Review and Herald d. 1. februari 1912

tillbaka

Ett budskap till föräldrar

På sista tiden har jag upprepade gånger fått varnande och undervisande budskap till föräldrar. Där har blivit påpekat att det är nödvändigt att flitigt anstränga sig och att innerligt söka Herren av hela sitt hjärta och med ett allvarligt syfte. Gud vill att vi som ett folk skall inta en ställning, i vilken vi kan ära Honom. Det kan vi bara göra, när vi ödmjukar våra hjärtan inför Gud och sätter oss själva och våra familjer i rätt relation till Honom. Vi befinner oss i säkerhet endast när vi står under Allmaktens stora sköld. Endast där kan Gud verka genom oss så att vi vill och utför det som behagar Honom, medan vi arbetar för vår frälsning med fruktan och bävan.

Herren önskar se både unga och äldre bli förda in i en helig närhet till Honom själv. Kristus är inte här personligen, som under Sin jordiska tjänst, för att undervisa de unga, men det är föräldrars och lärares privilegium att representera Kristus i ord och karaktär på ett sådant sätt, att himlens ljus kommer att lysa in i de ungas hjärtan, och många kommer att bli omvända.

Föräldrar har ett stort och betydelsefullt arbete att utföra. Med sin inre blick riktad mot Guds ära måste de arbeta på att forma sina barns karaktärer efter den fullkomliga förebilden. Vem är denna förebild? Det är Guds Son. Kristus kom till denna värld som en mänsklig varelse, för att Han genom Sitt exempel måtte kunna lära män och kvinnor, hur de skulle bringa sina liv i överensstämmelse med Guds vilja. Han talar till fäder och mödrar och säger till dem: ”...lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.” Matt 11:29. Kristus skall vara lärare för dem, som måste utbilda de unga. Herrens lag måste vara deras levnadsregel, ty denna lag måste skrivas in i de ungas hjärtan, annars kommer de aldrig att lyda Guds Ords sanning. Hela viljan måste överlåtas åt Gud. Han kräver fullkomlig lydnad. Om de unga vill lära av Kristus, kommer Han att ge dem den kunskap och visdom, som de behöver för att kunna tjäna Honom på ett sätt som Han kan godta.

Fäder och mödrar, hur skall jag kunna finna ord, som kan beskriva ert stora ansvar? Beroende på den karaktär ni visar inför era barn, undervisar ni dem i att tjäna antingen Gud eller sitt eget jag. Be därför era allvarligaste böner till himlen om hjälp från den Helige Ande, så att era hjärtan kan bli helgade, och att den kurs ni följer kan ära Gud och vinna era barn för Kristus. Det skulle ge föräldrar en känsla av deras uppgifts allvar och helighet, när de inser att de kan vilseleda sina barn genom att tala och handla obetänksamt.

Föräldrar behöver vägledning genom Gud och Hans Ord. Om de inte bryr sig om de råd som möter oss i Guds Ord och om de inte gör Bibeln till sin rådgivare och sin levnadsregel, kommer deras barn att växa upp obetänksamma och kommer att gå olydnadens och otrons vägar. Kristus levde ett liv fullt av arbete och självförnekelse och dog en död i vanära, för att Han skulle kunna ge ett exempel på den Ande, som skulle inspirera och behärska Hans efterföljares liv. När föräldrar i sina liv i hemmet strävar efter att leva, som Kristus gjorde, kommer himlen att påverka deras familjs liv.

I varje kristet hem borde Gud äras med offer som består av lovsång och bön morgon och kväll. Varje morgon och kväll skulle allvarliga böner stiga upp till Gud för Hans välsignelse och ledning. Kommer himlens Herre att gå förbi sådana hem utan att lämna någon välsignelse efter Sig där? Sannerligen inte. Änglar hör lovprisningsoffret och trons bön och de för bönerna upp till Honom, som gör tjänst för Sitt folk i helgedomen och som anför Sina förtjänster till deras försvar. Sann bön griper tag i den Allsmäktige och ger segern till människor. På sina knän får den kristne styrka att motstå frestelsen.

I forna dagar blev patriarken Abraham utvald av Gud till att vara Hans representant i ett fjärran land. Abraham var emellertid också en missionär i sitt hem. I sin familj var han trogen mot sin kallelse. Gud valde Abraham till att lära ut Guds Ord. Han utvalde honom till att bli stamfader för en stor nation, eftersom Han såg, att Abraham skulle undervisa sina barn och sitt hushåll i lagens principer. Och det, som gav kraft till Abrahams undervisning, var inflytandet från hans dagliga liv. Hans stora hushåll bestod av mer än tusen individer. Många av dem var familjeöverhuvuden och inte få var helt nyligen omvända från hedendomen. En sådan familj krävde en fast hand som ansvarig. Ingen svag, vacklande hållning skulle vara tillräcklig. Ändå blev Abrahams auktoritet utövad med en sådan visdom och varsamhet, att hjärtan blev vunna.

Gud förklarade: ”Jag känner honom och vet, att han kommer att befalla sina barn och sitt hus efter sig, att de skall hålla sig på Herrens väg och göra det som är rätt och rättfärdigt.” För Abrahams del skulle det inte bli tal om något missbruk av heligt förtroende. Han var klar över att han var ansvarig inför Laggivaren och han var besluten att vandra på Herrens väg och att uppfostra sina barn efter Hans vilja. Och Han, som välsignar den rättfärdiges boning, välsignade Abraham och sade: ”Eftersom du har gjort detta och inte undanhållit mig din ende son, skall jag rikligen välsigna dig och göra dina efterkommande talrika som stjärnorna på himlen och som sanden på havets strand…

I din avkomma skall alla jordens folk bli välsignade, därför att du lyssnade till min röst.” 1 Mos. 22:16- 18

De, som är sysselsatta i evangeliets tjänst, behöver den hjälp som medlemmarna i deras familjer kan ge i arbetet med att bygga upp karaktären. Mod och styrka skall komma till arbetarnas hjärtan, när det finns en förenad ansträngning från familjens sida när det gäller att alltid ha himlen för ögonen och att arbeta vist för Gud. Tro upplyser sinnet. När präster och församling blir Guds medarbetare för sina familjers frälsning, skall trons kraft bli uppenbarad i deras arbete. Deras undervisning och deras uppträdande kommer att visa, att de själva helgas genom sanningen.

Föräldrar! Som Guds medarbetare skall ni utföra Hans planer för era barn. Detta kräver ständig vaksamhet och omsorg och oupphörlig ansträngning, ty själafienden står på språng för att leda dem vilse. Så länge ni lever upphör inte ert ansvar för dem. Ert intresse för deras andliga välfärd måste vara djupt och beständigt. Men genom er tjänst för dem och i samarbete med Guds Ande kan de bli vägledda till att se Guds avsikt för dem och till att anta Hans vilja när det gäller Hans plan för deras liv. Vem kan uppskatta värdet av trofast arbete i hemmet? Mitt i svårigheterna och den aldrig svikande omsorgen är det föräldrars privilegium att se fram mot evighetens glädje och att med trons öga se den trofastes belöning.

Känn inte att ni kan slappna av i era ansträngningar, förrän varje medlem av er familj är förenad med er i tron. Genom världens nöjen och ärelystnad arbetar fienden på att dra ungdomen över till sina led och han har stor framgång. När vi kommer närmare tidens slut, kommer han att hitta på alla möjliga attraktioner för att dra in deras sinnen i världsliga kanaler. Vid den tiden behöver vi en ren och obesudlad religion. Och om föräldrar vill göra uppfostan av sina barn till sin huvuduppgift, kommer Gud att ge dem en ökad förmåga.

Det fanns mödrar i Judéen, som hörde talas om Kristi omsorg för alla dem som kom till Honom, och de beslutade sig för att gå till Honom och be Honom att välsigna deras barn. De var hjälplösa och i behov av hjälp. Skulle inte den store Läraren vilja hjälpa dem, som Han hade hjälpt andra? De samlade sina barn och gav sig iväg till den plats, där Han predikade. Allteftersom de gick, slöt sig andra mödrar till sällskapet med sina barn.

När de nådde det ställe där Jesus var, fann de Honom omgiven av män och kvinnor, som alla önskade, att Han skulle ägna Sig åt dem. Mödrarna trängde sig närmare Frälsaren, men när lärjungarna såg dem, tillrättavisade de dem. Jesus hörde dem emellertid och sade: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty himmelriket tillhör sådana.” (Matt. 19:14) Därefter tog Han barnen i Sin famn, välsignade dem och talade sådana ord till dem, som deras unga sinnen kunde förstå. På detta sätt tröstade Han dessa allvarliga mödrars hjärtan.

När vi välkomnar Kristi Ande in i våra hjärtan, ger Han oss Sin nåd i stor utsträckning. När vi närmar oss Honom, närmar Han sig oss. Han avvisar aldrig den hand, som är utsträckt efter hjälp.

Gud kallar på oss, för att vi skall komma ut från världen och leva åtskilda. ”Ni kan inte tjäna både Gud och mammon”, säger Kristus. (Matt:6:24) Om vi håller fast vid vanor, som gör oss olämpliga för en plats i himlens kungarike, så låt oss i Kristi namn övervinna dessa ovanor. Genom vårt föredöme när det gäller att överlåta vår vilja till Gud, måste vi lära våra barn, att om de vill ärva evigt liv, så måste de helga sina liv åt Honom. Om vi vill dela de frälstas glädje i det kommande livet, får vi inte lov att ge plats för dumhet, stolthet och fåfänga i det här livet. Vi måste vara segervinnare över allt, som för krig mot Guds rikes principer.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14
avsn nr:15
avsn nr:16