The Signs of the Times d. 22. oktober 1896

Tilbake

Styrkens kilde

“Reis deg, blii lys, for dit lys er kommet, Herrens herlighet er brutt frem over deg. For se, mørket dekker jorden, mulmet dekker folkene; men over deg bryr Herren frem, hans herlighet viser sig over deg. Folkeslag skal komme til dit lys og konger til din stråleglans.”

For enhver er det en gjerning å gjøre, hvis han vil samarbeide med Gud. ”For dette sier den høyt opphøyede, som troner for evig, og hvis navn er hellig: Jeg bor i det høye og hellige og hos den, der er knust, hvis ånd er nedbøyd, for å opplive den nedbøyde ånd og opplive det knuste hjerte.” Hellige intelligente skapninger venter på å samarbeide med oss. Hvis vi vil hellige vårt hjerte og sinn til Guds tjeneste, idet vi utfører det arbeide, han har gitt os, og vandre i Jesu fotspor, vil våre hjerter bli hellige harper, og hver streng, som røres, vil gi pris og takksigelse til Lammet, som Gud sendte for å ta bort alle verdens synder.”

Kristi liv og hans kjærlighetsgjerninger gjør vantroen, som mange har gitt utrykk for, til skamme og fordømmer den. Han har lovet: ”Be, så skal der gis dere.” ”Når da Dere, som er onde, kan gi deres barn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke Faderen i himlen gi Helligånden til dem som ber ham!” De, som ikke kjenner Jesus som deres personlige Frelser, benytter seg jo ikke av de lovede velsignelser, men for alle, som tror på ham, er Han som et Livets Tre i Guds Paradis. Hans grene når ned til denne verden, som han har bragt til veie for oss. Grenene når enda helt ned, så vi kan nå dem innen for vor rekkevidde. Hvorfor bruker vi så vår dyrbare tid til å bebreide vår svakhet, når Kristus har gjort alt for å gjøre oss sterke? Han har gitt oss en annen Talsmann, Helligånden, som vil gi oss den dyrebare frukt fra Livets Tre. Av dette tre kan vi plukke og spise, og deretter kan vi så lede andre til Det samme Tre, så de også kan spise av Dets frukt. Hvorfor skulle vi så sørge over vår utilstrekkelighet, når de himmelske engler venter på å samarbeid med oss for å gjøre oss til levende representanter, så vi kan velsigne verden med de budskaper, som Gud vil gi oss å forkynne for den.”

Hvis du har forsømt å legge din hånd i Kristi hånd, vil du hele tiden være i fare for å bli bedratt. Mange er åndelige svake – i stedet for å oppøve seg i tro ser de på deres nedslående resultater av deres arbeid. Når så prøvelsens tid kommer, vender de seg til mennesker for å få hjelp, men når de gjør det, lener de seg så å si opp til et brekket siv. Ved stole på mennesker vil de ofte bli meget skuffet og lide smertelige nederlag. Mistilliten og mistenkeligheten er på denne måte våknet og bærer derfor deres egen frukt.

Kristus ønsker att våre tanker skulle være fokusert på ham. Ettersom han har gitt oss så mange tegn på hans villighet til å hjelpe oss i enhver situasjonen, er han såret, hver gang vi vender våre øyne bort fra hans tilstrekkelighet til vår egen svakhet eller andres svakhet. Se bort fra deg selv og hen på Jesus Kristus – Livet til enhver velsignelse – til nåden – Livet, som er dyrebart og verdifullt for alle Guds barn. Vi har ingen grunn til å berømme vår egen tilstrekkelighet, fordi Kristus alltid har vist seg å være den betimelige hjelp i ethvert behov.

Herren Jesus er vår styrke og lykke, det store forådshus, hvilket – og i enhver situasjon – mennesker kan hente styrke fra. Når Han er gjenstand for vårt studium og vår tale, blir vi mer og mer i stand til å beskue Ham, idet vi forblir i hans nåde for å motta alle de velsignelser, han tilbyr oss, så har vi noe, vi kan hjelpe andre med. Fyllt av takknemlighet kan vi være kanaler til andre mennesker av de velsignelser, som vi så fritt har fått rikelig av. På denne måten ved å motta og gi vokser vi i nåde, og en rik strøm av lovprisning og takknemlighet flyter konstant fra våre lepper. Det er Jesu elskelige Ånd, der frembringer disse takksigelser i våre hjerter, og våre sjeler er dermed oppløftet til en fornemmet sikkerhet. Den aldri sviktende og uuttømmelige rettferdighet fra Kristus blir derfor vår rettferdighet av tro.

Når fristelser kommer til deg, og det vil de helt sikkert, når bekymring, forvirring og mørke synes å omslutte din sjel, så se hen til det sted, hvor du sist så lyset, hvil i Kristi kjærlighet og under hans beskyttende omsorg, for under hans skygge kan du finne hvile og fred. Når synden vil forsøke å få herredømmet over deg, når skyld tynger sjelen og bebyrder samvittigheten, når vantro formørker sinnet, så husk att Kristi nåde er tilstrekkelig til å undertrykke synd og sprede mørket. Jesus er vår tilgivende Frelser, Han er vår Forsoner i de himmelske saler. Han kaller på oss om ”å reise oss opp og skinne”, fordi hans herlighet er kommet over oss.

Èn årsak til den nåværende åndelige svakhet er, att den troende i Kristus har denne konstante tilbøyelighet til å nedvurdere seg selv. Kristus betalte en uendelig høy pris for oss, og Han ønsker, att hans utvalgte verdisetter seg selv i forhold til den pris, Han har satt på dem. Skuff ikke Jesus ved å nedvurdere dere selv. Ta imot mulighetene og privilegiene, som vil forøke deres verdi hos Gud; for ved å akseptere de rikdommer, Hans nåde frembringer, vil Dere bli dyrebare og kjærkomne i hans øyne. Praktisk gudsfrykt vil gjennomsyre deres liv som gyllne tråder, og når Gud ser deres overgivelse til Ham, vil Han si: ”Jeg gjør et menneske mer verd end det reneste gull – endog gjøre et menneske mer verdifullt end Ofirs gull. Hele himmelen fryder sig over den svake og syndige sjel, der overgiver seg til Jesus, og i hans kraft lever et rent liv.

Ofte på veien til Guds Paradis vil vi møte forhindringer, som den onde har lagt til rette for å svekke vår tro og derved skjule strålene fra rettferdighetens Sol. Vår Frelser har advart oss om att det er gjennom mye motgang, vi får adgang til Guds Rike. ”Sådan har jeg talt til dere, for å Dere skal ha fred i meg. I verden har Dere trengsler, men vær frimodige – jeg har overvundet verden”. ”Fred efterlater jeg Dere, min fred gir jeg Dere; jeg gir ikke, som verden gir. Deres hjerter skal ikke forferdes og vær ikke motløse”. Enhver tjeneste, enhver selvfornektelse og ethvert offer, vi bringer, har Gud lovet å gjengjelde oss, dog ikke fordi Han står i gjeld til oss, men fordi hans hjerte er full av uendelig kjærlighet og barmhjertighet. I dette liv vil Han gjengjelde os hundredobbelt – og i Himelen vil Han gi oss det evige liv.

Hvert øyeblikk er overordentlig dyrebar. Den som seirer mye og elsker Jesus mest, vil på den dag, når enhver bli belønnet etter deres gjerninger, sitte ved siden av Jesus i hans innerste krets æret – ja – æret mest. ”Den, der seirer, han skal kles i hvite klær, og jeg vil ikke slette hans navn fra Livets Bok, men jeg vil vedkjenne hans navn for min Far og for hans engler”.

I hans navn – Jesus Kristus fra Nazaret – vær sterk i Herren og i hans allmektige kraft. Ved att Han elsker deg og vil være din tilstrekkelige hjelp for alltid. ”Stå opp og bli lys; for dit lys er kommet”. ”Se, velsign Dere Herren alle Dere som er Herrens tjenere, og som står i Herrens Hus ved nattetiden. Løft opp deres hender i helligdommen og velsigne Herren. Herren, som skapte himmelen og jorden – velsigne deg, Du, som kommer fra Sion”.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11