The Signs of the Times d. 21. mars 1906

tillbaka

Vår stora förrådskammare: Guds Ord är vårt rättesnöre.

Den enda bok, som är avgörande för alla att studera, är Bibeln. När den studeras med vördnad och gudsfruktan, är det den största av alla läromästare. Dess sidor är fyllda med sanning. Skulle du vilja samla kunskap om Gud och om Kristus, som Fadern sände till världen för att leva och dö för syndare? Ett allvarligt, flitigt studium av Bibeln är nödvändigt för att uppnå denna kunskap.

Orden från Bibeln och endast Bibeln borde genljuda som ekon från våra länders predikstolar. Denna bok är vår store vägledare, som Gud har gett oss. Den är en lampa för våra fötter och ett ljus på vår väg. Den sänder sitt ljus framåt, så vi kan se den väg, vi färdas på, och dess strålar blir kastade tillbaka på det förflutna, genom att den visar den mest perfekta harmoni i det, som för det förmörkade sinnet ser ut som villfarelse och disharmoni. I det, som för världens barn ser ut som ett oförklarligt mysterium, ser den, som studerar Guds ord, ljus och skönhet.

Vi har alla behov av en vägledare. Vi har alla behov av en som leder oss genom de många bekymmersamma passagerna i livet, lika väl som sjökaptenen har behov av en lots över sandbarriären eller uppför den flod som är full av grund. Och var finner vi denne vägledare? Vi hänvisar dig till Bibeln. Inspirerad av Gud, skriven av heliga män, visar den med stor pålitlighet och exakthet på plikterna för både gammal och ung. Den lyfter sinnet, gör hjärtat ödmjukt och förmedlar glädje och lycka till själen. Bibeln presenterar en perfekt karaktärsnorm. Den är en ofelbar vägledare under alla förhållanden, ända till slutet på livets resa.

I jämförelse med människors ord.
Om det hade varit viktigt för oss att studera våra förfäders skrifter, skulle Kristus ha bett oss att göra det. Men våra förfäder säger inte alla samma sak. Vem av dem skall vi välja till vägledare? Det finns inga anledningar för oss att sätta vår tillit till en sådan osäkerhet. Vi går förbi våra förfäder för att lära oss om Gud genom Hans Ord. Detta är evigt liv, att känna Gud. O, så tacksamma vi skulle vara för, att Guds inspirerade Ord finns i våra händer. Heliga män i forna dagar skrev dessa ord, då de blev vägledda av den helige Ande.

De kommentarer, som har skrivits om Ordet, är icke alla eniga. Ofta kolliderar de med varandra. Gud uppmanar oss inte att låta oss vägledas av dem, utan av Hans Ord. Var och en kan själv söka i Skrifterna. Och var och en kan komma till klarhet om, att denna dyrbara boks lära är oföränderlig. Människors åsikter skiljer sig åt, men Bibeln berättar alltid detsamma. Guds Ord är från evighet till evighet.

Gud överlämnade inte Sitt Ord till att överlämnas från generation till generation genom muntlig tradition och traditionell förklaring. Om Han hade gjort detta, skulle Ordet gradvist ha blivit utsatt för människors tillägg. Låt oss tacka Gud för Hans skrivna Ord.

Bibeln är den nyckel, som öppnar de mysterier, som är väsentliga för att människor att förstå för att uppnå evigt liv. Bibeln är sin egen uttolkare. Dess ljusa strålar skall lysa in i alla delar av Ordet, så att all synd kan bli avslöjad. Bibeln är en karta, som visar sanningens vägmärken. De, som känner väl till denna karta, kommer att vara i stånd till att tryggt vandra pliktens väg, vart de än måtte bli kallade att gå.

Den som vill söka Bibeln med ett ödmjukt, läraktigt sinne, kommer att finna att den är en säker vägvisare, som genom osviklig noggrannhet anvisar vägen till livet. Denna bok innehåller inget, som inte är väsentligt, inget som inte är betydelsefullt för våra liv. Den lär människor, hur de skall förenkla livets komplicerade erfarenheter. Den är en läromästare. Som utrustar Kristi oskuldsfulla efterföljare med visdom, som kommer från trons upphovsman och fullkomnare.

Om du vill få kraft, om du vill uppnå en Josefs eller en Daniels redbarhet och visdom, så studera Skriften. Föräldrar, om ni vill lära era barn att tjäna Gud och att göra gott i den här världen, så gör Bibeln till er lärobok. Den avslöjar Satans bedrägeri. Det är den, som höjer människorasen, det är den, som tillrättavisar och avhjälper det moraliskt onda, genom att den gör oss i stånd att skilja mellan det sanna och det falska. Det finns en rik gruva av sanning i denna heliga bok.

Sjökaptenen, som har sjökort och kompass till hjälp, och ändå underlåter att använda dem, är ansvarig för att sätta livet på spel för de ombordvarande på hans skepp. Skeppet kan gå förlorat genom hans försummelse. Vi har en vägledning, Guds Ord, och vi är utan ursäkt, om vi överger vägen till himmelen, för vi har fått klara riktlinjer.

Vem som helst, som under bön vill studera Bibeln, för att han önskar lära känna sanningen, så att han kan lyda den, kommer att få ta emot gudomlig upplysning. Han kommer att förstå innebörden av orden: Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå, om min lära är från Gud. Se Joh. 7,17. När han bemödar sig att nå den högste normen, är Bibeln som ett ljus, som kommer att leda hans steg hemåt. Genom att studera den, skall han finna, att han är medarvinge genom Kristus till ett odödligt arv. Vägledningen visar honom till himmelens outgrundliga rikedomar. Dag efter dag blir han belönad med Guds frid, och genom tro ser han ett hem med evigt solsken, fri från alla sorger och besvikelser.

Varje nådemedel skulle flitigt användas, så att Guds nåd mer och mer kan överflöda i själen. Vi måste ha andlig kunskap, så att vi tillsammans med de heliga kan förstå, hur stor bredden och längden och höjden och djupet är, och lära känna Kristi kärlek, så vi kan bli helt uppfyllda med hela Guds fullhet. Ef. 3:18 –19

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12