- Tilbage

manuskrift nr 66, 13. april 1899 - »Skolearbejdet er et partnerskab«

En tale/ uddrag fra taler af E. G. White ved Avondaleskolehallens åbning, og i Avondalemenigheden - Cooranbong, New South Wales, Australien – 17. april, 1899 [trykt]- Dette manuskrift er publiceret i sin helhed i ”Prædikener og taler bind to” side135-139. [13. april, 1899]

Vi gør os egnet til himlen, den højere skole. Vi forventer at se mange medarbejdere oprejst i denne skole, som vil vinde sjæle til Kristus fordi de er medarbejdere sammen med Gud, fordi det er deres største ønske at udbrede sandhedskundskab. Dette var Daniels mål, og vi læser at Gud gav Ham kundskab og forstand til al lærdom og visdom.

Skolearbejdet er et arbejde i partnerskab. Dem som er kommet til denne skole med alvorligt ønske om at selv gøre alt hvad der er muligt ved Herrens hjælp, kan forsikres for at Ham som er mægtig i kraft vil sætte sig sammen med dem og undervise dem i Herrens vej. Men de som kommer her for deres fornøjelses skyld, som ikke sætter sig for at sikre sig en rigtig uddannelse, vil miste meget. De vil miste mærket helt.

Lys skal gå ud fra denne skole til sted efter sted, og nå Sydney og Melbourne, til Queensland og regionerne der ud. Hvis alle studerende vil lægge sig på sinde at belaste og afgøre det som han vil gøre for sig selv alt det Gud har ønsket han skal være, vil han modtage stort lys og rig velsignelse. Gud ønsker at studerende skal modtage en uddannelse som sætte dem i stand til at se muligheder inden for deres rækkevidde, og se hvad de kan blive ved at samarbejde med den store Lærer.

Han siger: ”Kom hid til mig, alle I, som er trætte og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; så skal I finde hvile for jeres sjæle.« Matt.11,30. Thi mit åg er gavnligt, og min byrde er let.« I kan tage til dette og hint steder for at søge underholdning og selvtilfredsstillelse, men når dette findes, hvilken virkelig lykke finder de i dette. Kristus siger: ”Kom hid til mig . . . og jeg vil give jer hvile.” Dette løfte kom fra læber som aldrig løg. Vi får den tydelige forvisning at vi ved at komme til Kristus, skal finde hvile. Denne hvile kan enhver studerende få hvis han vil give Frelseren de kræfter han har.

Studerende, I må være Guds tjenere. Det er muligt for dig at vinde livets krone som ikke visner. Sæt jeres mål højt. I stedet for at hengive sig til løs og tarvelig snak, så sig sunde ord, ord som vil være til velsignelse for dem som hører dem. Gå i Kristi skole. Tak fast hold i Ham som er mægtig, som vil løfte en standard for dig imod fjenden. Luk sjælens vinduer mod jorden, imod tvivlens giftige atmosfære, og åben dem mod himlen, så de klare stråler fra Retfærdighedens Sol måtte skinne på dig.

Gud elsker børn og unge. Han velsignede Josef i Ægypten meget. Han forbigik den aldrene Eli, som ikke havde fået oplært sine børn til lydighedens veje, og gik til barnet Samuel, og fik givet ham det som skulle overbringes til Israel på grund af deres ondskab. Enhver studerende må have fællesskab med Gud. Enhver studerende må vide hvad det vil sige at blive undervist af Helligånden.

Gud længes efter at I skal række ud efter Ham i tro. Han længes efter at I forventer store ting af Ham. Han længes efter at I skal forstå de timelige såvel som de åndelige ting. Han kan tilpasse forstanden. Han kan give taktfølelse og begavelse. Alt det var har gav Gud os, og han forventer til gengæld at vi lægger os selv for hans fødder. Han vil acceptere dette offer, og vil hellige alle sindets og legemets kræfter.

Studerende, skuf ikke jeres Skaber. Tro ikke at I er kommet til skolen for at gøre det som det behager jer. Lad ikke jer ikke fylde af lette tanker og spøg. Hold jer selv i lysets kanal. Helliggør jer selv til Gud. Han vil tage imod alle som lægger deres onde gerninger bort. Jeres forældre overvåger jeres fremvækst med intens interesse. Skuf dem ikke. Gør dem lykkelige ved at følge en rigtig kurs. Skab en pagt med Gud gennem ofret. Han vil tage imod jeres offer, og gøre jer til kar til hans ære.

------------------------

Uddrag fra en prædiken af Mrs. E.G. White på Avondale-skolen, 25. marts, 1899

“Så formaner jeg jer da, brødre! ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende, helligt, Gud velbehageligt offer; dette er jeres åndelige gudsdyrkelse. Skik jer ikke lige med denne verden, men lad jer forvandle gennem en fornyelse af jeres sind, så I må kunne skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, velbehagelige og fuldkomne.”

Herren siger dette fordi Han ved hvad der er til vort bedste. Han vil bygge en mur omkring os, for at holde os borte fra overtrædelse, så at Hans velsignelse og kærlighed må tilstås os i rigt mål. Dette er grunden til at vi har oprettet en skole her. Herren instruerede os til at dette var stedet hvor vi skulle placere os, og vi har al mulig grund til at tro at vi er på det rigtige sted. Vi er blevet bragt sammen som en skole, og vi må indse at Helligånden, som er lige så meget en person som Gud er en person, vandrer igennem disse pladser, usynlig for menneskers øjne, så Herren er vor Vogter og Hjælper. Han hører alle de ord vi siger og kender alle sindets tanker.

Ingen vil tvinges ind i himlens rige. Dem som ikke ønsker at gå der ind viser det ved deres handlinger. Det er fordi ve ønsker at gå ind i dette rige at vi har oprettet en skole her, og har kaldet de unge til at komme. Vi ønsker at de vil uddannes og skal optrænes rigtigt, så de kan lære hvad de skal gøre for at holde forstanden usvækket. Når vi ser på verden, ved vi at uretfærdighed er over alt. Meget lidt som er af Gud og himlen kan ses. Vi ønsker få så meget af himlen vi kan ind i vore hjem, i menigheden, og i skolen. Vi ønsker at Herren ikke skal se trodsige, hårdnakkede og ulydige.

Gud har givet os alle talenter som vi skal handle med. Nogle har Han givet ti talenter, andre to, og nogle én, og Han forventer at vi bruger dem klogt, efter hvad han har givet os. Når vi bruger vore talenter bliver de bedre, og eftersom de bliver bedre, får vi mere at handle med.

Vi skal stræbe alvorligt på at sætte sind, sjæl og legeme i bedst mulig tilstand for Guds tjeneste. Da den lovkyndige spurgte Kristus hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv, sagde Kristus: »Hvad står der skrevet i loven, hvordan læser du?« Den lovkyndige sagde: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og med hele din sjæl og med hele din styrke og med hele dit sind, og din næste som dig selv.« »Du har svaret rigtigt;” sagde den store Lærer ”gør dette, så skal du leve.«

Det er fordi vi ønsker at lære Gud og Hans lov at vi har oprettet en skole her, og studerende skal forstå at de må være lydige. De skal sætte sig selv under skolens regler og forordninger. Lige så snart de ikke vil gå ind på skolens skikke, som skolen har oprettet, og skiller sig fra studierne, vil de skilles fra skolen, fordi vi ikke har gået med i denne bekostning, vi har ikke lånt hundredvis af punk for at oprette en skole her og samle studerende, som vil gennemføre deres forkerte levevaner.

Intet barn behøver tro at fordi det har fået lov at herske der hjemme, kan det herske her. Tror vi at vi kan lade de studerende komme ind og dreje tingene på deres egen måde, hvilken slags skole vil vi da kunne få? Hvordan vil vi da kunne oplære mænd og kvinder til at blive missionærere? Enhver studerende som går på denne skole må disciplinere sig selv. Dem som nægter at adlyde reglerne må vende tilbage til deres hjem.

Vi ønsker at binde de studerende til vore hjerter med kærlighedens og venlighedens bånd, men med streng disciplin. Kærlighed og venlighed er intet værd hvis det ikke forenes med den disciplin som Gud siger skal fastholdes. Vi kalder alle studerende som kender til Gud om at udøve en indflydelse på Herrens side. Vi ønsker at I skal være i Herrens hær. Vi ønsker at I alle skal stå under Fyrst Emmanuels blodbestænkte banner, for at kæmpe Herrens kampe mandigt. Vi ønsker at i skal tage hele retfærdighedens rustning på. Vi ønsker at I skal vinde alt som Kristus led så meget for at I fik mulighed for at få.

Kurtisering skal ikke finde sted på skolen. Det er ikke hvad I er her for. Vi er her for at berede os til det fremtidige liv, hvor vi kan se Kongen i Hans herlighed, hvor vi skal få det liv, som måler sig med Guds liv. Hvis vi ikke lever i harmoni med Guds lov her, vil vi aldrig se Hans ansigt. Den ulydige kan aldrig gå ind i Guds stad. Det inspirerede ord erklærer: ”Salige er de, som tvætter deres klæder, for at de kan få adgang til livets træ og gennem portene gå ind i staden.”

Jeg ønsker at sige til enhver her i dag: ”I kan være medarbejder sammen med Gud. Idet I søger at hjælpe og velsigne dem som kommer i skolen, må I stå under Guds beskyttelse. Men dem som påvirker til ulydighed og ondskab står under Guds mishag. Han ved alt om jeres optræden, og Han vil ordne tingene så at de ikke vil blive længe på skolen, medmindre de er omvendte. Men vi ønsker rigtig meget at de skal være omvendte. Vi ønsker at denne skole skal være et sted hvor Gud kan forblive som svar på vore bønner.

Vi behøver at stille og selv spørgsmålet: Hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv? Kristus gav Sit eget liv så at lovovertræderne ikke skal lide lovens straf, så at vor Genløser Han kan træde frem for Faderen med gennemborede og opløftede hænder, og siger: ”Læg deres synder på Mig. Jeg står til ansvar over for dem. Jeg vil bære deres overtrædelser. Jeg har indgraveret dem på Mine håndflader.” Synderen kan tilgives hvis han accepterer Kristus som en personlig Frelser. Der er kun en betingelse – acceptere Kristi retfærdighedskåbe.

”Så formaner jeg jer da, . . . ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende, helligt, Gud velbehageligt offer.” ”At I ikke tilhører jer selv? I er jo købt og prisen betalt; ær derfor Gud i jeres legeme!” Når dette sker, skal vi forvente at se alle Guds løfter opfyldt. ”Skik jer ikke lige med denne verden, men lad jer forvandle gennem en fornyelse af jeres sind, så I må kunne skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, velbehagelige og fuldkomne.” Hvis vi går i Jesu fordspor, skal vi vøre et lydigt folk, fordi vi skal holde sjælens vinduer åbne mod himlen. Derved kan vi få himlens lys, fred og glæde.

”At bringe jeres legemer som et levende, . . . offer; dette er jeres åndelige gudsdyrkelse.” Gud forlanger at vi skal rense os selv fra al kødets og åndens urenheder. Hvis der er dem i skolen der ønsker at hensvæve sig vaner imod et vi har arbejdet for de sidste tredive år, vil jeg sige til disse: I er her for at lære hvordan de ting som ødelægger jeres vitalitet opgives, eller for at skille jer fra skolen. Himlens Herre bemærker enhver bedragerisk handling. Da Israels børn kom til Ai, tog de ud til byen med i fuld tillid til deres egen magt. Men skriften siger at de flygtede for Ais mænd. ”Da sank folkets mod og blev til vand.”

Josva blev dybt fortvivlet over denne ulykke. Han faldt til jorden og sagde: ”Ak, herre! Hvad skal jeg sige, nu Israel har måttet tage flugten for sine fjender? når Kana'anæerne og alle landets indbyggere hører det, falder de over os fra alle sider og udsletter vort navn af jorden; hvad vil du da gøre for dit store navns skyld?« Da sagde Herren til Josua: »Stå op! Hvorfor ligger du på dit ansigt? Israel har syndet, thi de har forbrudt sig imod min pagt, som jeg pålagde dem; de har tilvendt sig noget af det bandlyste, de har stjålet; de har skjult det, de har gemt det i deres oppakning. Derfor kan israeliterne ikke holde stand over for deres fjender, men må flygte for dem; thi de er hjemfaldne til band! Jeg vil ikke mere være med eder, hvis I ikke bortrydder bandet af eders midte.”

afsn nr:1
afsn nr:3
afsn nr:2
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24