Review and Herald d. 25. august 1896

Tilbake

Vår kamp mot ondskap

Menneskets vilje er aggressiv, og den prøver stadig å bøye alle ting etter sine hensikter. Dersom den blir engasjert på Guds og rettferdighetens side, vil åndens frukt vise seg i livet, og Gud har bestemt at enhver som gjør det gode, skal nyte ære, herlighet og fred.

Når Satan får lov til å forme viljen, bruker han den til å oppnå sine hensikter. Han arbeider ofte under dekke av en lysets engel. Han har synagoger hvor der er tilbedelse og riktig mange etterfølgere. Men med alle sine høye bekjennere, er han i fienskap med Gud. Han oppildner til vantro teorier, og opprører menneskehjertet til å føre krig imot Guds ord. Med vedholdende, og utholdende anstrengelser, forsøker han å inspirere mennesker med sitt eget hat og fienskap mot Gud, og sette dem i motstanderens rekker, imot himmelens forordninger og krav og Den Hellige Ånds yrke. Han setter alle onde redskaper under sin standard, og bringer dem ut på slagmarken under hans ledelse, for å sette ondt op imot godt.

Det er Satans oppgave å avsette Gud som herre i hjertet, og forme en menneskelig natur i sitt eget bilde, av moralsk deformitet. Han hisser opp de onde lidenskaper, og vekker vanhellige følelser og ærgjerrighet. Han sier: ”All denne makt, ære og rikdom og syndige tilfredsstillelse vil jeg gi deg,” men hans betingelse er at selvstendigheten skal oppgis, at samvittigheten skal sløves. På denne måten fornedrer han menneskets evner og holder dem fast i synden.”

Gud kaller mennesket til å stå imot ondskapens makt. Han sier: ”La derfor ikke synden herske i eders dødelige legeme, så det lyder dets lyster; by heller ikke eders lemmer frem for synden som urettferdighets våpen, men by eder frem for Gud som de som av døde er blitt levende; men gi dere selv til Gud, likesom dem som lever fra de døde, og dere medlemmer som rettferdighetens redskaper for Gud." ”Vi som døde bort fra synden, hvordan kan vi fremdeles leve i den? Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død?” Rom. 6, 2. 3.

Kristenlivet er en krig. Men ” For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdensherskerne i denne tidsalders mørke, mot ondskapens åndelige hærskarer i himmelrommet.” Er denne konflikt mellom rettferdighet og urettferdighet kan vi vinne seier bare ved guddommelig hjelp. Vår ufullkomne vilje må underkastes Den eviges vilje, og den menneskelige vilje må forenes med den guddommelige. Denne vilje gjør at Den Hellige Ånd blir sendt oss til hjelp, og enhver seier vil bidra til å gjenopprette den eiendom som Gud har kjøpt til gjenreisning av hans bilde i sjelen."

Herren virker gjennom Den Hellige Ånd, for den er hans representant. Gjennom den gir han sjelen åndelig liv, oppliver dens kraft til det gode, renser den fra moralsk urenhet og gjør den skikket for sitt rike. Jesus har store velsignelser å gi og rike gaver å dele ut blant menneskene. Han er den underfulle rådgiver, uendelig i visdom og styrke. Dersom vi vil erkjenne kraften av hans ånd, og overgi oss for å bli dannet av den, vil vi komme til å stå fullkommen i ham. Hvilken tanke! I Kristus bor hele ”guddommens fylde legemlig, og I er fylt i ham”. Kol. 2, 9. 10. Menneskehjertet vil aldri bli lykkelig før det overgir seg til å bli dannet av Guds ånd. Ånden former den gjenskapte sjel etter Jesu Kristi mønster. Ved dens innflytelse blir fiendskap mot Gud forandret til tro og kjærlighet, og stolthet til ydmykhet. Sjelen oppfatter skjønnheten i sannheten, og Kristus blir æret i en edel og fullkommen karakter. Ved disse forandringene bryter englene ut i jubelsang, og sammen med Kristus fryder Gud seg over dem som blir formet etter det guddommelige mønster.

Det er ved å betrakte Kristus, og utvise tro på ham, erfare selv hans frelsende nåde, så vi er utrustet til å bringe ham frem for verden. Når sjelen oppildnes gjennom sannheten og bringes i harmoni med Gud, vil Herren akseptere oss som arbeidere sammen med ham selv, for andres frelse. Jesus vil være vårt tema; hans kjærlighet som brenner i våre hjerters alter, vil nå folks hjerter. Sannheten vil bringes frem, ikke som en kald, livløs teori, men som en levende kraft som endrer livet. Men kraften er av Gud, gjennom hans Hellige ånd, som arbeider effektivt på hjerte og sinn. Når Jesus lot sine disipler gjøre det arbeide han hadde begynt, påla han dem: ”Men vent i byen Jerusalem til dere blir ikledd kraft fra det høye.” og han lovte dem: ”Men dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være vitner om Meg i Jerusalem, og i hele Judea og Samaria, og helt til jordens ende." Og disiplene ”holdt seg samstemmig til bønnen og påkallelsen,” ventet på løftets oppfyllelse.

Vi burde be like alvorlig om Den Hellige Ånds utgytelse som disiplene bad på pinsefestens dag. Dersom de trengte den da, trenger vi den mer i dag. Alle slags falske læresetninger, kjetteri og bedrag villeder sinnet, og uten Den Hellige Ånds hjelp vil vår anstrengelse for å fremstille den guddommelige sannhet for vår tid, være forgjeves.

Vi lever i tiden for Den hellige ånds kraft. Den søker å åpenbare seg gjennom menneskelige redskaper, og på den måten øke sin innflytelse i verden. For om noen drikker av livets vann, vil det i ham bli ”en kilde med vann som veller frem til evig liv” (Joh. 4,14), og velsignelsen vil ikke bli begrenset bare til den troende, men andre vil få del i den.

Noe ganger hvor Den Hellige Ånd har tilkjennegitt sin kraft blant menighetene eller på våre skoler, har noen bare gitt den en formell anerkjennelse; andre har møtt den med vantro og motstand; og andre igjen har gitt den himmelske gjesten en begrenset rekkevidde, begrenset dens makt og virke. Den er ansett som et element som skal begrenses og kontrolleres. Guds Ånd har ubegrenset rangordning i det himmelske univers; og den har ikke begrensede mennesketankers forsyn til å begrense sin kraft eller foreskrive dens virke. La ingen erklære dom over Den Hellige Ånd; for den vil erklære dom over dem som gjør dette.

Mitt forslag: ”Guds Ånd har ubegrenset rekkevidde i det himmelske univers, og det er ikke opp til menneskers begrensede tanker å begrense dens kraft og bestemme dens virke.”

Å forkaste Den Hellige Ånd, som gir oss kraft til å seire over ondskapens makter, er synden som overgår alle andre synder, for den avskjærer oss fra vår kraftkilde, fra Kristus og samfunn med ham. Når der er en tydelig oppvåkning i kirken eller skolen, og det er tydelig at Den Hellige Ånd virker, bør den himmelske innflytelses første tilkjennegivelse få ære. La studiene og arbeidsrutinene komme i annen rekke, og la enhver samarbeide med den guddomlige agent, med hjertefølt takknemmelighet over at Gud har hjemsøkt sitt folk.

Striden mellom godt og ondt er ikke blitt mindre grusom enn den var i Frelserens dager. Veien til himmelen er ikke lettere nå enn den var da. Alle våre synder må legges til side. Enhver skjødesynd som hindrer vårt religiøse liv, må fjernes. Det høyre øye og den høyre hånd må ofres hvis de volder anstøt. Er vi villige til å gi avkall på vår egen visdom og som små barn motta himmelens rike? Er vi villige til å gi avkall på vår egen rettferdighet? Er vi villige til å ofre menneskers anerkjennelse? Prisen på det evige liv er meget høy. Er vi villige til å hilse Den Hellige Ånd velkommen som vår hjelper og samarbeide med ham, anstrenge oss og bringe offer som svarer til de verdier vi søker å oppnå?”

afsn nr:127 mai Kraft fra det høye
afsn nr:227 mai Kraft fra det høye
afsn nr:327 mai Kraft fra det høye
afsn nr:4
afsn nr:527 mai Kraft fra det høye
afsn nr:626 mai Kraft fra det høye
afsn nr:7
afsn nr:829 mai Kraft fra det høye
afsn nr:929 mai Kraft fra det høye
afsn nr:10
afsn nr:1129 mai Kraft fra det høye
afsn nr:1229 mai Kraft fra det høye
afsn nr:1329 mai Kraft fra det høye