Review and Herald d. 10. juni 1902

tillbaka

Löftet om Anden

Alldeles innan Kristus lämnade lärjungarna, gav han dem detta löfte: ”Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.”

Hade människor tillfrågats om, vilken välsignelse de ville ha, skulle de ha bett om något, som inte varit lika bra. Emellertid tog Herren saken i sina egna händer och utlovade sin Ande – en välsignelse som, när den tas emot, tillfredsställer varje behov.

Kristus hade en oändlig rad med ämnen att välja på i sin undervisning, men det som han uppehöll sig mest vid, var sin Helige Andes utgivande. Vilka stordåd förutskickade han inte angående församlingen utifrån denna gåva! Men vilket ämne uppehåller vi oss minst vid i vår tid? Vilket löfte blir i lägst grad uppfyllt? Vi sysslar med profetior och lärosatser, men löftet om Anden, vars förverkligande lägger grunden till Guds verks framgång, berörs bara i förbigående, och med det låter vi oss nöja. Andra välsignelser och förmåner har påtalats för församlingen, men den förhärskande tanken är, att löftet om Anden inte gäller för församlingen nu, utan att vid någon tidpunkt i framtiden skall församlingen erhålla denna gåva. Dock hör löftet oss till lika säkert, som det hörde lärjungarna till.

Guds folks tycks vara oförmöget, att förstå och ta till sig det här löftet. De tycks tänka, att endast de blygsammaste skurar av nåd skall falla över törstande själar. De uppträder som om de måste förlita sig till sina egna ansträngningar för att bli frälsta, och följden blir, att de saknar kraft till seger över synden. De saknar ljus, att ge själar som håller på att dö i lögnens mörker. Församlingens medlemmar har länge varit nöjda med smulor från Guds välsignelser. De har inte förnummit behovet av, att sträcka sig efter de väldiga förmåner, som tillhandahållits åt dem till ett oändligt pris. Deras andlighet är svag och bräcklig, deras erfarenhet allvarligt förkrympt och slagen i spillror; och härigenom är de odugliga för Herrens arbete. De är oförmögna till, att i Andens kraft framföra de stora och vidunderliga sanningarna hos Guds Ord.

Der är inte på grund av några begränsningar från Guds sida, som hans nåds rikedomar inte flödar till människorna. Hans gåvor är gudomliga. Han gav dem med en frikostighet som människor inte sätter värde på. De tycker nämligen inte om att ta emot. Om alla vore villiga att ta emot skulle alla fyllas med Anden. Genom att fortsätta att vara nöjda med små välsignelser gör vi det omöjligt för oss att ta emot Anden i... obegränsad utsträckning. Vi är alltför lätt tillfredsställda med krusningar på ytan, när det är vårt privilegium att förvänta Guds Andes djupa rörelse. Eftersom vi förväntar lite, får vi lite.21 okt Ni skal få kraft

Hur blir Kristi företrädare behandlade?
Alla borde inse nödvändigheten av den helige Andes verk. Om vi inte tar emot Anden och troget håller fast vid den som Jesu ställföreträdare, vars uppgift är att förnya och helga hela vår varelse, kommer mycket betydelsefulla sanningar, som har anförtrotts åt människor, att mista sitt inflytande över våra sinnen. Det är inte nog för oss att ha kunskap om sanningen. Vi skall vandra i kärleken och arbeta i den och låta vår vilja bli ett med Guds vilja. Om den som gör detta säger Herren: ”Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen och skriva dem i deras hjärtan” Hebr 8:10. Gud är den allsmäktiga, genomgripande kraften i denna förvandling. Genom sin helige Ande skriver han sin lag i hjärtat.21 okt Ni skal få kraft

På så sätt förnyas den gudomliga förbindelsen mellan Gud och människa. ”Jag skall vara deras Gud”, säger han ”och de skall vara mitt folk” Jer 31:33. Se 2 Mos 6:7. ”Det finns ingen egenskap i min natur som jag inte oförbehållsamt kommer att ge ut av, för att människor skall kunna återspegla min bild.” När vi tillåter Gud att utföra sitt verk i oss, kommer vi inte att hysa någon synd. Allt slagg kommer att förtäras i smältugnen.21 okt Ni skal få kraft

När den helige Ande kom ned på pingstdagen var den som en mäktig stormvind. Anden gavs inte i sparsamt mått. Han fyllde hela platsen där apostlarna satt. Så kommer han att ges åt oss när våra hjärtan är beredda att ta emot honom.21 okt Ni skal få kraft

Må varje församlingsmedlem knäböja inför Herren och be innerligt om Andens gåva. Ropa: ”Herre, föröka min tro. Hjälp mig att förstå ditt Ord, för ditt Ord ger ljus. Ge mig liv och hälsa genom din närvaro. Fyll mitt hjärta med din Ande, så att jag kan älska mina bröder som Jesus älskar mig.”5 nov Ni skal få kraft

Gud kommer att välsigna dem som på det sättet förbereder sig för hans tjänst. De kommer att förstå vad det betyder att ha försäkran om den helige Ande, därför att de har mottagit Jesus genom tro. Jesu religion innebär mer än syndernas förlåtelse. Den innebär att synden tas bort och att tomrummet fylls av den helige Ande. Den innebär att sinnet upplyses av gudomligt ljus, att hjärtat töms på jaget och fylls av Jesu närvaro. När detta verk har utförts för församlingens medlemmar kommer församlingen att vara en levande och verksam församling.5 nov Ni skal få kraft

Med all iver bör vi sträva efter att ha samma sinnelag och samma mål. Ingenting mindre än ett dop i helig Ande kan föra oss dit. Må vi genom självförsakelse förbereda våra hjärtan att motta den helige Ande, så att ett stort verk kan göras för oss och så att vi kan säga: ”Se Guds godhet och kärlek!” och inte ”Se vad jag gör!”...5 nov Ni skal få kraft

En Ande-fylld församling
Efter det att Jesus hade farit upp till himlen samlades lärjungarna på en och samma plats för att sända upp ödmjuka böner till Gud. Efter tio dagar av självprövning och hjärterannsakan var vägen beredd för den helige Ande att ta sin boning i de själens tempel, som då blivit både renade och helgade. Varje hjärta fylldes med Anden, som om Gud längtade efter att visa sitt folk, att det var hans särskilda förmån att välsigna dem med den mest utsökta av himlens välsignelser. Vad blev resultatet? Tusentals omvände sig på en enda dag. Andens svärd flammade till höger och vänster. Nyslipat och med kraft trängde det igenom så helt att det skilde själ och ande och leder och ben åt. Den avgudadyrkan som smugits in i folkets tillbedjan kastades överända och förstördes. Guds rike utökades med nya områden. På platser som varit karga och ödsliga ljöd lovsång till Gud. Troende, nyomvända och pånyttfödda var en levande kraft för Gud. En ny sång hade lagts i deras munnar, ja, lovsång till den Högste. Eftersom de var ledda av Anden, såg de Kristus i sina bröder. Ett enda intresse rådde. Det fanns bara en som de önskade efterlikna och det var Jesus. Det var hans verk de ville göra. Den brinnande iver de kände uttrycktes i kärleksfull hjälpsamhet, med vänliga ord och osjälviska handlingar. Alla bemödade sig för att se vem som kunde göra mest för att utbreda Kristi rike. ”Skaran av dem som trodde var ett hjärta och en själ” Apg 4:324 okt Ni skal få kraft

I de tolv apostlarna hade sanningens surdeg gömts av den store Läraren. Lärjungarna skulle vara redskap i Guds hand för att uppenbara sanningen för världen. De hade fått gudomlig kraft, för en uppstånden Frälsare hade andats på dem och sagt: ”Tag emot helig Ande.” Genomsyrade av Anden gick de ut för att vittna om sanningen. Så önskar Gud att hans tjänare skall gå ut i dag med det budskap, som han har gett dem. Men innan de tar emot den helige Ande kan de inte frambära detta budskap med kraft. Innan de tar emot Anden kan de inte förstå vad Gud kan göra genom dem. 4 okt Ni skal få kraft

Den Helige Andes mäktiga kraft förvandlar fullt ut det mänskliga redskapets sinnelag, så att vederbörande blir en ny skapelse i Kristus Jesus. När en människa är fylld av Anden, desto tydligare visar det sig att hon är en företrädare åt Kristus, i takt med att prövningarna bara tilltar. Den frid, som ryms i själen, märks i anletet. Personens ord och handlingar uttrycker Frälsarens kärlek. Personen kämpar inte om första platsen. Jaget görs avkall på. Jesu namn står skrivet på allt, som blir sagt och gjort.

Vi kan tala om den helige Andes välsignelse, men om inte vi förbereder oss för att ta emot honom, vad tjänar då all vår strävan till? Lägger vi oss vinn om att bli fullvuxna män och kvinnor i Kristus? Använder vi alla våra krafter i denna strävan? Söker vi hans fullhet, och skyndar vi hela tiden fram mot det mål som satts för oss – hans fullkomliga karaktär? När Herrens folk uppnår denna nivå, kommer de att beseglas i sina pannor. Fyllda med Anden, kommer de att vara fullständiga i Kristus, och då kommer den antecknande ängeln att tillkännage: ”Det är fullbordat.”

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:521 okt Ni skal få kraft
avsn nr:621 okt Ni skal få kraft
avsn nr:721 okt Ni skal få kraft
avsn nr:821 okt Ni skal få kraft
avsn nr:95 nov Ni skal få kraft
avsn nr:105 nov Ni skal få kraft
avsn nr:115 nov Ni skal få kraft
avsn nr:124 okt Ni skal få kraft
avsn nr:134 okt Ni skal få kraft
avsn nr:14
avsn nr:15