The Signs of the Times d. 22. december 1898

tillbaka

Sök i Skrifterna

Det ligger i Guds plan att både unga och gamla ska studera hans Ord eftersom det är nödvändigt för intellektuell och andlig tillväxt. Kristus har gett oss Skriften till att vara måttstock för våra liv. Denna bok innehåller hans undervisning och därför värd ett närmare studium. ”De ord jag har talat till er,” sade han, ”är ande och liv” (Joh 6:63). Dessa ord som med gudomlig auktoritet kom över Kristi läppar, var som en ny uppenbarelse för lärjungarna. De var inte nya, men lärjungarna upplevde dem så, eftersom deras ögon öppnats för att se det underbara som finns i Guds Ord.

Om ängeln Gabriel eller någon av seraferna skulle sändas till den här världen, ta på sig mänsklig natur, undervisa om vetenskapens mysterier och ge kunskap om Gud, tänk så ivrigt människorna skulle lyssna till hans handledning! Om vi tänker oss att han hade förmåga att vara ett perfekt exempel på renhet och helighet, ha medlidande med våra sorger och bedrövelser, ta straffet för våra synder, tänk så angelägna vi skulle vara att följa honom! Vilken hänförelse vi skulle uppleva! Människorna skulle vilja sätta honom på Davids tron och samla alla nationer under hans bannar.

Om man sedan - efter hans himmelsfärd - upptäckte att han lämnat en bok efter sig och den innehöll hela hans missionshistoria, med uppenbarelser som handlade om världens historia och framtida öde, tänk så ivriga vi skulle vara att få bryta dess sigill! Tänk så angelägna människorna skulle vara att få komma över en kopia av den! Tänkande människor skulle gripa tag i dessa underbara instruktioner till förmån för framtida generationer. I världens alla hörn skulle tusentals personer kopiera orden ur denna bok. Med intensivt intresse skulle de läsa dess sidor om och om igen.

Under en tid skulle alla andra intressen underordna sig detta. Men det var en som kom till den här världen, en som överträffar allt vad mänsklig tankeverksamhet kan åstadkomma. För nära tvåtusen år sedan kunde man höra en främmande och mystisk röst från Guds tron: ”Offer och gåvor begärde du inte, men en kropp har du danat åt mig... Se, här är jag. Som det står skrivet om mig i bokrullen har jag kommit, Gud, för att göra din vilja” (Heb 10:5, 7).

Profeten Jesaja har ett träffande vittnesbörd om Kristus: ”Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given, och på hans skuldror skall herrad ömet vila, och hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste ” (Jes 9:6) .

Jesus säger om sig själv: ”Jag var innan Abraham blev till... Jag och Fadern är ett... Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger också Sonen liv åt vem han vill. Och Fadern dömer ingen utan har helt överlåtit domen åt Sonen” (Joh 8:58; 10:30; 5:21, 22).

Kristus förebrådde lärjungarna för att de var så tröga. De var påverkade av inlärda grundsatser och traditionell kultur. Detta ledde till att de sanningar som uttalades av den mest framstående Läraren i världen ofta var förlorade sanningar för dem. Kristus fick dem att inse att de hade tillgång till sanningar som hade ett värde de inte kunde drömma om. Efter sin uppståndelse, då han var på väg till Emmaus tillsammans med två av sina lärjungar, öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå Skrifterna. Han förklarade Gamla testamentet på ett sådant sätt att de såg en mening i dess undervisning, en mening som inte ens de som nedtecknade dem hade sett.

Kristi ord representerar det himmelska brödet. När lärjungarna åt Kristi ord, ökade deras förstånd. När de uthålligt sökte efter sanningen som en dold skatt, förstod de värdet av Kristi nåd och rättfärdighet på ett bättre sätt. Då de förstod Kristi lära steg de ut från gryningsdunklet och in i middagssolens sken.

Det finns ingen människa som kan utföra ett perfekt arbete. Det är möjligt att det går att mäta djupet på människans intellekt. Oavsett hur rik människans gruva är, så är den inte outtömlig och människans högsta, djupaste och mest högtflygande fantasi kan inte förklara Gud. Det handlar om en oändlighet vi inte kan förstå med egen kraft, utan den helige Ande måste förklara honom för oss. Många är alldeles för tillfredsställda med en ytlig kunskap om sanningen. Eftersom man inte uppfattar värdet av dem, så passerar sanningens juveler osedda. Låt den som studerar Guds Ord anstränga sina sinnen, för ofta är betydelsen dold under ytan. När man så har fått kunskap, kommer den att vara den himmelska säd som såtts av den himmelske Såningsmannen.

avsn nr:1
avsn nr:2
avsn nr:3
avsn nr:4
avsn nr:5
avsn nr:6
avsn nr:7
avsn nr:8
avsn nr:9