- Tilbage

manuskrift nr 85, 30. 8 1901 - »Tale: Lærerne må have Kristi iboen«

Healdsburg, Californien - 30. august, 1901
Dele af dette manuskript er publiceret i 5BC 1092, 1095, 1142-1143; 6BC 1075; UL 256. +Note

“Jeg er det sande vintræ, og min Fader er vingårdsmanden. Hver gren på mig, som ikke bærer frugt, den tager han bort.” [Joh. 15,1. 2.]

“På mig.” Det betyder ikke at dem som virkeligelig er i Kristus ikke bærer nogen frugt. Gud har købt os gennem Kristus, så Han kan være forsoning for vore synder. Vi er inden for Hans nådes bånd; for Hans arm omfavner hele menneskeslægten i nåde. Eftersom Kristus har betalt prisen for al den tjeneste som vi skulle give Ham, er vi hans tjenere på grund af indkøbet. Selvom vi er i Kristus Jesus ved hans pagtsløfte, så bærer vi ingen frugt hvis vi alligevel står i fuldstændig ligegyldighed, uden at anerkende Ham som vor Frelser. Hvis vi ikke får del i Hans guddommelige natur, bærer vi ingen frugt, tages vi bort. Verdslig indflydelse tager os bort fra Kristus, og vor position er den samme som den ufrugtbare gren har—“ Hver gren på mig, som ikke bærer frugt, den tager han bort.”

“Hver, som bærer frugt, den renser ham, for at den skal bære mere frugt.” [Vers 2.] At vi bærer frugter bevidner om vi virkelig forbliver i Kristus.

Vi har fået enhver anledning, enhver fordel, alle privilegier for at få en rig kristen erfaring; men vi lærer ikke alt med det samme. Der må være en vækst. Mange har lært lidt i skolen, de tror at de er ved at graduere. De tror at de ved alt som er værd at vide. Vi skal ikke tro at når vi er døbt er vi parate til at graduere fra Kristi skole. Når vi har accepteret Kristus, og lover os selv i Faderens, og i Sønnens og i Helligåndens navn at tjene Gud – himlens tre ærværdigheder og magter – lover sig selv at give os alle evnerne hvis vi gennemfører vort dåbsløfte at ”drage ud fra deres midte, og . . .skille sig ud. . . og ikke røre noget urent.” Når vi er oprigtige mod vort løfte, siger han: ”Jeg vil tage imod jer.” [2 Korinter 6,17.]

Vi er Kristi ejendom. “I er ikke jeres egne, I er købt for en pris.” [1 Korinter 6,19. 20.] Er vi i Ham ved levende tro? Hvis vi ikke bærer nogen frugt, tager mørkets magter vore tanker, for hengivenhed, for tjeneste i besiddelse, og vi er af verden, selvom vi bekender at være Guds børn. Dette er hverken sikkert eller en behagelig position, fordi vi mister al skønheden og herligheden og helliggørelsen som det er vort privilegium at få. Ved at forblive i Kristus, får vi Hans liflighed, Hans vellugt, Hans lys. Kristus er verdens lys. Han skinner i vore hjerter. Hans lys i vore hjerter skinner frem fra vore ansigter. Ved at beskue Kristi skønhed og herlighed, forandres vi til det samme billede.

”I er allerede rene på grund af det ord, [ved lydighed mod ordet] som jeg har talt til jer. Bliv i mig, så bliver jeg også i jer. Ligesom grenen ikke kan bære frugt af sig selv, men kun hvis den bliver på vintræet, således kan I heller ikke, uden I bliver i mig.” [Joh. 15,3. 4.] Overvej dette. Vi skal forblive i Kristus. Vi bekender os blot til at tro på Kristus, hvis vi bevarer verden og alt hvad den tiltrækker i vore hjerter og i vore sind. Oh, hvilken kraft har fjenden ikke for at styrke vore tanker om forfængelighed og selvet, endog i vore barndomsår, så når vi begynder at bære ansvar i menigheden er der alvorlige karaktermangler og en ubehagelighed i vore ord, fordi vi ikke har lært af Kristus. Hvis vi var i Kristus, lærte Hans lektier, vil vi være sagtmodige og ydmyge af hjerte.

Vi må forblive i Kristus. Så skal vi vælge at acceptere Hans indbydelse: ”Kom til mig, alle I som er trætte og bærer tunge byrder.” Mange personer som er trætte og tungt belæssede kommer til mig, og til forskellige mennesker, men de gør ikke til min Frelser, som har indbudt dem. Han siger: ”Kom til mig, alle I som arbejder og bærer tunge byrder, og jeg vil give mig hvile.” [Mattæus 11,28.] Hvor dyrebar er denne indbydelse ikke!

Frelseren tilføjer: “Tag mit åg på jer.” Og er der nogen her som mærker at det er ubehageligt at gå med til de betingelser Kristus har givet ved at ”tage mit åg på jer, og lære af mig; for jeg er sagtmodig og ydmyg i hjerte”? [vers. 29.] Så længe du forbereder dig på at lære i harmoni med Jesus Kristus, lærer du så at bære Hans åg? Eller har du fæstnet dine øjne på noget meget ophøjet som “jeg” skal til at gøre - “jeg”, “jeg” den mest ophøjede person i verden? Gud kan arbejde gennem dem som ligger sig lavet ved Kristi fødder, de som er de mest ydmyge. Han kan forme dem, danne dem efter den guddommelige lignelse.

Hvis Kristus ikke forbliver i dig, så tag den allerlaveste position, og underlæg dig Gud. Beslut dig for at du vil overgive dig til Gud. Når du er villig, og vil du gøre det som Gud vil have dig til at gøre, kan du komme i et barns enfoldighed, og fortælle Herren at du indrømmer din svaghed.

Vi behøver alle at ydmyge os selv over for Gud og erkende vor svaghed. Når vi gør dette, så lad os få tro på Ham som kan hjælpe os. Lad os ikke løbe til et eller andet menneske, der håber at han vil ophøje os og fortælle os at vi er en del bedre end vi egentlig er. Nej; vi skal komme til Kristus Jesus som vi er, brudt selvet, og lagt os helt over i Hans hænder. Vi skal fortælle Ham at vi er villige til at formes, ikke tillade os selv noget som ligner mørkets kræfter. Vi behøver at Kristus bor i os. Hvis han forbliver i os, skal vi ikke tænke på flygtige menneskeagenter, fordi vi ikke pludselig føler det vi ønsker at føle.

Det kan være at moderen eller faderen har oplært deres børn sådan at de ikke har den rette karakterform. Disse børn må fødes igen. De må komme til Jesus og give deres hjerter i underdanighed under Ham. De må sige: ”Her Herre, her er jeg; jeg er dit barn, og jeg må få de ting som jeg beder dig om.”

Tag da Guds løfte: ”Se jeg er med jer alle dage.” [Mattæus 28,20.] Tro at Han har indbudt dig til at komme og at du må forblive i Kristus og Han i dig. Hvis der ikke var mulighed for at du forbliver i Ham, tænker du da på at Han vil fortælle dig at du skal gøre? Hvorfor har du så mange trængsler, når du ikke har den følelse, som du forventes at have?

Jeg foregiver ikke at handle efter følelser. Jeg tror ikke at en sådan ting. Føles det stærkere end den levende Guds ord, som er Ånd og liv? Når du ikke føler det ligesom du ønsker at føle det, fortælle Mesteren alt om det, og bede Ham at give dig Hans fred.

”Lær af mig; for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet.” [Matt. 11,29.] Vil du fortsætte med at lære hele tiden. Når du er blevet omvendt og kan sige, ”Jeg har taget imod Kristus,” når dit navn sættes i kirkebogen, har du ikke lært hele din lektie. Det er her at livet med Kristus, som bærer Kristi åg, og lærer af Kristus, begynder. Du skal fortsætte fra skridt til skridt; og ved årvågenhed, ved at udvirke din egen frelse med frygt og bæven, lærer du hvordan du kan uddanne andre. Nette dine ord kan uddanne de. Men vend ikke bort fra vor dyrebare Herre til nogle menneskelige organer som har ligeså vanskeligt ved at forstå som dig. Kom til mesteren, og sig: “Nu tager jeg dette åg på mig; jeg vil ære af Dig, den guddommelige lærer. Jeg må have Din styrke og nåde, ellers kan jeg ikke bære frugt. Jeg må have de dydigheder som er i moderstammen, ellers vil jeg svigte.”

Men hvad er Kristi løfte? – ”Lær af mig; for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjerte: og I skal finde hvile for jeres sjæle.” Det er netop det som du ønsker. Du vil finde det ved at lære af Ham i din er faring. Han siger: ”Tag mit åg på jer, og jeg vil give jer hvile.” [Vers 28, 29.] Lær af Hans sagtmodighed og ydmyghed af Ham, og du vil finde hvile ved en levende erfaring.

Grib fast i Guds arm, og sig: ”Jeg er ingenting og du er alt. Du har sagt: ”Uden mig kan I intet gøre.” [Joh. 15,5.] Nu, Herre, må jeg have at Du bliver i mig, så Jeg kan blive i dig.” Gå da frem skridt, for skridt i levende tro der bliver i Jesus Kristus. Det er at bære Hans åg, lydighedens åg.

Kristus fortsætter: “For mig åg er nemt, og min byrde er let.” [Mattæus 11,30.] Glæd dig i dette. Det er livet i din tilværelse. Det vil bringe dig i tæt forhold med dem som dem uden for Kristus, som behøver din hjælp. Du skal fortælle dem hvordan du finder ham.

Du behøver at vandre varsomt. Lad alle skridt have en sådan karakter at du kan nå den allerhøjeste standard. Når korset løftes og bæres, løftes du selv op og bæres opad. Korset løfter dig op fra jordens lave steder og bringer dig i det lifligste samfund med Gud. ved at bære korset får du en erfaring at du kan sige: ”Jeg ved at min Genløser lever” [Job 19,25], og fordi Han lever, skal jeg også leve.” Hvilken forvisninger dette ikke!

Studér dette kapitel vers for vers, og du vil se at det er når du bærer Kristi kors, at Han giver dig hvile.

“Lær af mig.” [Mattæus 11,29.] Der skal være en læring. Du skal studere Kristi ord. Skridt for skridt skal du følge i Hans fodspor. Men der er noget andet at gøre. “Enhver som vil følge efter mig, lad ham fornægte sig selv, og” – følge mig? – Nej; ”lad ham fornægte sig selv,” – og hvad? – ”og tage hans kors op, og følge mig.” [Markus 8,34.] Hvor mange af os er villige til at tage korset op – og få del i Kristus, i Hans lidelser, og følge ham, overskyet såvel som i solskin? Hvor mange af os vil faktisk erkende at den sande hvile findes ved at tage Kristi åg op? Ved at tage åget med Kristus, skal vi få hvile; for Han har sluttet pagt med os, og giver os hvile. I denne hvile er der en velsignelse, som er af større værdi end guld, sølv og ædelstene. Den vil udruste for enhver position i livet.

En klart skinnende stige er plantet på jorden, og når mod himlen til Guds trone. Gud er over stigen, og Hans lys skinner over hele dens længde. Denne stige er Kristus. For hvert trin du stiger op, kommer du skridt for skridt ind i fællesskabet med Kristi lidelser, og formes efter Hans guddommelige lignelse. Guds engle går hele tiden op og ned af denne herlige stige. De vil ikke lade dig falde, hvis du fæstner dine øjne på Guds herlighed, som er på toppen af stigen. Nogle prøver at gribe det højeste trin på stigen, uden at starte ved det første.

Enhver lærer må oplære stemme, så han kan tale forstandigt og læse Skrifterne tydeligt, give dem de eftertryk hvor det er nødvendigt og væsentligt. Stemmen er en kraft, et talent, som nogle få værdsætter. Opelsk da din stemme; for derved lovprises Gud. Lad stemmen være dæmpet og blød af Guds Helligånd. Der var patina i Jesu røst.

Jeres ord er et dyrebart talent. I burde lære hvordan vidnesbyrd frembæres ved et møde med en klar og tydelig stemme, som om du vidste at di havde en iboen af Kristus. Lær at bed som om du har tillid til at din bøn når Guds trone. Så vil du få en uddannende kraft som vil gå længere end noget latin eller græsk eller en nogen kundskab du kan vinde. Jeg oprøres i min sjæl af at høre tamme bønner – bønner de sender der ikke tror at de vil modtage det de beder om. Disse bønner sårer min sjæl, fordi jeg husker at Kristus døde for at en hel himmel af muligheder og privilegier kan komme inden for en falden menneskeheds rækkevidde. Alligevel handler mange som hjælpeløse babyer.

Lærere, I må have en levende tro, ellers vil du adskille jer fra Kristus. Han spørger ikke hvor meget godt du har i denne verden, og hvor meget ros du får fra verden; men Han spørger dig at leve så at Han kan sætte Sit segl på dig.

Satan prøver at kaste sin helvedes skygge over jeres stivej, så han kan forhindre jeres rejse mod himlen. Handel som om du havde en kraft ovenfra i din magt, så du i Jesu Kristi af Nazarets navn kan modsætte dig den kraft som arbejder intens nedefra. Det er af større konsekvens at have Jesu Kristi ånds liflige modenhed i hjertet end en vis grad af selvtilstrækkelighed og selvophøjelse, som adskiller dig fra Kristus.

Kristus lærer menneskene at aldrig være selvtilstrækkelige. Han siger: ”Lær af mig: For jeg er sagtmodig og ydmyg i hjerte, og I skal finde hvile for jeres sjæle.” [Mattæus 11,29.] Lær af Ham som var sagtmodig og ydmyg i hjertet- ham som har lovet: “I skal finde hvile for jeres sjæle.” Denne herlige erfaring vil komme, og I kan sige: ”Jeg kender Ham, jeg kender Ham; jeg har efterprøvet Ham, og Han har aldrig svigtet mig.”

Jeg er ked af det for Kristus. Oh, jeg føler jeg er ked af det for min Genløser, når vi ærer Ham so lidt i vort livs tjeneste! Men jeg føler jeg bliver mere ked af de halvhjertede religionsbekendere, for hvis de ikke får en levende erfaring i Guds ting, vil de aldrig se Hans ansigt. Jeg føler jeg er ked af det for dem, på grund af deres vantro, og deres forsmåede religiøse liv. Der er ikke den mindste fornuft i sådanne ting, for Kristus har fået hele himlen. I kan trække på alle himlens rigdomme. Det er jeres privilegium at være klog i Jesus Kristus; at lære Hans metoder, Hans veje dag for dag; og blive uddannet med Kristus i Gud.

”Jeg er vinen,” sagde Jesus; ”I er grenene: Han som forbliver i mig, og jeg i ham, det samme bringer megen frugt: for uden mig kan i intet gøre.” [Joh. 15,5.] Lad frugten vise sig i jeres bønner. Lær hvordan der bedes. Lær hvordan vi kommer til Herren, og gå i forbøn med Ham, indtil den himmelske forvisning kommer. Og pris Ham da.

Lærere, hvor megen pris kommer fra jeres læber til Ham som I burde helt taknemmelige mod for denne prøvetid hvori I, hvis I lader Kristus bo i jer, kan få en karakteregnelse at leve med Ham?

Samarbejde med Gud og Han vil samarbejde med dig. Så er du Guds hjælpende hånd. Så kan du gribe fat i Ham, og han vil holde din hånd. Han siger: ”Jeg er ved din højre side for at hjælpe dig.” [Se Esajas 41,13.] Idet i arbejder for Ham kun med Hans herlighed for øje, vil Han undervise jer. I skal lære alle disse lektier, så I kan undervise andre.

”Hvis nogen ikke bliver i mig, kastes han ud som en gren og visner.” Gud har gjort jer til Hans pagts børn, og hvis jeres vilje underlægges Hans vilje, er du som børn der forbliver i Kristus, og I vil ikke kastes bort. Hvis mennesker ikke bliver i Kristus, vil de være de grene som han siger: ”Man samler dem og kaster dem i ilden, og de brændes.” [John 15:6.]

“I er allerede rene på grund af det ord, som jeg har talt til jer.” “Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad som helst I vil, og I skal få det.” [Versene 3, 7.] Tror du dette? Har du praktisk tro? Praktiserer du Guds sandhed? Han siger: “I skal få det.” Når du I bringer jeres vidnesbyrd, siger I så at I ikke altid befordrer glæde og medfølelse? Hvad har følelse at gøre med tro? Det er lige så forskelligt fra tro som øst er fra vest.

Hvis du sender din bøn op til Gud, siger Han at Han hører dig. Hvad er så dit bevis? Føler du det bedre end førhen? Tænker og ransager du dine føler, for at se om en stor forandring finder sted inden i? Du bør træde ud på Guds ord, og gå direkte fremad, vidende at Han besvarer dine bønner, fordi Han har lovet at give, hvis du spørger. Ved at udvise tro, så fremkald svaret på dine bønner. Når du arbejder på at besvare dine egne bønner, vil du finde at Gud vil åbenbare Sig selv for dig, idet Han som Han ikke gør over for verden.

“Derved er min Fader herliggjort, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple.” [Vers 8.] Hvad vil være frugten af et sådant møde som vi holder her? Det koster dig noget at fremskaffe det for dig. Det har kostet en stor del for Guds Søn. Han gav Sit liv for dig. Hvad angår Guds nåde, er Hans kostbare tid ikke til at spøge med. Du stilles for en prøve for dit liv. Du forsøges, for at se hvad du går ud af alle disse anledninger og privilegier, alt dette lys som skinner på din stivej. Vil du komme renset ud af denne prøvelse? “En mand gør jeg sjældnere end guld og et menneske end ofirs guld.” [Esajas 13,12.] Hvem tror det? Åben nu et nyt kapitel i din troserfaring. Åben et kapitel der renser alt som lægger sig imellem sjælen og Gud. Grib fast i Guds løfter som er ”ja” og ”amen” i Kristus Jesus — ikke uden for Kristus. [2 Korinter 1,20.]

Der er nogle som elsker verdens selskab, som tror et er en del bedre end deres selskab, som ikke betragtes så ophøjede og som ikke ved halvt så meget, sådan som de vurderer det. Lærere ved nok til at adlyde Gud og Hans bud. Ved at studere Hans Ord, ved de nok til at følge i Jesu fodspor, og bære Kristi åg. Så vil I blive til tåber for Kristi skyld. Det er ikke den såkaldte visdom fra verdslige som Gud regner for noget. Han siger at deres visdom er tåbelighed; men for dem er Guds visdom tåbelighed. Ønsker du at få Guds visdom. Ydmyg jer selv over for Gud, vandre på Hans buds vej, vær opsat på at du vil få det meste ud af alle uddannelsens privilegier, samle alle stråler af guddommeligt lys, praktiser lyset, bring det ind i dit liv og karakter, og vis derved at du har lært af Jesus.

“Som Faderen har elsket mig, således har jeg også elsket jer; bliv i min kærlighed!” Tænk på dette! Ligesom Faderen har elsket Sin Søn, elsker Kristus jer. “Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom jeg har holdt min Faders bud og bliver i hans kærlighed. Dette har jeg sagt til jer, for at min glæde skal være i jer, og jeres glæde kan blive fuldkommen.” [Joh. 15,9-11.]

Gud give at enhver fra denne tid må få en ny erfaring. Begynd nu med at række højere og endnu højere. Værdsæt himmelske ting over det der tiltrækker og forlokker på jorden. På denne institution er det jeres privilegium at vokse fremad. Lær hvordan der skal bedes; lær hvordan I frembærer et klart og forstandigt vidnesbyrd; og Gud vil forherliges i jer. Hvis I stoler på Gud, hvis I overgiver jeres sjæles varetægt til Ham, som var det til en trofast Skaber, vil I få Hans kærligheds liflige forsikring.

afsn nr:0
afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27
afsn nr:28
afsn nr:29
afsn nr:30
afsn nr:31
afsn nr:32
afsn nr:33
afsn nr:34
afsn nr:35
afsn nr:36
afsn nr:37