The Signs of the Times d. 24. mars 1890

tillbaka

Tron upphäver inte lagen

Kristi blod blev utgjutet för att sona för synd och rena syndaren. Vi måste gripa fatt i förtjänsten hos Kristi blod och tro att vi har liv genom hans namn. Låt icke Satans villfarelser förföra Dig. Du blir rättfärdiggjord endast genom tron, men tron på Kristus fritar Dig inte från plikten att hålla Guds oföränderliga lag, som är lika helig som hans tron. Tron är väldigt viktig, men äkta tro iståndsätter ägaren till att bära Andens frukt.

Synd är överträdelse av lagen och ingen människa kan bli frälst i synd. Syndaren måste ångra sig inför Gud och bli lydig mot Guds lag genom tron på Kristus. Tron är handen, som griper tag om den Allsmäktige. När vi genom Kristi nåd gör det, som överensstämmer med lagen och är rätt, håller vi Guds bud. Till sådana personer har Gud gett sitt ord på att han skall göra stora saker. Liksom Daniel kan Du bekänna Din synd och dagligen komma till Gud med Dina böner. Oavsett hur intensivt Du känner Dig vara fattig och ovärdig samt felande, är det Ditt privilegium att ta till Dig Guds löften. Du kan få den nåd och hjälp som Kristus ensam kan ge Dig. Gud kan lika litet glömma ett av sina barn som försöker att vara lydigt mot hans heliga krav, som han kan glömma sig själv. Skriften förklarar, att Frälsaren har tecknat oss på sina handflator och att han alltid minns oss.

En impuls, en känslomässig övning, är inte tro eller helgelse. Helgelse är att göra allt det som Gud pålägger oss. Somliga av Er har inte gjort det, eftersom Ni har vänt bort blicken från Jesus och har betraktat Er själva. Några har utestängt Kristus från sitt liv, eftersom de har känt sin egen ovärdighet. Men Kristus dog på korset på Golgata för de orättfärdiga och ovärdiga. Om Ni ser på honom, kommer Ni då att gå förtappade? Nej, Ni skall se och leva. Du som känner, att Din insats är ovärdig och full av ofullkomligheter, Du som är sliten och bär på tunga bördor, Jesus ber Dig om att komma till honom, så att Du kan finna ro för Din själ. Jesus önskar, att Du skall bära hans ok och lyfta hans bördor, och han säger att hans ok är milt och hans börda är lätt.

Noa var en som förkunnade rättfärdighet. Men alla hans varningar föraktades av människorna, som de riktades till. Sanningen kommer aldrig att vara omtyckt i världen, för världen är fientligt inställd mot Guds lag. Världen är full av synd, full av falskhet, full av överträdelse. Jesus förkunnade trofast sanningen, med glädje och allvar samt utövade självförnekelse. Flockades världen under hans banér? Nej. När blev sanningen mött med ett mer avgjort och starkt avvisande, än på Kristi tid? Om vi ser till att ha ett rätt förhållande till Gud, så att vi kan undervisa om sanningen och helgas genom den, kommer vi inte alltid att lyckas i våra ansträngningar för andra. Vi måste överlåta följderna på Gud och inte störta oss själva i förtvivlan, därför att människorna förhärdar sina hjärtan och förkastar Skriftens tydligaste lära. Vi måste hålla fast vid vår tro och stärka själen, genom att helhjärtat lita på Guds löften. Då kan Du säga: «Jag vet, att jag är en ovärdig medarbetare, men jag litar på Kristi rättfärdighet. Jag ber bara om förtjänsten hos Kristi blod. Jag vet att jag är en syndare, men Kristi blod renar från all synd.» Vi måste ära Gud, genom att tro på hans löften.

Det finns vissa, som har vunnit en väldigt bra erfarenhet, som har varit starka i tron, som vet vad det betyder att tro på Gud, och deras tro har blivit tillräknad dem som rättfärdighet. Men Satan har arbetat för att göra dem modlösa och bryta deras fasta grepp om Gud. Fastän moln har omslutit dem, har Herren inte övergett dem. Herren kommer att lyfta upp dem, ge dem fysisk styrka och uppmuntra och återuppliva deras tro. Om vi skall kunna bevara vår tro till änden, måste vi utkämpa en ständig strid mot Satan mitt i all modlöshet, som pressar sig på oss. Vi måste vända bort blicken från oss själva, ty Jesus är vårt enda hopp. Själen måste säga: «Han är min. Jag tänker aldrig släppa taget om hans arm. Han kommer att välsigna mig. Det renande blodet kommer att utöva sin verkan på min själ.»

Sak samma vilka vanskligheter vi möter, vet Jesus allt om dem. Vi kan berätta allt om dem för vår medkännande Frälsare. Han känner med oss i alla våra svagheter, och han rörs av känslorna vi erfar i våra skröpligheter. Låt oss ta med oss våra bördor till honom och lita på honom, så kommer vi att se hans frälsning. Om vi ber om det, om vi tror det, kommer vi att tilldelas hans Andes himmelska gåva. Sträck ut händerna i tro i dag, för Jesus av Nasaret går förbi. Sänd upp Din innerliga bön och ropa: «Stanna kvar hos oss, vi behöver ha Dig här, Din kärlek och Din förlåtelse.» Han kommer inte att gå förbi Dig, utan kommer att stanna kvar hos Dig och välsigna Dig.

Herren är villig att ge var och en av Er en rik erfarenhet. Han vill, att just Du skall bli i stånd till att värdesätta kunskapen om sanningen han har gett Dig och uppskatta de dyrbara tecknen på hans kärlek. Han önskar att ge Dig ändå större bevis på sin kärlek, ändå flera tydliga svar på Dina böner, en djupare och närmare bekantskap med honom. Herren har en uppgift åt var och en. Om Du lever upp till Dina upphöjda privilegier, kommer Du att få en större tro. Kom ihåg, att tro inte är känslor. Vi är benägna, att mäta våra religiösa framsteg utifrån våra känslor. Men våra känslor är inte en måttstock, som vi kan använda för att bedöma detta. «Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser.» De, som tidigare ägt moraliskt mod till att försvara sanningen, borde nu vara starka i Herren och i kraften från hans styrka. Vi har ett arbete att utföra för Mästaren, och vi bör ikläda oss hela rättfärdighetens rustning. När Satan påminner Dig om Din ovärdighet, kan Du ge honom rätt. Men samtidigt kan Du hänvisa till en Frälsare, som hyser omsorg och som kommer att frälsa till det yttersta alla, som kommer till Gud genom honom. Tala tro, tala hopp och mod och träd in i ljuset. Det är genom att betrakta skönheten hos Kristi karaktär, som vi blir förvandlade till hans avbilder. Vänd bort blicken från mörkret, bortse från Dig själv och titta på Din omsorgsfulle Återlösare, och låt Din själ bli inspirerad genom tro och bön. Släpp in Jesus i Ditt liv och ge plats åt dygderna hos hans sinnelag i Din karaktär.

Vi skall icke ge efter för Satans förslag. Det är hans plan att förföra Dig, antingen genom att smickra Din fåfänga, eller genom att se till att Du blir modlös för att Du grubblar på Din ovärdighet. Han kommer att försöka att omge Dig med sådana, som kommer att förvirra Din tro och bryta Din förbindelse till Gud. Men Du bör hålla fast vid en helig tillit till Gud och fortsätta att ha en kristen karaktär som stämmer överens med Din religiösa tro. Du bör vara ödmjuk, men likväl stå fast, glad till sinnet, men samtidigt from, så att Du inte godtar synden i någon som helst form.

I hemmet bör Du visa tålamod, förbarmande och kärlek. Du måste uppträda varsamt, med klokskap och på ett fullkomligt sätt. Du bör börja och avsluta varje dag med bön och vara full av tro och tacksamhet till Gud. Välj Dina ord med omsorg, så att de är passande, kryddade med salt. Då kommer Din själ att hela tiden sträcka på sig för att nå högre upp. Om detta är Din inställning, kommer Guds frid inte att vara en tillfällig gäst, utan en gäst som stadigt håller till hos Dig och som härskar i Ditt hjärta. Guds Ande kommer att mjuka upp själen och göra den lugn samt förädla karaktären. Vad är sund fromhet annat än en välbalanserad erfarenhet? Vi måste ha mer tro. Själens uttalande borde lyda: «Eftersom Jesus lever, skall jag också leva.» I Kristus har vi frihet, och om vi alltid ser på honom i tro, kommer vi att ha en välsignad visshet om hans närvaro. Men i fall vi förvränger hans kärlek och kraft, kommer vi att vanära Gud. Det är vår stora förmån, att alltid ha Jesus som vår hjälpare.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9