Review and Herald d. 21. november 1893

tillbaka

Den bästa Utbildningen och dess Syfte

Den bästa utbildning man kan ge barn och unga, är den, som är tätast knuten till det framtida, eviga livet. Detta slags utbildning bör ges av gudfruktiga föräldrar, av helgade lärare och av församlingen, med det syftet, att ungdomen i sin tur måtte bli nitiska missionärer, antingen i hemlandet eller på främmande missionsfält. De skall undervisas allvarligt i Bibelns sanningar, för att bli stöttor i församlingen, förkämpar för sanningen, rotfästade och grundfästade i tron. De skall veta, vad de tror på och ha en sådan erfarenhet av det gudomliga, att de aldrig förråder heliga, betrodda uppgifter.

Ungdomen bör undervisas genom föreskrift och exempel, för att bli ombud åt Gud, barmhärtighetens budbärare, redo för varje gott ord och verk, för att vara till välsignelse för dem, som riskerar att gå under. Vi är i stort behov av utbildat, dugligt folk, och de åt ungdomen betrodda talenterna bör helgas till Guds tjänst och användas i hans verk. Det borde finnas män och kvinnor, som är kvalificerade till, att arbeta i församlingarna och att lära upp våra unga för särskilda grenar av verket, så att själar måtte förmås till, att se Jesus. De skolor, som är upprättade av oss, skulle ha detta för ögonen och inte ledas som andra kyrkosamfunds skolor, eller som världsliga seminarier eller högre skolor. De bör över huvud taget vara av högre standard, och inte tolerera något slags vantro. Eleverna skall utbildas i praktisk kristendom och Bibeln bör betraktas som den högsta och viktigaste läroboken.

Det är stort behov i alla delar av världen av kristna lärare och läkarmissionärer. På alla delar av missionsfältet, både hemma och ute i världen, är det öppna dörrar för dem, som kan hjälpa kropp och själ, genom att framhålla sanningens dyrbara ljus. Gången tids försummelser härvidlag får icke fortsätta. Ett stort ljus har strålat på vår väg i vissa riktningar mer, än i andra, och likväl har våra framsteg i dessa riktningar varit långt mindre, än avsett genom det mottagna ljuset. Många av våra mest lovande män och kvinnor har offrat sina bästa förmågor på avgudars altaren och har bragt sig själva som ett offer till det ondas furste. Oh, om de unga i våra skolor, alla som en, ville omfatta Herrens Andes dyrbara strävanden, så att de uppfattade hans försyns vägvisning och så invänta Gud, för att lära känna och göra hans vilja! På detta sätt skulle de öppna hjärtats dörr för Jesus.

Vi inhöstar stora fördelar, genom att överlåta oss själva till Gud. För i fall vi har svagheter, och det har vi alla, förenar vi oss med en, som är mäktig att frälsa. Vårt ovetande förenas med oändlig visdom, vår svaghet med beständig kraft och som Jakob kan vi var och en bli en furste åt Gud. Förbundna med Herren, Israels Gud, kommer vi att få kraft från ovan, som kommer att sätta oss i stånd till, att bli segervinnare; och genom ingjutandet av gudomlig kärlek, kommer vi att nå fram till mänskohjärtan. Vårt skälvande grepp om den Oändliges tron skall bli fastare och vi skall säga: ”’Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig.’” {Första Moseboken 32:26.} Försäkran har getts, att han skall välsigna oss och göra oss till välsignelse; och detta är vårt ljus, vår glädje, vår triumf. När ungdomen förstår, vad det vill säga, att äga Guds gunst och kärlek i hjärtat, kommer de att börja att inse värdet av sina privilegier, som är köpta med blod, och så viga sina förmågor åt Gud och sträva med all den makt, Gud har skänkt dem, för att föröka sina talenter i Mästarens tjänst.

Det enda trygga för våra unga i denna syndens och brottslighetens tidsålder ligger i, att ha en levande förbindelse med Gud. De måste lära sig, hur de skall söka Gud, för att fyllas med hans Helige Ande och handla, som om de insåge, att hela himmelens härskaror ser på dem med intresserad omsorg och är redo, att hjälpa dem i faror och i nödens stund. Ungdomen bör förmanas genom varningar och undervisning mot frestelse. De bör undervisas om den uppmuntran, som visas dem i Guds ord. Farorna med, att ta ens ett steg på det ondas väg, bör skildras för dem. De bör läras, att hålla Guds råd i ära, såsom de står skrivna i hans heliga Ord. De bör undervisas så, att de tar bestämt avstånd från det onda och beslutar sig för, att inte beträda någon väg, där de inte kan vänta sig, att Jesus följer med dem och hans välsignelse vilar över dem. De bör undervisas i praktisk vardagsreligion, som helgar dem under varje förhållande i livet, i deras hem, i affärslivet, i församlingen och i samhället. De måste undervisas så, att de är väl klara över, att det är farligt att leka med sina förmåner, och att Gud väntar sig av dem, att de respektfullt och allvarligt var dag söker hans välsignelse. Guds välsignelse är en dyrbar gåva, och den bör värdesättas så högt, att de inte går miste om den, kosta, vad det kosta vill. Guds välsignelse gör rik och den bringar ingen sorg.

I djupet av mitt hjärta blir jag upprörd, när jag läser om ädla krafters missbruk i Satans tjänst. Inom regeringsdepartement, i ställningar med stort ansvar och på offentliga tillitsposter frestas människor av den Onde; och fördärv och förbrytelser, förskingring, röverier och penningutpressning är följden. Det förekommer fruktansvärda källor till fördärv, som vräker ur sig giftigt inflytande över vår värld och som ödelägger samhället. På varje ställe har Satan satt upp sina fällor, för att han skall fånga människor med utbildning och med goda naturliga gåvor, människor, som är i stånd till, att bli Guds medarbetare, vänner till änglar och invånare i himmelen, för att han skall spänna dem framför sin vagn som sina slavar. Och Jesus har dock lösköpt dem från fiendens slaveri och de avstår ifrån, att vara i frihet och vill inte vara Guds söner, Guds arvingar och medarvingar med Jesus Kristus till ett odödligt arv. De lever, som om själva jorden, pengar, position, hus och markegendomar vore huvudorsaken till deras skapelse. Tack vare Guds ömma barmhärtighet förlängs deras liv; men är det inte en ynklig syn, att betrakta människor med stora förmågor leva på ett så lågt plan?

Lösesumman har betalats och det är möjligt för alla, att komma till Gud och genom ett liv i lydighet uppnå evigt liv. Hur sorgligt är det ej, att människor vänder sig bort från det odödliga arvet och lever, för att tillfredsställa stolthet, själviskhet och fåfänga, genom att överlämna sig till Satans regim och mista den välsignelse, som de kunde få både i detta liv och i det tillkommande. De kunde träda in i palatsen i himmelen och förena sig under frihet och likställdhet med Kristus och de himmelska änglarna samt med Guds furstar; och ändå vänder de sig – så utroligt, som det kan låta – från de himmelska lockelserna. Skaparen av alla världar är sinnad, att älska dem, som tror på hans enfödde Son som sin personlige Frälsare, såsom han också älskar sin Son. Redan här och nu ges hans nådiga favör i denna storslagna omfattning. Till människor har han som gåva skänkt himmelens Ljus och Majestät, och med honom har han gett alla himmelens skatter. Lika väl, som han har lovat oss allt i det kommande livet, skänker han oss också i detta liv furstliga gåvor och gör oss till föremål för sin nåd, för att vi skall glädja oss över allt det, som förädlar, vidgar och utvecklar våra karaktärer. Det är hans avsikt, att göra oss lämpliga för de himmelska salarna ovan där.

Men Satan kämpar om människornas själar och kastar sin helvetiska skugga tvärs över deras stig, för att de inte skall se ljuset. Han vill icke, att de skall uppfånga en endaste glimt av den kommande äran, den eviga härligheten, som garanteras himmelens invånare, eller vinna en erfarenhet, som ger en försmak av himmelens glädje. Med de himmelska attraktionerna framhållna för sinnet, för att inspirera hopp, väcka önskan och sporra till ansträngning, hur kan vi vända oss från dessa utsikter och välja synden, vars lön är döden?

De, som antar Kristus som sin Frälsare, äger löftet om det liv, som nu är och det, som kommer. Ingen mänsklig varelse är skyldig, att tjäna Satan med sina förmågor. I stället är han skyldig den oändlige och evige Guden trohet. Den ödmjukaste Kristi lärjunge kan bli invånare i himmelen, en Guds arvinge till ett oförgängligt arv, som inte vissnar. Oh, om var och en ville välja den himmelske gåvan och bli Guds arvinge till det arv, vars namn är säkrat mot varje ödeläggelse i en värld utan slut. Oh, välj inte världen, utan välj det bästa arvet. Ansträng Dig, eftersträva att uppnå priset för Ditt höga kall i Kristus Jesus. För Kristi skull, låt målet för Din utbildning formas av lockelsen från den bättre världen.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9