Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 14. januar 1902

Gå fremad

Jeg har fået til opgave at tale om det medicinske missionsarbejdes fremgang er egentlig Guds plan. Dette arbejde må udføres, sandheden må bæres ud på veje og stier. Pastorer og menighedsmedlemmer burde vågne og forstå at det er nødvendigt at samarbejde i dette værk.   ret

Med vedholdende, utrættelig energi har de som kendte byrden for det kristne hjælpearbejde vidnet gennem sine gerninger, om at de ikke er tilfredse med at blot være teoretiske troende. De har forsøgt at vandre i lyset. De har sat sin tro i værket. De har kombineret tro og gerninger. De har udført det værk som Herren har vist burde gøres, og mange sjæle har blevet oplyste, overbeviste og hjulpne.   ret

Uinteresseret for sundhedsreformen og det medicinske missionsarbejde blandt vore pastorer er forbavsende. Til og med de som ikke bekender sig være kristne behandler emnet med større respekt end nogle bland vore egne folk, og de går foran os.   ret

Hvorfor, undrer jeg, er nogle af vore pastorsbrødre så langt efter når det gælder at forkynde det vigtige spørgsmål om afholdenhed? Mine brødre, den ordre som er givet os er, ”Grib fat i arbejdet med sundhedsreformen, gå fremad.” Om I tror at det medicinske missionsarbejdet tager for store proportioner, tag de mænd som har arbejdet i overensstemmelse med disse retningslinjer med jer på jeres arbejdsområde, et par her og et par der. Tag imod disse sundhedsmissionærer på samme måde som I skulle tage imod Kristus, og se hvilket arbejde de kan udrette. I vil ikke finne at de er dværge når det gælder religiøs erfaring. Se efter om I ikke på denne måde kan lede meget af himlens livskraft ind i forsamlingerne. Se efter om der ikke findes nogle som kommer at tage den uddannelse til sig som de behøver så meget og frembære vidnesbyrdet, ” Men Gud som er rig på barmhjertighed har elsket os med så stor kærlighed, også når vi endnu var døde gennem vore overtrædelser, at han har gjort os levende sammen med Kristus. Af nåde er I frelste. Ja, han har opvækket os med ham og sat os med ham i den himmelske verden, i Kristus Jesus” Ef 2,4-6. Det vi virkelig behøver er sammenhold, fuldstændig enighed.   ret

Den evangeliske virksomhed er en organisation som skal forkynde sandheden for syge og raske. Den kombinerer medicinsk missionsarbejde og Ordets forkyndelse. Genom disse forenede virksomheder give muligheder at forkynde lys og at præsentere evangeliet for alle klasser og samfundsniveauer. Gud vil at pastorer og menighedsmedlemmer skal tage bestemt, aktiv del i det medicinske missionsarbejde.   ret

At tage mennesker præcis hvor de er, i hvilken position eller i hvilken tilstand de end befinder sig, og hjælpe dem på alle måder, dette er evangelisk virksomhed. De som er legemlig syge er næsten altid syge i ånden, og når sjælen er syg er legemet også påvirket. Pastorer borde vide at det er en del af deres arbejde at tjene de syge og plagede hvor en mulighed åbenbarer sig. Den pastor som prædiker evangeliet skal fremføre det budskab som må tages imod om mennesker skal blive helligede og rede for Herrens ankomst. Dette værk skal omfatte alt som omfattes af Kristi virksomhed.   ret

De som forstår sig på fysiologi og hygiejne vil opdage, i sit pastoralarbejde, at det er hjælpemidler som de kan anvende for at lære andre om rigtig og klog behandling af de fysiske, mentale og moralske kræfter. Derfor burde de som forbereder sig for pastorsarbejdet studere nøje den menneskelige krop, så at de lærer hvordan man tager vare på kroppen, ikke ved hjælp af medikamenter, uden ved naturens eget laboratorium. Herren vil velsigne dem som gør alle anstrengelser for at holde sig selv fri fra sygdom og lede andre til at betragte både kropslig og sjælelig sundhed som hellig.   ret

Kristi ambassadører, de som Guds levende visdomsord er blevet betroet os, kan blive dobbelt så hjulpne om de ved hvordan man hjælper de syge. En praktisk kundskab om helsereformen gør mænd og kvinder bedre kvalificerede at forkynde budskabet om nåde og straf for verden.
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8