhed der skal fuldendes og omtales. Englenes erkæring var at Han skulle komme ned på samme måde, som Han tog til himlen.

Og vor Herre og Frelser Jesu Kristi anden tilsynekomst skal holdes frisk i folks tankesind. Lad alle forstå dette. Jesus kommer igen. Den samme Jesus som steg til himlen, ledsaget af den himmelske hær, kommer igen. Den samme Jesus som har været vor Forsvarer, vor ven i retten, går i forbøn med alle deres sager, som antager Ham som deres Frelser, vil komme for anden gang og beundres af dem der tror.

Medens man har studeret sine Bibler med hinanden, har de ment at de har opdaget stort lys, og nye teorier, men disse teorier har ikke været korrekte. Skriften er helt sand, men når skriftstederne misbruges komme mennesker til forkerte konklusioner. Vi er involveret i en mægtig konflikt, og den vil blive mere endgående og afgørende efterhånden som vi nærmer os den endelige kamp. Vi har en fjende som ikke sover, og han arbejder hele tiden på menneskenes sind, som ikke har fået en personlig erfaring med Guds folks lære i de sidste halvtreds år. Nogle vil tage sandheden og anvende den for den tid, og sætte den i fremtiden. Begivenhederne i profetiens kæde har sin opfyldelse ud fra fortiden som sker i fremtiden, og derved vil nogle af disses tro på teorier undermineres.

Ud fra det lys som Herren har fundet behag i at give mig, er du i fare for at gøre det samme arbejde, bringe andre sandheder, som har haft deres sted, og deres specifikke arbejde for den tid, i historien for Guds folks tro. Du genkender disse kendsgerninger i bibelhistorien som rigtige, men bruger dem på fremtiden. De har stadig deres kraft på deres rigtige sted, i den række af begivenheder som har gjort os til det folk vi er i dag, og som sådan, skal de bringes til dem, som er i vildfarelsens mørke.

De sande medarbejdere hos Jesus Kristus skal samarbejde med deres brødre, som har fået en erfaring med arbejdet fra den tredje engels budskabs opkomst. Disse fulgte med skridt for skridt, og fik lys og sandhed idet de voksede, og frembar hinandens prøve, opløftede korset som lå direkte på deres stivej, og pressede på at kende Herren, som gik frem og beredt som morgnen. Du og andre af vore brødre må acceptere sandheden som Gud har givet den til Hans profeti-studerende, idet de er blevet ledt af en ægte og levende erfaring, der går frem punkt for punkt, forsøges og prøves, indtil sandheden er en virkelighed for dem. Ud fra deres stemmer og penne har sandheden gået ud til alle dele af verden i varme lysstråler. Og det som var prøvende sandhed for dem, som Herrens delegerede budbringere bragte dem, er prøvende sandhed for alle, som dette budskab proklameres for.

Advarselsbyrden kommer nu til Guds folk, nær og fjern fra, er den tredje engels budskab. Og de som prøver at forstå dette budskab vil ikke ledes af herren til at bruge Ordet, som vil underminere fundamentet og fjerne de trospiller som har gjort syvendedags adventister til det de er i dag. De sandheder som er blevet foldet ud i deres orden, idet vi har gået hen af profetiens linje, som den er åbenbaret i Guds ord, er sand og evig sandhed i dag. De som gik over grunden skridt for skridt i vor erfarings tidligere historie, ser en kæde af sandhed i profetierne, forberedte sig på at acceptere og adlyde alt lys. De bad, fastede, søgte, gravede fter sandhed, som efter skjulte rigdomme, og vi ved at Helligånden lærer og vejleder os.

Mange teorier var fremme, bar mærke af sandhed, men blev blandet med fejlfortolkninger og misbrug af Skrifterne, som de ledte til fejlagtige vildfarelser. Vi gør godt når vi ved hvordan alle sandhedspunkter blev etableret, og seglet på det ved Guds Helligånd. Og stemmer kunne hele tiden høres: ”Her er sandheden:” ”Jeg har fået sandheden; følg mig.” Men advarslerne kom, ”Gå ikke efter dem. Jeg har ikke sendt dem, men de løb bort.” [Se Lukas 21,8; Jeremias 23,21.]

Herrens ledelse var markant, og det mest forunderlige var Hans åbenbaringer for hvad sandhed er. Himlens Gud etablerede den punkt efter punkt. Det som var sandhed den gang, er sandhed i dag. Men stemmerne ophørte ikke med at blive hørt: ”Dette er sandhed. Jeg har nyt lys.” Men dette nye lys i de profetiske linjer manifesteres ved misbrug af Ordet og sende Guds folk ud at drive, uden anker til at holde dem fast. Hvis ham der studerer Ordet vil tage den sandhed som Gud har åbenbaret til at føre sit folk med, og tage den sandhed til sig, fordøje den, og føre den ud i deres praktiske liv, vil de være levende lyskanaler. Men dem som har sat sig for at studere nye teorier, har en blanding af sandhed og vildfarelse i kombination, og efter at prøve at gøre dette tydeligt, har de demonstreret at de ikke har optændt deres vokslys fra det guddommelige alter, og det er gået ud i mørke.

Ifølge det lys Gud har givet mig, er du på det samme spor. Det som ser ud som en sandhedskæde for dig, fejlplacerer profetierne i almindelighed, og modarbejder det som Gud har åbenbaret som sandhed. Den tredje engels budskab er vor byrde til folket. Det er fredens og retfærdighedens og sandhedens evangelium. Her er det vort arbejde at stå fast for at proklamere dette. Nu behøver vi at få alle stykker af rustningen på.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12