Youth Instructor d. 23. april 1912

tillbaka

En levande erfarenhet

I samband med alla sina gudfruktiga gärningar, tillkännager världens Förlossare: ”Jag kan inte göra något av mig själv.” ”Det budet har jag fått av min Fader.’” Allt jag gör är en uppfyllelse av min himmelske Faders råd och vilja. Historien om Jesu dagliga liv på Jorden är en noggrann uppteckning av Guds syfte med människorna. Hans liv och karaktär var en uppenbarelse eller framställning av karaktärens fullkomnande, som människor kan uppnå genom att få del i gudomlig natur, och övervinna världen vid dagliga konflikter. Jesus påtog Sig mänsklig natur, för att kunna arbeta med den mänskliga naturen, och föra fallna människor över svalget, som överträdelsen har orsakat mellan Gud och Hans skapade varelser.mangler oversættelse

Livets och härlighetens Herre klädde Sin gudomlighet med mänsklig natur för att visa människan, att Gud vill ha förbindelse med oss. Genom att ge oss Kristus som gåva skulle Gud förena oss med Honom. Utan gemenskap med Gud kan ingen vara lycklig. Människor, som har fallit i synd, skulle lära sig att vår himmelske Far inte kan vara tillfredsställd, förrän Han med kärlek får sluta den ångerfulle syndaren i Sin famn.. Genom Guds fläckfria Lamms förtjänster blir syndaren förvandlad{MYP 137.1}

Alla himlens änglar har detta målet för sitt arbete. De arbetar under sin generals kommando för att kalla tillbaka dem, som genom sin synd och överträdelse har kommit bort från sin himmelske Far. En plan har tänkts ut. Den går ut på att Jesu underbara nåd och kärlek ska uppenbaras för världen. Genom det oändligt stora pris, som Guds Son betalade för att köpa människan fri, blir Guds kärlek synlig. Denna fantastiska frälsningsplan innehåller mer än nog för att frälsa hela världen. Fallna och syndiga människor kan bli hela och fullkomliga i Jesus genom syndernas förlåtelse och den tillräknade rättfärdigheten.{MYP 137.1}

Kristus grep tag i mänsklig natur för att Han skulle kunna lägga Sin mänskliga arm om hela människosläktet, medan Han fattade tag i den Eviges tron med med Sin gudomliga arm. Han planterade Sitt kors mitt emellan himmel och jord och sa:”När jag har blivit upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig.” Joh 12:32 Korset skulle vara medelpunkten med sin dragningskraft. Det skulle tala till alla människor och dra dem över den klyfta som synden hade åstadkommit och på så sätt förena dödliga människor med den evige Guden. {MYP 137.1}

Det är bara korsets kraft som kan befria människan från den starka bindningen till syndens makter. Jesus utgav sig själv för att frälsa syndare. De som har fått sina synder förlåtna och som älskar Jesus kommer att förena sig med Honom. De kommer att bära Jesu ok. Detta ok kommer inte att hämma dem eller göra deras andliga liv till ett slit, som inte kan tillfredställa dem. Nej, detta ok är i själva verket det medel, som kan fylla det kristna livet med glädje och behag. Den kristne gläder sig, då han tänker på vad Herren har gjort, när han gav sin enfödde Son att dö för världen., “för att den som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.” Joh 3:16{MYP 138.1}

De som står under prins Emanuels blodstänkta banér ska vara trofasta soldater i Kristi armé. De borde aldrig vara olydiga och trolösa. Många av de unga kommer frivilligt att ställa sig på Kristi sida för att strida tillsammans med Livets Furste. Men om de vill fortsätta att stå på Hans sida, måste de hela tiden se upp på Jesus, Sin kapten, för att ta emot Hans order. De kan inte vara Kristi stridsmän och samtidigt alliera sig med Satans bundsförvanter och stödja hans sida, för då vore de Jesu fiender. Då skulle de svika heligt förtroende. Då skulle de bli ett förbindelsled mellan Satan och dem som verkligen kämpar på Jesu sida. På det sättet skulle fienden hela tiden kunna använda dem som levande redskap för att försvaga troheten hos Kristi soldater och stjäla deras hjärtan.{MYP 138.1}

Jag frågar er, kära ungdomar, ni, som säger att ni är Jesu Kristi soldater, vilka strider har ni utkämpat? Hur har ni engagerat er? När Guds Ord tydligt har visat vilket arbete ni ska utföra, har ni då vägrat att göra det för att ni inte har haft lust? Har denna världen haft en sådan dragningskraft, att ni har lockats bort från tjänsten för Kristus? Satan är sysselsatt med att tänka ut hur han ska förföra er med sådant som på ytan ser lockande ut och dra bort er från Jesus genom att få er att begå någon synd som ser oskyldig ut. Sedan lockar han med sådant som är mera tilldragande för att förförelsen helt ska kunna skilja er från Gud.{MYP 139.1}

Det kan hända att ditt namn står i församlingens böcker och att du säger att du är ett Guds barn, men ändå representerar du inte Jesu karaktär genom ditt exempel och ditt inflytande. och du leder bort andra från Honom. Det finns ingen lycka, ingen frid och ingen glädje för den som bekänner sig vara troende och som inte helhjärtat går in för det arbete som Gud har gett honom. Han tar hela tiden världen med sig in i kyrkan inte genom att ångra, bekänna och överlåta sig åt Gud utan genom att alltmer förena sig med världen. Han kämpar på Satans sida i striden istället för på Jesu sida.{MYP 139.1}

Jag vill uppmana er ungdomar, att riva av den tunnaste tråd, som binder era vanor och er ande vid världen. “ Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er Fader och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.” 2 Kor 6:17,18.{MYP 139.1}

Kommer våra unga att lyssna till uppmaningen och ta hänsyn till den? Hur lite inser de inte, att det är nödvändigt att vara ett exempel för sina kamrater, att deras liv ska vara Krtistuslikt och vittna om Hans liv och karaktär. Många av våra unga förstår sanningens teori, men hur många tillämpar den Hur få är det inte som genom egen erfarenhet förstår vilket praktiskt inflytande det har att sanningen sätter sin prägel på allt vad de gör.Var finns de unga missionärer som utför vilket som helst arbete på det stora skördefältet? Var finns de som dagligen undervisas i Kristi skola? Måtte de aldrig känna att de är färdiga att lämna den. Måtte de vänta i Herrens gårdar, så att de kan få besked om hur de ska samarbeta med himmelska inelligenser. Kära unga, jag vill vara bestämd, när jag talar till er, för att jag önskar att ni ska bli frälsta. Förlora inte mer tid. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon. Ni kan verka vara kristna, men vad gör ni när frestelserna kommer? Brukar ni inte ge efter när ni blir satta på svåra prov?{MYP 140.1}

Den striden, som ni måste delta aktivt i, utkämpas i vardagslivet. Vill ni inte låta Guds Ord vägas mot era egna önskemål, när ni blir prövade, och söka Jesu råd i allvarlig bön? Många menar att det säkert inte gör någon skada att gå på en konsert i stället för på bönemöte eller att vara borta från möten, där Guds tjänare ska förkunna ett budskap från himlen. Det är tryggast för er att vara just där Jesus har sagt att Han ska vara.{MYP 140.1}

De som sätter värde på Jesu ord kommer inte hålla sig borta från bönemöten eller möten, dit en Herrens budbärare har sänts för ta upp ämnen som har betydelse för evigheten. Jesus har sagt: “Där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.” Matt 18:20 Har ni råd att välja nöjen och mista välsignelsen? Om ni ger efter i en sådan sak, påverkar det inte bara ert eget liv och er karaktär utan också era kamraters och vänners.{MYP 140.1}

Om alla som säger sig vara Jesu efterföljare verkligen vore det, skulle de ha Jesu sinne och göra Guds gärningar. De skulle motstå frestelsen att följa sin egen vilja. De skulle visa att de inte sätter mer värde på lättsinniga nöjen i världen än den förmån de har att samlas för att möta Kristus, Då skulle de ha ett avgörande inflytande över andra och leda dem att följa deras exempel.{MYP 141.1}

Handlingarna talar sitt tydliga språk. De talar tydligare än ord. De som älskar nöjen sätter inte värde på de rika välsignelser man får, när man kommer samman med Guds folk. De sätter inte värde på förmånen att kunna ta med sina vänner i hopp om att deras hjärtan ska beröras av Herrens Ande. Vem följer med dem till dessavärldsliga tillställningar? Inte är Jesus där för att välsigna dem. Men Satan ger sinnet många intryck för att förtränga det som har evighetsvärde. Där får han sitt tillfälle att förvirra sinnet genom att blanda samman rätt och orätt.{MYP 141.1}

Genom att delta i värdsliga sammankomster får man smak för spänning och den moraliska kraften försvagas. De som älskar nöjen kan nog upprätthålla en formell gudsfruktan, men de saknar en levande förbindelse med Gud. Deras tro är död. De har inte längre någon iver. De känner inget ansvar för att säga ett ord i rätt tid till själar som lever utan Kristus och mana dem att ge sina hjärtan åt Herren.{MYP 141.1}

avsn nr:1mangler oversættelse
avsn nr:2{MYP 137.1}
avsn nr:3{MYP 137.1}
avsn nr:4{MYP 137.1}
avsn nr:5{MYP 138.1}
avsn nr:6{MYP 138.1}
avsn nr:7{MYP 139.1}
avsn nr:8{MYP 139.1}
avsn nr:9{MYP 139.1}
avsn nr:10{MYP 140.1}
avsn nr:11{MYP 140.1}
avsn nr:12{MYP 140.1}
avsn nr:13{MYP 141.1}
avsn nr:14{MYP 141.1}
avsn nr:15{MYP 141.1}