The Signs of the Times d. 30. november 1891

Tilbake

Resultater av den nye fødsel

Kristus sag til Nikodemus, ”Dere må fødes på ny” (Joh. 3:7). Men Nikodemus kunne ikke forstå dette, fordi han, som rabbinerne, de skriftkloke og fariseerne, tenkte på naturlovene og ikke de åndelige love. Intet menneske kan forklare det, fordi det er overnaturlig, men den nye fødsel viser seg i praktiske resultater. ”Vinden blåser, hvorden den vil, og du hører den suse, men du vet ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født av Ånden.” Et av de sterkeste beviser på, å den nye fødsel har funnet sted er, å den nyfødte sjel ikke lenger er selvsentrert.

Guds Ånd arbeider på forskjellig måte med forskjellige individer, men alle har Guds fred, og glad og brennende takknemlighet stiger, som røkelse, opp mot Himmelen. Når Helligåndens dype innflytelse føles i ens eget hjerte, vekkes ønsket om at andre også skal fødes på ny. Guds kjærlighet tvinger ham til å arbeide intrengene, med tårer og bønn, på å hans familie og venner må bli gjenforenet med Gud.

Enhver virkelig omvendt sjel blir født inn i Gud rike som misjonær. De har alle fått implantert en oppriktig nidkjærhet og lengsel etter å omvende mange sjeler til rettferdighet. De vil ikke vente på att disse sjeler kommer til dem, men går fremad for å søke etter, og redde det, som var fortapt. De har himmelens salvelse, de er bibragt en ny åndelig styrke, for dette er Talsmannens verk. De ved, av egen erfaring og ved Guds Ånd, hvordan de skal nå andre mennesker. De kjenner til å være tålmodige, og hvordan de hele tiden skal utvise Kristi mildhet og vennlighet. Gjennom Kristi Ånd når de sjeler, som er i mørke og opprør imot Guds hellige lov, og de presenterer sannheten som den er i Ham. De er ikke tause partnere, men samarbeider med Gud, medens de lenges etter å gi deres vitnersbyrd for Kristus, således att de kan trøste andre med den samme trøst, som de selv er blitt trøstet med. Hvis de blir mismodige og mister deres iver, fordi andre, som har været troende lengre enn de selv, utviser likegyldighet, må de bede mer og arbeide des hardere, for å de ikke skal bli apatiske som dem og derved bli utro og skuffe Mesteren, som har gitt hvert menneske sin særlige oppgave.

Atmosfæren i mange kirker er undertrykkende, fordi de ikke lader den friske luft, som kommer fra Guds Trone, komme inn. Deres liv er ikke skjult med Kristus i Gud. De sørger ikke for å underkaste seg Kristi disiplin medens de konstant forsøker å lære sig Kristi dyder og skaffe sig den visdom, som Talsmannen hele tiden er klar til å tildele dem. Uten konstant og voksende interesse i Kristi sag, vil de ikke, og kan ikke være Guds medarbeidere.

De, som er selvsentrerte mister verdifulle muligheter. ”Dere er verdens lys”. En overskyet himmel vekker ikke deilige følelser, men når skyene deles og solens glade stråler skinner, sier vi å det er som et smil fra Gud. Og når det sørgende ansikt lyser opp og sender milde stråler av glede til oss, blir vi trøstet. Selvom det ikke sies et eneste ord, kan vi se Jesu lys i menneskets ansikt.

Det lys, som skinner på oss, skal ikke samles og gjemmes, men skal gis til andre i klare stråler. Det skal være et attraktivt lys. Sinnet skal fylles med alt hva Jesus vil lære oss, og det, som Han vil få oss til å huske så det kan styrke, velsigne og støtte oss, og gi oss fred. Men denne velsignelse kan kun bevares og forøkes ved å dele den med andre. Det som tiltrekker oss er himmelens lys, og det som er vår sikkerhet, er Kristi ord og løfter. Disse løfter må vi stole på og derigjennom åpenbare Kristus for verden. Vi må vise solsiden av vor religion og ikke tillate oss å kaste skygger ved å tvile. Knurre og beklagelser vil aldri gi det rette inntrykk av hva Jesus har lovet enhver, som tror på Ham, aksepterer Hans Ord og blir dette ords gjør.

”Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere; jeg gir ikke som verden gir. Deres hjerte må ikke forferdes og ikke være motløs.” ”vær ikke bekymret for noe, men lat i alle ting deres ønsker komme frem for Gud, idet Dere ber og bønnfaller under takksigelse; så skal Guds fred, som overgår all forstand, bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus.” La Guds fred herske i deres hjerter.

La Kristi ord bo i rikt mål hos dere. Undervis og forman med all visdom hverandre med salmer, hymner og åndelige sanger, syng med takk i deres hjerte til Gud. Kristi disipler skal ikke gå omkring med urolige, bekymrede uttrykk, som om han er trøstesløs. Kristus sa, ”Jeg vil ikke etterlate dere farløse”.

I disse sikre ord finnes de rike løfter av en, som har tilkjennegitt hvor mye Han elsker og verdsetter mennesket, og vi burde alltid huske på att vi er Guds medarbeidere. Og ettersom vi er forbundet med Jesus på denne måten, skal vi også, til enhver tid, utvise Kristi ånd; vi må ikke la oss synke ned i motløshet, for om Kristus er det sagt, ”Han utbrer rett med troskap, vansmekter, utmattes ikke...” Es. 42:3,4.

Det vil komme uventede skuffelser. Jesus blev ofte bedrøvet over menneskenes harde hjerter, og du vil få den samme erfaring. Dine bønner, dine tårer, dine inntrengende anmodninger vil kanskje ikke vekke noen respons. Hjerter er døde i overtredelse og synd. Det ser ikke ut til å være noen anger, men kun likegyldighet og motstand, og fra noen endog forakt, der hvor du trodde sieren var sikker. Men du skal ikke senke din innsats. Hvis en avviser deg, så vend deg til en annen. Tro på att talsmannen vil gjøre det arbeide, som er umulig for deg. Ha tro på de velsignede løfter, som Kristus har gitt deg. Arbeid med velgjørenhet og uovervinnelig mot, for dette er nødvendig hvis du vil have suksess. Når vi gjør det rette, da la os ikke blive trette for vi skal høste til sin tid, såfremt vi ikke gir tapt.

Du skal ikke følge din egen vei, og planlegge etter dit eget hoved; hvis du gjør dette vil du med sikkerhet feile. Sæt deg selv som elev i Kristi skole. Han vil undervise deg; han vil disciplinere deg og trene deg etter Hans måte å arbeide på. Og Talsmannen vil hjelpe deg med å huske alt hva du har lært. Du vil oppdage ettersom du underkaster deg undervisnings prosessen, vil du bli åndelig effektiv. Selv din hukommelse vil bli styrket. Jesu ord vil dukke opp i dit sinn presis når du har behov for dem, og du kan således gjenta Guds rike løfter for dit eget og andres hjerter. Når du er bekymret eller forvirret, vil du ikke belaste andre med det, men du vil gå direkte til den hjelp, som er gitt deg – Talsmannen. På denne måte vil du vokse, mens du ser hen til Jesus, tror på Ham og stoler på Ham. Du vil på denne måte kaste alle dine bekymringer på Ham. Og mens du arbeider etter Guds metode, og fører en aggressiv krig, og er personlig innvolvert og samarbeider med Jesus, vil du vokse i nåden og i kunnskapen om vår Herre og frelser Jesus Kristus.

Voksende kristne er alltid arbeidende kristne. Ingen må være inaktive i denne tid. Tanken om å være samarbeide med Gud i arbeidet med å vende syndere fra deres feilende vei, burde anspore oss til et gjøre en flittig innsats. Bare en sjels frelse, som Kristus har kjøpt og betalt med sitt blod, vil glede Frelseren.

Talsmannen skal alltid være hos deg, for å hjelpe deg. Enhver som vil følge Jesus, er blitt lovet å få del i Helligånden. Skal vi, som bekjenner oss til å elske Jesus og til å ha dette store håp, som er fullt av herlighet og udødelighet, gå med bedrøvede ansikter og trøstesløse hjerter? Hvorfor er vi ikke alle levende i kjærligheten til Jesus? Hvorfor er våre hjerter ikke fulle av glede i Gud, selv når vi fristes og kommer ut for prøvelser? ”Min fred gir jeg dere”, hvorfor tar Dere den så ikke og viser å att virkelig er Kristi Ords gjørere? La ikke deres hjerter forferdes og bli ikke motløse. Bør vi ikke være fulle av glede i Gud?

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13