Review and Herald d. 11. november 1890

tillbaka

Den gåtfulla stegen.

Den erfarenhet Jakob fick, då han var på väg bort från sitt hem, var avsedd att lära ut en viktig sanning beträffande frälsningsplanen. Denne vandrare drömde om en gåtfull stege, på vilken himmelens änglar steg upp och ned. Guds avsikter uppenbarades för den missmodige mannen, som kände sig avskuren från Gud och människor. I förunderlig kärlek visade Kristus livets väg för honom i en dröm. Sanningen framställdes symboliskt och dess betydelse är lika viktig i vår tid som den var i hans.

"Då hade han en dröm. Han såg en stege vara rest på jorden. Den nådde ända till himlen och Guds änglar steg upp och steg ner på den. Och, se: HERREN stod ovanför den och sade: 'Jag är HERREN, din fader Abrahams Gud och Isaks Gud. Det land där du ligger skall jag ge åt dig och dina efterkommande. Din avkomma skall bli som stoftet på jorden och du skall utbreda dig åt väster och öster, norr och söder, och genom dig och din avkomma skall alla folkslag på jorden bli välsignade. Och se, jag är med dig och skall bevara dig vart du än går, och jag skall föra dig tillbaka till detta land. Jag skall inte överge dig intill dess att jag har gjort vad jag har lovat dig.'" När Jakob vaknade upp ur sömnen, sade han: 'HERREN är verkligen på denna plats och jag visste det inte.' Han greps av fruktan och sade; 'Hur helig är inte denna plats! Den måste vara Guds boning, ja, här är himlens port.'.....( 1 Mos 28:13-17 ) "Och han kallade platsen Betel."( vers19 )

Fastän fräsningsplanen inte var så klart uppenbarad då som i vår tid, meddelade Herren Jesus sina barn de underbaraste ting. {RH, November 11, 1890 par. 3}

Stegen representerade Kristus. Han är förbindelselänken mellan himmel och jord och änglar stiger upp och ner i ständig kontakt med det fallna människosläktet. Kristi ord till Natanael stämde väl överens med bilden av stegen då han sade: »Sannerligen, jag säger er: ni skall få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.» (Joh. 1:51.) Här identifierar sig Frälsaren med den gåtfulla stegen som möjliggör förbindelsen mellan himmel och jord.

Då Jesus sade: »Jag är vägen och sanningen och livet», uttalade han en förunderlig, betydelsefull sanning. Människans överträdelse hade skilt jorden från himmelen och en dödlig människa från en evig Gud. På samma sätt som en ö är avskild från ett fastland, var jorden avskuren från himmelen och en djup avgrund hade bildats mellan människan och Gud. Jesus slog en bro över denna avgrund och öppnade en utväg så att människan kunde nå Gud. Den som inte har något andligt ljus ser inte någon väg, har inget hopp, och människor har uppställt sina egna teorier angående livets väg. De som har den romersk-katolska tron visar syndare till jungfru Maria, botgöring, avlat och prästens syndaförlåtelse. Denna lära är attraktiv för dem som skulle vilja bli frälsta i sina synder och de som skulle vilja bli frälsta genom sin egen förtjänst. Men det enda namn bland människor givet genom vilket de kan bli frälsta är Jesu namn. Över den avgrund som synden har åstadkommit lyder fortfarande hans ord: »Jag är vägen och sanningen och livet.» ( Joh 14:6 ) Det finns bara en medlare mellan människan och Gud. Denna viktiga sanning tillkännagavs i himlen. Det hördes en röst från tronen som sade: "Offer och offergåvor begärde du inte, men en kropp har du berett åt mig." Jesaja som blickade in i framtiden i en profetisk syn, skriver: "Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. Så skall herradömet bli stort och friden utan slut över Davids tron och hans kungarike. Det skall befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet från nu till evig tid." ( Jes 9:6,7 ) Och från öknen ropar budbärarens röst: "Se Guds lamm, som tar bort världens synd." ( Joh 1: 29 ) Den älskade lärjungen säger om honom: "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till som är till. I honom var liv och livet var människornas ljus.. Och ljuset skiner i mörkret , och mörkret har inte övervunnit det....( Joh 1: 1-5 ) Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, ( en härlighet som den Enfödde har av Fadern ), och han var full av nåd och sanning." ( Joh 1:14 )

Bara Kristus är vägen, sanningen och livet. Människan kan bli rättfärdiggjord endast genom att tillräkna sig Kristi rättfärdighet. Människan rättfärdiggörs fritt och för intet genom Guds nåd, genom tro och inte genom gärningar, för att inte någon människa skall förhäva sig. Frälsningen är en Guds gåva genom Jesus Kristus, vår Herre. Många har upplevt sitt hopplösa tillstånd och har rådlösa frågat: "Hur ska vi få tillträde till den kommande världen? Jorden är under förbannelse och är bestämd till undergång. Hur skall vi kunna komma in i Guds stad?" Vi skulle vilja visa på Kristus, vägen, sanningen och livet. Han är den hemlighetsfulla stegen mellan himmel och jord.

Efter det att fienden hade bedragit Adam och Eva och fått dem att synda, bröts förbindelsen mellan himmelen och jorden, och om det inte hade varit för Kristus, skulle aldrig vägen till himmelen ha blivit känd för det fallna människosläktet. Men "så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." ( Joh 3:16 ) Kristus är den hemlighetsfulla stege vars nedre del står på jorden och vars övre del når upp till den Eviges tron. Adams barn har inte utlämnats åt sig själva och lämnats främmande för Gud, ty vi har tillgång till Fadern på grund av Kristi rättfärdighet. Kristus sade: »Jag är dörren; den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete.» (Joh. 10:9) Må jorden glädja sig och dess invånare fröjda sig över att Kristus har slagit en bro över den avgrund som synden åstadkom, och förenat himmelen och jorden! En väg är banad för Herrens återlösta. Alla trötta och betungade får komma till honom och få vila. Pilgrimen kan fortsätta vandringen vidare till de boningar som Jesus gått för att göra i ordning åt dem som älskar honom.

Då Kristus iklädde sig mänsklig natur, ställde han stegen stadigt på jorden. Stegen når upp till den högsta himmelen, och Guds härlighet belyser den från det allra högsta steget och i hela dess längd, under det att änglarna passerar upp och ned med budskap från Gud till människan och med böner och lovsång från människan till Gud. Genom sin gudomliga natur var Kristus ett med Fadern, och genom att iklä sig mänsklig natur identifierade han sig med mänskligheten. "Fastän han var till i Gudsgestalt räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa." ( Fil 2:6, 7 ) I Jakobs syn framställdes föreningen av det mänskliga och gudomliga i Kristus.

I det att änglarna färdas upp och ned på stegen, ser Gud med välvilja ned på människorna på grund av sin Sons förtjänster.

Varje predikant borde ta till sig de lärdomar som Kristus undervisade om, så att han kan visa syndare frälsningens väg. Kristus sade: "När jag har blivit upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig." ( Joh 12:32 ) Syndaren kan inte ta ett enda steg, om inte Anden drar honom. Han måste klamra sig till Kristus, om han skulle vilja bli frälst. Om han stiger upp till himlen, måste det ske genom att klättra upp steg för steg till hela höjden av Jesu Kristi verk, så att Kristus kommer att vara hans visdom, rättfärdighet, helgelse och återlösning.

Det är inte lätt att vinna evigt liv. I levande tro skall vi ständigt sträcka oss framåt, kliva uppför stegen steg för steg och varsamt och noggrant ta de nödvändiga stegen och samtidigt måste vi förstå att vi inte själva kan tänka en enda helig tanke eller utföra en osjälvisk handling. Det är endast genom Kristus som en människa kan tillskrivas någon god egenskap. Det är i fråga om detta som många snubblar och störtar i fördärvet. De tror att de måste kämpa i sin egen styrka för att växa i godhet, innan de kan få ett nytt hjärta. Men en sådan ansträngning är förgäves. All kamp är till ingen nytta om inte Kristi kraft kombineras med mänsklig ansträngning. Men fastän vi inte kan göra någonting utan honom, är det ändå en hel del som vi kan göra i förening med honom. Inte för ett enda ögonblick får vi slappna av och minska vår andliga vakenhet och uppmärksamhet, ty vi hänger så att säga mellan himmel och jord. Vi måste klamra oss fast vid Kristus, med hans hjälpa stiga uppåt och bli hans medarbetare när det gäller vår frälsning.

Vi skall inte bara se en väg som vi kan gå på över syndens avgrund, men vi skall sätta värde på den lösensumma som har betalats för våra själar. Vi skall fatta och förstå något av det lidande som har betalats för att vi skulle kunna få förlåtelse och bli räddade från undergång. Vi skall jubla över att försoningen är fullständig, och eftersom vi tror på Kristus som vår fullkomlige Frälsare, kan vi veta att Fadern älskar oss, precis som han älskar sin Son.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12