Review and Herald d. 14. januari 1902

tillbaka

Gå framåt

Jag har fått i uppdrag att tala om att det medicinska missionsarbetets framgång är enligt Guds plan. Detta arbete måste utföras, sanningen måste bäras ut på vägar och stigar. Pastorer och församlingsmedlemmar borde vakna och förstå att det är nödvändigt att samarbeta i detta verk.

Med enträgen, outtröttlig energi har de som känt bördan för det kristna hjälparbetet vittnat genom sina gärningar, om att de inte är nöjda med att bara vara teoretiska troende. De har försökt vandra i ljuset. De har satt sin tro i verket. De har kombinerat tro och gärningar. De har utfört det verk som Herren har visat borde göras, och många själar har blivit upplysta, övertygade och hjälpta.

Ointresset för hälsoreformen och det medicinska missionsarbetet bland våra pastorer är förvånande. Till och med de som inte bekänner sig vara kristna behandlar ämne med större respekt än somliga bland vårt eget folk, och de går före oss.

Varför, undrar jag, är somliga av våra pastorsbröder så långt efter när det gäller att förkunna den viktiga frågan om nykterhet? Mina bröder, den order som getts åt oss är, ”Ta tag i arbetet med hälsoreformen, gå framåt.” Om ni tycker att det medicinska missionsarbetet tar för stora proportioner, ta de män som har arbetat enligt dessa riktlinjer med er på ert arbetsfält, ett par här och ett par där. Ta emot dessa hälsomissionärer på samma sätt som ni skulle ta emot Kristus, och se vilket arbete de kan uträtta. Ni kommer inte att finna att de är dvärgar när det gäller religiös erfarenhet. Se efter om ni inte på detta sätt kan leda in mycket av himlens livskraft i församlingarna. Se efter om det inte finns några som kommer att ta till sig den utbildning som de så väl behöver och bära vittnesbördet, ” Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus” Ef 2:4-6. Det vi verkligen behöver är sammanhållning, fullkomlig enighet

Den evangeliska verksamheten är en organisation som ska förkunna sanningen för sjuka och friska. Den kombinerar medicinskt missionsarbete och Ordets förkunnelse. Genom dessa förenade verksamheter ges möjligheter att förkunna ljus och att presentera evangeliet för alla klasser och samhällsnivåer. Gud vill att pastorer och församlingsmedlemmar ska ta bestämd, aktiv del i det medicinska missionsarbetet.

Att ta människor just där de är, i vilken position eller i vilket tillstånd de än befinner sig, och hjälpa dem på alla sätt, detta är evangelisk verksamhet. De som är kroppsligt sjuka är nästan alltid sjuka till anden, och när själen är sjuk är kroppen också påverkad. Pastorer borde känna att det är en del av deras arbete att tjäna de sjuka och plågade närhelst en möjlighet uppenbarar sig. Den pastor som predikar evangeliet ska framföra det budskap som måste tas emot om människor ska bli helgade och redo för Herrens ankomst. Detta verk ska omfatta allt som omfattades av Kristi verksamhet.

De som förstår sig på fysiologi och hygien kommer att upptäcka, i sitt pastorsarbete, att det är hjälpmedel som de kan använda för att lära andra om riktig och klok behandling av de fysiska, mentala och moraliska krafterna. Därför borde de som förbereder sig för pastorsarbete noga studera den mänskliga kroppen, så att de lär sig hur man tar hand om kroppen, inte med hjälp av mediciner, utan med naturens eget laboratorium. Herren kommer att välsigna dem som gör alla ansträngningar för att hålla sig själva fria från sjukdom och leda andra att betrakta både kroppslig och själslig hälsa som helig.

Kristi ambassadörer, de som Guds levande visdomsord blivit anförtrodda åt, kan bli dubbelt så användbara om de vet hur man hjälper de sjuka. En praktisk kunskap om hälsoreformen gör män och kvinnor bättre kvalificerade att förkunna budskapet om nåd och straff för världen.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8