Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 6. januar 1891

Kan vor Herre udtale disse ord, så nådige, så betydningsfulde, om menighederne i deres nuværende tilstand med svag kærlighed, strid og ubetydelige slagsmål, menigheder, som kalder prædikanter bort fra vigtigt arbejde for at løse deres små selvskabte vanskeligheder, som således viser, at de ingen forbindelse har med Gud? Nej. Menighedsmedlemmerne må komme til enhed; og for at gøre dette må de have mindre af selvet og mere af Jesus. De må lære af Kristus. De må være sagtmodige og ydmyge af hjertet. Deres selviske stolthed må dø. Så vil deres bjerge af vanskeligheder blive reduceret til muldvarpeskud.   ret

Medens der i Øjeblikket er en vaagnende Interesse iblandt vort Folk for Fremmedmissionen, burde der ogsaa være mere Interesse, end der nu er for Hjemmemionen. Begejstringen for Arbejdet i det fremmede . _e ogsaa tænde Begejstringens Ild for Arbejdet i Hjem_e," Nogle, der længe har bekendt sig til at være Kristne og som dog ikke har følt noget Ansvar for de Sjæle, der omkommer omkring dem, føler maaske en Byrde for at rejse til fremmede Lande for at optage et Arbejde der, men hvor er Beviserne for, at de er duelige til saadan en Gerning? Hvorledes har de aabenbaret en Byrde for Sjæles Frelse? Lad saadanne begynde et Arbejde i Hjemlandet, i deres egen Familie, i deres eget Nabolag og iblandt deres egne Venner. Her vil de finde en blomstrende Missionsmark. Ved Hjemmets Arne, ved Sygesengen eller hos din Nabo kan du læse Guds Ord og tale et Ord om Jesus og Sandheden, hvorved en dyrebar Sæd, som vil spire og bære Frugt efter mange Dage, kan blive saaet.   ret

Naar Gud aabenbarer sin Kærligheds Lys og sin Sandhed for et Menneske, er det ikke for, at dette skal skjules eller begrænses til det enkelte Menneske, men Lyset maa skinne for andre, som er i Mørke. Vi behøver ikke at leve et Liv uden Maal og Med. Enhver, der har Forstaaelse af Sandheden, og er klar over, hvad Jesus betyder for ham, er i Besiddelse af en evig Sandhed, der maa forkyndes for andre. Enhver Sjæl, som i Sandhed er omvendt, bliver til et Lys for hele Familien og hele Nabolaget, og jo mere man forkynder Kristi Naade og Rigdom for andre, desto mere vil ens eget Lys og Naade vokse. Den, der spreder, vil faa mere, og den, der holder tilbage, vil blive fattig.   ret

Naar Missionsarbejderen gaar ud for at forkynde Budskabet, vil han møde Hindringer, men disse vil blot føre ham nærmere til den selvfornægtende Genløser, Idet han støder paa Vantro og forkerte Meninger, vil han forstaa Nødvendigheden af at studere Skriften. Hans Velegnethed til at arbejde for at løfte Verden op, som Kristus og Englene ogsaa arbejder for, vil for en stor Del afhænge af, om han er i Stand til at trække den Grænse, der skarpt adskiller ham fra Verdens Aand og Sæder. Han skal være Guds Medarbejder for at opbygge en ren og hellig Standard.   ret

Kristus siger til sit Folk: »Opløfter jeres øjne og ser Markerne, de er allerede hvide til Høsten, og den, der høster, faar Løn og samler Frugt til et evigt Liv.« Menighederne i enhver Konferens burde udvide deres Arbejdsmark. De burde bestandig naa længere og længere ud, indtil de naar tilstødende Byer og bringer Lyset til Tusinder af Sjæle, som hungrer og tørster, græder og beder om Lys. Disse stakkels Sjæle føler nu, at de er i Mørke, og de længes efter Lys, men hvis enhver, der ejer Lyset, vilde gøre sit bedste for at oplyse andre, hvor mange vilde da ikke blive bragt til Sandheds Erkendelse!   ret

afsn nr:0Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2004. s. 68
afsn nr:1Dansk Review and Herald nov 49 s 9
afsn nr:2Dansk Review and Herald nov 49 s 9
afsn nr:3Dansk Review and Herald nov 49 s 9
afsn nr:4Dansk Review and Herald nov 49 s 9