Review and Herald d. 20. mai 1890

Tilbake

De unges tjeneste er nødvendig for Guds verk.

“Jeg skriver til dere unge, fordi dere er sterke, Guds ord blir i dere, og dere har seiret over den Onde.” Joh. 2, 14b.

Guds verk trenger ung begeistring, iver og mot. Mental og fysisk livskraft er viktig for Guds saks fremgang. Å planlegge med et klart sinn og utføre det med modig hånd krever frisk og usvekket energi. For at verket skal gå fremover på alle felt, kaller Gud spesielt på ungdommelig begeistring. Unge menn og kvinner er invitert til å bruke sin ungdomskraft. Ved å bruke sine Gudgitte krefter, ved sund tanke og energisk aktivitet, kan de herliggjøre Gud og bringe frelse til mennesker. Gud kaller på dere, unge menn, at dere skal gjøre mest mulig ut av de talenter, som dere har fått betrodd. Fremelsk den vane å gjøre ditt beste i alt du foretar deg. Herren er din mester og du er Hans arbeidstaker. Den Hellige Ånd må komme i kontakt med din ånd, så den kan helbrede din sjel, og arbeide ut din helligelse, idet den gir liv og kraft til dine anstrengelser. Når Guds liv er gjenopprettet i sjelen, hviler vi i Gud og er kledd i Kristi rettferdighet.

Som elev i Kristi skole vil du alltid være en lærling, du må bringe din betrodde kapital av fysisk og mental energi inn i ditt arbeid. Gud aksepterer ikke et splittet hjerte. Det finnes men og kvinner som Herren har tenkt å utdanne til kolportører og Bibellesere. De skulle fjerne enhver vanhellig tanke og korrupt praksis, så de kan bli helliggjorte ved sannheten. De skulle ha del i guddommelig natur, idet de har bekjempet korrupsjonen, som er i verden på grunn av lyst. Ikke noe mindre enn Guds kraft kan forme deg og holde deg på rett vei. Du kan ikke ofre til Herren noe mindre enn ditt aller beste. Du blir i stand til gjøre bedre og bedre arbeid, etterhånden som du praktiserer det du lærer. Du skulle prøve på å fatte ethvert emne, som krever din undersøkelse, idet du ikke nøyes med å sammenligne menneskers ideer og tanker vedrørende emnet, men også sammenligner skriftsted med skriftsted, så du er sikker på, at du kjenner ethvert trospunkt. Belastningen av ditt sinn vil kun styrke dine mentale evner til større innsats. Hvis du er tilfreds med overfladisk kunnskap, hvis du forsømmer å undersøke Bibelen selv, hvis du stoler på andres påstander, vil du bli ute av stand til å finne ut alle andre spørsmål selv. Ditt sinn vil bli vant til overfladisk arbeid, og vil bli uegnet til å sette pris på verdien av skjulte edelsteiner av sannhet. Å tilegne seg dem vil kreve anstrengelse. Du vil selv være av den oppfatning, at du er nok så avansert, men din innsats er elendig.

Hvis du ikke bruker dine evner, vil de slutte å utvikle seg, hvis din tanke ikke blir oppøvd i å elske Bibelen, vil du slutte å fryde deg over Guds Ords sannheter. En student er kun i stand til å se dybden av det han har gransket, han er ikke i stand til å verdsette det, som ligger høyere og går forbi hans egne, snevre grenser. Men denne hans uvitenhet kan gjøre ham innbilsk, talende og pralende. Hva skal jeg si til dere, unge menn og unge kvinner, for å vekke deres iver til å anstrenge dere for å overvinne hindringer? Mentale anstrengelser vil bli lettere og mer tilfredsstillende, hvis du setter deg selv i gang med å granske de dype ting i Guds Ord. Hver eneste av dere burde beslutte, at dere ikke vil være en annen rangs student. Du kan ikke tillate, at andre skal tenke for deg. Du skulle si: ”Det som andre har greidd å fatte av viten og av Guds ord, vil jeg også forstå, om det enn vil koste meg umak og hardt arbeid.” Du kan samle sinnets beste krefter, og med en følelse av ditt ansvar overfor Gud, kan du gjøre ditt beste. Da vil du vil ikke slutte med å vokse og overvinne vanskeligheter. Sett deg ikke ned i doven ro, uten å gjøre deg noen ekstra anstrengelse for å fullføre din gjerning. Velg å utføre et arbeid i Mesterens store vingård, og gjør en gjerning, som vil kreve utøvelse av takt og talent. Plasser deg selv, så ofte som det er anledning til det, i selskap med dem, som er intellektuelle. De vil være i stand til å oppdage dine feil, og de kan sette deg på vakt mot makelighet, innbilskhet og overfladisk arbeid. En skrytpave vil bli gjennomskuet og plassert akkurat der, han hører hjemme.

De som har begynt å kolportere står i fare for ikke å føle nødvendigheten av å ”skille seg ut” i sin gjerning. De står i fare for å være tilfreds med overfladiske tiltak, å ha skjødesløse manerer og dovne og uopplagte sinn. Alle burde være trofaste og gjøre sin plikt som kolportører, for arbeidet er betydningsfullt og hellig. De som underviser i kolportasje har et meget alvorlig ansvar å bære. De som virkelig forstår sin stilling, vil veilede og instruere de, som er under deres omsorg med en følelse av sitt personlige ansvar, og de vil inspirere andre til troskap for saken. De vil be mye, for de vil forstå, at deres ord og handlinger vil resultere i inntrykk, som det ikke er lett å viske ut, men som vil vare like lenge som evigheten. De vil forstå, at ingen annen kan komme etter dem og rette opp deres feil, eller erstatte deres mangler. Hvor viktig er det derfor, at lærerens emne, oppførsel og ånd er i overensstemmelse med Guds anvisninger.

Skoler blir etablert for at forberede menn og kvinner til å utføre et intelligent arbeid i Herrens vingård. De makelige skal vekkes opp, de tankeløse bli seriøse ved å ta opp en del av Guds arbeid. Ved grundig opplæring, ved å gjøre seg umake, kan de tankeløse bli suksessrike lysbærere i det moralske mørke i verden. Tålmodige, samvittighetsfulle lærere trenges for å vekke håp og sterk lengsel i de unge, så de kan bli klar over hvilke muligheter, de har for fremgang. Det trenges lærere, som vil trene studenter opp til å gjøre fremragende tjeneste for Mesteren. De, som tar på seg et arbeid for å utdanne andre, vil ha behov for tålmodighet, så de kan bære sine elever frem fra et punkt til et annet i intellektuell og åndelig ferdighet. De som underviser i de forskjellige deler av arbeidet, skulle føle hvor stort det ansvar er, som hviler på dem. De trenger utvidete synspunkter for sitt arbeid, som på grunn av dets innflytelse rangerer i samme klasse som den kristne predikants. Instruksjonsmøter skulle holdes, tid skulle gis, lokaler skulle skaffes, for at all den kunnskap, som det er mulig å skaffe, kan bli gitt på møtet. Arbeidet med å samarbeide med evangelisten, som forkynner den nærværende sannhet til alle nasjoner, tungemål og folk, er i sannhet ytterst viktig. Det skulle ledes på en måte som svarer til den opphøyde sannhet, som vi bekjenner oss til å elske. Ved hjelp av kolportørens arbeid vil manges sinn, som nu er opptatt med ondskap og vranglære, bli opplyst. Ved hjelp av dette arbeid kan et folk bli beredt til å stå på Guds store dag, som er akkurat foran oss. Lavere syn på standarden av arbeidet vil være å vanære Gud.

Kolportørens arbeid bør anses for å være hellig, og de som har urene hender og vanhellige hjerter bør ikke oppmuntres til å delta i det. Guds engler kan ikke følge de vanhellige til folks hjem; derfor bør alle de, som ikke er omvendte, hvis tanker er korrupte, som vil etterlate spor av sin ufullkommenhet på alt hva de rører ved, avstå fra å formidle Guds sannhet.

Unge menn og kvinner, som er virkelig omvendte, vil avstå fra all urettferdighet og ondskap. De som ikke har rene hjerter, har ikke del i guddommelig makt, de har ikke del i guddommelig natur, og de vil vise seg å være lette bytter for Satans forslag og fristelser. De vil ikke utvise troskap under prøver. Når de blir avvist, vil de bli motløse, fordi Gud ikke arbeider sammen med dem i deres bestrebelser. Den Høye og Hellige, som huser Evigheten, vil ikke sette Sin Hellige Ånd i urene kar. De som ikke har en klar forståelse av karakteren av arbeidet, som skal utføres for disse siste dager, bør ikke trakte etter en plass i Herrens verk. Hvis de ser syndens opprørske karakter og hater den som den slette ting, den er og kommer til Jesus angerfull og sønderknust, idet de renser sine sjeler ved lydighet mot sannheten, da kan de betroes en del av arbeidet. Hvis de plasserer sin vilje ved siden av Guds vilje, idet de bruker den energi, Gud har gitt dem, vil Han motta dem og gi dem av Sin nåde i deres hjerte. Men hvis de, som har svekket seg ved onde gjerninger, så de mangler fysisk og moralsk kraft, søker en plass i Guds gjerning, bør man råde dem til å brødføde seg selv ved manuelt arbeid. Sådant arbeid vil være mer gunstig for å fremme deres frelse. De bør stole helt på Kristus og på Hans nåde for å vinne seir. De som har svekket sine fysiske og mentale evner ved å praktisere ondskap trenger å vandre meget ydmykt for Gud. Herren leser hjertet, Han veier karakteren, og Han vet om alle menneskers gjerninger. Han gir Sin Ånd i forhold til helligelsen og selvoppofrelsen vist av dem, som tar del i Hans gjerning.

Himmelen skammer Seg over mange, som er engasjert i Guds gjerning. Denne skammen gjelder personer i alle deler av arbeidet, spesielt skammer Himmelen Seg over dem, som er kalt til den hellige talerstol og likevel ikke prøver på å gjøre sitt beste. Mange leser aviser, tidsskrifter og bøker, men forsømmer å studere sine Bibler. De kjemper ikke med Gud i sine lønnkamre for å få den kraft, som Han alene kan gi. De går til sin gjerning uten Ånd og uten Kristus. Prester går frem foran sine forsamlinger og presenterer deler av en velbrukt prediken i stedet for å gi folket en frisk porsjon av mat i rett tid. De beveger seg inn i tørre kontroversielle emner og Guds barn får ikke næring.

afsn nr:1
afsn nr:2Kraft fra det høye 3 oktober
afsn nr:3
afsn nr:4Kraft fra det høye 3 oktober
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8Kraft fra det høye 27 oktober
afsn nr:9