Review and Herald d. 4. juni 1889

tillbaka

Fortgående resultat viktiga för det kristna livet

[* Predikan i POTTERVILLE, Mich, den 24. November, 1888]
Text: ”Dess tjänare har jag blivit i kraft av det uppdrag Gud har gett mig för er räkning, att överallt predika Guds ord, den hemlighet som genom tider och släktled varit dold men nu har uppenbarats för hans heliga. För dem ville Gud göra känt vilken rikedom på härlighet hedningarna har i denna hemlighet – Kristus i er, härlighetens hopp. Honom predikar vi genom att förmana varje människa och undervisa varje människa med all vishet, för att ställa fram varje människa som fullkomlig i Kristus. För det målet arbetar och kämpar jag i hans kraft, som verkar mäktigt i mig.” Kol. 1:25-29.

I detta Skriftställe ges det upplysningar om, hur man bör lägga fram Guds ord för andra. Arbetet går inte att utföra nonchalant. Det går inte att utföra blott i mänsklig kraft. Predikotjänsten har i för grad bedrivits enligt vår egen klokskap. Vi har verkat vara av den uppfattningen, att en teoretisk förståelse av sanningen vore nog. Under våra samtal med människorna har vi gått grundligt tillväga och förklarat alla delar av sanningen, och likväl har vi inte fört in den gudomliga kraften hos sanningen, som omvandlar livet och karaktären. När Guds verk utförs på ett mekaniskt vis, blir inga själar omvända. Fastän vi har sanningen, fastän vår lära är så väl underbyggd att våra motståndare inte förmår att kasta den över ända, är detta inte det enda, som behövs. Till våra ansträngningar måste det fogas en kraft, som når bortom teorin om sanningen. Vi måste äga gudomlig energi, att lägga till vår mänskliga ansträngning.

Paulus talar om den härlighetens rikedom hos den hemlighet, som skall uppenbaras för hedningarna. Hos Guds ord är det gott om hemligheter, som vi inte förstår, och många av oss är nöjda med att avbryta forskandet, när vi bara har erhållit en smula kunskap om Kristus. I och med att Guds avsikter börjar att klarna i sinnet, och vi börjar att vinna viss insikt om Guds sinnesart, blir vi tillfreds och tror, att vi har erhållit nästan allt ljus, som är tillgängligt för oss i Guds ord. Men Guds sanning är omätbar. Vi borde lägga ned omsorgsfullt arbete på, att gräva i sanningens gruvor, för att upptäcka de värdefulla juveler, som blivit gömda där. Det är predikantens förmån, att ständigt kunna ösa upp färsk sanning åt folket. Han bör ha nått därhän, att han inte måste inskränka sig till att ur Guds skattkammare ta fram samma sak om och om igen, utan kunna presentera ny skönhet och ny sanning.

Guds Ande kommer att vila på den, som ihärdigt letar efter sanningen. Den som önskar äga sanningen i sitt hjärta och som längtar efter att dess kraft skall påverka liv och karaktär, kan vara säker på att få den. Frälsaren säger: ”Saliga äro de som hungra och törsta efter rättfärdighet, ty de skola bliva mättade.” När predikanterna själva smakar och inser, att Herren är god, när de fyllt sinnet med tankar på himmelen, då kommer de eviga realiteterna hos den osynliga världen att göras tydliga för dem, och då kommer de att kunna framställa Guds sanning, och den kommer i sin tur att göra ett starkt intryck på människorna. Med Kristus i dag 4. januar

De, som söker att vinna mer och än mer av Guds Ande, kommer inte att bli besvikna. De kommer att dagligen umgås med Gud, och deras ansträngningar kommer förvisso att åtföljas av gudomlig kraft, när de framställer sanningen. Så sant som att sanningen läggs fram i Kristi Ande, kommer den att nå människornas hjärtan. Bröder, vi bör inte ställa oss i talarstolen, med mindre vi tidigare har satsat tid på, att brottas med Gud i bön. Vi bör inte nöja oss med, att hålla oss till de fastslagna föreläsningar, som vi har använt upprepade gånger de tio, femton, eller tjugo senaste åren. Vi bör hämta fram fräscht, nytt stoff ur Guds ords förrådshus. Vi är angelägna om, att Guds änglar skall stå vid vår sida, när vi befinner oss i den heliga talarstolen, för att Gud skall kunna göra intryck på sinnet; för att sanningen skall framstå på ett härligt sätt; för att den skall presenteras med hjälp av Andens bevisföring; för att den skall bli till föda i rätt tid för Guds hjord. Det är Guds särskilda nåd, som gör predikan verksam. Predikantens ord har föga inflytande på människorna, såvida inte gudomlig upplysning åtföljer dem in i åhörarnas hjärtan. Vi behöver mycket mera av Guds Ande, än vi har haft i det flydda. Bröder, hur länge tänker Ni fortsätta att arbeta, utan att erhålla den heliga smörjelsen från ovan?

Om du granskar Skriften med en ödmjuk och läraktig ande kommer dina ansträngningar att bli rikligt belönade. ”En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap for henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt” 1 Kor 2:14. Bibeln borde studeras under bön. Vi borde be som David: ”Öppna mina ögon så att jag kan skåda undren i din lag” Ps 119 :18 (1917). Ingen människa kan förstå Guds Ord utan den Helige Andes ljus. Om vi ämnar ställa oss i ett rätt förhållande till Gud, kommer hans ljus att upplysa oss med rika, klara strålar. Detta var de första lärjungarnas erfarenhet. Skriften säger: ”När pingstdagen hade kommit var de alla samlade. Då kom plötsligt från himlen ett dån, som när en våldsam storm drar fram, och det fyllde hela huset där de satt. Tungor som av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på var och en av dem. Och de uppfylldes alla av den helige Ande och började tala främmande språk, allteftersom Anden ingav dem att tala” Apg 2 :1- 4. Gud är villig att ge oss en liknande välsignelse när vi uppriktigt söker efter den.Ni skal få kraft 15 jan

Herren stängde inte himmelens magasin, då han hade låtit sin Ande strömma över de första lärjungarna. Vi kan också få ta emot hans välsignelse i fullt mått. Himlen är full av hans nåds skatter, och de som kommer till Gud i tro kan göra anspråk på allt det som han har lovat. Om vi inte har Guds kraft beror det på vår andliga lättja, vår likgiltighet, vår slöhet. Låt oss komma bort från denna formkristendom och förstelning. Ni skal få kraft 15 jan

Ett stort verk måste göras i denna tid och vi inser inte mer än en bråkdel av vad Herren är villig att göra för sitt folk. Vi talar om den första ängelns budskap och den andra ängelns budskap, och vi tror att vi har ett visst begrepp om den tredje ängelns budskap, men vi borde inte vara nöjda med den kunskap vi har nu. Våra bönerop blandade med tro och förkrosselse borde stiga upp till Gud. Vi borde be om att kunna förstå de hemligheter som Gud vill låta sina heliga få kunskap om. Vi borde inse att, om inte den helige Ande undervisar oss, kommer vi inte att förstå Bibeln på rätt sätt. Den är nämligen en förseglad bok också för de lärde, som är visa i sina egna ögon. Jesus menade just vad han sade, när han uppmanade sina lärjungar att ”granska Skrifterna”. Då vi söker efter medel att jämföra text med text och andliga ting med andliga ting, borde vi inte nöja oss med en ytlig kunskap utan söka efter den dolda skatten, gömd under ytan, såsom köpmannen söker efter dyrbara pärlor. Ljus, stort ljus, kommer att bli den flitige sanningssökarens belöning. Ni skal få kraft 2 april

Många har inte satt sin mentala styrka på prov och har inte någon erfarenhet av att anstränga sin förmåga till det yttersta för att komma underfund med vad som är sant. Det är omöjligt för den helige Ande att komma dig till del, om inte du känner ditt behov och längtar mer efter att han skall sänka sig över dig än vad du nu gör. Du borde inse att du vekligen lever på gränsen till den eviga världen, att Jesus kommer tillbaka mycket snart och att hela himlen är intresserad av detta pågående verk, som går ut på att förbereda ett folk för hans ankomst. Om det någonsin har funnits ett folk, som behövt ta vara på det sannfärdiga Vittnets råd till församlingen i Laodicea om att bli brinnande och botfärdigt inför Gud, så är det just det folk som den enorma sanningen för vår tid har uppenbarats för, och som inte har levt upp till sina stora förmåner och sitt ansvar. Vi har förlorat mycket genom att inte leva upp till de allvarliga sanningar vi bekänner oss tro på. Ni skal få kraft 2 april

Jesaja fick en underbar uppenbarelse av Guds härlighet. Han skådade yttringen av Guds kraft, och efter att ha sett hans majestät, uppmanades han att gå åstad och uträtta ett bestämt verk. Han kände sig helt och hållet ovärdig uppgiften. Vad fick honom att betrakta sig som ovärdig? Såg han sig som ovärdig, innan han fick en skymt av Guds härlighet? – Nej; han trodde sig stå rättfärdig inför Gud; men då Herren Sebaots härlighet visades för honom, då han blev varse Guds outsägliga majestät, sade han: ”’Ve mig, jag förgås! Ty jag är en man med orena läppar och jag bor ibland ett folk med orena läppar, och mina ögon har sett Konungen, HERREN Sebaot.’ Då flög en av seraferna fram till mig. I hans hand var ett glödande kol, som han med en tång hade tagit från altaret. Med det rörde han vid min mun och sade: ’När nu detta har rört vid dina läppar, har din missgärning tagits ifrån dig och din synd är försonad.’” Detta är det verk, som var och en av oss måste få gjort å sina vägnar. Vi önskar, att ett glödande kol från altaret skulle vidröra våra munnar. Vi vill höra dessa ord uttalas: ”har din missgärning tagits ifrån dig och din synd är försonad.”

Om just Du är nöjd med, att tänka och predika enligt ett enda, strängt mönster, kommer Du inte att växa till i insikt, ej heller bli bekant med sanningens djup och storslagenhet. Om just Du önskar att förstå Guds hemligheter, måste Du forska i Skrifterna. Det finns ingenting, som utvecklar intellektet som att brottas med de stora frågor om sanningen, som kommer fram i ljuset i Guds ord. Det går att fortlöpande meditera och be, även när händerna är fullt sysselsatta. Guds sanning är en skat av högre värde, än allt annat i världen. Its priceless value is illustrated by the parable of Christ, concerning the man who found a treasure in a field, and he went and bought that field, that he might plow every part of it, and search out all the treasure that it contained. The blessed Bible, the field that contains the treasure, the garden of God, is open to you. Search the Scriptures; dig in the mines of truth until the precious jewels that have been hidden there for ages shall be brought out, and you can present them to the people.

På Frälsarens tid hade judarna så grundligt täckt över sanningens dyra ädelstenar med skräp från traditioner och fabler, att det var omöjligt att skilja det sanna från det falska. Frälsaren kom, för att rensa bort vidskeplighetens och länge omhuldade lögners avfall, och fästa juvelerna hos Guds ord i sanningens infattning. Vad skulle Frälsaren göra, i fall han skulle komma till oss nu, såsom han gjorde till judarna? Jo, han skulle behöva utföra ett liknande arbete med att sopa bort skräpet från traditioner och ceremonier. Judarna blev högeligen upprörda, då han utförde detta uppdrag. De hade förlorat Guds ursprungliga sanning ur sikte, men Kristus förde åter fram den i dagen. Det åligger oss, att befria Guds dyrbara sanningar från vidskepelse och lögn. Vilket arbete har vi inte blivit tilldelade i evangeliet! En ängels penna kunde inte beskriva hela den uppenbarade frälsningsplanens härlighet. Bibeln talar om hur Kristus bar våra synder och sorger. Här uppenbaras hur nåd och sanning möttes vid Golgata kors, hur rättfärdighet och frid kysstes (Ps. 85:11), hur Kristi rättfärdighet kan tillräknas den fallna människan. Här uppenbaras oändlig visdom, oändlig rättvisa, oändlig nåd, och oändlig kärlek. Kärlekens och vishetens djup, höjd, längd och bredd som övergår allt förstånd, uppenbaras i frälsningsplanen.

Då de skriftlärde och fariséerna insåg att Kristus inte högaktade deras formväsende och sedvänjor, anklagade de honom för trots mot lagen och profeterna. Men Kristus visade inte den minsta ringaktning för de gamla sanningarna. Eftersom han inte verkade i samma trånga fåra som de, sade de: ”Han har kommit för att avskaffa lagen.” Men då gjorde dessa ord från Kristus dem förbluffade: ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.” Kristus var upphovsmannen till lagen; och fariséernas blindhet är en bild på, hur människor som säger sig äga stort ljus och kunskap, kan missförstå och felaktigt framställa Guds verk. Fantastiska sanningar har begravts och syns ej längre, ja, lögn och övertro har gjort dem matta och frånstötande. Jesus uppenbarar ljuset från Gud, och lyfter fram sanningens sköna strålglans i all dess gudomliga härlighet. Sinnet hos de ärliga fylls av beundran. Deras hjärtan dras i oförmörkad kärlek till honom, som tagit fram sanningens ädelstenar och visat upp dem, tills de fått ett grepp om dem med förståndet.

Judarna förstod sanningen till en del, och lärde ut Guds ord till en del; men de fick inget grepp om den vittomfattande naturen hos Guds lag. Kristus borstade bort skräpet hos traditionen, och lade i dagen den verkliga kärnan och hjärtpunkten hos Guds avsikter. Då han gjorde det, blev de förbittrade bortom all kontroll. De spred rykten från den ena staden till den andra om, att Kristus höll på att ödelägga Guds verk. Men fastän Jesus tog bort det gamla formväsendet, återinsatte han de gamla sanningarna, genom att skänka dem en plats i sanningens ramverk. Han förband och satte dem samman, tills de utgjorde ett symmetriskt system med sanning. Det var det här arbetet, som vår Frälsare uträttade; och vad skall vi så göra nu? Skall vi inte verka i samklang med Kristus? Skall vi låta oss styras av hörsägen? Skall vi låta vår egen inbillning dölja oss från Guds ljus? Vi skall läsa uppmärksamt, för att lyssna med förståndet, och även lära andra det vi har lärt oss. Vi måste ständigt hungra efter livets bröd, ständigt vara på utkik efter det levande vattnet och Libanons snö, för att kunna leda människorna till de levande, svalkande vattnen från sanningens Källa.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4Med Kristus i dag 4. januar
avsn nr:5
avsn nr:6Ni skal få kraft 15 jan
avsn nr:7Ni skal få kraft 15 jan
avsn nr:8Ni skal få kraft 2 april
avsn nr:9Ni skal få kraft 2 april
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14