Review and Herald d. 25. september 1883

tillbaka

Bibeln är ett medel till både mental och moralisk bildning.

"När dina ord öppnas, ger de ljus och skänker förstånd åt enkla människor." Guds ord erbjuder de allra bästa möjligheter till utbildning och är den mest värdefulla kunskapskälla som finns inom människans räckvidd. Intellektet anpassar sig till de ämnens omfattning som man kräver att det skall ägna sig åt. Om det ägnar sig endast åt obetydliga, alldagliga ämnen och man aldrig allvarligt anstränger intellektet att förstå stora och eviga sanningar, förblir det svagt och utvecklas inte. Därför är Bibeln ett utmärkt hjälpmedel till att utveckla vårt förstånd. Att granska dem med en vördnadsfull och läraktig anda kommer att utvidga och stärka sinnet som inget annat studium. Den leder oss direkt till att fördjupa oss i de mest upphöjda, de mest förädlande och storslagna sanningar som människan har tillgång till. Den leder våra tankar till alltings gudomliga ursprung. Vi ser den Eviges karaktär uppenbarad och lyssnar till hans röst då han talar med patriarker och profeter. Vi ser hans försyns hemligheter förklarade, de stora problem som har sysselsatt varje djuptänkande människa, men som mänskligt förstånd förgäves söker lösa utan gudomlig hjälp. Bibeln låter oss se ett enkelt men samtidigt upphöjt teologiskt system, i det att den framställer sanningar som ett barn kan förstå men som ändå är så omfattande och djupa, att de utmanar de mest skarpsinniga tänkare.

Ju mera noggrant man studerar Guds ord och ju bättre man förstår det, desto klarare skall man inse att i dess ursprung döljer sig oändlig vishet, kunskap och kraft. Dessa, som söker för att komma underfund med Gud, som han har uppenbarats på sidorna i den inspirerade Skriften, kommer att lära den svåra men användbara läxan, att mänskligt förstånd inte är allsmäktigt, att mänsklig styrka och visdom bara är svaghet och dårskap utan gudomlig hjälp.

Men intellektuell bildning är en välsignelse, när den kontrolleras av kärleken till Gud och av gudsfruktan och har helgats till tjänst för honom. Världens visa är inte särskilt tillgängliga för Guds ords praktiska sanningar. Orsaken är den att de hellre förlitar sig på mänsklig visdom, är stolta över sin egen högtstående intelligens och inte gärna vill bli ödmjuka elever i Kristi skola. Vår Frälsare varken ringaktade eller föraktade utbildning, men ändå valde han olärda fiskare för evangeli verk därför att de inte hade blivit upplärda i världens falska vanor och traditioner. De var människor med goda naturliga förmågor och de var ödmjuka och formbara, människor som Kristus kunde utbilda för sitt stora verk. I det dagliga livet finns det många som tålmodigt utför dagens slitsamma plikter, omedvetna om att de besitter förmågor som, om de utnyttjades, skulle kunna likställa dem med världens högst ärade människor. Men beröringen av en skicklig hand behövs för att väcka och utveckla dessa slumrande förmågor. Det var sådana människor som Jesus valde som sina medarbetare och han gav dem förmånen av tre års utbildning under sitt eget överinseende. Inget studium i rabbinernas skolor eller i filosofernas föreläsningssalar kunde jämställas med denna undervisning. Guds Son var den största lärare världen någonsin haft.

De lärda advokaterna, prästerna och de skriftlärde avvisade föraktfullt Kristi undervisning. De ville i stället undervisa honom och försökte ofta att få tillfälle att göra det, men endast för att lida nederlag inför den vishet som avslöjade deras okunnighet och tillrättavisade deras dårskap. I sin stolthet och trångsynthet ville de inte ta emot Kristi ord. Ändå var de förvånade över den visdom som han talade med. De visste att Jesus inte gått i profeternas skolor och de kunde inte upptäcka hans gudomliga naturs härlighet i den enkle mannen från Nasaret. Men denne oansenlige lärares ord och gärningar som återberättats av hans olärda medarbetare i hans dagliga liv, har verkat som en levande kraft i människors sinnen ända från den tiden och till närvarande tid. Inte endast de okunniga och ringa, utan också människor med utbildning och intelligens, har i likhet med den tidens lyssnare, vördnadsfullt erkänt: »Aldrig har någon människa så talat, som den mannen talar.» (Joh. 7:46.)

Det ljus och det förstånd, som Guds ord skänker, är inte enbart eller huvudsakligen avsett att främja intellektuell bildning. De heliga profetorden, som anförtrotts åt människor, har ett högre syfte än något jordiskt och timligt gott. Vi ser i dem en uppenbarelse av den stora planen för människans frälsning., det medel som uttänkts för att befria mänskligheten från Satans makt. Vi ser Jesus, vår frälsnings kapten, möta mörkrets furste i öppet slag och på egen hand uppnå segern till förmån för oss. Vi förstår också att det öppnades en hoppets dörr, en källa till styrka och att vi som trogna soldater kan utkämpa våra slag med den vidrige fienden och vinna seger i Jesu namn. Ondskans krafter måste mötas av varje själ. De unga såväl som de gamla kommer att angripas och alla borde förstå den stora stridens natur, hur den utkämpas mellan Kristus och Satan. Alla borde inse att det berör dem själva. Alla är aktörer på scenen, deltagare i kampen. Alla behöver ”Andens svärd, som är Guds ord” ( Ef 6:17 ) för att bli väpnade för striden.

I Skriften har sanningar presenterats, som framför allt hänförs till vår egen tid. Till tiden just innan Människosonen skall uppenbara sig pekar Skriftens profetior. Det är den tid deras varningar och hot främst inriktar sig på. Daniels profetiska perioder, som sträcker sig till själva fullbordandet, till den stora avslutningens afton, kastar en flod av ljus över de händelser som då skall äga rum. Uppenbarelseboken är också fylld av varningar och undervisning för den sista generationen. Den älskade Johannes ger en bild av de fruktansvärda och spännande scener, som har förbindelse med slutet på jordens historia. Han visar på plikter och faror, som Guds folk möter. Ingen behöver förbli ovetande, ingen behöver vara oförberedd då Guds dag kommer.

Det är inte tillräckligt att ha en intellektuell förståelse av sanningen. Enbart detta kan inte kasta ljus över det som är väsentligt för frälsningen och göra att vi förstår det. Ordet måste få tillträde till hjärtat. Vi måste bli förtrogna med det genom den Helige Andes kraft. Vi måste komma i harmoni med dess krav. Inte bara förståndet, men hjärtat och samvetet måste samverka, då man tar emot sanningen.

När Guds ord tas emot ger det förstånd åt enkla människor – de som inte har undervisats i denna världens visdom. Den Helige Ande för Skriftens frälsande sanningar inom räckhåll för alla som önskar känna till och göra Guds vilja. Olärda sinnen är i stånd att fatta de mest upphöjda ämnen, som väcker själen och kan dra till sig människors uppmärksamhet. Det är ämnen för de återlöstas studium och sång under hela evigheten.

Det är den kunskap, som Guds ord förser oss med och som inte finns någon annanstans, som vi behöver mer än allt annat. Vi önskar veta vad vi ska göra i denna vår tid för att undgå Satans snaror och vinna härlighetens krona. Om vi någon gång inte klart förstår Skriftens vittnesbörd angående någon plikt, ombeds vi att gå till den store Läraren. När vi än brister i visdom är det vår förmån och vår plikt att fråga Gud. Om vi kommer i ödmjukhet och med tro. kommer vi inte att sändas bort tomma.

När någon klart ser pliktens krav, må han inte våga sig på att gå till Gud med en bön om att han måtte slippa lyda, eftersom det skulle innebära ett kors. Må han hellre gå i en ödmjuk och undergiven anda och be om gudomlig styrka och visdom, så att han kan ta emot och leva efter sanningen.”Räkna med honom på alla din vägar, så skall han göra dina stigar jämna.” Ordspr 3:6 Så kan de enkla människorna fullgöra livets plikter med sann visdom genom att göra Guds ord till regel för sina liv. På det sättet kan de vara levande exempel på psalmistens ord::”När dina ord öppnas, ger de ljus och skänker förstånd åt enkla människor.” Ps 119: 130

Om de unga endast ville ta emot den himmelske lärarens undervisning, såsom Daniel gjorde, skulle de förstå att Herrens fruktan är vishetens början. När de i enlighet med detta har lagt en säker grund, kan de liksom Daniel dra fördel av varje förmån och tillfälle, så att det blir till det allra bästa.. De kan höja sig till vilken som helst intellektuell kunskapsnivå. De som helgar sig åt Gud och som står under hans nåds beskydd och hans Andes levandegörande inflytande, skall uppvisa ett mera rörligt intellekt än den vanliga världsmänniskan. De skall kunna uppnå den högsta och ädlaste utveckling av alla sina förmågor.

Att studera Guds ord skulle kunna ge världen människor med starkare och mer aktiva förståndsförmågor än den noggrannaste tilllämpning av alla ämnen som mänsklig filofsofi spänner över. De som har tänkt sig att bli predikanter borde i synnerhet studera Guds ord flitigt. När de gör det, säkrar de sig sinnets disciplin och samtidigt tillägnar de sig en sådan kunskap om dess rika förråd, att de kan hämta fram gamla och nya ting från dess skattkammare.

Det finns en stor skillnad mellan det som Gud har gett människor förmågan att utveckla och den grad av förträfflighet som de i verkligheten uppnår. Om man ansåg det som en plikt att uppodla alla förmågor i vidaste utsträckning skulle de hela tiden växa till. Bibeln undervisar människorom att att handla utifrån principer, och när vi än framgångsrikt motstår ont inflytande, stärker vi den princip som har attackerats. Enbart det faktum att vi har begåvning är ingen garanti för att vi vi blir användbara eller lyckliga i livet. Rätta principer är den enda grunden för framgång.

Det är nödvändigt att tänka rätt för att handla med vishet. Vi måste fästa uppmärksamhet vid fysisk, psykisk och moralisk bildning och för vart och ett av dessa områden innehåller Bibeln den värdefullaste undervisningen.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12
avsn nr:13
avsn nr:14