Review and Herald d. 13. mars 1888

tillbaka

Arbetets nödvändighet

Vi har ett heligt budskap att förmedla till världen. Den tredje ängelns budskap är inte ett mänskligt påfund eller ett fantasifoster. Det är Guds allvarliga sanning för dessa sista dagar. Det är en sista varnande förmaning till en mänsklighet som håller på att gå förlorad. Detta sanna budskap kommer inte för att tillfredsställa eller behaga vårt intellekt. Det innebär ett omsorgsfullt och uppoffrande arbete av alla, som är villiga att ta emot denna heliga undervisning. Guds bud och Jesu vittnesbörd måste bli uppmärksammat i hela världen. Frälsarens ankomst måste klart förkunnas. Domsscenerna måste tydligt framställas för de ovetande människorna. Hjärtan måste uppväckas, så att de inser allvaret av prövotidens sista timmar och nödvändigheten av att förbereda sig för att möta sin Gud.

Det ljus som lyser på din väg har inte getts till dig bara för att du skall kunna glädja dig över det, förstå Skriften bättre och se din livsväg klarare, utan också för att du skall kunna förmedla sanningens ljus till dina medmänniskor. Vi skall vara Kristi medarbetare. Det är vår plikt att följa det exempel, som Jesus gav oss under Sitt liv här på jorden. Han levde inte ett lättjefullt och självupptaget liv, utan ansträngde Sig för att uthålligt, outtröttligt och med djupt allvar frälsa den förlorade mänskligheten. Från krubban till Golgata följde Han självförnekelsens väg och försökte inte att dra sig undan betungande uppgifter, tröttande resor eller arbete och bekymmer, som gjorde Honom utmattad. Han sade: ”Så har inte heller Människosonen kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.” (Matt. 20:28)

När Jesus var bara tolv år gammal, fann man Guds Son bland de lärda rabbinerna, i färd med att uträtta Sitt uppdrag. När Han tillfrågades om varför Han stannade kvar efter högtiden, svarade Han: ”Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min fader?”. (Luk 2:49). Detta var det enda stora målet för Hans liv. Allt annat kom i andra hand. Det var Hans mat och dryck att göra Guds vilja och att avsluta Hans verk. Hans eget jag och Hans själviska intressen hade ingen del i Hans arbete. Kärleken till Gud och människor fyllde hela Hans hjärta och lämnade ingen plats för själviskhet att växa i Hans liv. Jesus förklarar: ”Så länge det är dag måste vi göra hans gärningar som har sänt mig. Natten kommer, då ingen kan arbeta”. (Joh. 9:4)

Jesus och Hans lärjungar var omgivna av ofördragsamhet, stolthet, fördomar, otro och hat. Människors tankar var fyllda med falska läror och inget annat än förenade, uthålliga ansträngningar skulle kunna få arbetet att bära frukt. Det väldiga arbetet med att frälsa själar kunde emellertid inte skjutas åt sidan, därför att svårigheter hopades. Det stod skrivet om Guds Son, att ”Han skall inte förtröttas eller brytas ner”. (Jes. 42:4). Det ligger ett betydande arbete framför oss. Det arbete som himlen tar aktiv del i, har Kristus anförtrott Kristi församling. Jesus sade: ”Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma”. (Matt. 24:14) Arbetet är i vår tid förenat med samma svårigheter, som Jesus måste möta och som reformatorer i alla tider har varit tvungna att övervinna. Vi måste sätta in vår vilja på Kristi sida och gå framåt i fast tillit till Gud.

Det var Jesu apostlars uppgift att utbilda män och kvinnor till att förkunna det goda budskapet om den korsfäste och uppståndne Frälsaren. Varenda människa, som har blivit omvänd till att tro på evangeliet, har därigenom känt en helig skyldighet att undervisa andra om frälsningens väg. Det är den ande, som borde besjäla oss. Men här är det en stor skillnad mellan den första församlingen och den nuvarande. Detta är orsaken till, att det inte finns mer ande och kraft i våra kristna liv. Om ni skulle ta upp det arbete, som Kristus planerade att Hans lärjungar skulle utföra, och vinna själar för sanningen, skulle ni känna ett behov av en djupare erfarenhet och en större kunskap om himmelska ting. Ni skulle hungra och törsta efter rättfärdighet. Ni skulle enträget be till Gud och er tro skulle stärkas och era själar skulle inhämta mer dryck vid frälsningens källa. Motstånd och frestelser kommer att driva er till bibelstudium och bön. Och ni skulle gå framåt som Guds medarbetare, som öppnar Skrifterna för andra. Ni skulle växa i nåd och kunskap om sanningen och er erfarenhet skulle bli rik och uppenbar. Plikten att arbeta för människors frälsning vilar på alla, som själva är omvända. Det är ert privilegium att besöka era grannar och bli ljusspridare, där ni bor. Denna personliga insats kommer att fullborda ett ovärderligt uppdrag och kommer att möta himlens bifall.

Gå och arbeta, bröder! Guds välvilja vilar inte bara över årsmöten och evangeliska kampanjer. Den osjälviska kärlekens ödmjuka ansträngningar kommer att bli välsignade och rikt belönade. Gör vad ni kan och Gud kommer att öka er förmåga. Låt ingen församling anse, att den är för obetydlig för att utöva ett inflytande eller utföra en tjänst i det stora arbetet i vår tid. Låt ingen ursäkta sig med, att det finns andra som har särskilda gåvor att använda i den här saken . Gör er del. Gud kommer inte att ursäkta någon. Jesus har gett varje människa hennes särskilda uppgift och Han kommer att löna ”var och en efter hans gärningar”. (Upp. 22:12) ”Efter deras gärningar skall han vedergälla dem” (Jes. 59:18). Var och en kommer att bli dömd utifrån sina gärningar och skall ”stå till svars på domens dag”. (Matt. 12:36)

Det finns ett stort behov av systematiskt arbete. Men där somliga av er har kommit långt och planerar och är redo för uppgiften, upptar fienden fältet fullständigt med trollbindande lögner. Människors uppmärksamhet fångas därför helt av mästerlögnarens bedrägerier. Dessa sökande människors sinnen var tveksamma inför Bibelns sanningar. Om de hade haft möjlighet till det, skulle de ha tagit emot budskapet med ett öppet sinne. Men eftersom de har tagit emot irrläror, är det dubbelt så svårt att få dem att undersöka bevisen för vår tro.

Inled arbetet var som helst och överallt. Gör det som ligger dig närmast, där du bor, hur oansenligt och litet uppskattat det än verkar vara. Arbeta endast för Guds ära och dina medmänniskors bästa. Glöm dig själv genom att med uppriktiga avsikter och under allvarlig bön arbeta för Honom, som dog för att du skulle kunna leva. Gå till dina grannar den ene efter den andre och skapa en nära relation till dem, tills deras hjärtan värms av ditt osjälviska intresse och din kärlek. Visa din sympati för dem, be för dem, sök finna anledningar till att göra något för dem. Om det ges tillfälle så försök inbjuda några få och öppna Guds Ord till att upplysa deras mörka sinnen. Var vaksam, som den som skall göra räkenskap för människosjälar. Gör det mesta möjliga av de förmåner, som Gud ger dig genom att låta dig arbeta tillsammans med Honom i Hans vingård. Försumma inte att tala med dina grannar och visa dem all den vänlighet du kan, så att du ”i varje fall skall frälsa några”. (1 Kor. 9: 22) Vi behöver mer av den ande, som fick Paulus att gå från hem till hem och under tårar uppmana människor att ”omvända sig till Gud och tro på vår Herre Jesus”. (Apg. 20:21)

När väckelse uppstår i en församling, beror det på, att någon enskild allvarligt söker Guds välsignelse. Den personen hungrar och törstar efter Gud och ber i tro och hans böner besvaras därefter. Han arbetar allvarligt, djupt medveten om sitt beroende av Herren. Andra väcks till att söka samma välsignelse. En tid av vederkvickelse kommer till deras hjärtan. Det omfattande arbetet kommer inte att försummas. De stora planerna kommer att läggas i rätt tid. Men personligt arbete för vänner och grannar kommer att uträtta mycket mer, än man kunde ha trott. Själar som Kristus gick i döden för går förlorade, därför att detta arbete blir försummat. En människosjäl har ett gränslöst stort värde - det vittnar Golgata om. En själ, som vunnits för sanningen kommer att vara ett redskap till att vinna andra. Resultatet kommer att bli en ständigt ökad välsignelse och frälsning. Ditt arbete kan kanske uträtta mer gott än de stora mötena, om dessa genomförs utan personligt engagemang. Om båda arbetar tillsammans under Guds välsignelse, kan resultatet bli ännu bättre. Om det emellertid bara finns möjlighet till den ena formen av missionsarbete, så låt det bli bibelstudium i hemmen med personlig vädjan och privata samtal med familjens medlemmar - inte om oväsentliga saker, utan om frälsningens omfattande grundtankar. Låt människor förstå, att du bär på en börda för deras frälsning.

De, som har varit mest framgångsrika som själavinnare, har varit män och kvinnor, som inte var stolta över sin egen förmåga, utan gick fram i ödmjukhet och tro. Guds kraft samarbetade med deras ansträngningar för att övertyga och omvända de människors hjärtan, som de vädjade till. Jesus arbetade på samma sätt. Han kom i personlig kontakt med dem, som Han ville hjälpa. Hur ofta samlade Han inte med några få omkring Sig och började Sin värdefulla undervisning. Den ene efter den andre av de förbipasserande stannade upp för att lyssna, tills en stor skara med förundran och vördnad lyssnade till Guds ord från den himlasände Läraren. Han väntade inte på att stora församlingar skulle samlas. De största sanningarna uppenbarades för enskilda personer. Kvinnan vid brunnen i Samaria hörde de förunderliga orden: ”... den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin trösta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv.” (Joh. 4:14)

Samtalet med den ödmjuka samaritiska kvinnan var inte förgäves. De ord, som föll från den gudomlige Läraren, gjorde ett djupt intryck på den som lyssnade. Hon gav Honom med glädje sitt erkännande. Hon kände kraften i Hans heliga karaktär och märkte det himmelska inflytande, som åtföljde de sanningens Ord, som Han talade. Fullkomlig tillit fyllde hennes hjärta. Hon glömde sitt ärende vid brunnen och skyndade sig hem för att göra Honom känd för invånarna i staden. Många lämnade sitt arbete för att komma till den främmande vid Jakobs brunn. De ställde frågor till Honom och tog ivrigt emot förklaringar på många saker som de tidigare inte hade förstått. Deras rådvillhet började försvinna. De var som människor i mörker, som plötsligt fann en ljusstråle, som ledde dem ut i dagsljuset. Trött och hungrig satt Jesus där och spred välsignelse omkring sig. Den enda själ som Han arbetade med, blev ett redskap för att nå andra och föra dem till världens Frälsare.

Det är just på det här sättet, som Guds verk har haft framgång i världen. Om du låter ditt ljus lysa, kommer andra att bli upplysta. Jesus sade: ”Gå ut på vägar och stigar och uppmana enträget människor att komma in, så att mitt hus blir fullt.” (Luk 14:23) Detta betyder arbete. Overksamhet och kristen tro hör inte ihop. Vår stora otillräcklighet i det kristna livet beror på, att vi inte arbetar för Herren. Musklerna i din kropp kommer att försvagas och bli oanvändbara om de inte får träning. Så är det också på det andliga området. Om du vill bli stark, måste du träna upp dina krafter. Ta ditt kors på dig och bär dina bördor - gå fram i tro på Guds löften. Ta Kristi ok på dig och du kommer att erfara sanningen i Hans ord: ”Då skall ni finna ro för era själar”. (Matt 11:29) Förklara Bibeln för någon som inte förstår den, så kommer du inte att klaga över trötthet och brist på intresse för sanningen. Ditt hjärta kommer att väckas och börja bekymra sig för själars frälsning. Glädje över att få vittna om tron kommer att fylla ditt hjärta och du kommer att förstå att: ”Den frikostige blir rikligen mättad, den som vederkvicker andra blir själv vederkvickt”. (Ordspr. 11:25) Gör anspråk på Guds löften med en levande tro. Har Han inte sagt: ”Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.” (Matt. 5:7-8) ” ”Men han skall be i tro och inte tvivla”. (Jak. 1:6)

Det finns alltför många dolda begåvningar. Måtte de alla komma till användning i Mästarens tjänst, så att Han vid Sin återkomst kan få igen Sitt ”med ränta”, och du själv blir rikt välsignad. (Matt. 25:27) När Jesus lämnade den här världen, överlämnade Han Sitt uppdrag till varje människa. Att stå arbetslös är en ursäkt som är oförsvarlig. Att ”stå arbetslösa” är orsaken till problem mellan bröder. (Matt. 20:3) Satan kommer nämligen att fylla de sysslolösas sinnen med sina egna planer och sätta dem i arbete. Ditt sysslolösa hjärta och sinne ger honom en plats att så ut tvivel och skepsis. De som inte har något att göra, får tid över för skvaller, tomt prat, sarkasmer och ryktesspridning. Att ”stå sysslolösa” vållar split i Kristi församling och ger den ett dåligt rykte. Jesus säger: ”… den, som inte samlar med mig, han skingrar”.

Guds lag trampas under fötterna och förbundets blod ringaktas. Kan vi två våra händer och säga, att vi inte har någon uppgift? Låt oss vakna upp! Kampen pågår just nu. Den sista stora striden mellan sanning och lögn närmar sig. Låt oss under Prins Emanuels blodbestänkta standar kämpa trons goda kamp och vinna evig ära. Sanningen kommer att segra och vi kan bli mer än segervinnare genom Honom, som har älskat oss. Den dyrbara prövotiden håller på att närma sig sitt slut. Låt oss se till, att vårt arbete kan bestå, så vi kan ära vår himmelske Fader och bli redskap till att frälsa själar, som Kristus har offrat Sitt liv för.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14