Review and Herald d. 3. mars 1910

tillbaka

Trohet mot hälsoreformen (en sammanfattning)

Trohet mot hälsoreformen [PREDIKAN VID GENERALKONFERENSEN, WASHINGTON, D. C., 31 MAJ, 1909.] (En sammanfattning)

Principerna för en sann livsstil betyder mycket för oss var och en och som ett folk. Då hälsobudskapet första gången nådde mig, var jag svag och matt och hade ofta svaghetsperioder. Jag bönföll Gud om hjälp, och så uppenbarade han den stora hälsoreformen för mig. Han upplyste mig om, att de, som håller hans bud, måste föras fram till en helig förbindelse med honom, och att de genom måttlighet i mat och dyck måste hålla själ och kropp i bästa möjliga form för tjänst. Detta ljus har blivit till stor välsignelse för mig. Jag tog ställning för hälsoreformen, väl vetande, att Herren skulle styrka mig. Jag har en bättre hälsa i dag trots min ålder, än jag hade då jag var ung.

Någon påstår, att jag inte har följt principerna i hälsoreformen, så som jag har försvarat dem med min penna, men jag kan säga, att jag har varit trofast i hälsoreformen. De, som har varit medlemmar av min familj vet, att detta är sant.

Vi utpeker icke någon bestämd linje när det gäller kosten, utan vi säger, att i de länder, där det finns rikligt med frukt, sädesslag och nötter, är kött inte det rätta för Guds folk. Jag har blivit undervisad om att kött har en tendens att göra sinnet djuriskt och att beröva män och kvinnor den kärlek och sympati, de skulle känna för varandra, och att kött ger de lägre lidelserna kontroll över de högre krafterna i människans väsen. Om kött någonsin har varit sunt, så är det inte säkert att äta nu. Cancer, tumörer och lungsjukdomar har i stort sett förorsakats av kött.

Vi skall inte göra användandet av kött till en fråga om medlemsskap, men vi skulle överväga det inflytande som bekännande troende, som använder kött, har över andra. Skall vi inte som Guds budbärare säga till folket: "Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör, så gör allt till Guds ära." Skall vi inte ge ett bestämt vittnesbörd mot att njuta av en fördärvad aptit? Skall någon, som är Evangeliets förkunnare och som framhåller den mest högtidliga sanning som någonsin har getts till dödliga människor, föregå med dåligt exempel genom att vända tillbaka till Egyptens köttgrytor? Skall någon, som får sin lön från tionden från Guds förrådshus genom njutningslystnad tillåta sig att förgifta den livgivande ström, som flyter genom deras ådror? Skall de vanära det ljus och de varningar, som Gud har gett dem? Kroppens hälsa bör betraktas som väsentlig för att kunna växa i nåden och för att kunna förvärva ett lugnt sinne. Om man inte visar omsorg när det gäller kosten, kommer framväxandet av en rak moralisk karaktär att bli förhindrad. Hjärnan och nerverna tar skada och ger upphov till skadliga tankar och gärningar.

Alla blir nu prövade. Vi har blivit döpta till Kristus, och om vi vill göra vår del genom att skilja oss från allt som drar ner oss, och som gör oss till allt det, som vi inte borde bli, kommer vi att få kraft att växa upp till Kristus, som är vårt levande huvud, och då skall vi se Guds frälsning.

Bara när vi är kloka med hänsyn till en sund livsstil, kan vi väckas till att helt och fullt se det onda, som är resultatet av en olämplig kost. De som har sett sina felsteg och har mod att förändra sina vanor, kommer att finna, att processen att förändra sina vanor kräver en kamp och mycket uthållighet. Men när smaken för det rätta en gång har blivit formad, kommer de att upptäcka att användandet av den föda som de tidigare betraktade som ofarlig, sakta men säkert lade grunden för dålig matsmältning och andra sjukdomar.

Fäder och mödrar, se på bönen. Vaka strängt över omåttlighet i varje form. Lär era barn principerna i sann hälsoreform. Lär dem, vilka saker de skall undvika för att bevara hälsan. Guds vrede har redan börjat hemsöka olydnadens barn. Vilka förbrytelser, vilka synder, vilken orättfärdighet utövas nu och avslöjas överallt? Som ett folk bör vi visa stor omsorg i att vägleda våra barn rätt mot fördärvliga förbindelser.

Hälsoreformen bör läras ut.
Större ansträngningar borde göras i att undervisa folk i hälsoreformens principer. Matlagningskurser borde startas, och det borde ges undervisning i hemmen i konsten att laga sund mat. Gamla och unga borde lära sig att laga enklare mat. Varhelst sanningen framhålls, bör folk undervisas i, hur man lagar mat på ett enkelt och ändå aptitretande sätt. Man bör visa dem, att en närande kost kan lagas utan att använda kött.

... Lär folk, att det är bättre att veta, hur man håller sig frisk, än hur man kurerar sjukdomar. Våra läkare skulle vara kloka lärare och varna alla för njutningslystnad och visa, att avhållsamhet från de saker, som Gud har förbjudit, är den enda vägen till att förebygga ödeläggelse av kropp och själ.

Man borde lägga ner mycket takt och diskretion på att laga närande kost som ersättning för det, som kosten har bestått av för dem, som lär sig att bli hälsoreformatorer. Det krävs tro på Gud, allvarlig avsikt och en vilja att hjälpa varandra. En kost, som saknar näringens rätta beståndsdelar, leder till vanära för sundhetsreformens sak. Vi är dödliga och måste förse oss med den kost, som kommer att ge vår kropp rätt näring.

Somliga av oss avhåller sig samvetsgrant från att äta olämpliga födoämnen, men försummar samtidigt att se till, att de får de nödvändiga beståndsdelarna för att underhålla sina kroppar. De, som har ett extremt sätt att se på hälsoreformen, riskerar att laga smaklösa maträtter, genom att göra dem så intetsägande att man inte blir tillfreds. Mat bör lagas på ett sådant sätt, att den blir både aptitretande och närande. Den bör inte berövas det, som systemet behöver. Jag använder litet salt, och det har jag alltid gjort, eftersom salt – i stället för att vara skadligt - faktisk är nödvändigt för blodet. Grönsaker skulle göras tilltalande med litet mjölk eller grädde eller något liknande.

Samtidigt som det har varnats för farorna för sjukdom genom smör, och för det dåliga med den fria användningen av ägg till småbarn, så borde vi ändå inte betrakta det som ett brott mot våra normer att använda ägg från höns, som man sköter väl om och som blir utfodrade på ett lämpligt sätt. Ägg innehåller värdefulla saker, som är läkemedel, som kan motverka vissa gifter.

Somliga, som avstår från mjölk, ägg och smör, har inte sörjt för att förse sin kropp med rätt näring, och som följd av detta, har de blivit svaga och är inte i stånd att arbeta. På så sätt har hälsoreformen råkat i vanrykte. Det arbete, som vi har försökt att lägga en stadig grund till, har blivit förvirrat av främmande saker, som Gud inte har krävt, och på så sätt har församlingens krafter blivit lamslagna. Men Gud kommer att ingripa för att förhindra resultaten av dessa idéer. Evangeliet bör föra med sig harmoni till det syndiga människosläktet. Det bör föra samman rika och fattiga vid Jesus fötter.

Den tid skall komma, då vi bör förkasta somliga av de födoämnen, som vi nu använder, som mjölk, grädde och ägg. Men det är inte nödvändigt att utsätta oss själva för förvirring genom förhastade och extrema restriktioner. Vänta tills omständigheterna kräver det, och Herren bereder väg för det.

De, som vill ha framgång i att förkunna hälsans principer, måste göra Guds ord till sin vägledare och rådgivare. Endast när lärarna i hälsans principer gör det, kan de stå på säker grund. Låt oss aldrig motarbeta hälsoreformen genom att underlåta att använda hälsosam och välsmakande kost i stället för de skadliga födoämnen, som vi har avstått från. Uppmuntra under inga omständigheter en aptit på stimulanser. Ät bara enkel och hälsosam kost och tacka Gud för hälsoreformens principer. Var i allting öppna och ärliga, så kommer ni att vinna dyrbara segrar.

Medan vi arbetar mot frosseri och omåttlighet, måste vi vara uppmärksamma på de villkor, som den mänskliga familjen lever under. Gud har sörjt för dem, som lever i världens olika länder. De, som vill samarbeta med Gud, måste noggrant överväga detta, innan de exakt anger, vilken kost man bör och inte bör äta. Vi måste komma i nära kontakt med den breda befolkning. Om hälsoreformen i dess mest extrema form skulle läras ut till dem, vilkas omständigheter hindrar dem att anta den, åstadkommer man mer skada än nytta. När jag lär ut Evangeliet till de fattiga, har jag fått lära mig att säga, att de skall äta den kost, som är den mest näringsrika. Jag kan inte säga till dem: ”Ni får inte äta ägg, mjölk eller grädde. Ni får inte använda smör då ni lagar mat." Evangeliet skall predikas för de fattiga men tiden är ännu inte inne att föreskriva den strängaste dieten.

De predikanter, som känner sig fria att njuta av aptiten, är mycket långt från målet. Gud önskar, att de skall vara hälsoreformatorer. Han vill, att de skall leva upp till det ljus, som har getts i detta ämne. Jag blir ledsen, när jag ser att de, som borde vara fulla av iver för våra hälsoprinciper, ännu inte är omvända till rätt livsstil. Jag ber om, att Herren måtte inskärpa i deras sinnen, att de gör en stor förlust. Om saker och ting vore, som de skulle, i de hushåll som våra kyrkor består av, skulle vi kunna göra dubbelt så mycket arbete för Gud.

För att bli renade och förbli rena, måste Sjunde Dags Adventisterna ha den Helige Ande i sina hjärtan och i sina hem. Herren har gett mig ljus över att när vår tids Israel ödmjukar sig inför honom och renar själens tempel från all sorts orenhet, så kommer han att höra deras böner för de sjuka och kommer att välsigna användandet av hans medel mot sjukdom. När det mänskliga redskapet gör allt, vad det kan för att bekämpa sjukdom genom att använda de enkla behandlingsformer, som Gud har försett oss med, så kommer dess ansträngningar att bli välsignade av Gud.

Om medborgarna av Guds folk, efter det att så mycket ljus har getts, fortfarande vill omhulda felaktiga vanor genom att tillfredsställa sig själva och vägra att ändra sig till det bättre, så kommer de att få lida av de säkra konsekvenserna av överträdelsen. Om de är fast beslutna att tillfredsställa sin onaturliga aptit med vilken kost som helst, kommer Gud inte på ett mirakulöst sätt att frälsa dem från konsekvenserna av deras njutningar. De "skall lägga sig ner i sorg."

De, som väljer att vara självsäkra och säger: "Herren har botat mig, och jag behöver inte förändra min kost; jag kan äta och dricka, som jag vill", kommer efter kort tid att ha behov av Guds nyskapande kraft i själ och kropp. För att Gud så nådigt har helat dig, ska du inte tro, att du kan ge dig hän åt världens själviska livsstil. Gör, som Kristus befallde efter sitt helbrägdagörande verk, "Gå och synda inte mer". Aptiten får inte vara din gud.

Gud gav sitt ord till det gamla Israel, att om de ville hålla sig strängt till honom och uppfylla alla hans krav, skulle han bevara dem från alla sjukdomar, som han hade lagt på egyptierna. Men detta löfte hade getts med lydnad som villkor. Om israeliterna hade varit lydiga mot den undervisning, som de hade mottagit och dragit nytta av dess fördelar, skulle de ha blivit världens åskådlighetsundervisning i hälsa och framgång. Israeliterna misslyckades med att uppfylla Guds avsikt, och gick därför miste om de välsignelser, som kunde ha blivit deras. Men i Josef och Daniel, i Moses och Elias och i många andra har vi ädla exempel på resultaten av den sanna livsstilen. På samma sätt kommer trofasthet i dag att frambringa liknande resultat. Till oss har det skrivits: Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus."

Att överlåta sig själv ger vila.
O, så många som går miste om de rikaste välsignelser, som Gud har ett förråd av för deras räkning i form av hälsa och andliga gåvor. Det finns många själar, som kämpar för att uppnå speciella segrar och speciella välsignelser, för att de måtte kunna utföra något stort. För att uppnå detta, känner de alltid, att de måste utkämpa en strid i bön och under tårar. När dessa personer söker i Skriften under bön för att lära känna Guds uttalade vilja, och sedan gör hans vilja av hjärtat utan något förbehåll eller någon själviskhet, så kommer de att finna vila. All kamp, alla tårar och strider, kommer inte att tillföra dem den välsignelse, de längtar efter. Jaget måste fullständigt överges. De måste utföra det arbete, som visar sig genom att tillägna sig Guds överflödande nåd, som har utlovats till alla, som ber i tro.

”Om någon vill efterfölja mig”, sade Jesus, ”skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig.” Låt oss följa Frälsaren i hans enkelhet och självförnekelse. Låt oss upphöja Mannen från Golgata genom våra ord och ett helgat liv. Frälsaren kommer mycket nära dem, som helgar sig själva åt Gud. Om det någonsin funnits en tid, då vi behövde Guds Andes verk i våra hjärtan och våra liv, så är det nu. Låt oss gripa tag i denna gudomliga makt för att få kraft att leva ett liv i helighet och självförnekelse.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14
avsn nr:15
avsn nr:16
avsn nr:17
avsn nr:18
avsn nr:19
avsn nr:20
avsn nr:21
avsn nr:22
avsn nr:23
avsn nr:24