- Tilbage

manuskrift nr 122, 08. oktober 1903 - »Endens tid«

NP 8.oktober, 1903 [på tryk] Dele af dette manuskript er publiceret i 3SM 76-77; 2MR 21-22; RH 10/13/1904.
Vi lever i de allersidste dage af denne jords historie. Alle tegnene på at vor Frelsers forudsigelse, vil bebude Hans andet komme, bliver opfyldt. Vi må fortsætte alvorligt på arbejdet, indtil det arbejde vi har fået er fuldført. Idet vi ser og fornemmer de sidste dages farer, og idet mørkets magter presser sig tungere og tungere end nogensinde på os, - bør vi da ikke, som bibeltroende, gøre vort allerbedste arbejde?

Gud kan spare mit liv, så jeg stadig kan arbejde for Hans sag. Fysisk har jeg altid været et utæt kar, og Herren fortsætter i min alderdom med at påvirke mig med sin Helligånd med at skrive de vigtigste bøger som nogen sinde har været præsenteret for menighederne og for verden. Herren beviser hvad han kan gøre gennem svage kar. Det liv som han skåner vil jeg bruge til hans ære. Og når han vurderer at det er på tide at lægge mig til hvile vil hans budskab have endnu mere livskraft end da det skrøbelige redskab som de blev fremført igennem, fortsat levede.

Nogle gange siges det om mig, såvel som om nogle andre: “Salige er de døde, som dør i Herren fra nu af. Ja, siger Ånden, de skal hvile efter deres møje, thi deres gerninger følger dem.” [Åbenbaringen 14,13.] Hvis søster White lægger sin rustning bort for sin Genløsers fødder, vil hun stadig være et vidne, gennem de vidnesbyrd som Han har givet hende. Således vil hun fortsætte med at tale til alle som læser de udgivne bøger. Det er derfor jeg ønsker at forevige de mange dyrebare åbenbaringer på tryk, om muligt, så længe jeg har en klar hjerne og en fast hånd til at skildre de belærrende retninger som Gud giver mig.

Vi ser et særligt arbejde for os, der bliver gjort, for den tid hvor hele jorden skal fyldes med Herrens lys og herlighed, ligesom vandet fylder havet. Nu skal vi bede som aldrig før efter Helligåndens vejledning. Lad os søge Herren af hele hjertet, så vi kan finde ham. Vi har taget imod lyset fra de tre engles budskaber; og nu behøver vi at komme besluttet frem til fronten, og tage ståsted på sandhedens side.

Det fjortende kapitel i åbenbaringen er af dyb interesse. Dette skriftsted vil snart kunne forstås I alle sine afskygninger, og de budskaber Johannes åbenbareren fik, vil gentages i tydeligste vendinger.

Profetierne i Åbenbaringen det attende kapitel vil hurtigt fuldbyrdes. Under proklamationen af den tredje engels budskab, skal den anden komme ned fra himlen, men stor kraft, og jorden skal oplyses med dens herlighed. Herrens Ånd vil rigt velsigne helligede menneskelige redskaber, så mænd, kvinder og børn vil åbne deres læber og prise og sige tak, fylde jorden med Guds kundskab, og med Hans uovertræffelige herlighed, ligesom vandende fylder havet.

Dem som fra begyndelsen har fastholdt deres tillid helt til enden, vil være lysvågen når den tredje engels budskab proklameres med stor kraft. Under det høje råb vil menigheden ved hjælp af deres ophøjede Herres guddommelige indgriben udbrede frelsens kundskab så meget, at lyset vil blive bragt til hver eneste by og landsby. jorden vil blive fyldt med frelsens kundskab. Guds genoplevende ånd vil lade de ivrige arbejderes anstrengelser lykkes i så overvældende grad, at lyset om den nærværende sandhed vil skinne alle vegne.

Den frelsende kundskab om Gud vil udføre dens rensende arbejde på enhver troende sind og hjerte. Ordet erklærer: ""Da stænker jeg rent vand på eder, så I bliver rene, jeg renser eder for al eders urenhed og alle eders afgudsbilleder. Jeg giver eder et nyt hjerte, og en ny ånd giver jeg i eders indre; Stenhjertet tager jeg ud af eders kød og giver eder et kødhjerte. Jeg giver min Ånd i eders indre virker, at I følger mine vedtægter og tager vare på at holde mine lovbud."” [Ezekiel 36,25-27.] Dette er udgydelsen af Hellignånden, som er sendt fra Gud for at gøre sin gerning. Israels hus skal besjæles af Helligånden og døbes med frelsens nåde. Deres sløsighed vil ikke længere eksistere. Alle som ikke har fået lyset, vil blive overbeviste; alle som vil vende sig til Herren med oprigtigt hjerte, vil bekende deres synder.

Midt iblandt de forvirrende råb: ”Se, her er Kristus! Se, der er Kristus!” vil der frembæres et særligt vidnesbyrd, et særligt sandhedsbudskab der passer for denne tid, som er et budskab der skal modtages, tros på og handles efter. Det er sandheden, ikke fantasifulde ideer, som har virkning. Ordets evige sandhed vil stå frem fri fra alle forlokkende vildfarelser og spiritualistiske fortolkning, fri fra al fantasi trukket fra forlokkende billeder. Falsknerier vil anspore Guds folks opmærksomhed, men sandheden skal stå iklædt sin skønne og rene klæder. Ordet, dyrebart i sin hellige og opløftende indflydelse, skal ikke sættes ned på niveau med almindelige og ordinære sager. Den skal altid forblive ubesmittet fra de falsknerier som Satan forsøger at bedrage med, om muligt også de udvalgte.

Evangeliets proklamation er det eneste middel som Gud kan beskæftige mennesker med, som hans redskaber for sjælevinding. Idet mænd, kvinder og børn forkynder evangeliet, vil Herren åbne den blindes øjne til at se hans love, og vil skrive Sin lov på den oprigtigt angrendes hjerte. Guds instiktive Ånd, arbejder gennem menneskers agenter, leder de toende til at være et sind, en sjæl, der samstemmende elsker Gud og holder Hans bud – bereder sig her nede for forvandling.

Der har været konflikter, og der vil være det indtil Herrens røst i himlen kan høres og sige: “Det er sket.” Og efter at de genløste tages ti himlen, vil Gud Faderen forherliges i kroningen af Herre Jesus, som gav sit liv som løsesum for verden.

“Og han viste mig en flod med livets vand, klar som krystal. Fra Guds og Lammets trone vælder den ud midt i stadens gade. På begge sider af floden vokser livets træ, som bærer frugt tolv gange; hver måned giver det sin frugt; og bladene fra træet er til lægedom for folkene. Og der skal ikke mere være noget, som er under forbandelse. Og Guds og Lammets trone skal være i staden, og hans tjenere skal tjene ham, og de skal se hans ansigt, og hans navn skal stå på deres pander. Og der skal ingen nat være mere, og de trænger ikke til lys fra lampe eller lys fra sol, thi Gud Herren skal lyse over dem; og de skal være konger i evighedernes evigheder. Og han sagde til mig: »Disse ord er troværdige og sande; og Herren, profeternes ånders Gud, har udsendt sin engel for at vise sine tjenere, hvad der skal ske i en hast. Og se, jeg kommer snart. Salig er den, som holder fast ved de profetiske ord i denne bog!« Og jeg, Johannes, er den, som så og hørte dette. Og da jeg havde hørt og set det, kastede jeg mig ned for at tilbede ved fødderne af den engel, som viste mig dette. Og han siger til mig: »Gør det ikke; jeg er din medtjener og dine brødre profeternes, og deres, som holder fast ved ordene i denne bog; Gud skal du tilbede!« [Åbenbaringen 22,1-9.]

Dette er den advarsel jeg skal give til alle der bor på jordens overflade. Læn kun jeres hjælpeløse sjæle på Herren, og ikke på noget menneske. Der er mange som ophøjes, til deres, evige fordærv, ved at blive dyrket af deres medmennesker. Fører de sig selv vil, vil de også lede andre vild. Nu er det på tide at stoppe alle stridigheder, utilfredshed, og opløfte sjælen ned i forfængelighed.

Til mine brødre og søstre er jeg pålagt at sige: Lad forkyndelsen af Jesu Kristi evangelium blive styrket og gjort virkningsfuld ved Helligåndens medhjælp. Lad ikke en eneste troende lytte til fjendens påfund, på trængslens og prøvelsens dag, som allerede er begyndt. Det levende Ord er Åndens Sværd. Der vil sendes nådegaver og dømmekraft fra himlen. Forsynets virkning vil åbenbares både i nådegaver og ved dømmekraft. Dømmekraften vil nogle gange gå forud for nådegaverne og nogle gange følges de ad.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14