- Tilbage

manuskrift nr 57, 9. 6 1897 - »Husk sabbatsdagen og hold den hellig«

9.juni, 1897
Dette manuskript er publiceret i sin helhed i LUH 3/31/1909, 4/07/1909, 4/14/1909. +Note
Der er kommet breve til mig, fra flere personer der spørger hvad jeg kan skrive om den måde vi bør holde sabbaten på. I dette finder vi Bibelen helt klar. Vi skal ikke lade arbejdet fra de seks arbejdsdage blive gjort på sabbaten. Gennem Moses har Herren sagt til Israels børn: ”I morgen er det hviledag, en hellig sabbat for Herren. Bag, hvad I vil bage, og kog, hvad I vil koge, men læg det tiloversblevne til side for at gemme det til i morgen!” [2 Mos 16,23.]

Mannaen var som korianderfrø og er gennemsigtig som bdellium. Og folk gik ud og samlede det, og lagde det i møllerne eller slog det i en morter, og bagte det på pander, og lavede kager ud af det. Således skulle der gøres for at forberede det himmelsksendte brød til Israels børn. Det var en prøve for dem. Gud ønskede at se om de ville holde sabbaten hellig, eller ej. Herren fortalte Israels børn at dette arbejde måtte gøres på beredelsesdagen, fredag. På den dag skulle de bage det som de ville bage, og koge det det som de ville koge.

Guds ord går ned gennem tiderne til denne tid. Anvisningen fra Jehovas læber er til vor åndelige interesse, ellers ville den ikke være blevet udtalt. Gud ville sabbaten overholdt som en hviledag og åndelig helligelse; og al ligegyldig uopmærksomhed over for dette mishager Ham.

Bibelen er en fuldkommen vejleder, og hvis dets sider studeres under bøn, med hjerter der er villige til at forstå, vil ingen fejle ved dette spørgsmål. Kun denne Bog alene giver mennesket den fuldkomne karakterstandard. Mennesket skal imødekomme alle Guds krav. Her bringes menneskets forpligtelser helt klart, over for sin Gud og over for medmennesker. Adlydes Guds ord vil det ikke fornedre mennesket. Det vil ophøje tankesindet, blødgøre hjertet, og bringe fred og glæde i sjælen. Adlydes ordet vil det aldrig føre til at glemme Gud, men at huske Ham. På det sider markeres de forhold tydeligt ud, som vi har mod hinanden og mod Gud.

Umoral og uvidenhed er fremherskende i vor verden, men det er fordi det kødelige hjerte vælger mørke frem for lys. Lyset skinner fra det skrevne ord i klare og tydelige stråler; og hvis uvidenhed er der nu, er det fordi mennesker ikke selv ransager Skrifterne som studerer kundskabssiderne ihærdigt, så de kan få forstand. Det forstandige tankesind er en af himlens mest værdifulde gaver. Det er uvurderligt. Og Gud forlanger at vi udnytter dette betroede talent til fulde.

Bibelen vejleder i at styre børn. Her kan de finde en fastlagt vej, hvis forældrene ønsker det, til deres børns uddannelse og oplæring, så de ikke begår bommerter. Hvis der lægges regler for hvordan forældrenes myndighed adlydes, vil medarbejderne ikke så ofte komme ud vanskeligheder i menigheden, og begræde de menighedsmedlemmer forhærdelse, som ofte virke ukontrollable, da de gik deres egne veje da de var børn, og har indført deres ubøjelige vilje i deres religiøse erfaring. Men følges denne Vejledningsbog, vil forældrene ofte bruge den neddæmpende stav, i stedet for at føje sig ubegrænset for deres børn; de vil, i stedet for at være blinde over for deres fejl, perverserede temperament og kun leve for deres dydigheder, få en klar dømmekraft, og vil se på disse ting i Bibelens lys. De vil få at vide at de må anbefale deres børn til den rette vej

I stedet for at mishandle deres børn og opirre dem til vrede på grund af deres ustyrlige temperament, må forældrene se at de i Gud ord har noget at lære af selvkontrollens lektier, som børn i Kristi skole, lære hjertets sagtmodighed ydmyghed, som ikke vil være så ubetænksomt som åbenbares i at styre børn i kristendomsbekendende familier. Der kommer trusler, skælde ud og slag af blind lidenskab. Når de så ikke er utålmodige og hæftige, så går de til den anden yderlighed, forkæler og kysser dem og føjer dem i de ting som de tidligere har forbudt.

Mange forældre som kaldes for de bedste mænd og kvinder opdrager deres børn til at overtræde Guds lov, og komme til at bo i fængsler og fattighuse. De opdrager dem med utrænede lidenskaber, uregerligt temperament, og med kun små smerteudholdende anstrengelser fra deres side, der uddanner dem i moralske principper. Kunne disse forældre se ud i fremtiden, og se den sti som de sætter deres børn på, ville de komme til fornuft før det er for sent, før de uoprettede onder har dannet og formet karakteren. Men de lader dem kontrollere af menneskets fjende. Satan er deres valgte leder. Det er når mennesket sover at fjenden sår sit rajgræs i hjertet.

Herren bad Moses pålægge israelitterne at lære deres børn Guds bud, når de står op, og de skal sætte sig ned, når de skal gå ud, og når de kommer ind, og når de går med dem på vejen. De mange som nu begræder deres børn egensindighed, har kun sig selv at bebrejde. Lad disse se på deres Bibler, og se hvad Gud pålægger dem som forældre og vejledere. Lad dem tage deres længe forsømte pligter op. De behøver at ydmyge sig selv og angre deres forsømmelighed over for Gud at de ikke har fulgt Hans anvisninger i opdragelse af deres børn. De må ændre deres egen handlevej, og følge Bibelen strengt og nøje som deres leder og rådgiver.

Der er et stort arbejde med at uddanne, disciplinere og optræne menneskers sind til Guds tjeneste her, og dvæle i salene deroppe for altid. I den kommende verden vil jeres børn blive til det som I har gjort dem til i denne verden. Forældre, I former karakteren for den kommende verden. I den kommende verden vil jeres børn blive netop det som I gør dem til i denne verden. Jeres børn vil tage al den åndelige uddannelse med sig, som I har givet dem i denne verden. ”Husk” står allerførst i det fjerde bud. [2. Mos. 20,8] Forældre, husk selv på at holde sabbten hellig. Og gør I dette, så giver I jeres børn den rette uddannelse. De vil helligholde Guds hellige dag.

Lad det være jeres studium at vælge og gøre jeres hjem så langt fra Sodoma og Gomorra, som I kan. Hold jer ude af de store byer. Gør jeres hjem, om muligt til et stille tilbagetrukket sted på landet, også hvis I aldrig kan blive velhavende af det. Placer jer hvor den bedste indflydelse er. Giv jeres børn noget at lave. Lad dem lære et erhverv. Lær dem nyttighed på et stykke jord. Hold dem travlt optaget af nyttigt arbejde og opdyrke jorden. Holder I dem ikke optaget, vil djævelen gøre det. Børn har aktive tanker, og de må være beskæftiget med at løfte det praktiske livs byrde som en den af familiens virksomhed. De bør aldrig overlades til at selv beskæftige dem. Forældre bør selv kontrollere dette.

Prædikanternes børn er i mange tilfælde de mest forsømte børn i verden, fordi at faderen kun er lidt hos dem, og de får lov at vælge deres egne fornøjelser og beskæftigelse. Men faderens første arbejde bør være at sætte sine børn der hvor de har arbejde at gøre, og en uddannelse i fysisk arbejde såvel som at studere bøger. Det kan være en tilfredshed at få dine børn med dig; men hvis du ikke har mulighed for at beskæftige dem, sætte dem der hvor de kan arbejde og bruge deres gudsgivne kræfter til nyttigt arbejde. De vil I sidste ende vil de komme moralsk bestyrkede ud, og med en kundskab som vil være dem og jer til nytte.

Børn er en arv fra Herren, og Herren forlanger at forældre skal underviser deres børn særligt. Ligesom Abraham, skal de befale deres børn og deres hus efter dem. Hvis de ikke gør denne del af arbejde, diskvalificerer de sig selv, ved at ikke sørge for Guds hjord.

Forældre, vælg ikke en forretning som hele tiden er i vejen for at udøve jeres kristne pligter, og hvor I må bringe jeres kristne principper i fare. Vær fast, og trofast hvor I er. I er på slagmarken. Få moralsk mod og faste principper til hjælp. Hvor end Forsynet har sat jer, så tag jeres Guds udpegede arbejde op. Tjen Ham trofast. Men gå ikke ind i forretningsforhold med mennesker som ignorerer sabbaten. Blev ikke del af deres forretning som ikke overholder sabbaten, og som ler af jeres forsøg på at overholde den. De udvirker hele tiden Satans påfund, at I skal føre verdslige forretninger på sabbaten, og når det lykkes for dem, ler de over at se at I ikke holder sabbaten. De praler af at de er lige så gode som I er. Hold sabbaten hellig uanset ofret det kræver af jer. I må aldrig selv eller jeres børn ignorere sabbatsdagen.

Og hvor I danner jeres hje, så rejs der jeres alter. Søg velsignelse oh Gud over jeres hjem og jeres børn morgen og aften. Herren erklærere: ”De som ærer mig, vil jeg ære.” [1 Samuel 2,30.] Grunden til at der er så mange ulykkelige, egensindige og utaknemmelige børn er at de ikke er opdraget til at ære Gud, at elske Ham, bede til Ham, holde Hans bud hellige. Læg den ene hånd der bevarer troen på jeres børn, løft den anden hånd mod himlen, grib Jesu Kristi nådige hånd. Der er brug for kristen uddannelse i jeres hjem. Hold Herrens hellige Sabbat for øje gennem hele ugen; for den dag skal helliges til Guds tjeneste. Det er en dag hvor hænderne skal hvile fra verdslig beskæftigelse, hvor sjælens behov skal have særlig opmærksomhed.

Børnene skal uddannes helt fra vuggen, og sindet have de rette indtryk. De skal instrueres om kendskabet til Gud, og Hans hellige bud. Hverken spædbørn, børn eller unge bør høre utålmodige ord fra faderen, moderen eller nogen i hjemmet, for de får indtrykkene helt fra først i livet af, og det som forældrene gør dem til i dag, vil de være i morgen, og den næste dag og derefter. De første lektier som barnet indprentes med, glemmes sjældent.

Søg skrifterne, forældre. Vær ikke kun Ordets hørere, men dets gørere. Mød Guds standard i uddannelsen af jeres børn. Lad dem se at I bereder jer for sabbaten, på ugens arbejdsdage. Alle forberedelser må gøres, hvert sting må syes, på de seks arbejdsdage. Al madlavning til sabbaten, må gøres på beredelsesdagen. Det er muligt at gøre dette; og hvis du gør det til en regel, kan du dette. Buddet lyder: ” Bag, hvad I vil bage, og kog, hvad I vil koge, men læg det tiloversblevne til side for at gemme det til i den hellige Sabbat!” [2.Mos 16,23.] Den dag er ikke til at lave mad i, eller fornøje sig og verdslig beskæftigelse. Forklar jeres arbejde og dets formål for jeres børn, og lad dem hjælpe sig selv og deres forældre med forberedelsen til at holde sabbaten ifølge buddet. Led jeres børn til at se sabbaten som en fryd, dagenes dag, Herren hellig, ærværdig. Tilbring ikke selv sabbatens dyrebare timer i din seng. Husets overhoveder bør stå tidlig op.

Om fredagen skalbørnenes klæder ses efter. I løbet af ugen bør de lægges helt frem af deres egne hænder, under moderens ledelse, så at de kan klæde sig stille, uden forvirring, jage omkring, og forhastet tale. Så kommer man ikke så overfladisk til bordet. Højrøstede råb og stridigheder bør ikke tillades nogen ugedag; men sabbaten bør alle overholdestilheden. Ingen højrøstede befalinger bør have lov på noget tidspunkt; men om sabbaten her det slet ikke til. Det er Guds helige dag, den dag Han har sat til side for at mindes hans skaberværk, en dag Han har helliggjort.

Hos mange familier børstes og blankeres støvler og sko, og der sys sting, kun fordi disse småting ikke gøres fredagen. De ” husker” ikke ”sabbatsdagen og holder den hellig.” [2.Mos. 20,8.] Det er en vanære for Gud at gore sabbaten til en festdag, hvor der bages og koges, eller pudses støvler og udfører gerninger som burde gøres på de seks ugedage. Vanær ikke Gud ved at sætte det hellige på niveau med almindelige arbejdsdage.

Om morgenen bør familien samle sig stille omkring bordet. Og det vil være godt hvis der om sabbaten altid er et enkelt og velsmagende måltid, dog noget der betragtes som traktement – alt er tilberedt – noget som de ikke får til hverdag i ugen. Så kommer familieandagten enten før eller efter måltidet. Dette bør være en gudstjeneste som børnene kan tage del i. Alle bør have deres bibler, hver læser et vers eller to. Så kan der synges en enkel salme, efterfulgt af en ikke særlig lang og trættende bøn, men en enkel anmodning, der fortæller Herren om behovene på den enkleste måde, og udtrykker tak for Guds nådegaver og velsignelser. Dette indbyder Jesus som en velkommen gæst i jeres hjem og hjerte. I familien, har lange bønner om fremmede ting ikke sin plads, og gør bedestunden trættende, skønt den burde betragtes som et privilegium en velsignelse. Gør stunden interessant og glædelig. Lad aldrig børnene bragte det som en byrde.

Om sabbaten, bør forældrene bruge al den tid de kan på deres børn, så de kan gøre den til en fryd. Jeg har set mange familier hvor faderen, moderen og hjemmets ældre medlemmer selv tager ud fra de yngre børn, og lader dem forlyste sig selv så godt de kan. Efter en stund bliver børnene trætte og går ud af døren, og går i gang med at leje eller en slags spilopper. Således har sabbaten ingen hellig betydning for dem. I det gode fejr kan forældrene tage deres børn ud på en gåtur på marker og i skove, og tale med om den knejsende træer, buske og blomster, og lære dem at Gud er skaber til alle disse ting. Lær dem som grundene til at holde sabbat – at det er til minde om Guds skaberværk. Efter at have arbejdet på seks dage, hvilede Han på den syvende, og velsignede og helligede Hans hviledag. Sådan gives den mest udbytterige undervisning.

Den liflige beretning om Bethlehem kan gentages. Vis Kristus som baby i Bethlehem for dem, et lydigt barn mod Sin fader og moder, en ung flittig og hjælpsom støtte i familien. Derved kan du lære dine børn at Kristus var et barn ligesom dem selv, og at Han kender de unges prøvelser og forviklinger, fristelser, udmattelse, glæder og lykke. Læs dem i Bibelhistoriens interessante beretninger. Således vil dagen være den bedste for dem af de syv dage.

Men hvis forældre drev den hen i sengen om sabbaten, og stod sent op, er alt forvirring og travlhed når morgenmaden skal tilberedes og sabbatsskolen. De er et jag og trængsel, irritation og forvirring. Dagen bliver til trætte; sabbaten vanhelliges. Ingen hellige følelser vil indgydes i hjertet, eller kommer ind i hjemmet, og sabbaten bliver til skræk. Jeg råder jer, mine sabbatsholdende brødre og søstre: ”Husk sabbatsdagen og hold den hellig.” [Vers 8.] I må ændre jer meget. Mange af jeres vaner og praksis om sabbaten er til mishag for Gud.

Hvis I ville oplære jeres børn til at overholde sabbaten efter buddet, må I gøre det ved forskrift og eksempel. Sandhedens dybe indgravering i hjertet vil aldrig kunne slettes helt ud. Det indtryk hjertet får i det tidligere liv kan ses i efterfølgende år. De kan grave ned, men de vil sjældent udslettes. Lær jeres børn at Guds bud må blive reglen for deres liv. Der kan komme situationer hvor børnene adskilles fra forældrene og fra deres hjem, men undervisningen fra barndommen og ungdommen vil være til velsignelse for dem, igennem hele deres liv.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24