Review and Herald d. 3. mars 1904

Tilbake

Faren ved spekulativ kunnskap

Erfaringer fra fortiden vil gjenta seg. I fremtiden vil Satan gi overtroen nye former. Villfarelser vil bli fremsatt for mennesker på en vennlig og smigrende måte. Falske teorier, kledd i lysets drakt, vil bli presentert for Guds folk. På den måten vil den onde søke å bedra endog de utvalgte, hvis det er mulig. De mest forførende påvirkninger vil bli utført, og mange vil bli hypnotisert av dem.

Alle slags korrupte teorier, lik de som fantes i tiden før syndfloden, vil bli fremsatt for å ta sinnene til fange. Naturens opphøyelse til Gud, den menneskelige viljes ubegrensede frihet, gudløse menneskers tanker - alt dette bruker Satan som redskaper for å nå sine hensikter. Han vil bruke sinnets kraft på menneskers sinn for å utføre hans planer. Den tristeste tanken av alt er at under hans bedragerske innflytelse vil mennesker ha gudfryktighets skinn uten å ha en rett kontakt med Gud. Lik Adam og Eva, som spiste frukten fra treet til kunnskap om godt og ondt, får mange allerede nå næring fra de bedragerske bitene av falskhet.

Satans redskaper fremstiller falske teorier i et tiltalende lys, akkurat som Satan selv i Edens hage skjulte sin identitet ved å tale gjennom slangen. Disse redskapene innpoder i menneskenes sinn noe som i virkeligheten er dødelig villfarelse. Satans hypnotiske innflytelse vil beherske dem som vender seg fra Guds tydelige ord til tillokkende fabler.

Satan søker aller mest iherdig å villede dem som har hatt det største lyset. For han vet at hvis han kan villede dem, vil de under hans ledelse ikle synden rettferdighetens klær og føre mange vill.

Jeg oppfordrer alle til å være på vakt. For som en lyset engel er Satan til stede i hver eneste forsamling av kristne arbeidere, og han prøver å vinne medlemmene over på sin side. Det er pålagt meg å gi Guds folk denne advarselen: "Far ikke vill; Gud lar seg ikke spotte."

Ta dere i akt for sensasjonell religion.
I denne tiden trenger Guds sak menn med åndelig sinn, menn med faste prinsipper og en klar oppfattelse av sannheten.

Jeg er blitt vist at det ikke er nye og fantasifulle doktriner folket trenger. De trenger ikke menneskelige antagelser. De behøver vitnesbyrdet fra menn som kjenner og lever etter sannheten, menn som forstår og adlyder den formaningen som ble gitt til Timoteus: "Forkynn Ordet, stå klar i tide og utide, vis til rette, tal til tukt og tal til trøst, med all tålmodighet og iherdig undervisning! For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter. Men du må være edruelig i alt du gjør. Bær lidelsene, gjør din gjerning som evangelist og fullfør din tjeneste. " 2.Tim 4,2-5.

Gå fast og bestemt frem, med føttene skodd med fredens evangelium. Dere kan være sikre på at en ren og ubesmittet gudsdyrkelse ikke er noen sensasjonell religion. Gud har ikke lagt på noen en byrde til å oppmuntre appetitten til spekulative doktriner og teorier. Mine brødre, hold alt sånt ute fra deres undervisning. Tillat dem ikke å bli en del av deres erfaring. La ikke deres livsverk bli skjemmet av dem.

En advarsel mot falsk lære.
En advarsel mot falske læresetninger finnes i Paulus brev til Kolosserne. "Jeg ønsker at de skal få nytt mot i hjertet, bli knyttet sammen i kjærlighet og få hele rikdommen av overbevisning og innsikt, så de kan fatte Guds mysterium, som er Kristus. For i ham er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede. Dette sier jeg for at ingen skal lure dere med sine overtalelseskunster. Dere har tatt imot Kristus Jesus som Herre. Lev da i ham, vær rotfestet i ham og bygd på ham! Hold fast ved den tro dere er opplært i, med overstrømmende takk til Gud! Pass på at ingen får fanget dere med visdomslære og tomt bedrag som stammer fra menneskelige overleveringer og grunnkreftene i verden og ikke fra Kristus. For i hans kropp bor hele guddomsfylden, og i ham, som er hodet for alle makter og åndskrefter, har dere fått denne fylden.”

Jeg er blitt pålagt å si til vårt folk: La oss følge Kristus. Glem ikke at han skal være vårt forbilde i alle ting. Vi kan trygt avvise de ideene som ikke er funnet i hans undervisning. Jeg appellerer til våre predikanter om å være sikre på at de står på den evige sannhets grunn. Gi akt på hvordan du følger innskytelser og kaller dem den Hellige Ånd. Noen er i fare i så henseende. Jeg oppfordrer dem til å være faste i troen, så de kan gi svar til dem som spør på hvilken grunn de bygger sitt håp.

Å koble tankene bort fra den nærværende oppgaven.
Fienden prøver å avlede sinnene til våre brødre og søstre fra arbeidet med å berede et folk til å stå fast i den siste tid. Hans snedige plan går ut på å avlede tankene fra tidens farer og plikter. De anser for ingenting det lyset Kristus kom fra himmelen for å gi sitt folk gjennom Johannes. De lærer at de begivenhetene som utspiller seg foran oss, ikke er av stor nok viktighet til å fortjene spesiell oppmerksomhet. De toner ned den sannheten som er av himmelsk opprinnelse, og fratar Guds folk deres tidligere erfaring ved å gi dem en falsk vitenskap i stedet.

Så sier Herren: «Stå ved veiene og se etter, spør etter de gamle stiene hvor veien er til alt godt, og gå på den." Jer. 6,16.

La ingen prøve å rive bort grunnlaget for vår tro - det grunnlaget som ble lagt i begynnelsen av vårt arbeide under bønn og studium av Guds Ord og ved åpenbarelse. På dette har vi bygget de siste 50 år (skrevet i 1904). Mennesker kan mene at de har funnet en ny vei, og at de kan legge en bedre grunnvoll enn den som er lagt. Men det er et stort bedrag. Ikke noe menneske kan legge en annen grunnvoll enn den som er lagt.

I fortiden har mange gitt seg ut på å bygge en ny tro, en etablering av nye prinsipper. Men hvor lenge sto bygningen deres? Den falt raskt, for den var ikke bygget på klippen.

Måtte ikke de første disiplene møte menneskers uttalelser? Måtte de ikke høre falske teorier, og når de hadde gjort alt de kunne, stå fast og si: "Annen grunnvoll kan ingen legge enn den som er lagt"?

Så vi skal holde fast ved vår første overbevisning til det siste. Ord av kraft har blitt sendt av Gud og av Kristus til dette folket, for å føre dem ut fra verden, skritt for skritt, og inn til det klare lyset fra den nærværende sannhet. Med lepper som er berørt av hellig ild, har Guds tjenere forkynt budskapet. Det guddommelige uttrykk har satt sitt segl på ektheten av den sannheten som er blitt forkynt.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16