The Signs of the Times d. 22. oktober 1896

tillbaka

Styrkans källa

”Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer, och HERRENS härlighet går upp över dig. Se, mörker skall övertäcka jorden och töcken folken, men över dig skall HERREN gå upp, hans härlighet skall uppenbaras över dig. Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig.”

Det finns arbete för alla om de vill samarbeta med Gud. ”Ty så säger den höge och upphöjde, han som tronar till evig tid och heter "den Helige": Jag bor i det höga och heliga men också hos den som är förkrossad och har en ödmjuk ande, för att ge liv åt de ödmjukas ande, för att ge liv åt de förkrossades hjärtan.” Heliga varelser väntar på att arbeta genom oss. Om vi vill helga hjärta och sinne för att tjäna Gud, och göra det arbete som han har för oss att utföra och gå i Jesu fotspår, kommer våra hjärtan att bli som heliga harpor vars ackord kommer att stiga upp med lovprisning och tacksägelse till Lammet som sänts av Gud för att ta bort världens synd.

Kristi liv och hans kärleksarbete får oss att skämmas och fördömer den otro som många visar. Han har lovat ”Be, och ni skall få” ”Om nu ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himmelen ge det som är gott åt dem som ber honom.” De som inte känner Jesus som sin personlige Frälsare använder sig inte av de utlovade välsignelserna, men till var och en som tror är han Livets Träd i Guds paradis. Hans grenar når till denna värld, för att de välsignelser som han har köpt för oss ska komma inom räckhåll för oss. Varför spenderar vi vår dyrbara tid på att klaga över vår svaghet, när Kristus på alla sätt har sett till att vi kan vara starka? Han har gett oss en Hjälpare, Den Helige Ande, som kommer att presentera den dyrbara frukten från Livets Träd för oss. Från detta träd kan vi plocka och äta, och vi kan sedan leda andra till det så att de också kan äta. Varför skulle vi klaga över vår ineffektivitet när de himmelska änglarna väntar på att samarbeta med oss, för att göra oss till levande kanaler som välsignar världen med det budskap som Gud vill ge oss att bära ut.

Om du har försummat att lägga din hand i Kristi hand är du i ständig fara att bli bedragen. Många är andligt svaga eftersom de, istället för att odla tro, ser på sitt arbetes nedslående sidor. I prövningens tid vänder de sig till människor för att få hjälp, men när de gör det stödjer de sig på ett brutet rör, för de kommer ofta att bli djupt besvikna på människor. Den otro och misstänksamhet som väcks på detta sätt bär sin egen frukt.

Kristus vill att våra tankar ska centreras på honom. Efter att han har gett oss många bevis på sin vilja att hjälpa oss i all nöd, sörjer han om vi vänder bort våra ögon från hans tillräcklighet för att se på vår egen och andras svaghet. Se bort från jaget till Jesus Kristus, all välsignelses och nåds liv, livet i allt som är värdefullt och dyrbart för Guds barn. Vi har ingen orsak att beklaga oss över vår egen otillräcklighet eftersom Kristus har bevisat att han är en ständigt närvarande hjälpare i nödens tid.

Herren Jesus är vår styrka och vår glädje, det stora förrådshuset som människor vid varje tillfälle kan hämta styrka från. När vi studerar honom, talar om honom, kan se på honom mer och mer, när vi använder oss av hans nåd och tar emot de välsignelser som han erbjuder oss, har vi något som vi kan hjälpa andra med. Fyllda med tacksamhet ger vi de välsignelser som vi har fått gratis till andra. När vi tar emot och förmedlar till andra växer vi i nåd, och en stark ström av lovprisning och tacksamhet flödar ständigt från våra läppar, Jesu ljuva Ande väcker tacksägelse i våra hjärtan och våra själar blir upplyfta av en känsla av trygghet. Kristi outtömliga rättfärdighet, som aldrig sviker, blir vår rättfärdighet genom tro.

När frestelser ansätter dig, som de helt säkert kommer att göra, när bekymmer, rådlöshet och mörker verkar omge din själ, se till den plats där du senaste såg ljuset, vila i Kristi kärlek och under hans skyddande skugga, för i hans skugga kan vi finna vila och frid. När synd kämpar om herraväldet i det mänskliga hjärtat, när skuld förtrycker själen och tynger samvetet, när otro fördunklar sinnet, kom ihåg att Kristi nåd är tillräcklig för att övervinna synden och fördriva mörkret. Jesus, Frälsaren som förlåter synd, är vår försvarare i himlens salar och han kallar oss att ”stå upp, och vara ljus” eftersom hans härlighet har gått upp över oss.

En orsak till nutidens andliga svaghet är det låga värde som de som tror på Kristus ständigt tenderar att sätta på sig själva. Kristus betalade ett oändligt pris för oss, och han vill att hans utvalda arv ska värdesätta sig själv efter det pris han har satt på dem. Gör inte Jesus besviken genom att sätta ett lågt värde på dig själv. Ta emot de tillfällen och förmåner som kommer att öka ditt värde hos Gud, för genom att acceptera hans nåds skatter kommer du att bli dyrbar och älskvärd i hans ögon. Praktisk gudsfruktan kommer att strömma genom era liv som trådar av guld, och när Gud ser din hängivenhet mot honom kommer han att säga, ”Jag skall göra en man mer sällsynt än fint guld, en människa mer sällsynt än guld från Ofir”. Hela himlen jublar över den svaga, felande själ som överlämnar sig till Jesus, och genom hans styrka lever ett rent liv.

Vår väg till Guds paradis kommer ofta att spärras av frestaren, vars syfte är att försvaga vår tro genom att dölja strålarna från Rättfärdighetens Sol. Vår Frälsare har varnat oss för att vi måste träda in i Guds rike genom många svårigheter. ”Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen." ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa”. För varje tjänst som vi utför, varje självuppoffring, varje försakelse vi gör, har Herren lovat att belöna oss, inte för att det är något han är skyldig oss, utan för att hans hjärta är fyllt av oändlig kärlek, fullt av nåd och ömhet. I detta liv kommer han att betala tillbaka hundrafalt, och i den kommande världen kommer han att ge oss evigt liv.

Varje ögonblick är oändligt dyrbart. De som övervinner mycket älskar Jesus mest, och på den dagen, när var och en belönas efter sina gärningar, kommer de att ställas närmast Kristus, i den inre cirkeln, ärade, ja högt ärade. ”Den som segrar skall alltså bli klädd i vita kläder, och jag skall aldrig stryka ut hans namn ur livets bok utan kännas vid hans namn inför min Fader och hans änglar.”

I Jesus Kristus från Nasarets namn, var stark i Herren och i hans mäktiga kraft. Vet att han älskar dig, och kommer att vara din ständiga duglighet. ”Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer”. ”Lova HERREN, alla ni HERRENS tjänare, ni som står i HERRENS hus om natten. Lyft era händer mot helgedomen och lova HERREN! Må HERREN välsigna dig från Sion, han som har gjort himmel och jord.”

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9
avsn nr:10
avsn nr:11