Review and Herald d. 1. juli 1890

tillbaka

Andlig Vekhet oursäktlig

Jesus sade: ”vad ni än ber om i mitt namn, skall jag göra”. Är detta löfte sant eller falskt? Om det är falskt, kan vår brist på andlig styrka ursäktas. Men är det inte sant? Är det inte Guds ord? Och är våra nuvarande betingelser helt utan anledning? Om det skulle förekomma större ödmjukhet, större enkelhet och oförvitlig tillit till det namn, som står över alla namn, om vi toge efter det gudomliga Mönster som vi har fått, skulle vi då inte se de utlovade löftena förverkligade? Det är vår förmånsrätt, att berätta för Herren, med ett litet barns enkelhet, precis vad vi önskar. Vi kan berätta för Honom om våra timliga angelägenheter, bedja Honom om bröd och kläder, såväl som om livets bröd och Kristi rättfärdighets klädnad. Er himmelske Fader vet, att Ni behöver allt detta, och Han inbjuder Er till att bedja Honom därom. Det är tack vare Jesu namn, som vi beviljas varje ynnest. Gud önskar att ära detta namn, och kommer att täcka Era behov med hjälp av Sin givmildhets rikedomar.Översättning: Lennart Sundstad, Lit, Jämtland

Herren är vår hjälpare. Det är inte Hans goda behag, att någon skall gå förtappad, utan snarare att alla skall komma till insikt om sanningen och bli frälsta. Gud kommer inte att hålla tillbaka uppfyllelsen av människans enda verkliga hopp, som hon kan ha i världen. Jesus säger: ”utan mig kan ni ingenting göra”; men i Honom, och Hans i oss nedlagda rättfärdighet, kan vi göra allting. Guds Andes verk kommer att bestå för evigt, men människors verk kommer att försvinna. Andliga ting förstås på ett andligt sätt. För den världsligt vise är Guds Andes verkan, som leder till bekännelse och medgivande av synd samt till att godta sanningen sådan den är i Jesus, rena dårskapen. De är inte bättre på att tänka igenom alla ”varför” i Hans verkan, än Nikodemus var, och de gör narr av samt tackar nej till Guds verk; deras mänskliga visdom kan inte tolka det. ”Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord.”

De, som helt litar på Kristi rättfärdighet, betraktar Honom i levande tro, känner Kristi Ande, och är kända av Kristus. Enkel tro sätter faktiskt den troende i stånd till att räkna sig själv som död gentemot synden, och som levande gentemot Gud genom Jesus Kristus vår Herre. Vi är frälsta av nåd, genom tro, och det inte av oss själva; det är Guds gåva. Försöker vi att teckna dessa dyrbara löften inför de världsligt visa, kommer de bara att håna oss; ty: ”En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.”

Då Jesus var i färd med att stiga upp i höjden, sade han till lärjungarna: ”jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.” Och han sade: ”Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom.’” Det är många, som är tillfreds med att identifiera sig med falska lärosatser. Därför råder det heller ingen strid eller skillnad mellan dem och världen; men Guds barn skall bära vittnesbörd om sanningen, inte bara med penna och röst, utan med ande och karaktär. Vår Frälsare tillkännager, att världen inte kan ta emot sanningens Ande. De kan inte erkänna sanningen, eftersom de inte erkänner Kristus, sanningens upphov.

Ljumma lärjungar, kallhjärtade bekännare som inte är besjälade av Kristi Ande, är icke i stånd till att erkänna värdet hos Hans rättfärdighet; utan de söker att uppnå sin egen rättfärdighet. Världen söker efter världens ting, affärer, världslig ära, uppvisning, självtillfredsställelse. Kristus söker att bryta denna förtrollelse, som håller människor borta från Honom. Han söker att vända människors uppmärksamhet till den kommande världen, som Satan har fördunklat med sin egen skugga. Kristus för den eviga världen inom räckhåll för mänsklig visdom, kommer med det som är tilldragande för dem, berättar för dem att Han kommer att bereda boningar för dem, och komma tillbaka och ta dem till Sig Själv. Det är således Satans plan, att fylla sinnet med överdriven kärlek till det sensuella, så att Guds kärlek och önskan om att nå himmelen, fördrivs ur hjärtat.

Vid Frälsarens ankomst var människorna strängt upptagna av jordiska ting. På grund av bristande andlig syn trängde de aldrig igenom till den kommande världens härligheter. Ett sant intresse för himmelska ting skulle ha gjort sinnet balanserat och väckt deras hängivenhet, så att de skulle ha burit den himmelska avbilden i stället för den jordiska avbilden. Jesus sökte att motverka det onda. Han frambar lärdom efter lärdom, för att bryta dårskapens trolldom som band människorna vid jorden. Han sporde eller frågade: ”Vad hjälper det en människa att hon vinner hela världen men förlorar sin själ? Och vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?” Kristus framställde evighetens betydelsefulla krav, för att få människor att anstränga sig för att nå det himmelska. Han visade dem framtidens storhet i motsats till nutidens obetydlighet. Han gav världsliga verksamheter en underordnad ställning, till förmån för intresset för andliga ting. För människornas sinnen öppnade Han upp för det faktum, att varje ögonblick i livet är förenat med eviga konsekvenser. Han visade dem, att världens fåfängligheter, som förblindar människan i tyrannisk träldom, är överflödiga och värdelösa.

Mästaren har engagerat oss i Sin tjänst, Han har pekat ut för oss vår plikt, och öppnat upp för den lön åt oss, som följer på tålmodigt, beständigt goda gärningar. Han, som kommer ned från himmelen. kan tala om himmelen, och visa upp de himmelska tingen på rätt sätt, som Han har präglat med Sin bild och underskrift. Han känner till den fara, som de är i, som Han kommit för att lyfta upp ur förnedring, och upphöja till en plats vid Sin egen sida på tronen. Han pekar ut den fara de svävar i, när de slösar bort uppmärksamheten på gagnlösa och farliga ting. Han söker att dra sinnet bort från det jordiska till det himmelska, så att vi inte spiller tid, förmåga och tillfälle på ting, som på det hela taget är tomhet. Han förmanar människor: ”Samla inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.”

Vår Frälsare arbetar hela tiden på att rädda människor undan Satans bedrägeri, så att de inte lurar sig själva på evig lycka, genom att ställa in hjärtat på jordisk vinning. Den, vars hjärta är inställt på eviga intressens rikedomar, kommer att stöttas i allt från ovan, och kommer att betrakta varje jordisk fördel som en gåva från Gud, och kommer att njuta av jordiska välsignelser desto mera.

Det enda säkra stället att deponera eller förvara våra rikedomar på, är i himmelens bank. Alla depositioner i den banken kommer att uppbära rikliga räntor; Du kommer att samla in åt Dig själv i Din lada, till den stundande tiden.

Gud manar dem, som Han har betrott med Sitt överflöd, till att uppträda som trofasta förvaltare. Herren önskar, att saker av timlig karaktär skall inta en blygsam plats i hjärtat och tankarna; men Satan önskar att det jordiska skall inta första platsen i våra liv. Herren vill, att vi godtar de ting som är utmärkta. Han visar oss den kamp, som vi måste ge oss in i, uppenbarar återlösningens natur och plan. Han lägger i dagen de faror, som Ni kommer att möta, den nödvändiga självförnekelsen, och Han manar Er till att beräkna kostnaden, försäkrar Er om, att om Ni skrider nitiskt till verket, kommer gudomlig kraft att fogas till mänsklig ansträngning. Den kristnes krigföring är inte en strid mot kött och blod, utan mot makter och myndigheter, emot andlig ondska i himlarymderna. Den kristne har att kämpa mot övernaturliga krafter, men han lämnas inte ensam i denna kamp. Frälsaren är den troendes härförare, och tillsammans vinner de mera, än seger.

Världens Återlösare vill inte att människor förbiser Satans påfund. Ondskans väldiga förbund ställer sig upp emot dem, som vill övervinna; men Kristus önskar, att vi ser på de osynliga ting, på himmelens här, som lägrar sig runt omkring dem, vilka älskar Gud, för att befria dem. Himmelens änglar är intresserade av människornas bästa. Den Allsmäktiges kraft verkar för dem, som litar på Gud. Fadren godtar Kristi rättfärdighet för Hans efterföljares skull, och de är omgivna av ljus och helighet, som Satan icke kan tränga igenom. Rösten från vår frälsnings Härförare talar till Hans efterföljare, och säger: ”Var vid gott mod.’ Jag är Er försvarare; ryck fram mot seger.”

Genom Kristus har det sörjts för både återupprättelse och försoning för människor. Den klyfta, som synden orsakat, överbryggades genom korset på Golgata. Jesus har fullt ut betalat lösensumma och därmed kan syndaren få tillgivelse eller förlåtelse, samtidigt som lagens rättfärdiga krav upprätthålls. Alla, som tror att Kristus är försoningsoffret, kan komma och få förlåtelse för sin synd, ty genom Kristi stora gärning har förbindelsen mellan Gud och människan åter öppnats. Gud kan ta emot mig som Sitt barn och jag kan glädja mig genom att kalla Honom för min gode och kärleksfulle Far. Kristus måste få lov till att vara vårt enda hopp om himmelen, för Han är vår ställföreträdare och garanti. Vi har överträtt Guds lag och genom laggärningar blir ingen människa rättfärdiggjord. Även det bästa, som en människa kan göra av egen kraft, är inte tillräckligt för att tillfredsställa kravet från den heliga och rättfärdiga lag, som blivit överträdd. Men genom tro på Kristus kan vi åberopa Guds Sons rättfärdighet, som i allt motsvarar samtliga krav. Som människa uppfyllde Kristus lagens krav. Han bar lagens förbannelse för syndarna och bringade försoning för dem, för att var och en som tror på Honom inte skall gå förtappad, utan ha evigt liv. Sann och ädel tro tar emot Kristi rättfärdighet och syndarna blir segervinnare med Kristus, ty de får del av gudomlig natur. Så blir det gudomliga och det mänskliga förenat.

De, som försöker att nå himmelen med egna medel för att hålla lagen, försöker det omöjliga. Människor kan inte bli frälsta utan lydnad, men gärningarna skall inte utföras genom egna försök. Kristus skulle verka i dem, för att de skulle vilja och handla enligt Hans goda vilja. I fall människorna kunde bli frälsta genom egen försorg, skulle de ha något som de kunde glädja sig åt. Kains offer utgör en bild på människorna försök, att vinna frälsning genom egna prestationer. Allt, vad människorna kan göra utan Kristus, är besmittat att egenkärlek och synd. Men det, som blir gjort i tro, är godtagbart för Gud. När vi försöker att vinna himmelen genom Kristi stora gärningar, kan vi uppnå framgång. Genom att se på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare, kan vi växa i styrka och gå från seger till seger, ty genom Kristus har Guds nåd säkrat vår hela och fulla frälsning.

Utan tro är det omöjligt, att täckas eller behaga Gud. Levande tro gör det möjligt att få del av Kristi liv och försoning samt att nå fram till den stora tröst och glädje, som frälsningsplanen ger. En sann kristen kommer att känna en allvarlig önskan om, att föra andra till Kristus. Då Filippus blev försäkrad om, att han hade funnit Messias, uppsökte han Natanael, och sade till honom: ”’Den som Mose har skrivit om lagen och som profeterna har skrivit om, honom har vi funnit, Jesus, Josefs son, från Nasaret.”

Vad gör vi för Kristus? Berättar vi om Hans godhet och Hans förträfflighet samt söker vi att vinna själar för Mästaren? Om Jesus är dyrbar för Din själ, kommer Du att känna det som Din plikt, att göra Honom känd för andra. Jesus sade till Sitt folk: ”Ni är världens ljus.” ”Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.” Kristi evangelium är ingen torr teori; det är goda nyheter med stor glädje, som uppenbarar en personlig Frälsare för oss, och vi skall berätta för män, kvinnor och unga, vad de måste göra för att bli frälsta.

avsn nr:1Översättning: Lennart Sundstad, Lit, Jämtland
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14
avsn nr:15