Review and Herald d. 31. januari 1899

tillbaka

Missionsarbete i hemmen!

När aposteln Paulus berättar om sin erfarenhet, säger han: "Ni vet, hur jag uppträdde hos er hela tiden från första dagen jag kom till Asien, hur jag tjänade Herren i all ödmjukhet, under tårar och prövningar som mötte mig genom judarnas anslag. Jag har inte försummat något som kunde vara till nytta för er. Jag har predikat och undervisat, offentligt och i hemmen, och jag har uppmuntrat både judar och greker att de skall omvända sig till Gud och tro på vår Herre Jesus. … Därför betygar jag i dag för er att jag inte är skyldig till någons blod. Jag har inte tvekat att predika för er hela Guds vilja och plan."

Detta är ett missionsarbete i hemmen, - ett arbete, som Guds tjänare skall sträva efter att troget utföra. De skall inte bara predika. De skall bedriva själavård genom att gå från hem till hem och lära känna de olika familjerna i församlingen, av vilka någon kanske kan omvändas, medan andra fortfarande är utan Gud och hopp i världen. Det är möjligt att hålla många predikningar utan att utföra det arbete, som är väsentligt för Guds folks bästa. Predikningarna skall följas upp av personligt arbete. Det kan utföras ett arbete genom att besöka folk i deras hem och tala uppmuntrande ord, som kan hjälpa dem och det kommer att vara långt mer effektivt än det arbete, som utförs genom att predika.

Rättfärdighetens fiende kommer med starka övertalningsförsök till män och kvinnor, för att han om möjligt ska kunna förmå dem att ge efter för hans lockelser. Därför måste församlingens präster visa stor aktsamhet och vaksamhet i sin omsorg om sin hjord. De måste vaka över själar så som de, som skall avlägga räkenskap och visa samma intresse för sina bröder och systrar i tron, som bröder och systrar i en och samma familj visar varandra. I Jesus är vi alla medlemmar av samma familj. Gud är vår Fader, och han förväntar sig, att vi intresserar oss för medlemmarna i hans hus, inte ett tillfälligt intresse, utan ett beslutsamt och varaktigt intresse.

Det finns somliga, som inte har någon äkta andlig erfarenhet, därför att de inte får och förmedlar ljus. De blir ofta överraskade av frestelser, som kommer i så fängslande former, att de inte känner igen dem som den listige fiendens bedrägeri.

Hur viktigt är det inte att de får den erfarenhet som är nödvändig för dem att få. Medlemmarna av Herrens familj, skall vara kloka och vaksamma och göra allt, som står i deras makt för att frälsa sina svagare bröder från Satans dolda nät. Om en medlem faller i frestelse, bör de andra medlemmarna ha omsorg om honom med vänligt intresse och söka att hejda de fötter, som färdas på fel väg och vinna honom för ett rent och heligt liv. Denna tjänst förväntar sig Gud, att varje enskild medlem i hans församling ska göra till sin.

”Detta är ett missionsarbete i hemmen och det hjälper lika mycket dem, som utför det, som dem, som det blir utfört för. Det vänliga intresse, vi visar i hemmets krets, de ord fulla av sympati, som vi säger till våra bröder och systrar, gör oss lämpliga till att arbeta för medlemmarna i Herrens hus och dem vi skall leva tillsammans med i evigheten, om vi förblir trogna mot Jesus. "Var trogen intill döden", säger Jesus, "så skall jag ge dig livets krona." Hur noggrant skulle då inte medlemmarna av Herrens familj ha omsorg om sina bröder och systrar."

”Det är något helt underbart för en syndare, att bli förd till Gud genom Jesus, för att lära känna Jesus. Detta är sann omvändelse. Hur ömma skulle vi då inte vara i vårt sätt att behandla dem, som kämpar för att vinna livets krona. Vi skulle göra oss själva till deras vänner. Om de är fattiga och saknar mat och kläder, skulle vi sörja för deras timliga såväl som för deras andliga behov. På så sätt kan vi bli till dubbel välsignelse för dem. Den, som i kärlek och mildhet har hjälpt en behövande själ, kan en annan gång själv ha behov av medkännande ord om hopp och mod. Så skulle den, som själv har fått hjälp, i sin tur visa kärlek och tålmodigt intresse för den, som behöver hjälp. Vår dagliga bön skulle vara, "hjälp oss att hjälpa varandra, Herre, och bära varandras bördor."

Gud vill, att vi skall uppmuntra de unga till att allvarligt söka efter en djupare erfarenhet i det kristna livet. Genom aktuella ord från Skriften skall vi hjälpa dem att lära känna honom som är deras frid, deras glädje, deras styrka, deras sköld, deras Ledare och Rådgivare, källan till deras tröst, deras allt i alla. Har du vänt dig bort från dina avgudar till Gud? De, som kommer till Jesus med sann uppriktighet i hjärtat och överlåter sig till hans tjänst, kommer i honom att lära känna välsignelsen av en fullkomlig tillit. Om de i sanning har överlåtit sig till hans tjänst, kommer de i honom att finna allt, som behövs för att utveckla en fullkomlig kristen karaktär. Genom hans fullhet kommer deras själs hunger att bli stillad. Det är alla människors privilegium att följa efter och lära känna Herren, så att de kan veta, att hans framgång är säker som morgonen.

Vi bör inte bara ta oss an de hem som delar vår tro, utan bör också arbeta för dem som inte är med oss i tron. Jesus dog för dem. De är köpta med hans blod och är värdefulla i Guds ögon. De behöver bli hänvisade till Frälsaren. Detta kan du göra genom att tala ord om hopp och mod till dem och, om det behövs, ge dem påtagligt bevis på ditt intresse genom att hjälpa dem att få mat och kläder. Många skulle kunna nås av sanningen, om Guds folk gav bevis på äkta intresse för dem.

Jesus sade: "Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." "Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka." Det är inte i överensstämmelse med Jesus lära att använda onyttig tid och uppmärksamhet på dem, som känner tron, eftersom risken är att man då uppmuntrar själviskhet och hjälplöshet. Vi skall komma ihåg, att allas själar är värdefulla inför Gud. Låt dem, som känner sanningen fråga sig själva: "Hur kan jag bäst möta dem som inte har något intresse för religion?"

Du möter många människor, talar med dem och hälsar på dem, men har du talat ord till dem, som visar ditt intresse för deras andliga välfärd? Har du visat dem Jesus som en Frälsare, som förlåter synder? Om du inte har gjort det, hur skall du då möta dessa själar - förtappade, evigt förtappade, när du står tillsammans med dem framför Guds domstol? Vem kan med aposteln Paulus säga: " Jag har inte försummat något som kunde vara till nytta för er. Jag har predikat och undervisat, offentligt och i hemmen, och jag har uppmuntrat både judar och greker att de skall omvända sig till Gud och tro på vår Herre Jesus"

De, som har fått kunskap om sanningen, skall undervisa andra genom att arbeta från hem till hem, så att folk omkring dem kan få kunskap om Kristus och omvända sig från sina avgudar till att tjäna Gud. Men detta arbete är oerhört försummat. Stora delar av Herrens vingård är inte uppodlad utan försummad. Tusentals skulle i dag kunna glädja sig i tron, om de som säger att de älskar Gud och håller hans bud, ville arbeta så som Kristus arbetade och som aposteln Paulus arbetade – genom att gå från hem till hem och i all ödmjukhet tala om omvändelse till Gud och om tro på Herren Jesus.

”I allt har jag visat er", skriver Paulus, "att ni genom att arbeta på detta sätt skall ta er an de svaga och komma ihåg de ord som Herren Jesus själv sade: Det är saligare att giva än att taga.” "Vi som är starka är skyldiga att bära de svagas svagheter och inte tjäna oss själva." ”Var och en av oss skall tjäna sin nästa, till hans bästa och hans uppbyggelse. Kristus tjänade inte sig själv utan bar våra svagheter, så som det står skrivet: Dina smädares smädelser föll över mig."

Många kan omvändas genom hjälp från dem som arbetar tillsammans med Gud. De himmelska väsendena står tätt vid sidan av varje själ, som allvarligt arbetar på att vinna själar för Kristus, för att dessa själar i sin tur må förhärliga Gud, som det står skrivet: "därför vill jag bekänna dig för hedningarna och lovsjunga ditt namn." När själar har blivit omvända, så kommer både den, som har arbetat och den, som han arbetat för, att förhärliga Gud. Och det gläder Guds kärleksfulla hjärta, att de himmelska intelligenserna har funnit kanaler genom vilka de kan förmedla Jesus rikedomar av barmhärtighet och nåd. Det blir glädje bland Guds änglar över en enda syndare, som omvänder sig till Gud och till tron på Jesus. Hela himlen blir glad och serafer och keruber rör vid sina gyllne harpor och sjunger till Guds och Lammets ära för deras barmhärtighet och godhet mot människors barn. Varför gör vi inte så på allvar? Skall inte var och en av oss allvarligt arbeta för människor omkring oss, om själar är lika dyrbara i Guds ögon som i våra egna ögon?"

De, som tar emot Jesus nåd och ger den vidare, tar emot nåd på nåd. "Åt alla, som tog emot honom, gav han makt att bli Guds barn." "I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn, enligt sin vilja och sitt beslut, för att den härliga nåd som han har skänkt oss i den Älskade skall prisas. I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd som han har låtit flöda över oss, med all vishet och insikt."

Vilka välsignelser, som här har getts till oss! Det är Guds avsikt att förhärliga sitt namn för eviga tider genom dem, som tar emot Kristus som en personlig Frälsare. "Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare." Genom att ge himlens allra dyrbaraste skatt, sin enfödde Son, till att dö för människan, ville Gud demonstrera för alla skapade varelser, hur högt han älskar det fallna människosläktet."

”Jag har gjort ditt namn känt för dem", sade Jesus i sin underbara bön, "och jag skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i dem.” Denna kunskap, att sådana möjligheter och privilegier ligger framför mänskligheten, skulle egga oss till större aktivitet och leda oss till att göra fler självförnekande och självuppoffrande ansträngningar till deras bästa, som inte känner Jesus. Skulle inte de, som upplevt att deras hjärtan blivit värmda av Jesus kärlek, visa hur mycket de värdesätter denna kärlek genom att de berättar om den för andra, och genom att de på varje tänkbart och möjligt sätt söker fånga de oomvändas uppmärksamhet och visar dem till Jesus? Visa dem genom normer och exempel, att du värdesätter Guds kärlek. Var du än är, i vilket sällskap du än befinner dig, så gör vad du kan för att tala om Guds kärlek och försök att göra intryck på sinnen med den stora förlust, de ådrar sig genom att inte vara i Jesus tjänst."

”Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst. Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro på den, som de icke har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar? Och hur skulle några kunna predika, om de inte blev utsända? Det står skrivet: ”Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet."

Vi arbetar inte till hälften för Mästaren. Han vill att vi skall vaka över själarna, så som de gör, som skall stå till svars. I sin stora kärlek till oss utgav han ”sin enfödde Son, för att den, som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." Eftersom vi vet det, så låt oss använda varje förmåga som anförtrotts oss för Guds räkning genom att vi med allvar försöker vinna soldater till hans här. Försumma inte att med Jesus mildhet rikta personliga vädjanden. "Ty vi är Guds medarbetare". Kan änglarna säga det om oss?

Jesus vandrade på denna jord bland människor, botade de svaga, de halta, de lidande och gjorde de förtvivlades och modlösas hjärtan glada. Till alla gav han den nådiga inbjudan, "Kom till mig, alla ni, som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt." Vi har det privilegiet att kunna hämta från Kristus förråd. I honom finns det ett outtömligt förråd av nåd och ljus och kärlek. Och ju mer vi ger, desto mer får vi. När vi på det sättet sörjer för det nödvändiga till andra, blir våra egna själar uppfriskade och mättade av Jesus kärlek. "Och Gud har makt att låta all nåd överflöda till er, så att ni alltid och under alla förhållanden har nog av allting och kan ge i överflöd till varje gott verk. … Då blir ni rika på allt och kan vara frikostiga i allt, och det kommer att föra med sig att man tackar Gud när vi överlämnar gåvan."

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14
avsn nr:15
avsn nr:16
avsn nr:17
avsn nr:18
avsn nr:19
avsn nr:20