Review and Herald d. 29. januar 1895

Tilbake

Guds nåde bevises ved gode gjerninger.

”For av nåde er dere frelst ved troen; og det er ikke av dere selv; det er Guds gave, ikke av gjerninger, for at ingen skal rose seg. For vi er Hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige, at vi skulle vandre i dem.” Ef. 2, 8-10. ”Da vi nu altså er rettferdiggjort av troen, har vi fred med Gud ved Vår Herre Jesus Kristus.” Rom. 5, 1. Ettersom vi kun kan frelses gjennom Guds nåde, som er en gratis gave; hvordan er det da mulig å forklare, at mennesket, til skade for sig selv, i stolthet, ønsker å opphøye sig selv og høste ære for sine innbilte gode gjerninger? Den guddommelige gunst, Guds nåde gitt oss gjennom Jesus Kristus, er for kostbar, den kan ikke kjøpes for en ”fortjenstfull”* gjerning, som et dødelig, feilende menneske har utført. Mennesket har ikke noe i sig selv. Det mest opphøyde ved et menneske kommer ikke fra ham selv, det er en gave gitt av Skaperen. Mennesket kan ikke kjøpe noe som helst av Gud. Gull og sølv kan ikke kjøpe noen gunst hos Gud; for verdens rikdom er Herrens betrodde gave. La ingen tro at kostbare ofre til godgjørende formål vil gi ham noe fortrinn i Guds øyne eller sikre ham en plass i de boliger, som Jesus vil berede til dem, som elsker Ham. Kristi dyrebare blod er fullt ut effektivt. ”for dere vet, at dere ikke ble løskjøpt med forgjengelige ting, sølv eller gull, fra deres dårlige ferd, som var arvet fra fedrene, men med Kristi dyrebare blod, blodet av et ulastelig lam.” 1. Peter 2, 18.19. ”Dere er ikke deres egne, dere er kjøpt med en pris.”

Kristi oppstandelse fra de døde var Faderens segl på Kristi misjon. Det var et offentlig uttrykk for Hans fulle tilfredshet med forsoningsverket. Han aksepterte det offer, som Jesus hadde brakt for våre synder. Det var alt, hva Gud Fader behøvde, Jesu offer var fullkomment og komplett. Intet menneskelig vesen kunne ved egen innsats erstatte Kristi gjerning. Da Jesus med høy røst ropte: ”Det er fullbrakt! fyltes himmelen av herlighet og glede, sammensvergelsen av onde krefter var jaget på vill flukt. Etter det triumferende rop, bøyde Verdens Frelser Sitt hode og døde. Tilsynelatende ble opphavsmannen til vår frelse beseiret; men ved Sin død var Han i virkeligheten en seirvinner! Han åpnet portene til evig herlighet, så at alle, som tror på Ham ikke skal fortapes, men ha evig liv.

Synderens eneste håp er å stole helt på Kristus. ”Hva enn som ikke er av tro er synd.” Vår aksept hos Gud er bare sikret gjennom Hans elskede Sønn, og gode gjerninger er kun et resultat av Hans syndstilgivende kjærlighet! De gode gjerninger er ikke vår fortjeneste, og vi får ingen fordeler hos Gud for våre gode gjerninger. Vi kan ikke kreve å ha fortjent noen del av frelsen for våre sjeler. Frelse er Guds gratis gave til den troende, gitt oss på grunn av Kristi fortjeneste alene. Den nedtyngede sjel kan kun finne fred gjennom troen på Kristus, og hans fred vil stå i forhold til hans tro og tillit til Gud. Han kan ikke presentere sine gode gjerninger som et fordelaktig tilskudd til frelsen av sin sjel.

Men har gode gjerninger ingen reell verdi? Blir synderen, som begår synd med overlegg hver eneste dag, av Gud betraktet med samme velvilje som den, som ved tro på Kristus prøver å arbeide på Guds måte? Skriften svarer: ”for vi er Hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige, at vi skulle vandre i dem.” Ef. 2,10. I Sitt guddommelige forsyn, ved Sin ufortjente nåde, har Gud besluttet, at gode gjerninger skal bli belønnet. Vi blir akseptert på grunn av Kristi fortjeneste alene, og de barmhjertighetsgjerninger og den gavmildhet vi viser, er troens frukter, som bringer oss velsignelse; for menneskene blir belønnet i forhold til sine gjerninger. Det er vellukten av Kristi fortjeneste som gjør våre gode gjerninger akseptable for Gud, og det er nåde som gjør oss i stand til at utføre de gjerninger, som Gud belønner oss for. Våre gjerninger i sig selv gir ingen fortjeneste. Når vi har gjort alt som står i vår makt å gjøre, kan vi regne oss for udugelige tjenere. Vi fortjener ingen takk fra Gud. Vi har bare gjort vår plikt, og vårt arbeid kunne ikke vært fullført i styrken fra vår egen syndefulle natur.

Herren har befalt oss at dra nær til Ham, så vil Han dra nær til oss; og idet vi drar nær til Ham, mottar vi den nåde, som gjør, at vi kan utføre de gjerninger, som vil bli belønnet som Jesu henders gjerning. Belønningen, Himmelens herlighet gitt til dem, som seirer, vil bli utmålt i forhold til i hvilken grad de har representert Kristi karakter for verden. ”Den som sår sparsomt skal også høste sparsomt.” Takk Gud, at det er vår forrett, at så de frø på jorden, som vil bli høstet i evigheten. Livets krone vil bli strålende eller mindre lysende. den kan glitre med mange stjerner, eller den kan lyse ved hjelp av få edelstener, svarende til de gjerninger, vi valgte å utføre som forberedelse til tiden, som kommer. Ved selvoppofrelse, ved å leve ut misjonens ånd, og således fylle våre liv med så mange gode gjerninger som mulig. Ved å streve etter å representere Kristus i vår karakter, så vi kan vinne mange sjeler for sannheten, vil vi få respekt for Belønningens Opphav. Det kreves av oss, at vi vandrer i lyset, så vi gjør mest mulig ut av enhver anledning og ethvert privilegium til å vokse i nåde og i kunnskap om Vår Herre Jesus Kristus. Således skal vi utføre Kristi gjerninger og sikre oss selv skatter i Himmelen.

Jesus sier: ”Sannelig, sannelig sier Jeg dere, den som tror på Meg skal også gjøre de gjerninger, som Jeg gjør; og større gjerninger enn disse skal Han gjøre; for Jeg går til Min Far, og hva dere enn ber om i Mitt navn, skal Jeg gjøre. Hvis dere elsker Meg, da hold Mine bud, og Jeg vil be Faderen, Han skal gi dere en annen Talsmann, for Han kan være hos dere evinnelig. Sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, for den ser Ham ikke og kjenner Ham ikke; dere kjenner Ham, for Han blir hos dere og skal være i dere.” Joh. 14, 12-17. ”Jeg er det sanne vintre, og Min Far er vingårdsmannen. Hver gren på Meg, som ikke bærer frukt, den tar Han bort, og hver den, som bærer frukt, den renser Han, for at den skal bære mer frukt. ---- Bli i Meg, så blir Jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av sig selv, men bare når den blir i vintreet, således heller ikke dere uten at dere blir i Meg. Jeg er vintreet, dere er grenene, den som blir i Meg, og Jeg i ham, han bærer meget frukt; for uten Meg kan dere intet gjøre. Om noen ikke blir i Meg, kastes han ut som en gren og visner, og de sankes sammen og kastes på ilden, og de brenner. Dersom dere blir i Meg og Mine ord blir i dere, da bed om hva dere vil, og dere skal få det. Derved er Min Far herliggjort, at dere bærer meget frukt, og dere skal bli Mine disipler. Som Min Far har elsket Meg, så har Jeg elsket dere; bli i Min kjærlighet! Dersom dere holder Mine bud, da blir dere i Min kjærlighet; likesom Jeg har holdt Min Fars bud og blir i Hans kjærlighet. Dette har Jeg talt til dere, for at Min glede kan være i dere, og deres glede kan bli fullkommen.” Joh.15, 1-11.”Den som har Mine bud og holder dem, Han er den som elsker Meg; men den som elsker Meg, skal elskes av Min Far, og Jeg skal elske ham og åpenbare Meg for Ham.” Joh. 14,21.

Av Kristi vitnesbyrd kan vi se, at vi blir vurdert av Gud ut fra hva slags frukt vi utvikler, hva slags gjerninger vi gjør, for de avslører hvordan vi verdsetter Kristus. ”Om noen elsker Meg, holder han Mitt ord, og Min far skal elske ham, og Vi skal komme til ham og ta bolig hos ham. Den som ikke elsker Meg, holder ikke Mine ord; og det ord, dere hører, er ikke Mitt, men Faderens, som har sendt Meg.” Joh.14, 23.24. Dette er Kristi ord, som Han ga sine disipler i de siste samtaler, de hadde, før Han døde. Livsfruktene viser hjertets tilstand. Jesus sa: ”Av deres frukter, skal dere kjenne dem; kan en vel sanke vindruer av tornebusker eller fiken av tistler? Således bærer hvert godt tre gode frukter, men det dårlige treet bærer onde frukter. Et godt tre kan ikke bære onde frukter, men det dårlige tre bærer onde frukter. Et godt tre kan ikke bære onde frukter, og et dårlig tre kan ikke bære gode frukter. Hvert tre, som ikke bærer god frukt, blir hugget ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem av deres frukter.” Matt. 7,16-20. ”Men de forstandige skal skinne som himmelhvelvingen skinner, og de som har ført de mange til rettferdighet, skal skinne som stjernene, evinnelig og alltid.” Dan.12,3. ”Mine brødre! Dersom noen iblant dere har faret vill fra sannheten, og en omvender ham, han skal vite, at den som omvender en synder fra hans villfarende vei, han frelser en sjel fra døden og skjuler en mangfoldighet av synder.” Jak.5,19.20.

Kristne skal være Jesu Kristi representanter i sannhet; de skal ikke være hyklere. Skal verden forme sin forståelse av Gud ved å betrakte dem, som kun bærer kristennavnet, men ikke gjør Kristi gjerning? Skal Verden peke på dem, som bekjenner sig til å være kristne, men som ikke tror av hjertet. De som svikter sine hellige tillitsverv, og som utfører fiendens gjerninger, og si: ”de er kristne, de som bekjenner sig til å være kristne bedrar og lyver, man kan ikke stole på dem?” Det er ikke dem, som virkelig representerer Gud! Gud kommer ikke til å tillate, at verden blir bedratt! Herren har et spesielt folk på jorden, og Han skammer Seg ikke over å kalle dem brødre; for de gjør Guds gjerninger. De viser, at de elsker Gud, for de holder Hans Lover. De bærer det guddommelige bilde. De er et skuespill for verden, for engler og for mennesker. De samarbeider med himmelske vesener, og Herren blir høyt æret og herliggjort av dem som gjør de mest gode gjerninger.

Hjertets sanne fromhet bevises av gode ord og gode gjerninger, og menneskene ser deres gjerninger, som elsker Gud, og derved ledes de til å herliggjøre Gud. Den sanne kristne gjør rikelig av gode gjerninger, han produserer mye frukt. Han gir den sultne mat, klær den nakne, besøker de syke, og hjelper de sørgende. Kristne! føl en dyptgående, hjertefølt interesse for barna omkring dere, som på grunn av fiendens skjulte fristelser holder på å gå fortapt. Fedre og mødre, hvis dere har beskyttet deres egne barn fra fiendens ondskap, se omkring dere og frels de barns sjeler, som ikke har sådan hjelp og omsorg. Ha interesse for de sjeler som Jesus Kristus døde for. Det finns ungdom overalt omkring oss, som medlemmene i menigheten har plikt til å hjelpe, for Kristus døde for dem på Golgatas kors for å kjøpe frelsens gave til dem. De er dyrebare i Guds øyne, og Han ønsker å gi dem evig lykke. Kristi frelsesverk blir kun utført, når menighetsmedlemmene utfører sin del av verket, står opp og skinner, for lyset er kommet, og Herrens herlighet er oppreist over dem. Kristus kaller på Sine agenter og ber dem om frivillig å samarbeide med Sig og gjøre et alvorlig, utholdende arbeid for å frelse sjeler.

afsn nr:1EGW bibelkommentaren bind 5 side 1122, 22 april Kraft fra det høye
afsn nr:222 april Kraft fra det høye
afsn nr:322 april Kraft fra det høye
afsn nr:426 april Kraft fra det høye, EGW bibelkommentaren bind 5 side 1122
afsn nr:5Egw Bibelkommentaren bind 6 side 1105
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:827 april Kraft fra det høye
afsn nr:925 april Kraft fra det høye