Review and Herald d. 29. juni 1905

tillbaka

Behov av gudsfruktan "där hemma". Del 2. (Sammanfattning)

Ett tal av Mrs. E. G. WHITE, 27 maj 1905
Vad vi behöver, är gudsfruktan i hemmet, helgelse genom sanningen i familjelivet. Vi vet, vem vi har satt vår tillit till, men vi ger inte uttryck för det ens till hälften, och när vi misslyckas med att ge uttryck för vår tro, förlorar vi halva innebörden av vad som menas med att ge sig själv till Gud. Att leva för Honom betyder uppoffring i allt vi gör. Det betyder självuppoffring genom det sätt vi klär oss på. Mycket pengar har använts till utsmyckning av den person, som bör vara utvald till att förkunna sanningen för vår tid. En värld har anförtrotts åt oss, och jag ber er, mina systrar, i Kristi Jesu namn att klä er enkelt och snyggt, men inte för att väcka uppmärksamhet. Försök inte att följa varje nytt mode. Finn en god stil och behåll den. Låt alla se, att ni har ett ädlare mål med ert liv än att följa det ständigt skiftande modet i världen, nämligen att ni förbereder er för det upphöjda livet i Gud rike.

Mina bröder, bygg enkla och stabila hus till er. Vi bör inte finna fel på byggnaderna här. Våra institutioner skall representera de karaktärer, som vi skall forma. Allt som hör ihop med dem bör vara hållbart. Gud skall hjälpa oss, när vi försöker utföra Hans vilja i vår karaktärsdaning.

Kristus kom till världen utan ståt. Men i dag görs en stor sak av allt möjligt. Tiotusentals kronor spenderas just hos vårt folk för sådana saker, och Gud förbjuder det. Det är inte på det sätter vi skall föra ut sanningen till människor. Kristus kunde ha kommit till jorden ledsagad av tusentals änglar, men det gjorde Han inte. Han lämnade sin höga makt bakom Sig och lade Sin kungliga klädnad och Sin kungakrona åt sidan. Han kom till den här världen i mänsklig gestalt för att leva ett liv i fullkomlig lydnad, så att människan, som tar emot Honom som sin Frälsare, kan få del av den gudomliga naturen och till sist stå fram inför Gud utan en prick eller fläck av synd. Han dog för oss, för att vi skall kunna göras värdiga att gå in genom portarna till den heliga staden och höra välkomstorden: ”Bra, du gode och trogne tjänare… Gå in i din Herres glädje.” (Matt. 25:23)

I vårt arbete skall vi inte sträva efter att visa upp oss själva. Vi skall se upp till Kristus och iaktta vilken kärlek Fadern har skänkt oss, för att vi skall kallas söner till Gud. Och vilken glädje, vilken kraft kommer inte att bli vår, när vi gör detta! Det kommer inte bara att vara en känslomässig sinnesstämning, utan en djup bestående glädje. Vi skall presentera Guds Ords grundläggande sanningar, så att dessa sanningar måtte inpräntas i människors hjärtan, så att män och kvinnor måtte finna vägledning till att vandra i Återlösarens fotspår.

När fariséerna gjorde invändningar mot att Kristus och Hans lärjungar åt tillsammans med tullmän och syndare, sade Frälsaren: ”… jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare”. Han tog emot inbjudningar som Han fick att umgås med olika grupper av människor och varje gång Han gick till någon av dessa platser, talade Han ord som nådde ut för att hjälpa de förlorade fåren.

Måtte Gud hjälpa oss att handla, så att Hans förvandlande kraft måtte bli sedd ibland oss. Föräldrar och barn måste handla som om de stod under Guds fostran. I hemmet, under den store Rådgivarens ledning skall de frambära de himmelska principerna. Gud kommer att vara med dem i deras arbete och ge dem seger efter seger, om de vill följa sanningens och rättfärdighetens väg.

O, vad min själ längtar efter Gud, - att få se Honom tillsammans med Sitt folk och få se Hans makt uppenbarad i hjärtat, i karaktären och i hemmet!

Vi behöver sann gudsfruktan i kyrkan. Det är Guds avsikt, att vi skall visa, att vi är pånyttfödda och att vi framställer sanningens ädla himmelska principer i vår gärning. Endast på det sättet kan vi uppnå evigt liv i härlighetens rike. Men det är så få, som går ut för att förkunna den vidunderliga sanning, som vi har tagit emot! Varför går ni inte ut? Varför beger ni er inte till de olika platser, som ännu inte har hört sanningen? Säger ni, att ni inte vet, hur ni skall finna stöd? Kristus talade om för sina lärjungar, att de skulle gå direkt till människors hem och äta vid deras bord. Han vill, att Hans arbetare i dag skall komma i så nära kontakt med folket, att de som de arbetar för, blir bundna till den som talar Livets ord till dem. Det skulle kunna vara tusentals många fler arbetare än det är nu, om Guds folk ville förneka sig självt och ta upp korset och följa Jesus. Vad vi behöver, är den Helige Andes helgelse. Denna behöver vi varje dag. Vad vi behöver är bönemänniskor, människor som i stillhet och ödmjukhet, utan stora åthävor eller uppståndelse, vinner seger över sig själva.

Vad vi behöver vid detta möte är att sätta oss in i de levande principerna för vår tids sanning. Satan försöker att smyga sig in med sina listiga bedrägerier, för att undergräva vår tros principer. Du minns hur en kvinna följde efter Paulus och Silas, när de undervisade på en bestämd plats. Hon skrek: ”De här männen är den högste Gudens tjänare, och de förkunnar för er en väg till frälsning.” Denna kvinna var besatt av en spådomsande och genom sina spådomar skaffade hon sina herrar goda förtjänster. Hennes inflytande hade hjälpt till att stärka avgudadyrkan.

Men Paulus blev upprörd och vände sig om och sade till anden: ”Jag befaller dig i Jesu Kristi namn att fara ut ur henne.” Och i samma ögonblick for den ut.”

Men, säger du, hon talade ju goda ord, så varför skulle Paulus tillrättavisa henne? Det var Satan, som talade genom henne, i hopp om att blanda sina spetsfundigheter med de sanningar, som lärdes ut av dessa män, som förkunnade Guds ord.

Samma sak sker i dag. Fienden försöker föra in sina spetsfundigheter genom dem, som borde befinna sig på knä inför Gud i bön om att kunna förstå vad Skriften säger, så att de måtte kunna stå emot det onda inflytande, som uppfyller världen. Gud vill att vetenskapliga spetsfundigheter skall rensas ut ur varje hjärta. Han vill, att vi skall tillrättavisa varje ont infall och varje ont verk. Om vi tillåter sådana onda tankar att framföras utan rättelse, kommer vi själva att lida av dess konsekvenser.

Efter att kvinnan hade befriats från den onda anden, blev hon en Kristi efterföljare. Hennes herrar såg, att allt hopp om inkomster var ute för dem. De tog därför Paulus och Silas och förde dem till myndigheterna och anklagade dem för att ha stört ordningen i staden. Detta förorsakade ett uppror. Folkmassan gick till angrepp mot lärjungarna och domarna gav befallning om att fångarna skulle piskas. Sedan sattes de i fängelse och deras fötter spändes fast i stocken.

Situationen såg mycket bekymmersam ut för lärjungarna, men Guds änglar var med dem och de sjöng lovsånger till Guds ära i fängelset. Skulle vi ha kunnat sjunga under sådana omständigheter? De gjorde det. ”Plötsligt kom ett kraftigt jordskalv, så att fängelset skakades i sina grundvalar. I samma ögonblick öppnades alla dörrar, och allas bojor lossnade och föll av.”

Fångvaktaren vaknade, och när han fick se att fängelsets dörrar stod öppna, drog han sitt svärd och skulle just ta sitt liv, eftersom han trodde att fångarna hade flytt. Men Paulus ropade högt: ”Gör dig inte något illa! Vi är alla här”.

Då bad fångvaktaren om ljus och rusade in och föll skräckslagen ner inför Paulus och Silas. Sedan förde han ut dem och sade: ”Ni herrar, vad skall jag göra för att bli frälst”? De svarade: ”Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj”.

Samma timme på natten tog han emot dem i sitt hus och lät duka ett bord till dem. Han blev omedelbart döpt, han och hans familj. Han gladde sig med hela sitt hus över att han hade kommit till tro på Gud. Men när det hade blivit dag, sände domarna sina rättstjänare och lät säga: ”Frige de där männen”. (Se Apg. 16:16- 35)

Det såg ut som om deras ansträngningar hade varit förgäves, när de satt i fängelset med sina fötter i stupstocken. Men deras ansträngningar resulterade i omvändelse av fångvaktaren och hans hus.

Vad vi behöver, är att hålla fast vid sanningens levande principer, oavsett vad konsekvenserna kan bli för oss. Vi skall inte ta emot den minsta lilla strimma av spekulation från någon läkare, präst eller någon annan. Gud är vår lärare. Och därför är vi skyldiga att stå enade. Kristus har befallt, att vi skall vara ett, liksom han är ett med Fadern. Däremot får vi inte ta emot spekulativa idéer från människor, vilkas liv är fyllda av brister och fel och hemliga infall. Gud vill, att vi skall söka upp Honom för att få ljus, så vi kan föra Hans närvaro med oss överallt där vi går.

Måtte Herren inpränta i Sitt folk, att en god gudsdyrkan leder till en god ledning av hemmet. När detta har skett, kommer vi att ha män och kvinnor, som förstår betydelsen av en god ledning för församlingen. Vi kommer att ha dessa till att stå fasta som klippor när det gäller principerna. De kommer inte att försöka uppnå alla de fördelar, som följer med en viss ställning, därför att de är intresserade av den ställningen. Vad Gud vill, är män som äger sann självbehärskning när det gäller principerna. Med mindre än att vi har sådana män, kan vi inte se, när det är infall från fienden som sätts in mot oss. Vi kan inte se när han talar, som när han talade genom kvinnan på Pauli tid.

Vi måste föra in sunda principer i hemmet och i kyrkan. Varje medlem av familjen måste utöva ett rätt inflytande i hemmet, i kyrkan och i världen. Föräldrar, jag uppmanar er i Jesu Kristi nasaréens namn att börja arbeta efter Guds riktlinjer i era hem. Vi vill se Guds frälsning uppenbarad i varje hem. Jag vill, att era hem skall bli sådana, att Guds änglar kan träda in i dem och arbeta med er och era barn. Men om ni med hårda ord och vredesutbrott ständigt syndar mot Gud, kan änglarna inte gå in i era hem. Bedrövade vänder de sig bort, sorgsna över att de, som Kristus har uträttat så mycket för, på detta sätt skall vanära sin Förlossare.

Om föräldrarna inte har en reformation att genomföra i sina hem, har Gud aldrig talat genom mig. De behöver bli delaktiga i den gudomliga naturen, genom att ha undkommit den moralupplösning som genom begäret finns i världen.

Detta är den sista Sabbaten vi skall vara tillsammans här och jag önskar veta, hur många i denna församling som är beredda att i de främsta leden ta itu med Herrens arbete, beredda att använda sin tid till att jaga och fiska efter själar. Kristus satte inte sina lärjungar som var fiskare i en skola för att få undervisning om hur de skulle utföra Hans verk. Han tog dem till Sig själv och bad dem att följa Honom. De ställde inga frågor utan följde Honom. I dag kommer människor att gå direkt från kyrkan till arbetet på skördefältet. De behöver aldrig ha ordinerats till något prästämbete, utan de kommer att utföra ett arbete för Gud och ingen får lov att hindra dem.

Den tid har kommit då judarna skall få ljus. Herren vill, att vi skall uppmuntra och stödja män som rättframt skall arbeta för dessa människor. Ty det måste finnas en mängd som överbevisats om sanningen, så att de tar ståndpunkt för Gud. Den tid har kommit då det kommer att finnas lika många omvända, som det var på pingstdagen, sedan lärjungarna hade tagit emot den Helige Ande.

Judarna måste vara en kraft i arbetet för judarna. Och vi kommer att se Guds frälsning. Vi är alla alltför inskränkta. Vi måste vidga våra sinnen. Gud vill att vi skall föra ut sanningens och rättfärdighetens principer. Hans arbete måste gå framåt i stora och små städer och byar.

Jag vill gärna fråga, hur många som är villiga att i dag på nytt helga sina hjärtan för Gud. Hur många är villiga till att inte längre vara ljumma i sin religiösa erfarenhet, varken kalla eller varma? Kristus vill att du skall vara, där kraften från Hans liv når in i ditt liv. Hur många har under vårt möte fått intryck av sanningen och har bestämt sig för att lyda detta?

Hela församlingen reste sig.

Vill du i Herrens namn ta steg uppåt? Kristus har ställt den ena änden av stegen stadigt mot marken. Stegen når upp till himlen och du måste klättra på fotstöd efter fotstöd tills du till sist stiger av från det översta fotstödet in i Guds rike.

Jag vill att ni skall komma ihåg, att ni i dag högtidligt har lovat att leva helt för Gud. Ni har förklarat, att ni vill tjäna Honom. Låt era liv bli så rena och heliga, att Kristus inte kommer att skämmas över att kalla er Sina bröder. På en dag då ni inte väntar det, skall Människosonen komma. Gör er beredda att möta Honom i frid. Teorier har presenterats, som säger: ”Min herre dröjer”. Men se på världen och dess gudlöshet. Ingen människas liv är tryggt, såvida hon inte står under Guds beskydd. Världen blir snart som Sodom och Gomorra. Det blir snart som det var i Noas dagar. Vi måste vara lika fullständigt avskilda för Kristus och Hans tjänst, som världen är överlämnad till ondskan. Fienden kommer att presentera sina spetsfundigheter med små osanningar, som kommer att gripa tag i er uppfattning och underminera er tro. Jag ber, att era ögon måtte bli smorda med ögonsalva, så att ni förmår skilja mellan sanning och lögn. Vi har behov av att klä oss i Kristi rättfärdighets vita kläder. Vi har behov av att vandra tillsammans med Gud och samtala med Honom.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14
avsn nr:15
avsn nr:16
avsn nr:17
avsn nr:18
avsn nr:19
avsn nr:20
avsn nr:21
avsn nr:22
avsn nr:23
avsn nr:24
avsn nr:25
avsn nr:26
avsn nr:27
avsn nr:28
avsn nr:29