Review and Herald d. 21. juni 1898

tillbaka

Herrens nattvard och instiftandet av fottvagningen --No. 4.

Kristus kom för att söka efter de som var förlorade och frälsa dem. Hans undervisning begränsades till behoven som de förhöll sig till i det praktiska livet. Nyfikenheten ledde dem till att söka efter någonting som de inte hade. När de kom till honom med sina nyfikna frågor, vände han det till tillfällen att ge dem den allra högtidligaste, allvarligaste och mest livsnödvändiga uppmaning. När de var ivriga att plocka frukt från kunskapens träd, visade han dem frukten på livets träd. De fann att varje ingång, som inte utvecklade deras andliga kunskap, var stängd. Det är den smala vägen som leder till evigt liv Jesus ville att de skulle förstå. De fann att varje källa var igentäppt utom källan till evigt liv. De hade fått den Helige Ande för att förstå allt som var nödvändigt för deras frälsning i levande profetiska uttalanden - Guds ord. Därför fick inte deras onödiga, besvärliga och vetgiriga frågor, som berodde på deras fantasier och teorier, något svar. De hängivna, ödmjuka sökarna, som letar efter Vägen, Sanningen och Livet, kommer att ledas in på trygga stigar till de boningar, som Han har gått för att förbereda för dem. Allt ljus från uppenbarelsen har tillåtits att lysa just på denna stig för att göra den så tydlig att inte en enda ödmjuk själ behöver gå bort från helighetens landsväg.

Den store Lärarens visdom, då han begränsade sökandet av jordisk kunskap inom olika områden, drog uppmärksamheten till den lag han stiftat vid vår världs grundläggning. Det är en moralcodex som är ren, enkel och praktisk. Den är inte belastad med många års användning av symboler och offer, som försvann när det enda sanna offret, Jesus, Guds enfödde Son, offrades för världens synder. Den undervisning han gav sina lärjungar tas emot av alla som önskar bli hans lärjungar intill tidens ände. Denna undervisning befriar hans efterföljare från slaveriet under ceremoniallagen. Den förordnar dopet istället. Det är en förutsättning att man ångrar sig och tror på Jesus Kristus, som den ende som kan förlåta synder.

Fottvagningen och Herrens nattvard är en högtid, som i sin enkelhet och andlighet skall hållas med sann värdighet och med hjärtan fyllda av tacksamhet. De som deltar i den skall inte förbruka sina psykiska och fysiska krafter på yttre former och ceremonier. De skall kunna bibehålla sina sinnen i full spänst och sina kroppar i god form för att användas i arbetet för evangeliet, för att leda själar från synd in på helighetens väg till himlen. I nattvarden visas nödvändigheten av att hushålla med alla tankar, alla krafter, alla känslor och förmågor för att bära Kristi ok och gå in i samarbete med honom, när det gäller att försöka frälsa de själar som håller på att gå förlorade utan Gud och utan hopp i världen.

Hela änglaskaran är upptagen av detta arbete som deras högsta tjänst. Det mänskliga redskapet skall bli en kanal för att möta det mänskliga och meddela världen det som Gud har meddelat honom. Han skall lägga själ och hjärta i arbetet. Gud skaffade allt som behövdes för att hans krav skulle få gensvar i varje själ och för att alla skulle kunna vara ivriga, intresserade arbetare. De satsar hela det kapital av pengar, krafter och förmågor, som de har blivit anförtrodda, så att de skall kunna påverkas av den Helige Ande och vara en prydnad för deras Frälsares lära.

Ingen borde glänsa på grund av sina förmågor eller vara stolt över sin stora intellektuella begåvning. Allt som kan beröra själen, ge impulser till det mänskliga redskapet och väcka dem som fruktar Gud till ivrig verksamhet, kommer från Gud. De som har förbindelse med himmelska änglar för att i den mänskliga naturen ge ett konkret uttryck för hur den gudomliga nåden i Kristus fulländas, dem sätter han fart på för att vitalisera varje andlig kraft som de har. Det är de som är ett med Kristus och med Gud. Han kallar dem att övervinna sina svårigheter, i stället för att se på dem och sörja över dem. Gud kommer att ge helgad energi till alla som bekänner Kristus. Han fastställer alla ceremonier, han samlar alla inflytanden och får dem att verka till hans namns ära.

Gud behandlar de mänskliga redskap, som står i förbindelse med honom själv, med himmelsk respekt. Hela Guds lag är av denna karaktär. Genom att lyfta av varje tyngande vikt, som människan skulle vilja lägga på sin medmänniska, föreskriver han enbart det som är absolut nödvändigt för hennes fysiska, psykiska och moraliska välbefinnande. Han genomsyrar människan med Guds egenskaper och bygger upp den mänskliga karaktären till likhet med det gudomliga. Detta är Guds tillverkning av andlig skönhet och fullkomlighet.

För att göra detta, för att människan skall kunna vara delägare i i himlens stora företag, undervisade Jesus från början till slutet av sitt liv om ödmjukhet. Detta skulle leda människan att älska sin bror. Hon skulle ha en anda av kärlek och överseende gentemot alla som Jesus har dött för. Äkta ödmjukhet uttrycks med orden: "Er prydnad skall inte vara något yttre: konstfulla håruppsättningar, påhängda guldsmycken eller fina kläder, utan hjärtats dolda människa med den oförgängliga skönheten hos en mild och stilla ande. Det är mycket dyrbart i Guds ögon." ( 1 Petr 3:3 ) Ödmjukhet är den läxa Jesus vill lära ut i all sin undervisning, genom allt sitt tjänande, både i teorin och praktiken. Han lyfte upp denna dyrbara egenskap ur det damm som den hade trampats ned i. Han klädde den i sin egen rättfärdighets kläder. "Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket", säger han. ( Matt 5:3 )

Satan höjde upprorsfanan mot Gud i himlen. Han gjorde anspråk på att att vara lik Gud och var fast besluten att hävda en makt som var oberoende av Gud. Historien om honom visar hur han uthålligt och beslutsamt ville grunda sitt världsrike, oberoende av Honom. Det skulle styras av lagar och fyllas av resurser som inte hade något med Gud att göra. Alla slags avgudsdyrkan, sinnlighet, brott, uppror och religionsfientlighet är frukter av Satans stolta och upphöjda anspråk. Herren Jesus kom för riva bort Satans svekfulla krav och visa världen att stolthet, självtillräcklighet och kamp om herravälde inte står högt i gunst i himlen. Det är nämligen Satans egenskaper. Se på Frälsarens ödmjukhet, då han sänkte sig ned till mänsklig nivå. "Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset. Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig." ( Fil 2: 7-9 )

I österlandet var det vanligt att man visade hövlighet mot vandrare som kom på besök. De hälsades välkomna genom att en tjänare tog av gästernas sandaler och tvättade deras fötter. Denna gästfria välkomst försummades vid ett tillfälle, och Herren påminde fariséen, som hade inbjudit honom, att han hade varit ohövlig när han hade försummat detta.

"Så kom den dag i det osyrade brödets högtid, när påskalammet skulle slaktas. Då sände Jesus i väg Petrus och Johannes och sade: 'Gå och gör i ordning, så att vi kan äta påskalammet.' De frågade honom: 'Var vill du att vi skall reda till det?' Han svarade dem: 'När ni kommer in i staden skall en man möta er med en vattenkruka. Följ honom till det hus där han går in och säg till husets ägare: Mästaren frågar dig: Var finns det rum där jag kan äta påskalammet med mina lärjungar? Han kommer då att visa er till ett stort rum i övre våningen, som är ordningställt. Red till där.' De gick och fann att det var som han hade sagt till dem. Och de redde till påskalammet. När stunden var inne, lade han sig till bords, och apostlarna tillsammans med honom. Och han sade till dem: 'Jag har längtat mycket efter att äta detta påskalamm med er innan mitt lidande börjar. Ty jag säer er att jag inte kommer att äta det förrän det får sin fullbordan i Guds rike.' Och han tog en bägare, tackade Gud och sade: 'Tag detta och dela dela mellan er. Ty jag säger er att jag från denna stund inte skall dricka av vinstockens frukt förrän Guds rike kommer.'" ( Luk 22:7-18 )

"Och han tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: 'Detta är min kropp som utges för er. Gör detta till minne om mig.' På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: 'Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod som utgjuts för er. Men se, den som förråder mig, han har sin hand med mig på bordet. Ty Människosonen går bort som det är bestämt, men ve den människa, genom vilken han blir förrådd.' Då började de diskutera med varandra vem av dem det kunde vara som skulle göra detta." ( Luk 22:21-23 )

När de samlades för att delta i Herrens nattvard skulle fottvagningen instiftas som religiös ceremoni. Där stod handkannan med vatten, tvättfatet och handduken, men det hade varit en strid om vilken som skulle vara den störste i Mästarens rike. Den begäran som Sebedeus söner kom med, att de skulle tilldelas platserna som hade högst anseende, skapade avundsjuka och en livlig diskussion om vem som borde gynnas på det sättet. De började hänvisa till sina förmågor och kvalifikationer och förklara vem som bäst skulle tjäna rikets framväxt. De hade hört Kristi ord till Johannes som svar på Jakobs och Johannes begäran: "'Låt den ene av oss få sitta på din högra sida i din härlighet och den andre på din vänstra sida.' Jesus sade: 'Ni vet inte vad ni ber om. Kan ni dricka den kalk som jag dricker, eller döpas med det dop som jag kommer att döpas med?' De svarade: 'Det kan vi.' Jesus sade till dem: ' Den kalk som jag dricker skall ni dricka och med det dop som jag blir döpt med skall ni döpas.' Men platsen på min högra sida och platsen på min vänstra sida är det inte min sak att ge bort, de platserna skall tillfalla dem som de är beredda för.'"

Lärjungarna tänkte emellertid inte över dessa ord, men höll sig tysta. Lärjungarna skulle ha lärt sig läxan av sin Mästare. Det är inte anseende, naturlig fallenhet, förvärvad skicklighet, yrke eller någon heder som människor har tilldelat dem, som har betydelse för himlens beslut, men "de platserna skall tillfalla dem som de är beredda för." Hade de tänkt på den undervisning om ödmjukhet som de hade fått, skulle de ha haft en helt annan uppfattning om dem som borde hedras i himlen. Lärjungarna hade ofta kämpat om de mest hedervärda platserna i Guds rike. Kristus hade gett dem särskild undervisning. Den tydligaste och mest slående finns i Matteus 18: "I samma ögonblick kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: 'Vem är störst i himmelriket?' Då kallade han till sig ett barn och ställde det mitt ibland dem och sade: 'Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket. Den som ödmjukar sig och blir som detta barn, han är den störste i himmelriket. Och den som tar emot ett sådant barn i mitt namn, han tar emot mig. Men den som förleder en av dessa mina små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup." Ändå måste denna undervisning repeteras om och omigen. Herren hade försäkrat dem om att hans rike inte var av denna världen, men det var för svårt för lärjungarna att ta emot rättledning på denna punkt.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13