Review and Herald d. 13. juli 1897

tillbaka

Guds heliga sabbat [sammanfattning]

Guds heliga sabbat bör inte användas till att skaffa sig världsliga fördelar på. Men för många är världen en avgud. De sätter världsliga principer och världsliga fördelar framför Herren, Härskarornas Gud. De tillber pengar framför det himmelska världsalltet, framför de världar som inte har fallit i synd. De visar sina medmänniskor, att inkomst i deras ögon är gudfruktighet. De godtar lögner, som har tänkts ut för att vända människor bort från sanning och rättfärdighet. Genom att välja världen och dess lockelser skiljer de sig själva från Gud.

Satan presenterade världen och dess vinning för Kristus och sade: ”Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och tillber mig.” Men gudomligheten lyste igenom mänskligheten och Kristus svarade: ”Gå bort, Satan! Ty det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du tjäna.” Matt 4:9- 10.

Detta svar måste varje sann efterföljare till Herren ge. De, som har den evige Gudens insegel inskrivet på sin panna, kommer att betrakta världen och dess lockelser som underordnade i förhållande till de eviga intressena. De vill hålla sig på Herrens väg och öva rättfärdighet och rätta sig efter Guds domar. Kristus motstod fiendens frestelser med det enda vapen, som Kristi kors´ soldater kan använda med framgång: ”Det står skrivet.” Var? - I det Gamla och i det Nya Testamentet. Med dessa ord skall vi försvara oss själva, varna andra och framhålla Livets Ord för dem.

Många har aldrig förstått, att söndagen inte är det fjärde budets sabbat. I sin listighet, har Satan dolt detta faktum och framhållit en vanlig dag som helig, för att hela världen skulle stå som skyldig när det gäller överträdelse inför Gud. Många är ytterst ovetande om, att de inte håller det fjärde budet. Det är väsentligt för alla att söka efter sanningen från den gudomliga bok, som Gud gett oss till vägledning, för att förstå vad Herren säger i den här frågan. Människor har sagt många saker, men vi kan inte bygga vår tro på något mänskligt ord. Denna fråga har två sidor. Himmelens Gud visar oss sin lag och Satan visar sin falska sabbat. Det finns två sorters människor. De lydiga och de olydiga, de som frestas och de som frestar.

Men tiden har kommit för det sanna ljuset att lysa mitt i det moraliska mörkret. Den 3 ängelns budskap har sänts till världen för att varna människorna för att ta emot vilddjurets märke eller bild på sina pannor eller på sin hand. Att få detta märke innebär att fatta samma beslut, som vilddjuret har fattat och att försvara samma idéer, i direkt strid mot Guds ord. Om alla, som tar emot detta märke, säger Gud: ”Han skall själv få dricka av Guds vredes vin, som oblandat hälls i Guds vredes bägare. Han kommer att plågas i eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet.” Upp. 14:19.

Om ni har fått se sanningens ljus och det uppenbarar det fjärde budets sabbat för er och visar, att Guds Ord inte ger något stöd för helighållande av söndagen och ni trots detta håller fast vid denna falska sabbat och vägrar att hålla den sabbat, som Gud kallar ”Min heliga dag”, så tar ni emot vilddjurets märke. När sker detta? – Det sker när ni lyder den lag, som befaller er att upphöra med ert arbete på söndagen och tillbe Gud, samtidigt som ni vet, att det inte finns ett enda ord i Bibeln, som visar, att söndagen är något annat än en vanlig arbetsdag. Då samtycker ni till att ta emot djurets märke och avstår från Guds sigill. Om vi tar emot detta märke på vår panna och på vår hand, så måste den dom, som har uttalats över den olydige falla över oss. Men den levande Gudens sigill är på dem, som samvetsgrant håller Herrens sabbat.

”Och HERREN såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt alltigenom var onda.” 1Mos. 6:5. Och Herren sade: ”Människorna, som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem.” 1 Mos. 6:7. De skulle utrotas, eftersom de hade fördärvat den jord, som Gud hade skapat för att rättfärdiga människor skulle kunna glädja sig över den.”

“Ty som det var på Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst”, förklarade Kristus. Matt 24:37. Och är det inte så? Alla, som läser tidningar, kan se en lång lista över förbrytelser - dryckenskap, stölder, rån, förskingringar, mord. Det händer att hela familjer mördas för att människors begär efter pengar eller ägodelar, som inte tillhör dem, skall tillfredsställas. Världen har verkligen blivit, som den var i Noas dagar, därför att människorna öppet åsidosätter Guds bud.”

Söndagen är ett barn av påvedömet. Den har funnit näring och omhuldats av den protestantiska världen som ett äkta, oförfalskat krav från Jehova, men den saknar grund i Guds Ord. Den kristna världen sätts på prov genom sitt sätt att förhålla sig till denna sak. Gud vädjar till människor att undersöka Skriften för att finna bevis för att upprätthålla söndagen. De, som söker med en önskan om att finna sanningen, kommer att se, att de tidigare har litat på traditionen och har godtagit en förordning från påvemakten. De, som med ångerfulla hjärtan söker i Guds ord efter sanningen, kommer att ta emot välsignelse från Gud. Deras karaktärer blir formade efter den gudomliga förebilden. Sinnet befinner sig i ett tillstånd av ständigt framåtskridande. Genom att se på Jesus som sin förebild förvandlas de till gudomlig likhet. Deras utbildning har börjat på jorden för att fortsätta i skolan där ovan.

Beroende på hur sanningssökaren går framåt i sin forskning, kommer han att se, att ”logiska slutsatser, traditioner, antaganden och människors talesätt har döpt söndagen till sabbat. Ju allvarligare och öppnare denna fråga dryftas, desto klarare kommer människor, som är benägna att bedöma vad de ser, att se att det inte finns det minsta bevis i Guds Ord, som ger stöd åt söndagen som vilodag. Gud har aldrig helgat den dagen. De, som håller den, offrar främmande eld till Gud i stället för helig eld. Gud har aldrig sagt: ”Håll veckans första dag helig.” Han sade: ”Mina sabbater skall ni hålla, ty de är ett tecken mellan mig och er från släkte till släkte, för att ni skall veta att jag är HERREN som helgar er.”2 Mos. 31:13.”

Detta ämne öppnar sig för den som allvarligt söker sanningen. Det blir allt klarare för honom, att Gud inte har bytt ut eller förändrat det, som har utgått från Hans läppar. Sanningssökaren kommer att se den helighet och välsignelse som har lagts på den sjunde dagen och hur nödvändigt det är att hålla den. Ju allvarligare Han forskar i detta ämne, desto mer överbevisad blir han om sanningen i Guds ord, sådan som den kommer till synes i de 10 budordens lag. Hans intresse för sanningen prövas och hans kärlek till Gud bevisas, allteftersom han går framåt. Om han överlåter sin vilja åt Guds vilja, kommer allt att bli bra. Om han väljer att lyda Guds bud till varje pris, kommer hans frid och lycka att tillta.

Många ursäktar sig för att de håller söndagen helig med att säga: ”Min far och farfar var goda kristna, och de höll söndagen helig. De kommer att bli frälsta och jag är villig att ta den risken att göra, som de gjorde. Hela världen håller söndagen helig och jag är lika god som resten av medlemmarna i min kyrka.” Men kommer dessa ursäkter att godtas på domens dag? - Nej, nej. Om deras fäder hade haft det ljus och det varningsbudskap, som Gud har sänt Sitt folk i de sista dagarna, så skulle de, om de var uppriktiga, gudfruktiga människor, ha lytt Guds bud. Våra fäder skall inte stå till svars för det ljus som de aldrig fick, eller för det varningsbudskap som de aldrig fick höra. Och skall deras seder och bruk räknas värda respekt endast därför att de har överlämnats från generation till generation? Kristus sade när Han talade om judarna: ”Om jag inte hade kommit och talat till dem, skulle de inte ha synd, men nu har de ingen ursäkt för sin synd... Om jag inte bland dem hade gjort de gärningar som ingen annan har gjort, så skulle de inte ha synd. Men nu har de sett dem och har hatat både mig och min Fader.”

Särskilda sanningar har anpassats till de olika nationernas förhållanden allteftersom de har existerat. Sanningen för vår tid, som utgör ett test för människor i vår generation, utgjorde inte något test för människor i generationer, som levde långt tillbaka i tiden. Om det ljus, som nu lyser för oss med hänsyn till det fjärde budets sabbat, hade getts till svunna generationer, skulle Gud ha hållit dem ansvariga för det ljuset.

Vi är endast ansvariga för det ljus, som lyser över oss. Guds bud och Jesu tro är en prövosten för oss. Om vi är trogna och lydiga, kommer Gud att glädja Sig över oss och välsigna oss som Sitt eget utvalda, särskilda folk. När fullkomlig tro, fullkomlig kärlek och lydnad finns i överflöd och arbetar i hjärtat på dem som är Kristi efterföljare, så kommer de att få ett mäktigt inflytande. Ljus kommer att strömma ut från dem och skingra mörkret runt omkring dem, genom att det förfinar och utvecklar alla, som kommer inom räckhåll för deras inflytande. Detta kommer att föra ut en kunskap om sanningen till alla, som är villiga att bli upplysta och gå på lydnadens ödmjuka stig.

Stora välsignelser har utlovats till dem, som håller Guds sabbat helig. ”Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till HERRENS ära, om du förhärligar den genom att inte gå dina egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord, då skall du fröjda dig i HERREN, och jag skall föra dig fram över landets höjder och låta dig njuta av din fader Jakobs arvedel. Så har HERRENS mun talat.” Jes. 58:13-14.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14
avsn nr:15