The Signs of the Times d. 9. juli 1902

tillbaka

Helhjärtad tjänst

Kristus säger: ”Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.” Matt 12:30. Han kallar helhjärtade, orädda lärjungar – män och kvinnor som är redo att verka och våga för honom, redo att följa vart han än leder dem. Det kräver grundlig omvändelse. Halvt omvända människor blir halvhjärtade kristna. De är träd utan frukt. Kristus letar förgäves efter frukt hos dem. Han hittar inget annat än löv.

Många säger till Mästaren, genom det halvhjärtade, slarviga sätt som de utför sitt arbete på, ”Jag hoppas du ursäktar.” Luk 14:18. Tusentals skulle förena sig med Kristus om de kunde göra det utan att förneka jaget. Om man kunde tjäna Kristus och jaget på samma gång skulle många förena sig med dem som färdas mot himlen. Men det är inte sådana som Jesus kallar. Hans verk behöver inte sådana anhängare.

Kristi sanna efterföljare använder sin kunskap för att göra andra till mottagare av hans nåd. Med sina lampor fyllda av helig olja går de framåt för att ge ljus till dem som är i mörker. Sådana arbetare ser många själar som vänder sig till Herren. Nya sanningar uppenbaras fortlöpande för dem och när de tar emot delar de med sig.

För de som fått syndens bojor brutna, som har sökt Herren med förkrossade hjärtan och fått sin längtan efter rättfärdighet besvarad är aldrig kalla och likgiltiga. De inser att de har en roll att spela i arbetet med att rädda själar. De vakar och ber och arbetar för själars frälsning. Skapade och formade av Den Helige Ande når de den kristna karaktärens djup, bredd och stabilitet. De vinner andlig glädje som varar. När de vandrar i Kristi fotspår blir de identifierade med honom i hans självuppoffrande planer. Sådana kristna är inte kalla och känslolösa. Deras hjärtan är fyllda av osjälvisk kärlek för syndare. De lägger bort all världslig ambition, all själviskhet. Kontakten med Guds djupa ting gör dem mer och mer lika sin frälsare. De jublar över hans triumfer, de är fyllda med hans glädje. Dag för dag växer de upp till fullvuxna män och kvinnor i Kristus Jesus.

Kristus hatar synd. Ondska möttes av hård tillrättavisning från honom. Men medan han hatar synd älskar han syndaren. Han la sina rikedomar och sin härlighet åt sidan och kom till denna jord för att söka efter oss syndiga, vilsna och olyckliga, för att han skulle kunna leda oss till himlen. Han ödmjukade sig själv och tog vår natur på sig för att han skulle kunna göra oss lika honom själv, rena och rakryggade, fria från orenhet. Han led mer än någon av er någonsin kommer att kallas att lida. Han gav allt för dig. Vad har du gett honom?

Mästaren kommer att begära av dig att få tillbaka i proportion till de gåvor som anförtrotts dig. Vad har du gjort för att mana syndare att förtrösta på Kristus? Alla runt omkring dig, i synd och förfall, är de som Kristus dog för, för att de ska kunna bli rena, heliga och syndfria. Vad gör du för dem? Har ditt liv varit fyllt av goda gärningar? Har du sått frön som kommer att växa upp och bära frukt till rättfärdighet i deras hjärtan som du kommer i kontakt med?

När vi sitter vid Jesu fötter och lär av honom att bli milda och ödmjuka i hjärtat, kan han ge oss sin sannings skatter och veta att vi kommer att vara kloka arbetare. Inte förrän Kristi liv blir en livgivande kraft i våra liv kan vi bli starka och motstå de frestelser som ansätter oss inifrån och utifrån. Vi behöver hålla oss närmare intill Kristus. Vi måste vara säkra på att vi bär hans ok av självbehärskning och lydnad. Då kommer vi att vara trygga eftersom vi är på Herrens sida. Hans sanning är i våra hjärtan och vi finner hans ok milt och hans börda lätt. Vi är starka i Herren och i kraften av hans styrka. Men utan Kristi stryka kommer vi att böjas som en pilgren vid varje kritiskt ord. Inget annat än hans kraft kan göra oss trogna och ståndaktiga, och bevara oss sådana. Ingen kan stå fast som inte håller fast vid Guds sanning i sitt hjärta.

Vi är Guds tjänare, och vi ska vara arbetare tillsammans med honom och göra hans arbete på hans sätt så att alla vi kommer i kontakt med ser att vi inte bara talar om självförnekelse utan att vi tar den in i våra liv.

Det ska inte finnas ett spår av själviskhet i vår tjänst. ”Ni kan inte tjäna både Gud och Mammon.” Matt 6:24. Upphöj honom, mannen från Golgata. Upphöj honom genom levande förtröstan på Gud, så att dina böner kan segra. Inser vi hur nära oss Jesus vill komma? Han talar till oss personligen. Han vill uppenbara sig själv för var och en som är villig att klädas i hans rättfärdighets klädnad. Han förklarar, ”Jag är HERREN, din Gud, som fattar din högra hand”. Låt oss ställa oss där han kan hålla oss i handen, där vi kan höra honom säga med övertygelse och auktoritet, ” Jag är den förste och den siste och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheternas evigheter.” Upp 1:17,18.

Alla blir testade och prövade.
Genom det sätt som vi gör det arbete som Kristus har gett oss att utföra under hans frånvaro bestämmer vi vårt framtida öde. Många försummar det arbete de fått från Gud. De vägrar vara Guds hjälpande hand. Låt oss frukta att komma till korta när det gäller Guds plan för oss. Hans tjänare ska alltid vara i tjänst, alltid arbeta för att lyfta dem som han gav sitt liv för.

Kristus, hushållets Mästare, har gått för att bereda oss boningar i den himmelska staden. Vi väntar på hans återkomst. Låt oss ära honom i hans frånvaro genom att troget utföra det verk han har lagt i våra händer. Väntande, vakande, arbetande ska vi förbereda oss för hans återkomst. Om vi är trogna, om vi tjänar honom med hjärtats hela uppsåt kommer han att ta emot oss med de nåderika orden, ” Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse.” Matt 25:34. Han kommer att ta emot oss med ära. Vi kommer att få en härlig krona som inte förgås och ett nytt namn ”som ingen känner utom den som får det.” Upp 2,17. De som följer Kristus här kommer en dag att ”följa Lammet varhelst han går”.

Gud kallar. Hör du hans röst? Han kallar uppriktiga, helhjärtade arbetare. Kommer du att lyssna och förneka jaget, ta upp korset och följa honom? De som vägrar och ger sig hän åt kärleken till bekvämlighet och själviskhet kommer att lida en evig förlust.
Mrs. E. G. White

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11
avsn nr:12