Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 13. januar 1885

Sandhedens værdi

Foreslået ved Maine Lejrmøde.Det vigtige møde i Portland, Me., var en meget interessant stund for mig, da jeg havde slægtninge og venner som ikke indså det nødvendige i at fralægge sig samfundets skikke og adlyde Guds bud. Dette møde er nu fortid, og hvilken optegnelse vil det vise sig på himlen på den store dag? Hvem vil give agt på disse advarsler vi fik, og ophøre med at træde på den guddommelige lov? Hvor mange vil være ordets gørere, og ikke kun dets hørere?   ret

Mit hjerte ynkes for dem jeg elsker, de dyrebare sjæle som Kristus døde for; og spørgsmålet kommer igen og igen, Hvilken forberedelse gør de for det fremtidige liv? Det som vises i dette liv vil høstes til den store høst. Ingen kan måde Gud i fred over hans brudte lov; for det har en vigtig del at gøre, i omgangen med sjælen. Det inspirerede ord erklærer: ”Herrens lov er fuldkommen, kvæger sjælen, Herrens vidnesbyrd holder, gør enfoldig viis.” Af den grund er jeg meget bekymret for at dem der bor i Portland har fået lyset. Det blev bragt dem i al sin klarhed; men det er ofte sådan at jo flere overbevisende argumenter fra Guds ord, des mindre tilbøjelighed lader der til at være at erkendte sandhedens mægtige principper. Menneskers meninger og skikke holder tankesindet i vildfarelse, men de kan med sikkerhed ikke erstattes med Guds åbenbarede vilje.   ret

Da Guds lov blev fremholdt for folk, og de blev gjort opmærksom på dets krav, blev mange overbeviste om at der ikke er nogen autoritet i Bibelen, for at erstatte den første ugedag med den syvende dags sabbat, som blev helliget og velsignet til mennesker ved skabelsen; men hvor få indbyder og gemmer i deres hjerter at de anerkendte den som sandhed. De står og skælver ved det kors der gives, kvier sig ved den selvfornægelse som altid kendetegner den sande kristnes liv; og de vender sit bort i fornægtelse og spot, ligesom farisæerne og herskerne vendte sig fra Kristi lære.   ret

Sandheden og dets tilhængere, har til alle verdens tider været upopulære; og hvordan kan vi forvente at det er anderledes nu, så nær ved tidens afslutning? Det er umuligt for et menneske at blive loyal over for Gud, vise lydighed mod alle hans bud, uden at han straks finder sig så anderledes fra resten af verden, og afskærer sig fra deres selskab som overtræder den lov. Hvis alle vil være lydige mod Guds lov, vil han ikke være nød til at opgive dem han omgås tidligere; men var der nogen alene, eller meget få idet hele taget, tag stilling på den rette side, en adskillelse bliver nødvendig. Der er forskel mellem lysets børn og mørkets børn. Deres smag og vaner er helt forskellige. Selvom de sættes sammen, er der ingen samhørighed mellem dem; for den ene har kærlighed for himmelske ting, og den anden for det som er jordisk. ”Hvordan kan Kristus stemme overens med Beliar?” Hvilken harmoni er der mellem lys og mørke?   ret

Så længe mennesker lever i ulydighed, er det Guds fjende, og kan ikke harmonisere med dem der holder den guddommelige lov, og Sætte Gud til højeste genstand for deres hengivenhed. De føler at de lydiges eksempel irettesætter dem. Sådan så jøderne på Kristus. I netop den grad, så hans liv adskilte sig fra deres, lod de hård kritik falde på ham som en anstødssten. Hvordan kan vi forvente at tjeneren er større end sin Herre? ”Har de kaldt husbonden Beelzebul, hvor meget mere da ikke hans husfolk.” ”Når verden hader jer,” sagde Kristus til sine disciple, ”så skal I vide, at den har hadet mig før jer. Var I af verden, så ville verden elske sit eget; men fordi I ikke er af verden, men jeg har udvalgt jer af verden, derfor hader verden jer.” Således blev Kristi ord bekræftet: ”Jeg er ikke kommen for at bringe fred,” på jorden ”men sværd.”   ret

Vi lever i en tid hvor Guds lov sættes ud af kraft. Bedrageriske vildfarelser får overhånd i foruroligende grad. Skarer som glemmer at ”synd er overtrædelse af loven,” følger den store lovbryders ledelse, syndens mennesker. Men ægte tro er ikke slukket ud. Der er to partier i verden – sandhedens og renhedens forsvarer så vel som vildfarelsens og fordærvets forsvarer; Enhver sjæle alvorlige spørgsmål må være: Hvad er sandhed? Til sidst må vi alle stå på det ene parti eller det andet, og i hvilket selskab ønsker vi at være i når Jesus kommer i himlens skyer? Vi skal alle ønske at en Frelser står som vor forsvarer i den alvorlige tid som profeten beskriver som ”en trængselstid kommer, som hidtil ikke har haft sin mage”. Og når Kristus skal adskille de retfærdige fra de onde, som en hyrde skiller sine får fra bukkene; og han skal sætte fårene på sin højre side, men bukkene på den venstre, vi skal alle ønske at være på den højre side. Vi skal ikke se det som en ære at findes med skarerne på overtrædelsens stier.   ret

De som lyttede til de højtidelige prædikener på Maine lejrgrunden, hvor de opvækkende begivenheder sker i nær fremtid, blev sat klart frem for folk og med en overbevisende kraft, er blevet advaret. Men mange lader de ting der angår deres evige velvære gå ind ad det ene øre og ud af det andet. En dame erkendte at hun kunne lide forkyndelsen, og at lærerne blev bevist fra Bibelen; men som var på spørgsmålet: ”Hvad tænker du om sabbatsspørgsmålet? Hvis de siger det er sandt, holder vi den forkerte dag, og bryder det fjerde buds sabbat,” svarede hun at hun ikke ville forstyrre sig selv angående sabbaten, og at hun ikke ville tage sig noget af hvad der blev sagt om emnet. Jeg undres om denne dame vil forsvare sit standpunkt så sikkert og flabet når hele jordens dommer vil kræve et ”Hvorfor har du ikke holdt min lov? Jeg betroede mine tjenere at fremlægge dens krav over for dig; men du ignorerede selv min vilje, og lærte andre ulydighed ved dit eksempel. De har ført oprør imod mig på grund af din indflydelse.” Vil hun være villig til at høre dommen: ”Vig bort fra, I som udøver uret”?   ret

Denne dame repræsenterer en klasse. Jeg har erfaret en bedrøvelse, næsten sjælspine, om tanken om tusindvis i samme tankeløse ligegyldighed. De har hørt sandheden med glæde, men vil ikke være ordets gørere, hvor det indebærer et kors. Hvis de er i vildfarelsens mørke, ønsker de ikke at vide det. De bekymrer sig ikke for at søge sandheden som skjulte rigdomme. De får en fred; men i stedet for at få Kristi fred til sine lydige efterfølgere, er det selvbedragets og selvtilfredsstillelsens fred, som er død.   ret

Jesus græd over Jerusalems forhærdelse, og sagde: ”Vidste blot også du på denne dag, hvad der tjener til din fred! Men nu er det skjult for dine øjne.” Det var en uendelig stor velsigelse som verden fik, ved Jesu tilstedeværelse, med hans næstekærlige liv, hans undervisning, og hans eksempel; men der vises kun lidt påskønnelse fra deres side han kom for at frelse. Hans ambassadøreres arbejde bliver ikke bedre påskønnet af denne generations mennesker. De sandheder er læges i det inspirerde ord vil de betragte som tom tale. Vi må gå ud med vore hjerter i ynkelig kærlighed for sjæle der er omsnæret af syndens bedrageri; vi må advare og formane; men vi kan ikke få dem til at adlyde; vi kan blot bede og vente. Men hvilken frygtelig risiko løber de! De dyrebare prøvetimer går hen, og den lille tid der er tilbage bør opsamles som guldkorn.   ret

Alle er ikke ligeglade med advarselsbudskabet. Der er mange på lejrpladsen i Portland der viste med tårefyldte øjne og alvorlige udsagn at deres hjerter var blevet berørt. Spørgsmålet kommer igen og igen til mit sind: Vil disse gå deres vej, - den ene til sin gård, den anden til hans købmandsforetning, - og ikke bekymre sig for nogen af disse ting? Jeg længes efter at de vil kunne se mørkets magter mægtige agentur, som i skjul, arbejder hele tiden på at trække dem fra det rigtige.   ret

Nu skinner der lys på Guds lov; og de som kaldes til at udlægge ordet bør give advarselsbudskabet, hvad enten mennesker vil høre eller lade være. Kære brødre, undlad ikke at forklare hele Guds råd, heller ikke hvis det kræver mod at stå som forsvar for den upopulære sandhed. Lær at påskønne sjæles værdi efter Kristi standard. Opelsk en uhildtet kærlighed, som hele hans liv var eksempel på, og arbejd med en selvopofrende ånd, som kendetegnede hans forkyndertjeneste.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11