Review and Herald d. 12. november 1901

Tilbake

Utdelig av våre sunnhetsjournaler

Utdeling av våre sunnhetsjournaler er et veldig viktig arbeide. Det er et arbeide som alle som tror de særlige sannheter for denne tid, må ha en levende interesse for. Gud ønsker nu, som aldri før, at folks tanker skal være dypt grepet i å underlegge det store avholdsspørsmål og prinsipper som ligger under for den sanne helsereform.

Det fysiske liv skal utdannes, oppelskes og utvikles omhyggelig, så den guddommelig natur, gjennom menn og kvinner, kan åpenbares til fulle. Både de fysiske og mentale krefter skal, med kjærlighet opptrenes slik at de kan nå den høyeste virkegrad.

Den karakterens fullkommenhet som Gud krever er å innrette hele ens vesen til et tempel, hvor Den hellige ånd kan bo. Gud vil ikke godta noe mindre enn en tjeneste som omfatter menneskets hele vesen. Det er ikke nok å aktivisere en del av dette levende maskineri. Alle deler må virke i fullkommen harmoni, ellers vil tjenesten være ufullkommen. Det er slik mennesket blir kvalifisert! til å samarbeide med Gud og representere Kristus for verden. På denne måten ønsker Gud å berede et rent og hellig folk til å stå for ham slik at han kan fremstille dem for de hellige engler.

Vi kan aldri oppnå en fullkommen karakter dersom vi tilsidesetter naturens lover, for dette er overtredelse av Guds bud. Hans lover skrevet med hans egen finger på hver nerve, hver muskel hvert fiber i vårt vesen og på enhver evne som mennesket er blitt betrodd. Disse gavene er gitt, ikke for å bli misbrukt eller fordervet, men for å bli brukt til hans ære og herlighet, til å høyne menneskeheten.

Men hvor langt har mennesker gått bort fra å oppfylle Guds hensikt! Uansett hvor vi ser, ser vi tilsmussing og forderv. Verden er full av sykdom og elendighet, deformitet og synd. Livet betraktes som av liten verdi. Kriminaliteten blir større over alt. Mange tar lettt på de mørkeste synder, eller rettferdigjør dem endog. Overtredelsen av fysiske lover, med påfølgende lidelser, har vært så lenge framherskende at resultatene av disse overtredelser anses for et tap hos menneskene. Gud er ikke tilfreds med de lidelser som er nu. Det er ikke Hans verk. Det er menneskers verk. All den elendighet, ulykke, fattigdom og ve, som er overalt omkring oss, kommer av feile levevaner, - å overtrede de lover Gud har gjort for å gi helse og lykke.

Hva kan vi gjøre for å presse ondskapens tidevannsbølge tilbake? Folk må ledes til å forstå sin situasjon. Med utrettelig sikkerhet sås frøene for å gi en høst av den slags. Han som sår til kjødet skal også høste forderv. Han som sår til ånden skal av Ånden høste evig liv. For at mennesker kan være mer forsiktige med hvordan de sår og hva de sår, må de ledes til å innse hva deres egen høst er. Dette er menneskehetens store behov akkurat nå. Den velsignelse som Gud gir som følge av lydighet mot helselovene, er en helbredende kraft, en balsam for mange av de onder som forårsakes i verden i dag. Satans sterke grep på mennesker er ulydighet mot disse lovene.

Det forhold som eksisterer mellom kropp og sinn, er meget intimt. Når det ene påvirkes, vil det andre påvirkes i større eller mindre grad. Det er umulig for mennesker, så lenge de er under innflytelse av syndige, helseødeleggende vaner, å verdsette hellige sannheter. Når forstanden blir formørket, svekkes de moralske evner, og synden synes ikke syndig. De mest opphøyde, store og herlige emner i Guds ord forekommer en bare som eventyr. Nå kan Satan lettvint snappe den gode sæd som er sådd i hjertet, for sjelen er ikke i en slik tilstand at den kan skatte eller forstå dens sanne verd. Slik kommer egenkjærlighet og helseødeleggende vaner til å motvirke innflytelsen av budskapet, som skal berede et folk for Guds store dag.

Vi lever i et meget alvorlig og høytidelig avsnitt av Jordens historie. Den som lever et likegyldig, selvødeleggende liv ved overtredelse av de fysiske lover, vil ikke kunne bestå den store prøven som er like foran oss. Slike som bare tar lite hensyn til legemet og behandler det likegyldig, må avlegge et forferdelig regnskap for Gud. Overtredelse av Guds lover er synd, og straffen er død. "Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere? Hvis noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og dere er dette templet."

Reform, stadig reform, må alltid holdes frem for folk og vi må gjennomføre dens lære ved vårt eksempel. Sann religion og helsens lover går hånd i hånd. Det er umulig å arbeide for menns og kvinners frelse uten vise dem nødvendighetens bry med syndige tilfredsstillelse, som ødelegger helsen, fornedrer sjelen, og forhindrer guddommelig sannhet fra å innprentes i sinnet. Menn og kvinner må lære å se nøye på alle levevaner og skikker, og på straks legge de ting bort som danner en usunn tilstand i legemet, og derved kaster en mørk skygge over sinnet.

Hvis Guds ord ble studert som det burde, ville vi bedre forstå verdien av det som Herren pålegger menn og kvinner som han har kjøpt for en uendelig pris. Mange av disse er veldig fortvilet fordi de ikke kjenner sannheten om disse ting. De går fortapt av mangel på kunnskap. Vår himmelske far ser disse stakkers sjelers ynkelige tilstand, uvitende om resultatet, uten hensyn til naturlovens grunnleggende prinsipper. Og det er i kjærlighet og medynk at Han har fått lyset til å skinne på dette emne, vist de velsignelser som er en sikker lønn for lydighet, så vel som den fryktelige staff som følger av overtredelse.

Frelseren har fortalt oss i et tydelig språk hva verdens tilstand vil være like før Hans annet komme. Og i dag kan vi ikke unngå å se at hans profeti oppfylles hurtig. “Men som det var i Noas dager, slik skal det også være når Menneskesønnen kommer. For i dagene før vannflommen spiste og drakk de, giftet seg og gav til ekte, helt til den dagen Noa gikk inn i arken. Og de forstod ingenting før flommen kom og tok dem alle bort. Slik skal det også være ved Menneskesønnens komme.” Vi har fått fortalt at i Noas dager før vannflommen, “Da så Herren at menneskets ondskap var stor på jorden, og at hver hensikt i dets hjertes tanker bare var onde hele dagen.”

Kristus har fått et advarselsbudskap, at denne fryktelige ødeleggelse som snart kommer over verdens innbyggere, ikke må komme overraskede på dem. “Men ta dere i vare,” sier han, “så ikke deres hjerte blir tynget av rus, drukkenskap og bekymringer for dette livet, slik at den dagen skulle komme uventet over dere. For den skal komme som en snare over alle dem som bor på jorden. Våk derfor, og be alltid om at dere må bli holdt verdige til å unnslippe alt dette som skal skje, og til å bli stående for Menneskesønnen." Dette budskap skal gis på denne tid. Vi er uten unnskyldning for ikke gi det til verden, med kraft.

Gud ønsker at hans folk skal være lysbærere for en verden som ligger i midnattens mørke. Men hvis de nekter å gå fremad i det lys som han får til å skinne på deres sti, vil det lys vil til sist bli mørke for dem; og i stedet for å være lysbærere for verden, vil de selv gå tapt i det mørke der omgir dem. Gud ønsker at hans lysbærere alltid må ha det høye ideal for øyet. Ved undervisning og eksempel må de holde dette fullkomne ideal høyt over Satans falske ideal, som, hvis det følges, vil føre til ulykke, forderv og død for både legeme og sjel.

Dem som handler som lærere, skal ha forstand på sykdommer og dets årsaker, forstå at alle menneskets handlinger skal være I fullkommen harmoni med livets lover. Det lys som Gud har gitt om helsereformen, er til vår og verdens frelse. Menn og kvinner burde bli undervist om det menneskelige legeme, som Skaperen har dannet til bosted for seg, og som han ønsker vi skal være trofaste husholdere over. "For dere er den levende Guds tempel. Som Gud har sagt: "Jeg vil bo hos dem og vandre iblant dem. Jeg vil være deres Gud, og de skal være Mitt folk." Vi er skapt på underfullt vis, og Herren krever av oss at vi tar vare på vår kropp. Alle skylder ham å holde legemet i helsemessig god stand, slik at hver muskel og hvert organ kan brukes i Guds tjeneste. "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, av hele din sjel, av all din kraft og av hele ditt sinn." Gud som dannet legemets vakre byggverk, vil bistå mennesket med å holde det i orden, dersom mennesket vil samarbeide med ham i stedet for å mot arbeide hans hensikter.

Verden må få disse store sannhetene. Vi må nå menneskene der de er, og ved eksempel og undervisning få dem til å se skjønnheten i en bedre livsførsel. Verden er i et fryktelig behov for undervisning i disse ting. Tiden er kommet da alle må være standhaftige og trofaste mot enhver stråle av lys som Gud har gitt, og med alvor gå inn for å gi helsebudskapet til menneskene. Vi vil få kraft til dette, dersom vi praktiserer disse sannhetene i vårt eget liv. Hvis vi alle fulgte det lys vi har fått, ville Guds velsignelse hvile på oss og vi ville være ivrige etter å sætte disse sannhetene frem for dem som ikke kjenner dem.

De som nyter de dyrebare velsignelsene de får og lyder nådens budskap, gjør alt de kan for at andre kan få del i de samme velsignelsene. Men vi kan være sikker på at Satan vil gjøre alt som står i hans makt for å hindre at noe slikt som et reformbudskap blir gitt til verden i denne tid. Vil Guds folk bli funnet på fiendens side, enten ved at de selv kommer til kort i å gi akt på det eller ved å forsømme å gi det til andre? ”Den som ikke er med meg, han er imot meg, og den som ikke samler med meg, han sprer.” Matt. 12, 30. Dersom vi skal være trygge, må vi ikke være i tvil om på hvilken side vi skal stå.

Folk har et forferdelig behov for få der lyset som skinner ut fra våre sunnhets og avholdsbladers sider. Gud ønsker å bruke disse tidninger som medier lys glimter gjennom for å fange folks oppmerksomhet, og ta seg I akt for den tredje engels advarselsbudskap. Våre sunnhetsblader og redskaper i marken til å gjøre et særlig arbeide for å utbre det lys verdens innbyggere må ha på denne Guds beredselsdag. De utøver en uutsigelig innflytelse på sunnhetens og avholdssakens interesse og på sosial renhets-reform, og vil utrette mye godt ved å bringe disse emner på en ordentlig måte og i deres sanne lys til folk.

I alt vårt arbeide bør vi være forsiktige med at ingen grener gis særlig oppmerksomhet mens andre får for lite. Der har ikke vært tatt det hensyn til omdeling av sunnhetsblader som det burde. utdelingen av disse blader må ikke forsømmes, ellers vil folk lide stort tap.

La ingen tro at utdelingen av sunnhetsblader er en mindre viktig sak. Alle bør ta fatt i dette arbeide med mer interesse, og anstrenge seg mer i den retning. Gud vil velsigne dem stort, som tar fatt i det med alvor; for det er et arbeide som vil få oppmerksomhet i denne tiden.

Predikanter kan og bør gjøre mye for å framskynde utdelingen av sunnhetsblader. Ethvert medlem i menigheten bør arbeide like så alvorlig for disse blader, som for våre andre tidsskrifter. Det bør ikke være gnisninger mellom disse to. Begge er vesentlige, og begge bør sendes ut på marken samtidig. Den ene supplerer den andre, og kan på ingen måte ta dets sted.

Hvis mennesker ikke lar sine egne tanker og følelser herske og forandre Herrens planer, vil det være fullkommen harmoni mellom disse arbeidslinjer, og en underfull suksess vil krone de anstrengelser som er gjort for dem. Enigheten vil gi arbeidet en kraft som vi ikke har sett tidligere. Dette vil være bevis for verden på at arbeidet er av Gud. Omdelingen av sunnhetsblader vil være et kraftfullt redskap, til å berede et folk til at akseptere de særlige sannheter som utruster dem til Menneskesønnens snarlige komme.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3Kraft fra det høye 16 sep
afsn nr:4kraft fra det høye 17 sep
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7kraft fra det høye 17 sep
afsn nr:8kraft fra det høye 17 sep
afsn nr:9kraft fra det høye 17 sep
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13Kraft fra det høye 18 sep
afsn nr:14Kraft fra det høye 18 sep
afsn nr:15Kraft fra det høye 18 sep
afsn nr:16Kraft fra det høye 18 sep
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21