Review and Herald d. 3. december 1889

tillbaka

Behovet av en djupare kunskap om Gud

Enok vandrade med Gud. Han var helt enig med Gud. Profeten frågar: “Vandrar två tillsammans utan att de kommit överens om det?” Om vi är helt eniga med Gud kommer vår vilja att uppslukas av Guds vilja, och vi kommer att följa efter vart Gud än leder oss. Som ett kärleksfullt barn lägger sin hand i sin faders hand, och går med honom med fullt förtroende oavsett om det är mörkt eller ljust, så ska Guds söner och döttrar vandra med Jesus genom glädje eller sorg, genom solsken eller skuggor, på livets stig.

Herren har anförtrott det heliga och allvarliga arbetet med att förkunna prövande sanningar för världen, till oss. Han har hedrat oss mycket genom att ge oss en roll att spela i sitt verk, genom att låta oss vara hans medarbetare. Om vi verkligen är Herrens utvalda tjänare borde vi vandra i ljuset, så att vi kan vara ljusbärare till dem som sitter i mörker. Kristi efterföljare ska visa sin Herres karaktärsdrag för världen. De får inte bli vårdslösa eller ouppmärksamma när det gäller sitt uppdrag, eller likgiltiga för det inflytande de har, för de skulle vara Jesu representanter på jorden.

Guds ord har fungerat som en mäktig yxa för att separera Guds barn från världen. När de tas ut ur världens stenbrott är de som ojämna stenar, som inte passar i Guds underbara tempel. Men de tas till Herrens verkstad för att huggas, anpassas och poleras, för att de ska kunna bli dyrbara och godkända stenar. Detta arbete som förbereder oss för det himmelska templet, pågår kontinuerligt under prövningens tid. Vi vill av naturen ha saker och ting på vårt eget vis och efter vår egen vilja, men när Kristi förvandlande nåd griper våra hjärtan frågar vi, ”Herre, vad vill du att jag ska göra?” När Guds Ande arbetar inuti oss leds vi att vilja och handla enligt Herrens goda vilja, och hjärtat och handlingarna behärskas av lydnad. Det finns många människor som bekänner sig följa den milde och ödmjuke Jesus, men som tycker att det svårt att tjäna Gud, eftersom de sätter sin egen stolta vilja emot Guds vilja. De är själviska och de följer världen, och vill att allt ska anpassas efter deras egna önskemål och åsikter. Men varje människa som bekänner Kristi namn borde säga, ”Allt vad Herren begär av mig, det vill jag göra.”

De som inte vandrar i fullständig tro och renhet tycker att tanken på att stå inför Gud är skrämmande. De älskar inte att tänka på Gud eller att tala om honom. De säger i sina hjärtan och genom sina handlingar, ”Lämna oss, Gud. Vi vill inte veta något om dina planer.” Men genom tro på Kristus känner den som verkligen är kristen, Guds tankar och vilja. Han förstår av egen erfarenhet något om Guds kärleks längd, djup, bredd och höjd, den kärlek som övergår allt förstånd. Den människa som älskar Gud, älskar att få styrka från honom genom att ständigt umgås med honom. När det blir en vana för själen att samtala med Gud, bryts den ondes makt, för Satan kan inte dröja kvar nära den människa som håller sig nära Gud. Om Kristus är din följeslagare kommer du inte att nära ytliga och orena tankar. Du kommer inte att ägna dig åt att tala meningslösa ord som bedrövar honom som har kommit för att helga din själ. Må varje Kristi ambassadör ha rena tankar, tala om ädla saker och visa ett artigt beteende mot alla som han kommer i kontakt med. Guds sanning gör aldrig att den som tar emot den sämre. Sanningens inflytande på den som accepterar den medverkar ständigt till att upphöja honom. Den kommer inte att göra honom grov och ovårdad i tankar, ord, klädsel eller beteende. De som är helgade genom sanningen är levande bevis på dess kraft, och representanter för sin uppståndne Herre. Kristi religion kommer att förfina smaken, helga omdömet, upphöja, rena och förädla själen och göra den som är kristen mer och mer passande för himmelska änglars sällskap.

Kristna ska vara Guds adelsmän, som aldrig kommer att träla i slaveri för den store själafienden. De kommer att förena sig med Gud och inspireras av honom som de älskar, som är hög och upphöjd. Den människa som älskar Gud höjer sig över tvivlens dimma. Hon skaffar sig en egen erfarenhet som är ljus, bred och djup, och blir ödmjuk och kristuslik. Hennes själ är hängiven mot Gud, gömd med Kristus i Gud. Hon kommer att kunna klara sådana prövningar som att bli försummad, illa behandlad eller föraktad, eftersom hennes Frälsare stod ut med allt detta. Hon kommer inte att bli sur och missmodig när svårigheter tynger henne, eftersom Jesus inte gav upp eller blev missmodig. Varje sann kristen kommer att vara stark, inte i sina egna goda gärningars styrka eller förtjänster, utan i Kristi rättfärdighet, som tillräknas henne genom tron. Det är stort, att vara mild och ödmjuk i hjärtat, att vara ren och obefläckad, liksom himlens Prins var när han vandrade bland människorna.

De som undervisar om sanningen måste ha djupare kunskaper om Guds fullkomliga kärleks höjd, djup, bredd och längd. Genom hela den kristna erfarenheten kommer det att finnas strider att utkämpa mot jaget, men i alla dessa konflikter kan själen höja sig i segrande triumf, och segra över världen, köttet och djävulen, i Herren Jesu Kristi namn. Vi måste få en djupare, mer upphöjd förståelse av den hängivenhet som Gud kräver av män som han har utvalt till att förvalta hans heliga ord. De får inte agera vårdslöst på något sätt. Ett mycket stort ansvar vilar på dem, att vara goda föredömen för Guds flock och för världen, när det gäller tro, tal, liv och karaktär, så att de är prydnader för läran om Kristus vår Frälsare. De ska vara fullkomligt rena, be mycket och studera bibeln flitigt. Gud har gett dem förmåga att tänka och resonera, för att de ska söka noga efter sanningens juveler, som ska presenteras i all sin härlighet för människor som är i själslig fara. Ni borde öppna era hjärtan för Gud, så att ni kan fyllas av himmelsk inspiration. Ni borde hålla själens källa ren, så att de strömmar som kommer från den inte är orenade av ondska. Hela sinnet och själen borde genomsyras av sanningen, så att ni kan vara levande representanter för Kristus. Mina bröder, Gud skulle vilja att ni fylldes av hans heliga Ande, och utrustades med kraft från ovan. Arbeta inte för att bli framstående män. Arbeta hellre för att bli goda och fullkomliga män, som prisar honom som har kallat er ut från mörkret in i hans underbara ljus. Gud kallar på män som Kaleb och Josua, orädda och målmedvetna män som vill arbeta troget och modigt.

Var och en som är kallad av Gud att tjäna hans folk, genom Kristi nåd, ska lämna all ondska, så att hans ord, hans liv, hans karaktär kan peka på Guds Lamm som tar bort världens synd. Kristi tjänare ska ha den visdom som kommer från ovan, som är ”först och främst ren, vidare fredlig, mild, foglig, fylld av barmhärtighet och goda frukter, opartisk och uppriktig.” Aposteln säger: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Men han skall be i tro utan att tvivla.”

Pastorer gör sig inte kvalificerade för sitt arbete genom att studera Guds ord grundligt och ihärdigt. Om de inte gör det kan de inte instruera andra, och de kommer att misslyckas med att ställa fram varje människa fullkomlig i Kristus Jesus. Många går igenom omfattande studier av bibelsanningar, men de försöker inte förstå vilken praktisk betydelse Guds djupsinniga uttalanden har. Bibeln kommer att instruera den som är kristen om hur han borde uppträda inför världen. Unga män som vill ägna sig åt pastorsämbetet, eller som redan har gjort det, borde koncentrera sig på att studera skrifterna. De borde lära sig självbehärskning och skaffa sig enkla vanor. Precis som Daniel borde de undvika extravagant leverne, så att deras kroppar kan vara friska, och deras tankar ogrumlade. Då kommer Gud att sätta sin stämpel på dem, som han gjorde för länge sedan på sin tjänare.

Gud gav Daniel visdom, eftersom han bad om det i tro, och sedan levde efter sina egna böner. Han undvek allt som skulle minska hans fysiska eller mentala styrka, och sedan överlät han sin själ och sin kropp till Gud, att användas till hans ära. Låt Guds tjänare fylla tankarna med ting från hans ords skattkammare, så att de ur sitt förråd kan hämta fram både nytt och gammalt för att ge föda till Guds svältande flock. Guds ord är som en gruva full av värdefull malm, och dess sanningar kommer att bli sinnets rikedom. ”Ljus strålar fram för den rättfärdige och glädje för de rättsinniga.” Dyrbarheterna i denna gruva är tillgängliga för alla. Dess skatter är outtömliga. Sanningens dyrbara ädelstenar ligger under ytan, och varje timme du ägnar åt att söka efter dem kommer att ge rik lön. Lägg upp ett förråd i sinnet av Kristi evangeliums principer. Sök samvetsgrant efter gömda rikedomar i Guds ord. Hela himlen betraktar oss för att se vad människan kommer att göra med Jehovas föreskrifter och löften.

De pastorer som vågar sig på att undervisa om sanningen när de själva bara har en gnutta kunskap om Guds ord, förolämpar hans helige Ande. Men den som ödmjukt börjar med liten kunskap, och som berättar vad han vet, medan han samvetsgrant söker efter mer kunskap, kommer att bli kvalificerad för ett större arbete. Hela den himmelska skattkammaren kommer att vara tillgänglig för honom. Ju mer ljus han samlar till sin egen själ, desto mer av himlens ljus kommer han att ha att ge till andra, och på så sätt kommer han att bli en kanal för ljus till världen. Han kommer att få styrka från himlen, så att han kan stå emot mörkrets makter och segra genom honom som har älskat honom. Ingen kan få näring och växa om han inte äter livets bröd. Guds ord är vår andliga mat. Vi måste hungra efter brödet från himlen, och törsta efter livets vatten. Vi måste bli mer himmelskt sinnade. Ju mer vi betraktar Kristi ojämförliga ljuvlighet, desto mer kommer vi att längta efter att bli lika honom, som vi älskar innerligt. Ju bättre vi känner honom, desto högre ideal kommer vi att ha för vår karaktär, och desto mer upphöjda kommer vi att bli när vi strävar efter att nå det fullkomliga idealet.

Det finns alltför mycket fariseisk anda bland oss. Alltför många är nöjda med sig själva, med sina formaliteter och ceremonier. Men de som är nöjda med sina mänskliga färdigheter, är inte Gud till lags, för Jesus skäms för att kalla dem bröder. De planerar alltid att göra något stort, men de gör det aldrig, för de förtröstar på sin egen styrka, som bara är ett brutet rör. De har en diffus uppfattning om ett högre kristet liv, men när tiden går blir de mer och mer likgiltiga och är längre och längre ifrån att uppnå det. Om dessa personer ville ägna hjärta, själ och kraft åt att studera skrifterna varje dag, då skulle Jesus bli både helgelse och rättfärdighet för dem. Ny kraft kommer till varje människa som ödmjukt söker Gud i levande tro. Gudomlig kraft förenar sig med den mänskliga kraften när själen sträcker sig efter Gud, och det längtande hjärtat kan säga: ”Endast i Gud har du din ro, min själ, ty från honom kommer mitt hopp.”

Om de pastorer som är engagerade i Guds heliga verk, skulle söka det som är därovan, där Kristus sitter på Guds högra sida, då skulle de leva ett renare och mer upphöjt liv. De skulle förstå vad ”se och lev” betyder. Den svaghet som finns i pastorskåren idag är inte nödvändig. Det budskap om sanningen som vi förkunnar för världen är allsmäktigt. Sanningen för vår tid omfattar mycket mer än vad många ens kan drömma om. Många har inte beslutat sig för att studera, så att de kan förstå Guds djupheter. Men jaget, bekvämlighet och lata vanor måste övervinnas, om vi vill komma nära Gud och vill att han ska komma nära oss. Vi måste verkligen använda våra hjärnor till det yttersta, annars kommer vi inte att få den rika erfarenhet som Gud är villig att ge oss. Varje pastor borde försöka förstå meningen i Kristi ord: ”Och jag helgar mig för dem, för att de skall vara helgade i sanningen.” Kristus är pastorns förebild, och pastorn borde inrikta sig på det Kristus säger, och bli en förebild för Guds församling.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12