Review and Herald d. 25. juli 1854

tillbaka

Till de unga

Ni måste på allvar handla, för att säkra Era själars frälsning. Ni måste inleda verket, för att segra nu. Skjut inte upp det. Annars blir det snart för sent, och klagosångerna kommer att ljuda så här: ”Skördetiden är förbi, sommaren är över, men vi har inte blivit räddade.” {Jeremia 8:20.} Låt inte Era unga kamraters åsikter påverka Er. Kanske Ni tycker, att Ni har ett stort offer att göra, men ser Ni saken i dess sanna ljus, har Ni inget offer att göra. Ni ändrar bara det dåliga till det goda, och synd och det onda till rättfärdighet, död till liv. Tänker Ni ge upp varje avgud? I fall det är en sak, som Ni inte vill ge upp, är den Er avgud. Den kommer att stänga Er ute från himmelen.

Det är en, som har gjort ett offer; en med hög rang och upphöjdhet. En, som lämnade den härlighet han ägde tillsammans med Fadern, innan världen blev till, och kom till världen och bar alla människors ringaktning, led all skam, utan att öppna munnen. Samtidigt kunde han ha kallat på legioner av änglar från sin Fader. Ändå var han en smärtornas man och väl förtrogen med krankhet. Varför skedde allt detta? O, uppoffringen måste göras för människans frälsning. Kristus naglades vid Golgatas kors, för att skapa en utväg för Er. Han blev fattig för Er skull. Han dog, så att Ni kan leva. O, vilket offer var inte detta! En ängels tunga kan inte berätta om ”en Frälsares kärleks oförlikneliga djup.” Jesus är Ert föredöme. Han är Ert exempel; och i fall Ni inte efterliknar den sanna mönsterbilden, har Ni ingen ursäkt. Mät inte Er själva med andra; utan med Jesus, Jesus är Er förebild. Sträva efter, att efterlikna honom noggrant. Uppmuntra Era själar till, att bli delaktiga av hans gudomliga karaktär. Be och uppamma hunger och törst efter rättfärdighet. O, tänker Ni lida tillsammans med Kristus, så att Ni får del i hans härlighet?

Var levande, helgade kristna. Ni måste ge upp stoltheten över Era kläder och Ert utseende, liksom kärleken till den egna uppfattningen. Ni måste besluta Er för det. Halvhjärtade insatser leder ingen vart. Ni måste ansluta Er till Guds ödmjuka folk. Gud håller på med, att rena ett särskilt folk åt sig själv, som ivrar starkt för goda gärningar. Detta folk är speciellt. De varken klär sig eller handlar som världen. Deras samtal kretsar kring himmelen. Ryck av Er varje snärjande band, och grip tag i den egna själens frälsning, liksom syskonens och omgivningens frälsning. De ser ett exempel i Er. Led dem rätt. Kämpa för deras själars frälsning. Älska, ära och respektera Era föräldrar; och i slutänden kommer Ni att upptäcka, att Ni inte har offrat något; ty Ni kommer att få en rik och härlig lön.
E. G. White

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3