Review and Herald d. 12. oktober 1911

Tilbake

Til støtte for våre barn

Herren har nylig igjen tilskyndet meg til å minne Syvendedags-adventistforeldre kom det viktige arbeidet som skal gjøres i hjemmet.

Alle foreldre som bekjenner seg til å tro på Kristi snare komme, har fått et hellig arbeid å utføre, slik at de og deres barn kan være rede til å møte Herren når han kommer. Gud ønsker at foreldre stiller seg helhjertet på hans side, at det arbeidet han har gitt dem ikke må vanskjøttes og at våre barn og unge tydelig må forstå hva som er Guds vilje for dem. De må lære å stå imot det onde og velge rettferdighet, å vende seg bort fra synd og bli Guds trofaste tjenere, beredt til å gi ham deres livs edleste tjeneste.

Få foreldre forstår hvor viktig det er å gi sine barn innflytelsen avet kristent eksempel. Men dette virker sterkere enn ord. Ikke noe annet middel er mer effektivt når det gjelder å gi dem den rette opplæring. Barna og de unge må kunne se et sant eksempel på et rettferdig levesett dersom de skal kunne overvinne synd og utvikle en moden kristen karakter. Dette eksempelet burde de finne i sine foreldres liv. Dersom de skal komme inn i Den hellige stad og kunne glede seg over seiervinnerens lønn, må noen vise dem veien. Ved å leve et gudhengivent, konsekvent liv som et eksempel for sine barn, kan foreldrene vise dem klart hvilken oppgave som ligger foran dem.

Det er Guds ønske at foreldre skal være et levende vitnesbyrd for sine barn om de prinsippene som er nedfelt i hans Ord. Det bør være deres mål å oppdra barna for Gud. Å lede barnas føtter på den smale veien vil kreve trofast innsats og vedvarende bønn, men det er mulig å oppdra barn og unge til å elske og tjene Gud.

Det er mulig å innprente rettferdighetens prinsipper, bud på bud, krav på krav - litt her og litt der (Jes 28,10), inntil hjertets ønsker og tilbøyeligheter er i harmoni med Guds tanker og vilje. Når fedre og mødre forstår hvilket ansvar som hyller på dem og svarer på den appell Guds Ånd gir dem til å ta fatt på dette forsømte arbeidet, vil vi oppleve forandringer i hjemmene som vil få englene til å glede seg.

Foreldre bør studere det første kapitlet i Peters andre brev. Her fremstilles den bibelske sannhets opphøyde fortreffelighet. Vi lærer at den kristne erfaring skal være en stadig vekst, og at vi stadig vil utvikle nye dyder og gode karaktertrekk som vil styrke karakteren og berede oss for evig liv.

Måtte dere få nåde og fred i rikt mål gjennom kunnskapen om Gud og vår Herre Jesus! skriver apostelen. Da vi lærte ham å kjenne som kalte oss ved sin egen herlighet og kraft, gav hans guddommelige makt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt. Derved har vi fått de dyrebareste og største løfter; ved dem skulle dere få del i guddommelig natur, etter at der e har sluppet bort fra forfallet i verden, det som kommer av begjæret. Derfor må dere sette alt inn på at troen viser seg i rett liv, og det rette liv i innsikt, innsikten i selvbeherskelse, selvbeherskelsen i utholdenhet, utholdenheten i gudsfrykt, gudsfrykten i brorskap, og brorskaret i kjærlighet. For dersom alt dette finnes hos dere og får vokse, da vil dere ikke være uvirksomme og uten frukt i deres kunnskap om vår Herre Jesus Kristus. Men enhver som mangler dette, han er nærsynt, ja, blind; han har glemt at han er blitt renset for sine tidligere synder. Derfor, brødre, må dere sette enda mer inn på å befeste deres kall og utvelgelse. Gjør dere dette, skal dere aldri falle; da skal det gis dere en full og fri adgang til vår Herre og frelser Jesu Kristi evige rike.

Det er foreldre og barns forrett å vokse sammen i Kristi nåde. De som oppfyller de betingelsene som er fremsatt i Ordet vil finne alt de trenger for å møte sine åndelige behov og kraft til å overvinne. Når de føler behov for den nåde som Himmelen alene kan tilby og som Kristus gir til alle som søker den, vil de få del i den himmelske gaven.

De som har tatt imot den bibelske sannhet, må være nøye med å holde seg til sannheten. De må stadig vokse i kjennskap til Herren og la lyset fra himmelen fylle sjelen. Men de må ikke stanse her. De må gi videre det lyset og den kunnskapen de har fått. Herren forventer at foreldre gjør alvorlige anstrengelser sammen for å oppdra barna for ham. I hjemmet skal de utvikle Åndens frukter, og i all sin ferd skal de tenke på ham som ved Åndens helliggjørende verk har lovet å gjøre oss rustet til all god gjerning. Når foreldre vekkes til en sann forståelse av de plikter de har forsømt, vil de bli forbauset over å se hvor åndelig blinde de tidligere har vært. Og når de blir elever i Kristi skole, vil de lære hvordan de kan gjøre sin gjerning på rette måte.

Vi har gjort alt for lite konkret for å forberede våre barn for de prøver de alle må møte når de kommer i kontakt med verden og dens innflytelser. De har ikke fått den hjelp de burde ha fått for å utvikle en karakter som er sterk nok til å stå imot fristelse og stå fast på rettferdighetens prinsipper i den fryktelige kampen som vil møte alle som vil være trofaste mot Guds bud og Jesu vitnesbyrd.

Foreldre trenger å forstå de prøvelser som de unge daglig må møte, slik at de kan undervise dem om hvordan de kan vinne seier. Det finnes innflytelser både på skolen og i verden som foreldrene må være på vakt overfor. Gud ønsker at vi vender blikket bort fra verdens forfengelighet, forlystelser og ærgjerrighet og fester blikket på den herlige og uforgjengelige belønning som venter dem som holder ut i det løp som er lagt opp for oss i evangeliet. Han vil at vi skal lære vår barn opp til å holde seg borte fra de innflytelsene som trekker dem bort fra Kristus. Herren kommer snart, og vi må berede oss for denne store begivenheten. Mine brødre og søstre, la deres daglige liv i hjemmet åpenbare Guds Ords levende prinsipper. Himmelske representanter vil samarbeide med dere når dere søker å oppnå fullkommenhetens mål, og når dere prøver å lære barna å ordne sine liv i samsvar med rettferdighetens prinsipper. Kristus og himmelske representanter venter på å styrke deres åndelige evner, fornye deres gjerninger og å undervise dere om dybdene i Gud.

Foreldre bør være forenet i troen slik at de kan stå sammen i sine bestrebelser med å oppdra barna i troen på sannheten. Arbeidet med å forme de små barnas sinn hviler på en særskilt måte på moren. Men faren burde føle sitt ansvar i hjemmet sterkere enn det som vanligvis er tilfelle. Det er hans plikt, så vel som det er morens, å arbeide for barnas åndelige velferd. Arbeidsoppgaver fører ofte til at faren er mye borte fra hjemmet, og det forhindrer at han tar like mye del i oppdragelsen av barna. Men så ofte som det er mulig, bør han være sammen med moren om dette arbeidet. Foreldrene bør arbeide tett sammen og innprente rettferdighetens prinsipper i barnas hjerter.

I Salme 101 leser vi om de løftene David gav. Disse løftene burde alle som har ansvar for å bevare hjemmets innflytelse føle seg forpliktet av. David sa: "Jeg vil gi akt på den fullkomne vei ... Med oppriktig hjerte vil jeg ferdes i mitt hus. Jeg vil ikke tenke på nidingsverk. Jeg hater å bryte loven, slikt skal ikke hefte ved meg. All falskhet skal bort fra mitt hjerte! Jeg vil ikke vi te av det onde. Den som baktaler sin neste, ham vil jeg utrydde. Jeg kan ikke tåle den som har stolte øyne og hovmodig hjerte. Jeg ser på de trofaste i landet, de skal få bo hos meg. Den som går den fullkomne vei, han skal tjene meg. Men den som farer med svik, får ikke bo i mitt hus."

Misjonsarbeid i hjemmet er et meget viktig arbeid. Det skulle være vårt fremste verk å dele lyset med dem som vi er bundet til med slektskapets og blodets bånd. Vi må ikke forsømme noe for å gjøre vårt ytterste for å gi dem en forståelse av den kunnskap vi har fått. "En som ikke har omsorg for sine nærmeste og særlig for sin egen familie, har fornektet troen og er verre enn en vantro" (1 Tim 5,8).

Skal de som har et høytidelig budskap til opplysning og frelse for verden, gjøre få eller ingen anstrengelser for sine egne familiemedlemmer som ikte er omvendt til sannheten? Skal foreldre tillate sine tanker å være opptatt av ubetydelige ting, mens de forsømmer det viktigste av alle spørsmål: "Er min familie beredt til å møte Herren?" Vil de ta imot de store sannhetene som er sannheten for den siste tid og være interessert i å sørge for at budskapet når andre folk og nasjoner, mens de tillater at deres egne barn, det kjæreste de har, ikke får høre advarselen og er uforberedt for fremtiden? Skal de som ved Guds Ord og gjennom hans Ånds vitnesbyrd har fått et klart lys om sin plikt, tillate at årene går uten at de gjør konkrete anstrengelser for å frelse sine barn?

Kristus venter på at menneskelige representanter skal samarbeide med ham slik at han kan påvirke barnas og de unges hjerter. Det er himmelske veseners høyeste ønske å oppleve at foreldre gjør de forberedelser som er nødvendige dersom de og deres barn skal forbli lojale mat Gud i den konflikten som venter oss og gå inn gjennom portene til Guds stad.

Måtte foreldre våkne opp fra sin likegyldighet og benytte den tiden de ennå har. De bør prøve å rette på de feil de tidligere har gjort i oppdragelsen av sine barn. De som har forsømt den gjerning Gud har gitt dem, bør angre og bekjenne sin forsømmelse og ta fatt på sin oppgave med gudsfrykt. Når de søker å ære Guds lov i dagliglivet, vil deres barn også se at loven fortjener ærefrykt.

afsn nr:1Adventnyt november
afsn nr:2Adventnyt november
afsn nr:3Adventnyt november
afsn nr:4Adventnyt november
afsn nr:5Adventnyt november
afsn nr:6Adventnyt november
afsn nr:7Adventnyt november
afsn nr:8Adventnyt november
afsn nr:9Adventnyt november
afsn nr:10Adventnyt november
afsn nr:11Adventnyt november
afsn nr:12Adventnyt november
afsn nr:13Adventnyt november
afsn nr:14Adventnyt november
afsn nr:15Adventnyt november
afsn nr:16Adventnyt november
afsn nr:17Adventnyt november