Review and Herald d. 5. maj 1891

tillbaka

Det Människan sår, skall hon också skörda

[Predikan hållen i Moss, Norge den 19. Juni, 1887.]
”Bedra inte er själva. Gud bedrar man inte: det människan sår skall hon också skörda. Den som sår i sitt kötts åker skall av köttet skörda undergång, men den som sår i Andens åker skall av Anden skörda evigt liv.” {Galaterbrevet 6:7-8.}

Vi kan vara säkra på, att Gud känner till alla våra gärningar. ”Gud bedrar man inte”. Våra liv står vidöppna för honom, som vi har att göra med, och ”det människan sår skall hon också skörda.” Vad betyder det, att så i köttets åker? Det betyder, att följa det icke pånyttfödda hjärtats önskningar och böjelser. Om vi tjänar jaget i stället för Gud, sår vi i köttets åker, oavsett vår fina bekännelse. Kristenlivet är ett liv, där man måste visa självförnkelse och bära sitt kors. Vi måste stå ut med det onda som goda stridsmän åt Jesus Kristus. Har vi tagit värvning i Herrens trupp, och är vi i verkligheten hans soldater? I fall vi är Kristi soldater, är det vår uppgift, att följa hans anvisningar, och lyda order, utan att blinka. Vi är icke våra egna, och vi kan icke planera med tanke på jagets tillfredsställelse och nöjen. Vi skall inte fråga: Vad är bekvämast för oss? Nej, vi skall blott ta reda på, vad våra order är. Ingen bör betrakta en soldats liv som ett liv i självbehag och njutning.

Vi är i dag på slagfältet och två stora makter strider hela tiden om övertaget. Guds ord tillkännager: ”Ty köttet söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra”. {Galaterbrevet 5:17.} Ända sedan sitt uppror och uteslutande från himmelen, har Satan försökt, att lirka loss själar från Kristus. För var och en av oss, som bekänner sig till, att vara Guds barn, skulle det vara nyttigt att fråga: Vilken här tjänar jag i? Står jag under Prins Immanuels blodstänkta banér, eller under mörkets furstes svarta fana?

Min text förklarar, att Gud inte låter sig bedras. Gud förstår, om han äger hela hjärtats hängivenhet, eller om vi bara bekänner oss till religionen. Guds sanning måste bevaras i hjärtat, och vi måste vara fast beslutna, att kämpa Herrens strid, för att sluta som segrare, när sanningen slutligen vinner; ty sanningen kommer att triumfera härligt. Vad sår Du i Ditt dagliga liv? Sår Du i köttets åker? Tänker Du endast på Dina egna glädjeämnen och behag, och sår Du stolthet, fåfänga och äregirighet? ”... det människan sår skall hon också skörda.” Om Du sår tro, visar lydighet mot Kristus, kommer Du att inhösta tro och kraft till lydighet och tro framöver. Om Du söker, att vara till välsignelse för andra, kommer Gud att välsigna Dig. Vi bör lägga oss till med allt möjligt gott under våra liv, så att vi kan förhärliga Gud, och vara till välsignelse för människorna. Herren har gjort det möjligt för oss, att få en rättfärdig karaktär i detta liv, så att vi kan återspegla Kristi karaktär i världen, och bringa andra glädje och hopp. Den glädje vi ger till andra, kommer att återkasta sitt sken på oss; för som vi sår, skall vi skörda. Men i fall vi utbildar våra själar i tvivlets kurs, skall vi inhösta tvivel under en tid, när tro och tillit är som viktigast, och då kommer vi att vara hopp- och trosmässigt orkeslösa. Om vi talar tvivel, och sätter frågetecken för Guds handlande, kommer vi att inbärga en övermåttan stor skörd av tvivel. Då har vi sått i köttets åker, och av köttet kommer vi att skörda fördärv.

”Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär.” {Galaterbrevet 5:22-24.} Rikliga resurser har ställts till förfogande, för att alla, som vill leva gudfruktigt, skall erhålla nåd och styrka genom Jesus, vår gudomlige Frälsare. Den kristnes liv bör inte vara ett liv med bördor och bekymmer, fastän korset måste lyftas och bördorna bäras, ty Guds tjänare skall ta emot frid och styrka från sin krafts Källa, och när de gör det, kommer de att finna, att livet är fyllt av glädje och frid.

Han, som försöker att tjäna Gud och mammon samtidigt, kommer endast att uppleva ofred och trångmål; ty en splittrad person är ostadig på alla sina vägar. {Jakobsbrevet 1:8.} När Du är inriktad på Guds härlighet, blir det enkelt för Dig, att tjäna Din Herre, enkelt, att vandra på himmelens stigar. Hela människan måste helgas åt Gud, ty vår dyrbare Frälsare befattar sig aldrig med ett delat hjärta. Våra böjelser och önskningar måste stå under Guds Andes ledning. Då får vi nämligen kraft till, att utkämpa trons goda strid. Vi bör dagligen fråga: ”Hur lyder Kaptenens befallningar?”

Vi skall vara Jesu representanter i denna värld. Vi skall uppfylla våra högtidliga förpliktelser, annars ger vi en felaktig bild av vår dyrbare Herre på grund av vår ohelgade livsstil. Det är vårt privilegium och vår uppgift, att vandra så, som Kristus vandrade; ty: ”Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.” Jesus sade till sina anhängare: ”Ni är världen ljus. Inte kan en stad döljas, som ligger på ett berg. Inte heller tänder man ett ljus och sätter det under skäppan, utan man sätter det på ljushållaren, så att det lyser för alla i huset. Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.” {Första Johannesbrevet 2:6; Matteusevangeliet 5:14-16.}

Hur många vacklar inte inför det onda inflytandet omkring sig, i stället för att leda in andra på rättfärdighetens väg och förhärliga Gud? Bristen på helgelse hos andra, deras stolthet och hårda hjärtan, leder alla dessa halvhjärtade kristna till, att ta ställning för likgiltighet och vantro, och de inser ej, att de skall vara Kristi ombud, att de genom ett liv i gudsvördnad skall visa världen, att de är Kristi tvättäkta efterföljare. De, som önskar att vara Herrens lärjungar, måste fästa blicken på sin tros Upphovsman och Fullbordare. De behöver inte vara osäkra och olyckliga; ty om de ger sig själva helt till Herren, kan de hysa tillit till Gud. Kristi religion är inte bara en känslornas religion. Mängden känslor avgör inte, om man har godtagits av Gud; ty känslor är svajiga. Man måste ställa sig bestämt på Guds ords löften, man måste vandra enligt Jesu föredöme och lära sig, att leva av tro. Satan må utgjuta sina fristelser över just Dig; men Du äger detta Guds löfte: ”När fienden bryter fram likt en flod, skall HERRENS Ande driva honom på flykten.” {Jesaja 59:19.} Vi bör vara trofasta i uppfyllandet av våra löften till Gud.

Vi måste uppamma den kristna karaktärens skönhet och söka den inre prydnaden, för att kunna prisa honom, som har kallat oss från mörkret till sitt underbara ljus. {Första Petrusbrevet 2:9.} Men hur många tycks inte tänka endast på det yttre, och de gör det tydligt, att de inte är i Kristus genom den klädsel, som de höljer sig i. De lever, för att behaga jaget, för att glädja världen och har inte som ögonmärke Guds härlighet. Den kristne skall icke leva, för att behaga världen. ”Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.” {Andra Korintierbrevet 6:17-18, kursivering i Svenska Folk-Bibeln 98.} Skall vi inte samtycka till detta villkor, när det för med sig så stora välsignelser och belöningar?

Kristi religion förnedrar aldrig den, som anammar den. Den förädlar och upphöjer. Vi har försäkrats om, att vi på bestämda villkor får bli medlemmar av den kungliga familjen, barn till den himmelske Kungen. Är denna upphöjelse inte värd att eftersträva? Genom tron på Kristus och lydnad mot hans lags krav, erbjuds vi gudomligt liv. Och under det odödliga livet kommer det inte att finnas sorg, jämmer, pina, synd eller död. Oh, måtte våra sinnen vara mera vända mot himmelen och måtte vi bringa mera av himmelen in i våra liv och våra uttalanden! Men trots Guds många rika löften verkar många vara helt uppslukade av jordiska ting. De är alla upptagna av tanken på, vad de skall äta, vad de skall dricka och hur de skall klä sig. Gud önskar inte, att vi skall låta tankarna kretsa kring det, som hör denna världen till. Vi skall inte söka självisk njutning, utan vända våra sinnen mot Kristus. Tar just Du avstånd från allt, som kan skilja Dig från Gud? I fall Du lever i ett nära gudsförhållande, kommer Du att tala om honom, Ditt hjärta kommer att vara fullt av de himmelska tingen. Skall vi inte ändra på tingens ordning, och så i Andens åker? Varför sätter Du inte större värde på Din Förlossare? Varför tänker Du inte på honom, och talar om honom med andra? Herren väntar på, att få göra stora ting för sina barn, som litar på honom. Förväntar vi oss, att leva tillsammans med Kristus i hans eviga rike? I så fall måste vi leva tillsammans med honom här, så att han kan hjälpa oss i varje prövning och frestelse samt göra oss redo för hans ankomst på himmelens skyar. Han kommer att löna var och en enligt hans gärningar, och varje dold sak skall dras fram i domen. Då skall vi finna, att endast de, som har levt av varje ord, som utgår ur Guds mun, kommer att bli frälsta. Vi måste sätta fötterna på ordet, på sanningens solida klippa. Vi måste omsorgsfullt forska i Skrifterna, för att se, om vi egentligen gör Guds gärningar. Kristi skönhet och nåd måste vävas in i våra karaktärer. Vi kan inte hålla Kristus så mycket ute från våra liv, som vi gör och ändå vara lämpade, att leva tillsammans med honom i himmelen. Han kommer att vara allt i alla i himmelen och han måste därför vara allt i alla för oss här på jorden.

Om vi är bekanta med Kristus här, skall vi vara vänliga, belevade, ömhjärtade, överseende, tålmodiga. Jag bönfaller Dig om, att så i Andens åker. Varje uthärdad frestelse ger Dig kraft till, att så i Andens åker vid nästa frestelse. Men jag undrar: Vad medför Dina konflikter nu? Saknar Du den livsviktiga anknytningen till Kristus? Om så är fallet, kommer Du att bli övervunnen av köttet, och kriget mellan köttet och Anden kommer att utmynna i bekämpande av Anden. Du kommer att stötta Dig på själveftergivelse, självbehag. O, grip fatt i Kristi styrka, och få frid med honom! Då kommer Du att bli i stånd till, att utöva självförnekelse, och så i Andens åker. Jag hänvisar Dig till Golgatas kors. Stigen från krubban till Golgata upptas av självförnekelsens fotavtryck. Vilken är villig, att ta del i Kristi lidande? ”Härdar vi ut, skall vi också regera med honom.” ”Han var rik men blev fattig för er skull, för att ni genom hans fattigdom skulle bli rika.” {Andra Timoteusbrevet 2:12; Andra Korintierbrevet 8:9.} Vi bör vara lika villiga, att bära skam och lidande för himmelens Majestät, som han var, att utstå korset för oss.

Kristus säger: ”Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.” {Uppenbarelseboken 3:20.} O, ta bort allt skräp framför hjärteporten, och släpp Frälsaren in. Ödmjuka hjärtat inför Gud, så att han törs ge Dig sin Helige Ande. Kristus har sagt: ”’Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig.” {Lukasevangeliet 9:23.} Du kan inte följa Kristus, med mindre Du är villig till, att bära korset vid varje steg. ”... vänskap med världen är fiendskap mot Gud”. {Jakobsbrevet 4:4.} Vi måste företa vår resa genom världen som pilgrimer och främlingar, klamrande oss i levande tro fast vid Golgatas kors. Guds välsignelse kommer att vila på varje själ, som helgar sig åt honom tillfullo. När vi söker Gud av hela hjärtat, skall vi finna honom. Gud tar oss seriöst, och han önskar, att vi skall göra ett grundligt arbete inför evigheten. Han har utgjutit hela himmelen i en gåva, och vi har ingen orsak till, att betvivla hans kärlek. Se på Golgata. Kristus dog för Dig, och vilket större bevis på Guds kärlek kan Du önska, än det, som gavs i Jesu liv, död och medling?

Gud ber Dig, att ge honom Ditt hjärta. Dina krafter, Dina förmågor, Din hängivenhet, bör alltsammans överlämnas till honom, så att han kan verka i Dig, att vilja och utföra hans goda behag, och utrusta Dig för evigt liv. Ta emot Kristi inbjudan. Han manar bland andra Dig: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt och min börda är lätt.’” {Matteusevangeliet 11:28-30.} O, att vi måtte jaga framåt mot målet, för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himmelen i Kristus Jesus! {Filipperbrevet 3:14.} Vad kan Gud göra mera, än han har gjort? Låt oss tömma själen på all missunnsamhet, all dårskap, och knyta oss i levande tro till Jesus. Nalkas Gud, så kommer han att nalkas Dig. {Jakobsbrevet 4:8.} Kristus kommer att förlåta Dig Dina överträdelser, och ta emot Dig med glädje.

– I dag fordras det lika mycken självförnekelse, som vid budskapets begynnelse. –

Fru E. G. White.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14